bobmoff

Medlem
  • Innehållsantal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om bobmoff

  • Rank

  1. Intressant teori att det är att vi inte använder våra ketoner. Undrar om det är då just för att vi fortfarande har så höga glukosvärden. Om vi inte använder ketonerna fullt ut så känns det ju lite som att man inte får vinsten av det. Det verkar ju stämma med min vikt också som verkar stannat mellan 82-83 kg (medans jag tidigare gått sakta men säkert ner från 89kg) men jag ju upperbarligen har en hel del bukfett kvar att ta av. Jag har planerat in en femdagars fasta om några veckor men målet att eventuellt sänka glukosvärdet något, även under en längre period efter fastan. Vi får se hur det går. Har du provat vattenfasta en längre period ? T ex 3-5 dagar ? Undrar om jag ska mjukstarta med en 3-dagars kanske.
  2. Tack för utförligt och intressant svar! Mitt ketonvärde toppade i morse på 3.5 men glukosen på 5.9. Jag gissar höga glukosen möjligtvis är påverkad av "dawn fenomenon". Jag ska göra en mätning till lite senare på dagen å se också. Idag ska jag även ta blodprov på min kompis, det ska bli intressant. Han äter inte lågkolhydratkost så hans ketoner borde ligga under 0.5. Sent from my iPhone using Tapatalk
  3. Jag har planerat in min första 5 dagars fasta och är nyfiken på resultatet redan. Hur såg din kost ut innan fastan ? 75/20/5 ? fett/protein/kolh ? Var du i ketos innan ? Kunde du arbeta normalt under din fastaperiod ? Vad hade du glukosvärde innan fastan ? Har ditt glukosvärde stannat kvar på det lägre även efter fastan ? Jag undrar också om snus påverkar glukosvärdet, verkar vara delade meningar om det. Jag tror jag ska testa.
  4. Beta i blodet med GlukonMen LX plus. Sent from my iPhone using Tapatalk
  5. Jag har precis börjat mäta glukos och ketoner i blodet. Just nu ligger jag på 5.8 mmol glukos och 3.2 mmol ketoner. Mätte på morgonen på fastande mage. Jag är lite förvirrad över resultatet då jag läst att normala glukosvärden ligger mellan 70-100 mg/dL (3.8-5.5mmol) samt att optimal ketos är mellan 1.5-3.0 mmol ketoner. Då har jag alltså något mer glukos än normalt men ÄVEN är i ketos ? Hur kan jag vara i ketos om jag har så högt glukosvärde? Jag trodde att glukosen var tvungen att sänkas för att kroppen ska börja skapa ketoner. Mitt GKI är 1.8 så det känns ju iaf bra.
  6. Koolt! Sent from my iPhone using Tapatalk
  7. Intressant! Sent from my iPhone using Tapatalk
  8. Ok. Tack. Jag insåg inte att de utgår från kalorimängden i detta index, det förkarar ju saken. Jag la in pasta och nötkött på kostbevakningen och försökte matcha kalorierna så mycket som möljigt och fick det till 67g pasta vs 126g nötkött http://kostbevakningen.se/?foodinput=n%C3%B6tk%C3%B6tt%20126g%0Apasta%2067g Vad baserade du dina 300-350g biff på ? Tänker jag fel ?
  9. Enligt Food Insulin Index så utsöndras mer insulin från nötkött än pasta. https://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_index Hur fungerar detta ?
  10. Kan nån förklara hur Dr. Nun S. Amen Ra kan leva hälsosamt på bl. bönor, bröd mm Intressant!
  11. Åh, Äppelcidervinäger har jag helt glömt bort. Det brukade min mamma (husmor?) alltid köra med förut. Det ska jag ta upp igen. Den magiska drickchokladen är också intressant, ska prova. EFT har jag aldrig hört talas om och låter spontant som hokus pokus, men det gör ju allting innan man förstår hur det funkar. Det blir till att prova också. Målet är ju verkligen ändring i beteendemönstret så allting som eventuellt kan hjälpa mig på vägen är värt att prova. 16:8 kör jag med, men jag tror jag förstör den lite genom att ha grädde/mjölk i kaffet på morgonen. Hade en period där jag körde kokosfett i kaffet istället men det vart verkligen bittert å konstigt. Egentligen borde jag prova att endast dricka vatten fram till lunch, men det är svårt att bryta för många vanor på samma gång känner jag. Lätt att ge upp. Toppentips, tack!
  12. Har svårt att stå emot suget av kolhydrater när jag är trött. Det blir ju såklart svårast när man varit på besök hos någon och i princip motvilligt fått i sig kolhydrater och sen när man kommer hem och är lite trött så kommer suget och då har jag svårt att stå emot att göra mackor (som jag ätit väldigt länge som kvällsmat under min år som ungdom). Jag kan känna det att mitt beteende är väldigt likt andra typer av beroenden. Socker har jag enklare att hantera, det blir jag mer sällan sugen på. Vad har ni för tips o knep ? Kanske artiklar eller annat som ger tips på hur man kan hantera detta.