MalinBÅ Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 Fundering. Jag skulle vilja öka mängden bladgrönsaker, men magen tycker inte riktigt om dem. Om man då gör juice på tex grönkål, mangold, spenat m.m. så tar man ju bort fibrerna som jag tror är problemet för magen. Om man sedan kombinerar en mindre mängd av grönsakerna hela med ett glas juice, så borde ju mängden näringsämnen som man får i sig bli större. Så länge som man inte börjar blanda i frukt och grönsaker med mer kolhydrater i sig, så borde ju inte kolhydratshalten bli så stor i ett glas. Bra/dålig ide? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 Jag har sedan i somras druckit en grön smoothie, varje dag. Mixar t ex persilja, spenat, avokado, gurka, ingefära, grönkål..allt grönt! Blandar även i lite rödbeta, blåbär, lite äpple, nässelpulver, vetegräspulver Inte allt på en gång, men ingefära är alltid med. Jag älskar mina gröna smoothies! Köpte en mixer som är superstark och den finfördelar allt i ett huj. Jag gör en sats varannan dag. Upplever inget obehag alls med fibrerna, de blir ju verkligen finfördelade. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted September 20, 2017 Author Share Posted September 20, 2017 Det jag tänkte var att när allt är mixat så silar jag bort fibrerna. De gånger jag gjort som du, så har jag fått ballongmage. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 Mah.. många gör nästan vad som helst för att slippa äta riktig mat. Iallafall.. grönsaks/frukt-juicer är i princip rätt näringslösa.. bra kalorireduktion med andra ord.. knappast bra för något annat. Oså till fibrerna.. många ökar på fibrer/RS.. för ökad mättnad/utfyllnad i magen. Hur som helst har man irriterad tarm så får man problem utifall det blir gasbildning.. iomed att den spänner ut tarmen. Ballongmage är knappast något hälsoproblem per se, utifall inte omgivningen reagerar på gaserna? Och som regel utifall man inte har problem med irriterad tarm så går problemet över efter en tid när man fått en ny biome. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted September 20, 2017 Author Share Posted September 20, 2017 3 minuter sedan, Zepp sade: Mah.. många gör nästan vad som helst för att slippa äta riktig mat. Iallafall.. grönsaks/frukt-juicer är i princip rätt näringslösa.. bra kalorireduktion med andra ord.. knappast bra för något annat. Oså till fibrerna.. många ökar på fibrer/RS.. för ökad mättnad/utfyllnad i magen. Hur som helst har man irriterad tarm så får man problem utifall det blir gasbildning.. iomed att den spänner ut tarmen. Ballongmage är knappast något hälsoproblem per se, utifall inte omgivningen reagerar på gaserna? Och som regel utifall man inte har problem med irriterad tarm så går problemet över efter en tid när man fått en ny biome. Menar du att alla vitaminer och mineraler sitter i fibrerna? Vad är skillnaden på att koka grönkålssoppa och mixa den, jämfört med att mixa grönkålen till smootie, alternativt sila bort fibrerna så bara juicen är kvar och dricka, förutom att den ena är kokt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 Men gröna grönsaker ÄR riktig mat!! Jag mixar dem bara till en smoothie med kraft och stingDe ersätter inget utan tillför en mängd näring. Vill inte bara dricka benbuljong ju. Jag skulle kunna tänka mig att du kan vänja magen lite sakta! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 Som svar på din fråga så är det enligt mig ändå ett bra sätt att få i sig mer grönt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 28 minuter sedan, MalinBÅ sade: Menar du att alla vitaminer och mineraler sitter i fibrerna? Vad är skillnaden på att koka grönkålssoppa och mixa den, jämfört med att mixa grönkålen till smootie, alternativt sila bort fibrerna så bara juicen är kvar och dricka, förutom att den ena är kokt? Finns en massa skillnader faktiskt.. tex grönkål, som bör kokas för att frigöra näringen. En sak är lixom hur mycket näring olika grönsaker innehåller och deras biotillgänglighet.. som regel så vinner vissa på tillagning, medans andra minskar, främst C-vitamin. Gör en smothie av Avocado, stekt bacon, kokt ägg och benbuljong! Eller lever.. men den skall vara tillagad.. den oxå! Eh.. grönsaker/frukter är rätt näringslösa/näringen är som regel inte biotillgänglig.. utifall du inte tillagar dem.. de sitter inte i fibrerna.. även om de kan bidra med SCFA och K2/K1 om de får lov att jäsas i din tjocktarm utav dina tarmbakterier. Men