Niclas-E

Medlem
  • Innehållsantal

    103
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    4

Allt postat av Niclas-E

  1. Men visst är det väl rätt gött att vara en sekt ändå. En sekt som försöker sporra varandra till bättre hälsa, djupare insikter och större kunskap. Fram för fler sådana sekter!
  2. Niclas-E

    Sluta med kaffe?

    Jag kan sälja rötter till den som vill testa!
  3. Johan: Visst är det mer realistiskt att handla från vego-hyllan på ICA, men det lindrar i bästa fall bara symptomen ett tag till. Det gör inget åt grundproblemet. Jag har dock för mig att Hans Rosling sagt att befolkningsmängden börjat minska, så trenden med en ständig ökning kanske är bruten.
  4. Om vi backar lite, och för en stund skippar studier om miljöbelastning med mera, och istället tänker på grundproblemet mer "filosofiskt". Betesdjur/idisslare har funnits i många år, utan att deras utsläpp varit ett problem. Deras existens har till och med varit nödvändig för jordens hälsa och växternas mångfald. Miljöproblemen uppstod när mänskligheten blev för stor, när grödor, spannmål och kött skulle produceras snabbt och i stor mängd och när det som jorden kunde producera naturligt inte längre räckte till för att försörja mänskligheten. Det är väl ganska accepterat att vi är för många människor på den här planeten, och utan vår inblandning i evolutionen, med konstgödning, bekämpningsmedel och liknande, hade vi kanske inte kunnat bli så många. Är då lösningen på problemet att minska ner på djuren, så att mänskligheten kan fortsätta öka, eller att minska på mänskligheten så att balansen mellan vad jorden kan producera och vad vi konsumerar återupprättas? Tar vi bort konstgödningen minskar skördarna. Det finns, vad jag känner till, inget ekologiskt sätt att få lika stora skördar. Utan bekämpningsmedel kommer sannolikt en del växtsjukdomar att komma tillbaka, så vi kan inte producera lika mycket mat på naturlig väg som på konstgjord. Kruxet är att det moderna jordbruket skapar jordar som får allt svårare att behålla vatten och näring till växterna. Kvävet stannar inte som mat till soyabönorna, vetet eller majsen, utan rinner ut i haven och orsskar övergödning och död. En dag tar råvarorna till konstgödningen slut och då kommer moder natur se till att balansen återupprättas. Då kan vi inte mätta alla munnar längre hur många djur vi än tagit bort. Återigen, vem är boven? Människorna eller betesdjuren?
  5. Det är helt annorlunda att fasta på lchf och att fasta på tex. en viktväktarkost. För min egen del kändes det mest som en befrielse att hoppa över frukosten efter ett par veckor på lchf. Hungern minskade så pass att det kändes mer naturligt att bara äta två gånger om dagen, även om kalorimängden är ungefär densamma nu som tidigare. Sen är det väl som det sägs, ju mer man misshandlat kroppen tidigare, desto längre tid tar det för kroppen att ställa om. Blir du hungrig är det antingen något du gör fel, eller ändrar för snabbt.
  6. Jag använder MyFitnessPal. Finns som app och hemsida. Den funkar bra till macronutrienter, men sisådär till micronutrienter. Å andra sidan kan du ställa in vilket mål du har för fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater. Du kan även logga vikt, träning och mycket annat också. Skulle du sen vilja logga något som den inte kan, kan du lägga till den loggen manuellt.
  7. Utan att ha räknat noggrannare på det så ser det ut som att du äter väldigt lite. Använd någon app, eller något program, och registrera vad du äter ett par dagar. Då ser du både mängden mat du bör äta, och också förhållandet mellan fett, protein och kolhydrater. När du hittat rätt mix, så luta dig tillbaka ett par månader, och ät, njut och må gott innan du börjar utvärdera och mixtra för mycket. Kroppen behöver tid att ställa om, och de första kilona du tappar är bara vätska. Det är antagligen vätskan du tappat, det är därför nedgången planar ut. Så funkar det för de flesta som börjar med lchf.
  8. Jag räknade tidigare kalorier på mer vegetarisk/vegansk kost, med en del fett i. Enligt diverse beräkningar på vad som borde vara min energiförbrukning låg jag på ett kaloriunderskott, men vikten låg tämligen stabilt på 95-97kg. Jag åt 5-6 ggr/dag. Nu äter jag ungefär lika många kalorier, kanske något mer, men bara 2 ggr/dag och vikten sjunker med ca 0,5kg/dag. Utifrån det får jag väl dra slutsatsen att kosten och fastan har störte betydelse. än bara kalorierna. Jag hade nog haft svårare att fasta på min tidigare diet.
  9. Det jag upplever som svårast med längre fastor är att behovet av att tugga inte blir tillfredsställt. Jag har testat med tuggummi och det hjälper kanske en del, men just tuggandet upplever jag som ett problem.
  10. Nu vet jag inte om detta är riktigt relevant för diskussionen, men hur påverkas vikten av insuliresistens? Utifrån min egen erfarenhet levde jag som vegetarian/vegan under ett par års tid. Det blev mer vegan än vegetarian sista året. Jag åt inte mycket pasta utan kosten baserades på rotfrukter, grönsaker, bönor och frukt. Fettet kom till stor del ifrån avokado, raps- och olivolja. Lite fett var ifrån kokosolja. Under den tiden stod jag tämligen stabilt på 95-97kg. Det pendlade lite upp och ner men höll sig däromkring. När jag började med lchf har förändringen varit att rotfrukter och frukt i stort sett har försvunnit, fettandelen har ökat (framförallt ifrån smör) och animalier och framförallt ägg har tillkommit. Motion och antal kalorier är ungefär detsamna, men nu äter jag två gånger om dagen istället för 5-6. Godissuget har också minskat. Jag håller, efter lite inkörning, i snitt en viktminskningstakt på ett halvt kilo i veckan och har gått ner ca 8kg hittills. Är min viktminskning ett tecken på insuliresistens , pga ökad köttkonsumption, eller har vikten och insulinet inget samband i det här fallet?
  11. För mig verkar 16:8 och att hålla igen på mejerierna funka bra. 16:8 blir det mest för att jag trivs med det, hur mycket det påverkar viktnedgången vet jag inte.
  12. Niclas-E

