Ingegerd

Medlem
  • Innehållsantal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

10 Neutral

Om Ingegerd

  • Rank
    Nyanländ
  1. Tycker jag med men distriktssköterskan som beställt provet har väl bara kryssat i dessa analyser. Jag var glad att jag överhuvudtaget fick ta provet för jag vet vårdcentraler numer inte ägnar sig åt hälsokontroller.
  2. Jag började med LCHF för ett år + 16/8 metoden. Har gått ner från drygt 60 kg till +-51 kg. Det har gått förvånansvärt lätt. Har nu kollat mitt kolesterol. Här är svaret P-LDL-kol direkt = 4,2 P-kolesterol = 6,5 Jag har provsvar från prov taget 2012 som var : P-LDL direkt = 2,6 P-kolesterol = 4,9 Där var ytterligare några analyser gjorda som P-LDL/P-HDL = 1,5 fP Triglyc = 0,65 P-HDL kolesterol = 1,7 Jag hade ett bltr på 107/73 P 62 Mitt värde har alltså gått upp. Det hade ju varit intressant att ha tagit provet för ett år sen innan jag började med LCF. Min mor hade högt kolesterol även min bror ligger över ref.värdet. Min fråga är: Behöver jag oroa mej. Inga
  3. Ja det var just dessa små faktarutor jag menade.
  4. Jag läser i senaste tidningen: Allt om LCHF nr 6, vikten av att äta frukost. På sidan 56 står att läsa att det är bra för hjärtat och att hoppa över frukosten ökar risken för att dö i hjärt-kärlsjukdomar med 27%. Det kan också leda till diabetes. Hur går nu detta ihop med periodisk fasta. Jag har uppfattat att periodisk fasta är något positivt i kombination med LCHF. Själv har jag sen i februari hoppat över frukost och ätit enligt 16/8. Har inte varit några problem trots att jag innan hört till dem som sagt att jag aldrig skulle kunna hoppa över frukost för det är det bästa målet på hela dagen. Jag har gått ner ca 7-8 kg håller nu min vikt på 52-53 kg. Ska jag bli orolig nu? Eller är det dags??? att bara köra 16/8 några dagar i veckan. Är det fler som reagerat på denna artikel?
  5. Har en burk D-vitamin från apoteket. Där står enheten på styrkan i microgram. Vad mostvarar 12,5 microgram i IU som anges på PURE Pharmas produkter. Det står också på Pure Pharmas burk: 0,38 kr / 1000 E men det är 2500 E i kapseln. Blir det 95 öre /kapsel? Något förvillande kan jag tycka. En sak till. Tycker det är jättesvårt att hitta här på forumet var man börjar skriva en nu tråd. Det är en slump att jag hamnade här./Ingegerd
  6. Hej. Gör nu mitt andra inlägg i form av en frågeställning. Min viktnedgång håller stadigt på att gå ner. Idag var jag stod vågen på 51,9. Jag började efter trettonhelgen då 60,2 kg, med lite GI-tänk men gick över till LCHF, Sen mars även periodisk fasta 16:8 varje dag. Hoppar över frukost och gör så fortfarande. Det har varit en löljigt enkel metod. Kilona rasar med ca 0,5 kg i veckan. Borde det inte stanna av? Det är det jag vill få råd om. Hur skulle ni råda att jag fortsätter. Min längd är 160 cm. Hade tänkt en målvikt på 54 kg men den är nu passerad. Min första måltid kan vara yoghurt 3%, ibland turkisk, med nötter blåbär, ägg lite majonäs, flera skivor ost. Jättegott och det är inga små portioner. Sen kanske det bara blir ett mål till framåt kl 19. Då kan det vara som en vanlig middag men ingen potatis eller pasta eller ris. Även här jag äter rejäla portioner. Jag har ätit annat när det varit nån bjudning eller om jag själv haft gäster,tom nån dessert då. Men hur går jag vidare nu. Ska jag tex köra periodisk fasta bara några ggr i veckan. Ska jag lägga till mer kolhydtarer. Jag har haft en förställning om att vikten ska stabilisera sig och inte fortsätta nedåt. Jag vill verkligen hålla vikten och inte lägga på mej de extrakilona jag hade förut. Min seghet på morgonen kvarstår trots god sömn på 6-7 timmar. Känner mej trög. Önskar känna mej mer energifylld. Trots denna seghet brukar jag några gånger i vecka gå en promenad på nån timma och då är jag pigg när jag kommer hem. Lång och lite rörigt inlägg. /Ingegerd
  7. Nu blev jag glad att det redan kommit kommentarer. Tack. Jag sover väldigt gott. Har så gott som slutat dricka alkohol eller har i alla fall haft uppehåll sen december. Märkte att det störde min sömn och sömnkvalité. Även nåt enstaka glas vin påverkade min sömn. Rekommenderar att låta bli helt för er som ev. sover dåligt. Nu ska jag testa nåt av det föreslagna för "piggheten" Jag är lider ju inte av trötthet i stort. Bara det att jag skulle vilja få bukt med morgontröttheten. Den är mest påtaglig dagar som jag börjar sent eller är ledig. Det är så skööönt att ligga kvar och dra sig. Skulle vilja vakna med ett "pling" och hoppa upp. Men som jag skrev i första inlägget, jag kommer upp och går min stavgångsrunda på 6-8 km. Vet att det bara tar några 100 meter så känns det helt ok.
  8. Hej. Bestämde mej för att bli av med mina 6-7 kg i extravikt som smugit sig på de senaste 7-8 åren. Det handlar om att komma ner i trivselvikt och få bort ett bukomfång på 96 cm. Det har gått bra. Minskat nåt halvkilo i veckan och är nu nere på en vikt (54 kg) som jag trivs med. Kört LCHFsen januari, Började även med16:8 metoden varje dag sen i början av mars. Går timslånga morgonpromenader 3-4 ggr i veckan. Det har gått jättebra. Magen har minskat 10 cm. Nu får jag kommentarer som att: NU FÅR DU INTE GÅ NER MER!!! Det är ju nu jag väger som jag egentligen gjort i hela mitt liv. Nåväl. Nu ska jag inte sträva efter att gå ner mer. Men hur skulle ni föreslå att jag fortsätter för att behålla vikten. LCHF tänker jag fortsätta med men 16:8? Ska jag bara köra det några gånger i veckan? Spännande att se om någon vill göra ett inlägg på min första fråga här på forumet. Är det sen nån som har ett tips på vad som skulle kunna kicka igång min energi så tar jag tacksamt emot det också. Jag sover bra vaknar av mej själv på morgonen men skulle önska att jag vore lite mer duracelkanin. /Ingegerd