Jump to content

Moventia

Medlem
  • Posts

    21
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Moventia

  1. Vet inte om detta är rätt forum. Men beställde just via shoppen och kunde konstatera att Kostdoktorn har noterat 109:-- kronor för Ledins vitaminer medan Shoppingfornet tar129:--. Vore bra om det blev justerat annars undrar man.
  2. Johan Ehrenberg kan vara sanningen på spåret, men är inte lika inläst som vi andra här på forumet. Hjälp honom i stället för stjälp honom. Heder åt denna man som har varit med och startat ETC-tidningarna som växer så det knakar. DN och Svd får huka sig buskarna. Alla duktiga krönikörer med hjärtat åt vänster jobbar där. Behövs verkligen media som inte ägs av de stora pengarna utan kan hålla sig fri och debattera tillståndet i landet så man begriper och inte blir manipulerad. OBS. Jag har inte på något sätt anknytningar till ETC utan det är en åsikt från mitt hjärta.
  3. Tack för kommentarer. Några förklaringar till mitt beslut som tydligen väcker en del heta känslor. Jag är pensionär med ytterst låg pension och måste tänka över varje utgift. Dessutom är jag LCHF:are sen cirka 10 år och medlemssidorna ger inte mycket nytt. Är ganska bra på engelska men vet att mer avancerade texter är jobbiga och kräver för mycket att läsa på nätet. Jag kommer naturligtvis vara kvar på forumet och besöka kostdoktorn.se. Men som sagt medlemssidorna får vara. Blir några extra ekologiska köttbitar per månad i stället. Allt gott till er alla.
  4. På grund av ekonomiska skäl och att jag inte förstår engelska tillräckligt bra vill jag säga upp mitt medlemsskap. Hittar ingen mailadress avsedd för sånt? Nån som vet+ Hälsningar Moventia
  5. Tack för alla svar och kommentarer. Gör mig delvis mer förvirrad. Dessutom valsar olika typer av dosering runt hos dem som säljer D-vitamin. Man hör om 700 microgram, 25-100 msg förutom IE. Verkar som det här med rätt dosering är försummad del hos tillverkarna, som mest verkar tala till sjukvårdspersonal. Att dela upp behovet av D-vitamin på veckan verkar vara en bra teori. Förmodligen dock svår att följa i en hektisk vardag. Att behöva ta tillskott med K2 verkar vara ett måste då jag är 75 år. Men hur doserar man det? Att bekosta D-vitamintest är ju en utväg men måste göras flera gånger (min vårdcentral har inte tid och resurser för sånt) Blir för dyrt för min kassa och omständigt.. Kanske måste jag avstå från D-vitamin för att inte rubba kroppens balans och i stället äta lax och makrill som fångats i havet. Tar dock magnesium. Alltid något för att upprätthålla hälsan.
  6. Det är snart dags att börja med D-vitamin för säsongen där månaderna innehåller r. Jag planerar att byta märke men känner mig förvillad hur jag ska få rätt dosering. Som kvinna i mellanformat, ska jag behöva cirka 3000 E enligt givna instruktioner. Men hur vet man hur mycket tabletterna/kapslarna innehåller och kan man dela dom, som är avsedda för mäns kroppar? Det är väl inte så bra att varken över- eller underdosera? Finns det nån vänlig själ som kan reda ut det här åt mig?
  7. Tack stammis. Det var intressant läsning men också motsägelsefull. På ena stället sägs att fiskolja har bra Omega 3-kvot men inte A- och D-vitamin. Vilket fiskleverolja har och dessutom A- och D-vitamin. På andra stället står att fiskolja visst har A-D-vitamin. Står också att ju högre i näringskedjan man kommer desto mer tungmetaller. Det skulle vara till fördel för fiskoljan. Men fiskoljan görs ju av fiskkött som måste vara högre upp i näringskedjan än fisklevern? Jag blir snurrig i huvudet. Får läsa på mer.
  8. Jag har i många år ätit fiskleverolja. Men här rekommenderas fiskolja. Vad är skillnaden någon som vet?
  9. Det där med magnesium för hästar känns lockande. kanske bättre pris då hästarna jobbar som låglönearbetare. Men skämt åsido. Jag valde att köpa Magnesium från Kostdoktorn. Nu med 10 procents rabatt! Väntar ivrigt på paketet. Tack för alla tips. Kanske ska man bada i magnesium. Det låter härligt.
  10. Tusen tack för alla tips.Nu får jag undersöka utifrån era svar. Dolomitpulver pratar Weston Price om. men mer i matlagning. Visste inte att det innehöll Magnesium. Undrar var Kahavia får tag i Magnesiumcitrat?
  11. Jag har läst om Magnesiums effekt och tänkte testa. Men min leverantör av fiskleverolja Healthspan har bara en sort som dessutom innehåller en massa vitaminer (förmodligen syntetiska) , vilket jag inte är intresserad av. Får det i kosten jag äter. Känner mig vilsen vad jag ska välja och vem som säljer? Undrar därför vad ni som använder Magnesium köper för märke och från vem?
  12. Tack för smörlistan. Kan man slippa Arlas smör och stödja små mejerier så vore det bra. Men bor man i Stockholm är man fast i ICA-träsket.
  13. Jag stekte fisk idag. Tog lite vetemjöl och kryddor. Rullade fiskfilén i blandningen. Det sög inte upp särskilt mycket, men gick bra att steka och fick en fin yta. Inte kan det lilla mjölet göra mycket till eller från på kolisräkningen? Vad tror ni andra?
  14. Jag såg ett program med James Oliver som handlade om kyckling. Han hälsade på hos några nutritionsforskare på något laboratorium och frågade om Omega-halten i kyckling. De svarade att vanlig kyckling som säljs i affärerna har ingen Omega 3 alls i sig. De kycklingarna får nämligen inte picka mask utan lever hela sitt liv på foder, ofta inomhus. Forskarna oroade sig över hur barnens hjärnor skulle utvecklas med så lite Omega- 3 i kosten. Var oroliga för att det skulle drabba "intelligensen" hos barnen. De förordade kyckling som fått gå ute och picka mask under sitt liv. De enda som har sådan kycklinguppfödning i Sverige är Bosarp. Sen finns det några småproducenter. Jag tyckte det här programmet var intressant och har efteråt alltid förundrat mig över att man i media aldrig diskuterar vad djur har ätit under sitt liv och hur de fötts upp. Utan man talar om andra ganska oväsentliga saker som "svenskt kött kontra utländskt".. Kan i sammanhanget nämna att vilt, där djuren har fått äta vad naturen ger, har hög Omega.3-halt. Men det kommenteras också ytterst sällan i media. .
  15. Jag lutar mig mycket på boken "Eat fat lose fat" av biokemisten Dr Mary Enig och Sally Fallon som är ordförande för Weston A Price Foundation. I den boken beskrivs varför kokosfett är nyttig men också smör får godkänt. Alla växtoljor som är raffinerade och fleromättade fungerar inte bra, enligt boken. Däremot är kallpressad "Virgin" olivolja relativt bra. I min dagliga rutin försöker jag åtminstone en gång om dagen ta mintte med l tsk kokosfett 20 minuter före en måltid. Använder det också till att göra majonäs men då blandar jag den med lika delar olivolja och råpressad sesamolja enligt recept i boken. Använder också oljeblandningen till att göra salladsdressing, Men för att steka klarar jag smör så det blir s k ghee och på mina speciella LCHF-mackor (av ost,keso,ägg) lägger jag vanligt smör innan pålägg. Så jag försöker blanda kokosolja och smör i kosten för att få lite variation och kanske är de också bra på olja saker i kroppen. Jag har använt LCHF i närmare tio år. Under en period kräktes jag upp kokosoljan när jag försökte dricka det till te.. Läste på nätet att det är ganska vanligt. Vet inte om det berodde på att den kokosolja jag just då använde var härsken eller om det var en annan tillfällig störning i kroppen. För efter uppehåll på några år har jag börjat igen lite försiktigt och kräks inte alls.
  16. Tack för svaren. Det verkar lite motsägelsefullt om det bidrar eller inte bidrar till fettförbränning. Men jag är i första hand intresserad av de nyttiga bakterierna. Men det verkar inte fungera med de filvarianter som säljs i Sverige. Kesovasslan får jag fortsätta kasta och i stället satsa på surkål eller kinchi (eller hur det nu stavas).
  17. Jag har lärt mig att vassle (engelskan whey) ska vara supernyttigt. Normalt tillverkar man det genom att sila kall fil eller yoghurt genom tyg. Den klara massa som rinner ur är vasslen. Restprodukten är för lös att använda till ost. Det alternativet blir för dyrt för mig då jag tyvärr skulle kräkas av att äta den lösa ostmassan. Ett annat sätt är att göra färskost. Då hettar man upp filen/kefiren och häller sedan av vasslan. Då blir ostmassan fastare och kan kryddas upp och användas om färskost. Det tilltalar mig inte heller särskilt mycket då jag har en favoritost, som lyser upp min LCHF-tillvaro. Men varje vecka bakar jag LCHF-bröd av ägg/keso/riven ost. Keson låter jag rinna av (enligt Skaldemans recept) och får då en vitfärgad vätska som resultat. Min fråga till panelen är därför om den här vitfärgade vätskan har någon näringsmässig motsvarighet till Vassle? Eller är alla nyttigheter bortsopade vid Kesotillverkningen?