    Personvåg

    Jag har också en våg som ska mäta fett, muskler och vätska förutom vikten. Jag resonerar som så, att även om den mäter fel, så mäter den lika mycket fel varje gång och då blir trenden intressant att följa, även om det uppmätta värdet kanske är fel.
  13. Finns det några lchf:are i Skåne som varit intresserade av att träffas live? Själv bor jag i sydöstra Skåne.
  14. Fast egentlig har du nog rätt ont, lchfwinter, det är bara en placeboeffekt. Om det är så enkelt att man kan lindra värken med riktig mat är det en knäpp på näsan på många. Ät nu din skräpmat, vänj dig vid att ha ont och ta dina piller som en snäll och lydig flicka. Förlåt, det är fredag...
  15. För mig funkar det bättre när jag minskat ner på vispgrädden. Nu äter jag turkisk/rysk youghurt ett par gånger i veckan och det funkar. Prova minska grädden innan du minskat yoghurten.
  16. Jag hörde precis att Studio Ett, i P1, hade ett inslag om någon ny studie angående rött kött, snabba kolhydrater och hjärtfel hos nyfödda. En expert, som jag inte minns namnet på, var också med och talade om kostråden som den samlade expertisen tagit fram, vilka förmedlades av SLV. Någon från vetenskapsredaktionen var också med och talade om svårigheten att bedöma nya studier. Jag tänkte att det kanske varit en kanal att föra ut ert ifrågasättande av SLV:s kostråd, om Studio Ett varit intresserade av att fortsätta prata kost och forskning. Inslaget sändes idag vid 16.30 ungefär.
  17. Bevara oss för Smördöden! Här gäller att bunkra upp med limpa och godis!
  18. Man vet ju inte riktigt vad man ska säga. Först har din släkting problem och värk. Ändrar sen kosten och blir mycket bättre på kort tid. Byter efter det tillbaka till kosten som gjorde henne sjuk från början, för att hon ska bli friskare med tiden!!! Man blir ju som sagt stum. Det har är ju inte bara ett utslag av okunskap, det är ju ren idioti.
  19. Cm är väl bra? Titta inte för mycket på vågen. Den ändrar sig säkert med tiden den också, om din kropp tycker den är för stor. Tre veckor är ganska kort tid. Din kropp har rätt mycket att dona med när du börjar med lchf. Låt det gå några månader innan du börjar utvärdera och ändra för mycket på kosten. Du kan alltid logga din mat ett par dagar för att se att du ligger ungefär rätt med proportioner och kalorier.
  20. Bra jobbat! Låter bra att du börjat göra schema och planerar din dag. Omställningsbesvären brukar lugna sig på ett par dagar, men kan hänga i längre beroende på hur din kropp reagerar. Gör små förändringar ofta, istället för få stora. Det är bättre att börja med att promenera 10 minuter, och se till att det verkligen blir av varje dag, än att lägga upp ett för tufft schema som sen inte funkar. Känn efter vilken nivå som känns lätt och öka sen långsamt utifrån det. Äggdiet och mens har jag ingen erfarenhet av, men mitt godissug har blivit betydligt mindre på lchf.
  21. Surkål är fantastiskt gott, framförallt om man gör den själv [emoji4]
  22. Förlåt en oinvigd fråga - men vad är "fakir"?
  23. Jag äter nog ganska "vanlig" mat, fast utan kolhydrater och med mer grönsaker. Vad åt du innan lchf? Kan du fortsätta med det tror jag det är lättare än att du ska ändra allt på en gång. Häll på olivolja på grönsakerna, ha avokado till och gör en rejäl klick kryddsmör till köttet.
  24. Nä, då var ju åtminstone halva kokostoppen något annat. Jag vet inte säkert, men jag kan tänka mig att det ingår en massa naturliga kemikalier, E-nummer och annat hälsofrämjande i en kokostopp.
  25. Jamen, kokostoppar var ju inte så farliga.