då kan du få ballongmage.. och som jag redan pepåkat, det är som regel mest ett problem för din omgivning. Menna.. jag tror vi tangerar lite olika vitaminer.. vissa är vattenlösliga.. dessa får man som regel från grönsaker/rotfrukter/frukter.. de flesta är faktiskt fettlösliga så man bör dra i olivolja i smothien oxå! Andra bildas främst utav bakterier, då får man äta surströming, ost, surkål, Natto eller låta fibrer/RS passera ner till tjocktarmen. Smothies är främst vatten.. lixom de flesta grönsaker.. ät hela grönsaker.. förresten så skall tomater tillagas utifall du vill ha i dig Lycopen. Summa summarum.. näe, det finns lixom inga genvägar till hälsa och normal vikt.. enda genvägen är att bara handla de bästa råvaror man kan få tag i och laga all mat själv.. utifrån dessa. Brasklapp.. en grönsaksmotie är knappast det som gjort någon överviktig eller sjuk.. det är mest vatten.. väldigt lite näring och nästan inga kalorier. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 12 minuter sedan, Zepp sade: Gör en smothie av Avocado, stekt bacon, kokt ägg och benbuljong! Eller lever.. men den skall vara tillagad.. den oxå! 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 Ytterligare en brasklapp.. det går lika bra med tillagad lever! Nämenaltså.. olagad lever innehåller en massa näring, men lagar man till den så dödar man bakterier, den blir lättare att smälta för magen.. det går åt mindre energi för matsmältningen. Såå.. en liten sked hemmagjord leverpate.. ersätter ett stort glas smothie.. flera dagars stora glas faktist utav smothies, närinsmässigt! Iallafall och hur som helst.. riktig mat mot smothies.. här kommer ett recept.. lätt som en plätt.. helst skall man vara utbildad kock för att leva hällsosamt? https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/pate/ Alla vi andra som inte är utbildade kockar kan inspirersas hur som helst? Jag är rätt glad utifall jag köper och lagar lever iallafall var fjortånde dag/varje månad! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 21, 2017 Share Posted September 21, 2017 När vi ändå är inne på lever, slår jag ett slag för Kostdoktorns leverpastej. http://www.kostdoktorn.se/recept/leverpastej-med-timjansmor Vi lagar den varje vecka, men så är vi fyra personer i hushållet också. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted September 21, 2017 Author Share Posted September 21, 2017 Försöker äta kyckling- eller ungnötslever i gång i veckan. Har turen att ibland få tag på lever från ekologisk och gräsuppfötta kor, som dessutom betar ett par kilometer bort. Ska koka grönkålssoppa och prova äta en mindre mängd lite oftare, istället för mycket någon gång i bland. Det kan kanske magen tåla. Tack för input. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 21, 2017 Share Posted September 21, 2017 Jag har också en superstark mixer, Vitamix. Den slår sönder fibrerna på cellnivå och grönkål t ex blir alldeles slät och god! Innehåller en mängd nyttigheter, både antioxidanter och svavel, även i rått tillstånd . Vi borde äta mkt av kålväxter men det är svårt att knapra i sig så mkt varje dag! Kanske du skulle pröva som Kattuggla sa med lite först och sakta öka? Kanske blir det lättare för magen när fibrerna är så finfördelade?! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted September 21, 2017 Share Posted September 21, 2017 Fibrerna är mat för nyttiga magbakterier. Om man får problem när man äter fibrer, så kan det ju bero på att du saknar dessa nyttiga magbakterier. Botemedlet är ju då möjligen inte att undvika fibrer, utan att försöka förbättra bakteriekulturen i magen. Kanske ska man då göra precis tvärtom, inte undvika fibrer utan äta i en mängd som inte medför för stora problem, och sedan successivt öka. https://www.scientificamerican.com/article/fiber-famished-gut-microbes-linked-to-poor-health1/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted September 21, 2017 Author Share Posted September 21, 2017 Mitt syfte är inte att undvika fibrer, behöver bara ta det lite försiktigt. Mina tarmar är inte i bästa form och reagerar omedelbart på stress, så det är hela tiden en balansgång, men jag jobbar på det. Jag har läst mycket om tarmhälsa, så jag vet hur jag borde gå tillväga, men livet kommer emellan hela tiden. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 21, 2017 Share Posted September 21, 2017 12 timmar sedan, MalinBÅ sade: Försöker äta kyckling- eller ungnötslever i gång i veckan. Har turen att ibland få tag på lever från ekologisk och gräsuppfötta kor, som dessutom betar ett par kilometer bort. Ska koka grönkålssoppa och prova äta en mindre mängd lite oftare, istället för mycket någon gång i bland. Det kan kanske magen tåla. Tack för input. Och med det klargörandet så vill jag vända på resonemanget i stället! Dvs iomed att du de facto tendera att äta sk riktig och näringsrik mat.. så kan en och annan grönsaksmothie lätt kunna ingå i en i övrigt hälsosam diet. Eventuellt kan det räknas till kalorirestriktion.. dvs dagar då man äter mindre kalorier, vilket per se inte är fel om man behöver gå ner i vikt. Och om du gullar med Mr B så kanske det kan räknas lite som halvfasta? Mr B är vår fasteinpisskare här på forumet om du inte visste? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted September 22, 2017 Share Posted September 22, 2017 Är det verkligen bra ide att dricka söndermalda grönsaker? Då missar man en grundläggande sak, saliven är starten på matsmältningsprocessen. Tuggar man grönsakerna rejält och länge kommer de att blandas upp i saliven och halva matsmältningen är avklarad. Att mala sönder grönsaker är som att be om magproblem. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted September 22, 2017 Author Share Posted September 22, 2017 3 timmar sedan, Ekner sade: Är det verkligen bra ide att dricka söndermalda grönsaker? Då missar man en grundläggande sak, saliven är starten på matsmältningsprocessen. Tuggar man grönsakerna rejält och länge kommer de att blandas upp i saliven och halva matsmältningen är avklarad. Att mala sönder grönsaker är som att be om magproblem. Det har jag också funderat på. Jag stressäter, kastar i mig maten alldeles för ofta, vilket resulterar i protester från mage/tarm. Det var därför jag var lite inne på juice, men har insätt att det är fel väg att gå. Samma sak är kanske att om man gör till exempel grönkålssoppa, så är det bättre med större bitar som man måste tugga, än att mixa det och bara skyffla in. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 22, 2017 Share Posted September 22, 2017 5 timmar sedan, MalinBÅ sade: Det har jag också funderat på. Jag stressäter, kastar i mig maten alldeles för ofta, vilket resulterar i protester från mage/tarm. Det var därför jag var lite inne på juice, men har insätt att det är fel väg att gå. Samma sak är kanske att om man gör till exempel grönkålssoppa, så är det bättre med större bitar som man måste tugga, än att mixa det och bara skyffla in. Bra reflektioner.. och därmed så får du av mig då en frisedel att göra och dricka en smothie då och då, iallafall om du anser det delikat. Men då bara om du anser att det är delikat! Oså kan det vara en del utav halvfasta.. utifall du faktisk behöver gå ner i vikt! Dvs grönsaksmothies är mest vatten, rätt lite näring, fasten några vattenlösliga sådana och rätt lite kalorier. Jag är lite inne på att det vi nu diskuterar till stora delar handlar om tankar och mental kontext? Nämenaltså.. andra.. då inte lika hälsomedvetna kanske inte har helt pelj på matkonsumtionen/planeringen, utan köper en pissa på vägen hem från jobbet? Hela grejen är nog fel därvidlag, man borde planerat och köpt hem matvaror som man kunde lagat en hälsosam måltid utav.. därmed inte sagt att det skulle vara ohälsosamt att göra en smothie av grönsaker, avocado, stekt bacon och benbuljong.. eller med stekt lever! Iallafall.. utifall man tänkt.. och har ork kvar.. laga till de ingredienser man har hemma.. helst näringsrika sådana, det avgör du främst när du står i affären. Smothies hit och dit.. personligen anser jag det som ett sätt att undvika att äta lagad mat.. vilket man per se inte bör undvika. Dvs laga till ingredienserna som skulle tryckts ner i mixern i stället.. gör någon delikat rätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted September 22, 2017 Author Share Posted September 22, 2017 Tack Zepp. jag tycker inte att smoothies är delikat så jag avstår gärna. Lagar alltid mat från grunden och använder bara riktig "mat". Ratar 80% av butiken när jag handlar. Odlar en hel del grönsaker själv. Däremot kan jag göra storkok/ steka fler vid samma tillfälle, så att jag alltid har färdig mat i frysen, om jag inte har lust/tid/ork att stå vid spisen just då. Jag har fastat några gånger, som mest 36 timmar och det har fungerat bra. Men eftersom jag har en så hög stressnivå i kroppen så mår jag bättre av att