Jump to content

Apolipoproteiner

Ingalill

Recommended Posts

Hej! Jag undrar om provet apolipoprotein b speglar endast det "onda" LDL. Som jag förstått består LDL av både små täta farliga patilklar och stora fluffiga som inte är så farliga. Om apokvoten är bra och apolipoprotein a1 =antalet HDL-patilklar är bra men apolipoprotein b är över referensintervall. Hur tolkar jag provsvaret?

8 timmar sedan, Ingalill sade:

Hej! Jag undrar om provet apolipoprotein b speglar endast det "onda" LDL. Som jag förstått består LDL av både små täta farliga patilklar och stora fluffiga som inte är så farliga. Om apokvoten är bra och apolipoprotein a1 =antalet HDL-patilklar är bra men apolipoprotein b är över referensintervall. Hur tolkar jag provsvaret?

Det speglar även dina Kylomicroner.. tada.. stanna kvar och läs så får du den spännande förklaringen på slutet!:D

Men först går vi igenom litta biokemi.

APO-b 100 produceras utav levern och förekommer således i VLDL, IDL, LDL, LDL remnants och även i Glyc-LDL.. de två sista bör man helst undvika iomed att de kan ställa till större problem i dina kärl.

Oså finns även APO-b 48 som produceras av din tarmvägg när du tar upp främst längre fettsyror i Kylomicroner som transporteras via lymfsystemet.. och främsta syftet är att lagra fett i fettväven via påverkan på ASP!

Eh.. man lagrar det mesta av det man får i sig av måltiden hur som helst.. det är så det skall vara.

Kruxet är att hålla ner antalet måltider så att förloppet hinner vända från inlagring till uttag ur energidepåerna.. gärna ut ur fettdepåerna utifall man har väl tilltagna sådan.

För det krävs att det får lov att gå några timmar mellan måltiderna samt att insulin sjunker till normala nivåer under den tiden.

Iallafall.. kylomikroner har en halveringstid på cirka 20-30 minuter.. däremot så kan det ta någon timme innan man absorberat allt fett man ätit.

Därefter går de till levern där de bryts ner.

Nu så börjar vi närma oss den spännande upplösningen!:unsure:

Iallafall, man behöver inte vara fastande för att ta APO-kvot.. för Kylomicronerna är himla stora och väldigt få, dvs APO-b 48 anges utgöra cirka 2-3%, dvs inom felmarginalen.

Och hyperkylomicronemi är en väldigt sällsynt genetisk deffekt som handlar om oförmåga i levern att bryta ner Kylomicroner.

Då är det betydligt vanligare med FH, även om det oxå är ovanligt.. cirka några pocent av befolkningen och handlar främst om oförmåga att bryta ner LDL.. som regel handlar det om att leverns LDLreceptorer funkar dåligt.

Hur som helst.. en hög APO-b är då mer vanligen ett symptom på Metabolt syndrom/hyperinsulinemi.

Och iomed att den säkrast bedömningen är APO-kvot så ingår således även APOa1, på svenska HDL.. det är ett annat problem, för om bara APOa1/HDL är högt så är det sällan någon ko på isen!

Och om du orkat läsa så här långt så kommer här en liten lektion på Engelska.. win-win, du får även öva dina engelskakunskaper.:)

• Like 3

Tack för intressant kunskap läsning i ämnet! Videon på engelska har jag lyssnat på en del och fått hjälp av min man med engelskan. Känner mej ändå lite frågande så jag lämnar mina provsvar här för ev. synpunkter. Jag har ätit  LCHF-kost(ej strikt) i ca 4 år. Har inga riskfaktorer förutom möjligen psykisk stress för hjärtsjukdom men drabbades av hjärtinfarkt 25/6 i år med ballongvidgning och stent akut. Uppföljning av mina kolesterolprover har gjorts 12/9 och 19/9 ,se svar nedan. Har tackat nej till statinbehandling. Är mina värden acceptabla?

LDL 4,6

Kolesterol/HDL 4 (kvot)

LDL/HDL 3 (kvot)

HDL 1,6

Kolesterol,tot. 6,7

Apolipoproteiner A1 1,91

Apolipoprotein B 1,41 vilket är >Referensintervall som är <1,20

AOOB/APOA1 0,7 (kvot)

• Like 1

I likhet med Malcolm Kendrick, Ralf Sundberg, Uffe Ravnskov m. fl. anser jag att kolesterol inte orsakar hjärt-kärlsjukdom. Och inte några andra sjukdomar heller. Det spelar alltså ingen roll vilka värden man har på de olika kolesteroltyperna (de är många och blir fler för varje år) för risken att bli sjuk eller dö. Idén att man skulle mäta kolesterol på alla människor, friska och sjuka, började spridas när ett läkemedelsbolag hade fått fram en medicin som sänkte kolesterolet (men inte minskade risken för att dö). 

