Jump to content

humen growth hormon (hGH)

Peter

Recommended Posts

Hej Andreas,

Jonas Colting skriver i sin bok "Den nakna hälsan" om olika sätt att höja dem naturliga tillväxthormonerna (hGH) i kroppen, bl.a. genom att fasta och avsaknad av insulin i kroppen. 

Kan du skriva lite om detta? Är det stora fördelar att höja sina nivåer av hGH och isåfall vilka är det? Tycker du att Jonas 24 timmars fasta är en bra idé?

/Peter

• 2 weeks later...

Jag kan svara lite grann...

Först lite mer bakgrundsfakta, det Jonas Colting menar är alltså att optimera tillväxthormonet och det gör man genom att man fastar i 24 timmar. Tipset är att äta kvällsmat och sen kvällsmat igen nästa gång. För då sover man bort den större delen av tiden.

Avslutningen på denna fasta skall bestå av ett ganska kort men väldigt intensivt träningspass med hög puls. På detta sätt optimerar man då just hgh-hormonets tillväxt.

Min egen tes om detta skiljer sig inte direkt från Coltings egna tanke om detta.

Människan genom tiden har inte haft tillgång till mat var 3:e timme och vi har troligen gått långa perioder utan mat, kanske tex jagat ett byte i kanske tom mer än ett dygn innan det fälls. Varför skulle det då vara farligt? Jag delar hans tanke - Nej det är det inte, och mer och mer som man kan läsa om periodisk fasta på daglig basis så borde detta var 10:e dag inte vara nånting??

Jag har gjort detta flertalet gånger och avslutat fastan med både tabata och spinning, tom dubbelpass eller ett intensivt styrkepass. Det funkar kanoners och jag kommer definitivt göra det i fortsättningen, man känner sig pigg, lätt, aktiv, med på noterna. Skarp i sinnet under hela dagen och några av mina bästa träningspass är gjorda på 24-timmars fasta.

Jag har inte fördjupat mig i frågan om hgh. Men jag är nyfiken att testa nya saker och detta funkar iaf för mig :)

Avsaknad av insulin är ju en naturlig reaktion eftersom man inte äter några kalorier, men glöm bara inte att dricka mer vatten då mycket vätska kommer från kosten :)

Rätta mig gärna, för det jag skriver om detta är inte hugget i sten på nåt sätt, i stort egna tolkningar..

Passar på att tipsa om BBC Horizon-dokumentären Eat, Fast & Live Longer.

"One of the links between fasting and longevity seems to be a hormone called insulin-like growth factor 1 (IGF-1). As Prof Longo explained, IGF-1 and other growth factors keep our cells constantly active. It’s like driving along with your foot hard on the accelerator pedal.

You need adequate levels of IGF-1 and other growth factors when you are growing, but high levels later in life appear to lead to accelerated ageing."

The Telegraph, 16 Aug 2012

• Like 1

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/04/110403090259.htm

This recent study also confirmed earlier findings about the effects of fasting on human growth hormone (HGH), a metabolic protein. HGH works to protect lean muscle and metabolic balance, a response triggered and accelerated by fasting. During the 24-hour fasting periods, HGH increased an average of 1,300 percent in women, and nearly 2,000 percent in men."