äta 2 till flera gånger varje dag. Det kan dock gå 10-14 timmar mellan målen ibland, så en viss fasta gör jag. Vikten är inte längre ett relevant problem, då jag är nere på normalvikt. Vill få en bättre fördelning av muskler och fett och då kan det ju hända att vikten går upp men fettprocenten ner. Har inte bråttom utan prioriterar att få i mig bra med näring och energi för att orka med livet 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 23, 2017 Share Posted September 23, 2017 Stress är nog rätt sak att angripa, både för magen och det allmänna välbefinnandet. Fasta är stress. Hård träning är stress. Promenader bränner en del stresshormoner och verkar balanserande. Minns att jag för många år sen pratade med en kvinna som varit på väg in i väggen. Hon hade ett chefsjobb och föräldrarna var till åren och barnbarnen behövde passning... Hon beskrev det som att ett lila stressmoln jagade henne men hon använde stavarna (stavgång) för att gå ifrån det. Och hon blev faktiskt inte ikapphunnen av molnet men det var rätt nära. Och... grönsakssmoothies är jätteäckliga!!!! Fast det vågar jag knappt säga för det är så inne nu.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted September 23, 2017 Share Posted September 23, 2017 10 timmar sedan, MariaF sade: Fasta är stress. Det behöver det inte vara. Det kan vara enormt avstressande och renande. En underbar känsla av harmoni och avkoppling... ett högre stadium enligt vissa.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 En tid för själslig rening då lugn och harmoni infinner sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 8 timmar sedan, MrB sade: Det behöver det inte vara. Det kan vara enormt avstressande och renande. En underbar känsla av harmoni och avkoppling... ett högre stadium enligt vissa.... Jag tycker att du ska släppa att vi ser olika på saken. Vi behöver inte ha igång en onödig diskussion i varenda tråd. Om DU skickar med TrådSkaparen DIN syn på saken och JAG skicka med TS MIN syn på saken, precis som alla andra är välkomna att göra naturligtvis, så kan TS bilda sig SIN uppfattning själv. Du är "frälst" och det är jättekul att du hittat din grej, det som funkar för dig. Jag är också "frälst" och har hittat min grej, det som äntligen funkar för mig. Det är okej, vi behöver inte bestämma vems grej som är mest rätt. Våra kroppar är olika, olika saker passar oss olika bra beroende på vad vi är ute efter. Det viktiga är att en fråga besvaras med olika vinklingar så att den som frågar kan hitta det som passar den bäst. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 2 timmar sedan, MariaF sade: Jag tycker att du ska släppa att vi ser olika på saken. Vi behöver inte ha igång en onödig diskussion i varenda tråd. Om DU skickar med TrådSkaparen DIN syn på saken och JAG skicka med TS MIN syn på saken, precis som alla andra är välkomna att göra naturligtvis, så kan TS bilda sig SIN uppfattning själv. Du är "frälst" och det är jättekul att du hittat din grej, det som funkar för dig. Jag är också "frälst" och har hittat min grej, det som äntligen funkar för mig. Det är okej, vi behöver inte bestämma vems grej som är mest rätt. Våra kroppar är olika, olika saker passar oss olika bra beroende på vad vi är ute efter. Det viktiga är att en fråga besvaras med olika vinklingar så att den som frågar kan hitta det som passar den bäst. Oj vad gravallvarliga vi var här då. Ber om ursäkt om jag trampat på en känslig tå... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 20 minuter sedan, MrB sade: Oj vad gravallvarliga vi var här då. Ber om ursäkt om jag trampat på en känslig tå... Nu urartar du rejält. Sabotera inte för TS, tack. Du och jag kan ha en egen diskussion någon annanstans. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted September 24, 2017 Author Share Posted September 24, 2017 Jag har förstått att MrB är fastafrälst. Jag tycker också att fasta är något positivt, men just nu passar det inte min kropp med längre fastor. Däremot så kan det gå många timmar mellan måltiderna ibland, samtidigt som jag också kan äta varannan timme ibland. Kroppen säger tydligt vad den behöver i förhållande till omgivande omständigheter. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 35 minuter sedan, MalinBÅ sade: Jag har förstått att MrB är fastafrälst. Jag tycker också att fasta är något positivt, men just nu passar det inte min kropp med längre fastor. Däremot så kan det gå många timmar mellan måltiderna ibland, samtidigt som jag också kan äta varannan timme ibland. Kroppen säger tydligt vad den behöver i förhållande till omgivande omständigheter. Mm.. prexis.. finns många Gurus.. men alla har sin egen kropp/genetik och sociala kontext.. många Gurus finns det! Inga av dem behöver per se vara fel.. utom de helt tokiga,, som bara behöver vara lite fel. Till slut så blir man hur som helst tvungen att sätta sig in i hur olika saker fungerar.. tex sin egen kropp/sitt eget liv/sin egen sociala/ekonomiska kontext.. och då WTF göra något åt det. So back to basics.. har man en himla massa fettvikt att göra av med så har man hur som helst en väldans stort behov av att reducera intag av kalorier.. jag rekommenderar härvidlag LCHF eller något liknande iomed att det sänker Insulin, vilket per se bör öka Lipolys/minskar insulinresistens/gör att man som regel kan gå längre mellan måltiderna.. bara det kan i de bästa fall reducera kaloriintaget över dygnet! Och vi har oxå ett annat nytt begrepp, dvs MaffeMaria.. som då handlar mer om twerka även i andra ändan, dvs att bygga upp en rätt undersatt fysisk förmåga! Och jag tvekar inte ens en sekund om att det vore bra om man twerkade i bägge ändar samtidigt? Lättare sagt än gjort förmodligen.. fördelen med LCHF och fasta är att det är lätt att förstå.. att tillbringa timmar varje dag med Maffeträning är hur som helst något man blir tvungen att få tid och tillåtelse till från partner/barn/arbetsgivare! Nämenaltså.. nu låter det nästan som om jag är negativ mot Maffeträning.. det är jag inte.. problemajset är att det borde varit med från början antagligen så kanske man inte hamnat där man nu är. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 3 timmar sedan, Zepp sade: Lättare sagt än gjort förmodligen.. fördelen med LCHF och fasta är att det är lätt att förstå.. att tillbringa timmar varje dag med Maffeträning är hur som helst något man blir tvungen att få tid och tillåtelse till från partner/barn/arbetsgivare! Dr Maffetone är coach för superduper-atleter. De tränar jämt. Jag tror inte man behöver lägga så många timmar på träningen för hälsofördelarna. Vill man däremot springa väldigt långt, hyfsat snabbt så är det en annan sak. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 2 minuter sedan, MariaF sade: Dr Maffetone är coach för superduper-atleter. De tränar jämt. Jag tror inte man behöver lägga så många timmar på träningen för hälsofördelarna. Vill man däremot springa väldigt långt, hyfsat snabbt så är det en annan sak. Mm.. prexis.. enligt andra studier så kan det räcka väldigt långt med en halvtimmes motion! Dvs vad man förmodligen kommit fram till är att ett inaktivt liv är skadligt på längre sikt. Soo.. man borde haft det som en livstil redan innan man blev medelålders? Oandrasidan.. nyare studier.. näe jag länkar inte till dessa men jag läste om de på Aftonbladet tenderar att visa att det skulle räcka med några minuters ansträngning per dag för de flesta hälsofördelar. Och då antar jag att det handlar om att man anstränger sig/stressar sin fysiska förmåga/utsätter den för någon ansträngning.. utöver den som krävs för att titta på TV och fredagsmysa hela veckan? Kan det eventuellt handla om att ta trapporna i stället för hissen, cykla till jobbet i stället för att ta allmänna kommunikationer/bilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 2 timmar sedan, Zepp sade: Oandrasidan.. nyare studier.. näe jag länkar inte till dessa men jag läste om de på Aftonbladet tenderar att visa att det skulle räcka med några minuters ansträngning per dag för de flesta hälsofördelar. Känns kanske inte som den mest tillförlitliga källa..? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 6 minuter sedan, MariaF sade: Känns kanske inte som den mest tillförlitliga källa..? Näe kanske inte.. men om jag inte minns fel så var det inte deras hälsosidor utan deras vetenskapliga som skrev? Får nog hitta det där så någon får grotta in sig och analysera? Okej.. fel av mig det var DN och Karin Bojs, deras mer vetenskapliga journalist! http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-nar-tva-minuter-av-traning-racker/ Iallafall jag kan inte läsa artikeln. Och oavsett om någon har tillgång till artikeln.. jag tänker inte bli särskildt upprörd utifall den handlar om att det är bättre att leva ett hälsosamt liv än att kompensera genom att träna som en dåre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts