Gå till innehåll

Richard

Medlem
  • Innehållsantal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

19 Bra

Om Richard

  • Rank

  1. Richard

    Läckande Tarm

    Om du vill söka i tex pubmed är den mer vetenskapliga termen "intestinal permeability" (eller hyperpermeability). Det forskas ganska mycket på detta i olika sammanhang. Det som orsakar den ökade genomsläppligheten kan vara allt möjligt från infektioner, toxiner, gliadin mm. Att detta kan hända är nog inte särskilt kontroversiellt eller något att vara skeptisk emot, däremot vet man väl inte riktigt vad det har för betydelse generellt. Det verkar ganska klarlagt att det är inblandat i åtminstone vissa autoimmuna sjukdomar enligt vad jag förstått. Att göra tester som hittar antikroppar i blod
  2. Tror inte det. De gamla säger 50-60% med mål 55%, i det senaste förslaget för uppdateringen är det sänkt till 45-60%.
  3. Var säger SLV det? Näringsrekommendationen ligger väl på 50-60%, med 55% som populationsmål.
  4. Om du inte har ätit så mycket stärkelse på ett tag kanske det behövs några dagar för kroppen att reglera upp enzymerna för att bryta ner stärkelse. Du kan testa att hålla ut några dagar och se om uppblåstheten försvinner.
  5. Levern kan lagra ca 100 gram, musklerna ca 4-500 gram...
  6. Ring sjukvårdsupplysningen (tel 1177) och fråga!
  7. Ja, det är väldiga mängder om man pratar om mat i "kött och potatis"-stil.
  8. Vad jag vet är SLVs riktlinjer 50-60%, med 55% som mål. Jag har sett 65% cirkulera lite här och där och är nyfiken på var det kommer ifrån.
  9. Bra att du ser det så, men jag har fortfarande den uppfattningen att folk i allmänhet inom lchfsfären anser att det är insulin -> tjock som gäller. Och för att återgå till frågan jag ställde, så brukar det felaktigt förklaras att insulinet som protein frisätter inte "räknas" eftersom den avstängda fettförbränningen balanseras av glukagon som skulle vara lipolystiskt. Eftersom du tog upp glukagonet som i ditt svar på svampodlarens fråga om detta så trodde jag att du hade en annan förklaring. Därav min fråga.
  10. Jag håller med, men det är fortfarande inte relevant för den specifika frågan enligt min mening, som gällde myten kolhydrater -> insulin -> tjock. Som lika gärna skulle kunna vara protein -> insulin -> tjock. Det närmaste jag sett som argument är att glukagon skulle vara lipolytiskt men det har ju motbevisats (det kan vara lipolytiskt i suprafysiologiska doser in vitro men det har inte det effekten i kroppen).
  11. Jag känner till detta. Det som jag undrade över var glukagonets relevans som motargument mot det som svampodlaren tog upp ("Kan vi åtminstone konstatera att LCHF inte är bättre ur ett "insulin gör dig tjock"-perspektiv då? Med tanke på att 1000KJ Biff producerade högre koncentrationer av insulin än motsvarande energimängd pasta?").
  12. Vad har glukagonindexet för betydelse egentligen i sammanhanget? Jag har sett det nämnas utan relevant förklaring förut.
  13. Den här diskussionen verkar ha spårat ur lite? Det spelar ingen som helst roll vad den riktiga medelhavskosten förr var, eller nu. Det är helt orelaterat till vad man menar med medelhavskost i detta sammanhanget. Definitionen på den kosten är just det som Keys ansåg att man åt vid just den tiden i det området. Det är den kosten man gör forskning på etc.
  14. Det är en myt att gång och jogging kräver lika mycket energi per längdenhet. Se tex http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2004/12000/Energy_Expenditure_of_Walking_and_Running_.20.aspx
  15. Jag vet inte just om det förekommer korsreaktion mellan gluten och nötter (jag har aldrig sett något stöd för det, bara lösa påståenden), men det är åtminstone vanligt med korsallergi mellan pollen och nötter, just för att delar av proteinerna i dessa liknar varandra.
×
×
  • Skapa nytt...