  18. Idag var jag nere och kollade i min närmaste ICA-butik som har rätt stort sortiment av oljor. Det visade sig att både jordnötsoljan och linfröoljan de sålde är processade. Även om det på etiketten står att fettsammansättningen inte förändras av det finns det andra tveksamheter för mig. Finns det icke-processad jordnötsolja och linfröolja att få tag på? Någon som vet?
  19. Jag har haft långvariga problem med magkatarr. De försvann när jag åt strikt LCHF på 90-talet men långsamt smugit sig på under senare år när jag inte följt kosten så jättenoga. Har till och med fått ont och som bieffekt kraftigt förhöjt blodtryck. Så jag har verkligen fått ta itu med det här på allvar. Det jag kommit fram till är att mycket grönsaker i kosten hjälper för mig. Dvs tomater och gurka på mina LCHF-mackor, många sallader och grönsakssoppor i kosten. Men det som hjälpt bäst när det varit som värst är att koka soppa på broccoli eller blomkål och ha i ekologisk flytande buljong. Finns att få tag i om man letar i alla fall i Stockholm. Det dricker jag på kvällen innan sänggående och får inga saltsyrekänningar under natten. Någon gång när jag varit bortbjuden eller odisciplinerad med maten tar jag en Omeprazol. Tror att rå lök kan vara dåligt men annars kan jag äta det mesta (även fett) utan att försämras. Rekommenderar dig att pröva dig fram. Läkarna verkar famla i dimma när det gäller det här. Som jag uppfattar det i alla fall.
  20. Kul att det här ämnet är uppe på tapeten just nu. Jag har läst (om) boken "Eat fat lose fat" av Biokemisten Mary Enig som samarbetar med Weston Price Foundation. Fast hon dog nyligen men finns kvar i bokform. Till min sorg inser jag att rapsolja, som jag alltid använder till min majonäs, tyvärr inte alls är ett bra fett. Hon har ett recept där man tar lika delar olivolja, kokosolja och sesamolja till sedvanlig majonäs, som jag gör i en foodprocessor. Den blev superbra och stelnade förstås i kylen. När jag sen tog fram den för att mjukna i rumsvärme delade sig hela majonäsen så att emulsionen föll till botten och oljan flöt ovanpå. Jättetrist. Jag blandade den med creme fraiche och fick ändå till en hyfsad sås. Men det är ju inte lika bra som när man har rapsolja och majon håller formen hela tiden. Ska försöka med lite tips här ovanför och se hur de uppför sig.. T ex linfröolja och ghee. Den senare blandad med kokosolja. Dock tveksam om majonäs klarar sig en vecka utan kyl speciellt i den här värmen. Det är ju ändå rått ägg i.
  21. Vad som är dåligt? Får tänka efter lite först ... men här några punkter Den första tiden kan vara tuff. Du går emot vad som skrivs av "experter" och måste våga något annat. Första gången jag åt fler ägg än ett om dan var jag ärligt talat rädd att bli sjuk. Den första tiden är en svår omställning med bland annat förstoppning (känner en som hoppade av med den motiveringen Du kan inte hur lätt som helst byta tillbaka till koliskost. Då kan du må rejält dåligt. Det måste i så fall ske gradvis. Du börjar köpa mer och mer ekologiskt och blir noga vad du stoppar i munnen. Blir alltså dyrare. Som många andra påpekat lever du i en kolisvärld och omges hela tiden av frestelser. Leder till många avbrott Många tycker att du är en kuf, som sagts. Stå ut med det. Kufar är kul, annorlunda och modiga. Ge inte andra råd om kosten. Är för det mesta helt bortkastat. Låt de fråga i stället när de ser hur bra du mår. Du måste ha ett starkt psyke. Att äta annorlunda i många år (som jag gjort) leder till att man börja ljuga för sig själv och släpper av på kontrollen gradvis. Sen är du tillbaka till punkt noll igen och vikten har gått upp och dåliga värden syns hos doktorn. Du måste varje vecka stå och baka LCHF-bröd enligt Skaldemans recept (med ägg, keso och ost). Det är inte så kul om klockan är elva på kvällen. Men vad gör man inte för att slippa omelett som kan bli lite trist varje dag. Bröd går att variera med pålägg
×
×
  • Create New...