Jump to content

Göteborgaren

Medlem
  • Posts

    5
  • Joined

  • Last visited

Göteborgaren's Achievements

Nyanländ

Nyanländ (1/7)

4

Reputation

  1. Hej igen LCHF:are! Hoppas att ni kan hjälpa mig med en fråga som jag har funderat över... Först börs det nämnas att jag inte är en "frukostmänniska", och aldrig har varit det heller. Så fort jag flyttade hemifrån (var 18 då) fram tills när jag började med LCHF 27/4/2015 har jag aldrig ätit frukost. Jag har istället alltid ätit en stadig (kolhydratbaserad) lunch och sedan middag, och av det har jag mått bra. Men när jag började med LCHF började jag med tre mål om dagen. Jag lade till frukost, i form av s.k. "Bulletproof Coffee" (25g smör i 6 dl kaffe). Men är detta nödvändigt? Kan jag inte bara skippa frukosten igen? Jag har tokmycket energi på mornarna och har svårt att äta/dricka på mornarna också. Vad jag är rädd för är att jag, om jag skippar mitt "smör-kaffe", så har jag varit i fasta sedan min senaste måltid, d.v.s. gårdagens middag. Eftersom jag äter middag vid 18 på kvällen så betyder det att när jag får mitt nästa energiintag är när jag äter lunch, och då blir det en fasta på 18 timmar. Om kroppen är utan energiintag såpass lång tid, börjar den inte "äta upp mina muskler"? Jag vill ju gå på fettdrift till 100% (överstiger aldrig 10g kolhydrater/dygn). Jag har testat att bara äta lunch och middag två-tre gånger under tiden jag har gått på LCHF och det har fungerat fint - alltså, jag har mått bra, har haft tillräcklig energi, inte varit hungrig och fortsatt gå ner i vikt. Vill helst skippa frukosten för att minimera mitt kaloriintag, p.g.a. min övervikt. Om ni vill se min data på hur mycket jag har ätit, vilken fett-, protein- och kolhydratratio jag har, samt hur mycket jag har gått ner i vikt så kolla min sammanställning här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1OJdafIos8qaXeBY2fLOXwKuOSBVdH2g85JDm08Kbsik/edit?usp=sharing Observera dock att jag först började "räkna kalorier" och räkna vikt den 1/5/2015 vilket betyder att när jag började mäta digitalt så var jag redan inne på dag 12 av LCHF. Tackar så mycket på förhand!
  2. Tack. min gode herre! Tack så mycket för din input. Och ja, det känns mycket bättre nu när jag går på fettförbränningskost i jämförelse med när jag åt kolhydratbaserad mat. Du har rätt i att man faktiskt känner sig "mer munter" och har mer energi till sina fritidsintressen (ett av mina fritidsintressen är min trädgård, som jag nu faktiskt orkar sitta och arbeta i (dra upp ogräs, odla nytt inför sommaren, osv).
  3. Tack för ditt svar :-) Jo, jag "loggar" ju som sagt ungefär tre timmars promenadtid per vecka, och det är all min motion. Det mäts genom en annan app som som fungerar som stegräknare. Vad jag gör annorlunda nu, än för t.ex. ett år sedan, är att jag parkerar bilen en kilometer från tågstationen innan jag åker till jobbet, så där blir det en kortare morgonpromenad. Och sedan, när jag reser kollektivt, så har jag sedan jag började med LCHF gå av en hållplats tidigare. Det är inte mycket att skryta om, men som sagt så loggar Google Fitness att jag "går promenad" tre timmar i veckan oftast mer än så, då man gör vardagliga saker också, som t.ex. arbete i min trädgård, handla mat, sex, osv.
  4. Tack för svar! Är 180cm lång. Ville mest se så att jag "gjorde rätt" och inte hade gjort något typiskt nybörjarfel. :-)
  5. Hej LCHF-vänner! Jag påbörjade LCHF den 20/4/2015. Jag visste inte riktigt vad jag gjorde och mätte inte kalorier eller vägde mat, Dag #1 (20/4/2015) vägde jag 133 kilo, men började inte väga mig igen (och från den punkten regelbundet) fören dag #12 på LCHF (1/5/2015). Efter den 1/5, alltså dag #12 på LCHF så började jag använda mig av Lifesum som är en app som håller koll på kaloriinnehåll. Jag lägger till allt jag äter i den. Så efter den 1/5 började jag väga mig varje dag och mer strikt följa LCHF-reglerna (exempelvis höll jag mig från efter den 1/5/2015 endast äta under 10 g kolhydrater per dag och har gjort så fram till nu). Appen, Lifesum, har varit till mycket stor hjälp, så credd till dem. Så från den 20/4/2015 t.o.m. den 15/5/2015 så har jag gått ner från 133 kilo till nuvarande 126,2kg. Vad jag skulle önska, är att ni som är riktigt insatta i det här tar en titt på min tabell som Lifesum producerar fram, så den börjar inte fören den 1/5/2015 (alltså dag #12 på LCHF då jag började använda appen). Ni kan väl titta på min fett-, protein- och kolhydratratio? Och även mängden protein för min vikt? Mitt mål är att gå ner i vikt så fort som möjligt och min målvikt är 90kg (är väldigt bredaxlad). Tyvärr har jag väldigt, väldigt lite fritid (barn, mitt uppe i karriären, osv, så min "träning" består i att jag kanske tar tre timmars promenad uppdelat över en vecka, och det är ingenting jag kan förändra på dessvärre.) Länken till min Lifesum-tabell ligger här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/19UBZyegAk5K77VT19MsYzgGfGHAtwy0UmIGCmF7DE4g/edit?usp=sharing Kom gärna med input om ni ser något som ser "konstigt" ut, t.ex. om proteinmängden borde minska eller liknande. Jag tänker mig att jag vill äta mellan 65-90g proteiner per dag, och sedan dubbelt så mycket fett över det. Min föda består mest utav tonfisk, lax, makrill, köttbitar, mycket kycklingbröst, en hel del ägg och så kommer det mesta av kolhydraterna från broccoli som jag har blivit helt kär i. Men jag går aldrig över 300 g per dag. Min fettföda kommer från "Svenskt smör" från Arla som jag blandar med maten och även riktigt fet majonäs (80%) som jag blandar med äggen. Och sedan så brukar jag helt enkelt lägga smörbitar (aldrig margarin eller sån skit) på den kokta broccolin och äta det så. Och självklart 25 g smör i morgonkaffet. Men hur som helst - inväntar med spänning er feedback!
×
×
  • Create New...