• Like 1
  • Thanks 1

5 timmar sedan, Ingalill sade:

Tack för intressant kunskap läsning i ämnet! Videon på engelska har jag lyssnat på en del och fått hjälp av min man med engelskan. Känner mej ändå lite frågande så jag lämnar mina provsvar här för ev. synpunkter. Jag har ätit  LCHF-kost(ej strikt) i ca 4 år. Har inga riskfaktorer förutom möjligen psykisk stress för hjärtsjukdom men drabbades av hjärtinfarkt 25/6 i år med ballongvidgning och stent akut. Uppföljning av mina kolesterolprover har gjorts 12/9 och 19/9 ,se svar nedan. Har tackat nej till statinbehandling. Är mina värden acceptabla?

LDL 4,6

Kolesterol/HDL 4 (kvot)

LDL/HDL 3 (kvot)

HDL 1,6

Kolesterol,tot. 6,7

Apolipoproteiner A1 1,91

Apolipoprotein B 1,41 vilket är >Referensintervall som är <1,20

AOOB/APOA1 0,7 (kvot)

Vi börjar med kolesterol for dummies!

6,7/1,6=4,18.. bör vara under 6, helst under 5, gärna 4, där är du nära gränsen för perfekt/tonåring!

Apo-kvoten bör ligga under 0,9 och 0,7 anses vara helt utan större risk!

Likt förbannat så har du haft en infarkt!

Såå.. dina värden är acceptabla.. det som felar är dels statistik och dels alla andra orsaker.

Menna  är det fel på statistiken.. näe inte per se.. för de med sämre värden än dig drabbas oftare av just det du drabbats utav.. det är så med statistik och hälsa/genetik/stress/allt annat påverkar hur som helst!

Om man säger som så.. infarkt/stroke och sådant är något man helst undviker.. oså när man väl drabbats så söker man efter halmstrån.. efter något som kan förlänga livet/reversera det dåliga förloppet.

Några tar till alla kemiska preparat som erbjuds, tillomed mykotoxiner, (Statiner).. grejen är att det är väldigt få som är hjälpta utav dessa.. möjligtvis ett fåtal utav manligt kön med ärvd FH!

Alla vi andra får finna oss i vår genetik i övrigt sätter gränsen för vår hälsa.. och då borde vi hur som helst inte leva ett sk västerländskt liv.. med allt vad det innebär.

Grejen är snarare att inga utav oss lär byta ut det sk västerländska levernet till ett där man blir beroende utav vilken föda man kan finna/fånga i närmaste skog!

Och är man medelålders och inte utbränd/iallafall på ständig gräns för detta så undrar jag bara vilket arbete de har.. och hur jag söker och får ett liknande?

• Like 1

8 timmar sedan, Ingalill sade:

Jag har ätit  LCHF-kost(ej strikt) i ca 4 år. Har inga riskfaktorer förutom möjligen psykisk stress för hjärtsjukdom men drabbades av hjärtinfarkt 25/6 i år med ballongvidgning och stent akut. Uppföljning av mina kolesterolprover har gjorts 12/9 och 19/9 ,se svar nedan. Har tackat nej till statinbehandling. Är mina värden acceptabla?

Jag har har varit med om att en nära anhörig fick en hjärtinfarkt och vet hur man då börjar fundera över vad det kunde bero på och varför bara vissa personer drabbas. Tyvärr, trots den enorma mängd forskning som lagts ner på området, så finns det idag ingen som kan säga varför somliga människor får en infarkt.

Den skotske läkaren Malcolm Kendrick har (hittills) ägnat 37 långa inlägg på sin blogg åt att beskriva sina försök att klarlägga hur och varför en hjärtinfarkt uppstår, utan att komma fram till ett definitivt svar. Han har emellertid på ett mycket övertygande sätt visat att kolesterol inte har med saken att göra.

I en kommentar till avsnitt 31 ställer en pensionerad läkare frågan: Vad rekommenderar du då för förebyggande medel? Kendrick svarar:

Retiring, probably. Apart from that, walking outside in the hills(golf would also be good). Build up a good sun tan. Ensure you have a good supportive social and family life. A few vitamins: B6 B12 Folate, Vitamin C and K, Magnesium, Potassium l-arginine and l-carnitine. A high fat low carb diet. A bit of meditation and breathing exercises. Smile every day, and try a few unexpected acts of kindness each week. Moderate alcohol consumption. A sense of purpose is also very good – but I don’t know where you get that from. And, as they say in Scotland, dinnae worry. Good health has three parts: Physical, Psychological and Social. They are all equally important.

• Like 4