Jump to content

Kolesterolfunderingar

Hypokondrikern

Recommended Posts

Hallå gott folk!

Har endast ätit LCHF i cirka 5 veckor och gick tidigare i veckan och tog prover (som jag egentligen hade tänkt ta innan jag la om kosten).

Mina blodfetter var enligt Werlabs läkare så avvikande att jag borde löpa till VC omgående.

Proverna togs efter 14 timmars fasta och en kopp kaffe.

Totalkolesterol - 9,3

HDL - 2,1

LDL - 6,1

Triglycerider - 0,82

Apo A1 - 1,9

Apo B - 1,7

Apokvot - 0,9

Alla andra värden låg inom referensintervall så när som på Homocystein som låg aningen förhöjt på 16 (ref <15).

Är en 24 år gammal kille som löptränar en hel del. 

Bör jag göra som läkaren säger och gå till VC där jag förmodligen blir ordinerad fullkornspasta och lättyoghurt, eller kan jag i godan ro fortsätta på LCHF i några månader till och sedan ta nya prover?

Har mina värden blivit såhär dåliga på endast 5 veckor?

Var dem ännu sämre innan?

Är dem ens så dåliga?

MVH/ Förvirrad

• Like 2

För det första tror jag inte att dina värden efter 5 veckor med LCHF har så mycket med LCHF att göra utan snarare med kosten du åt innan. Triglyceriderna är låga och bra. Det har förmodligen med LCHF att göra. Inget ovanligt att t ex LDL stiger i början. Här kan du läsa mer om kolesterol https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol#apokvot

• Like 4

1 timme sedan, Hypokondrikern sade:

Hallå gott folk!

Har endast ätit LCHF i cirka 5 veckor och gick tidigare i veckan och tog prover (som jag egentligen hade tänkt ta innan jag la om kosten).

Mina blodfetter var enligt Werlabs läkare så avvikande att jag borde löpa till VC omgående.

Proverna togs efter 14 timmars fasta och en kopp kaffe.

Totalkolesterol - 9,3

HDL - 2,1

LDL - 6,1

Triglycerider - 0,82

Apo A1 - 1,9

Apo B - 1,7

Apokvot - 0,9

Alla andra värden låg inom referensintervall så när som på Homocystein som låg aningen förhöjt på 16 (ref <15).

Är en 24 år gammal kille som löptränar en hel del. 

Bör jag göra som läkaren säger och gå till VC där jag förmodligen blir ordinerad fullkornspasta och lättyoghurt, eller kan jag i godan ro fortsätta på LCHF i några månader till och sedan ta nya prover?

Har mina värden blivit såhär dåliga på endast 5 veckor?

Var dem ännu sämre innan?

Är dem ens så dåliga?

MVH/ Förvirrad

Det som är avvikande är främst att dina lipider inte stämmer med din APO-kvot

9,3/2,1=4,42, det är bra, riktigt bra mest på grund av högt HDL.

Apo-kvot på 0,9 ligger däremot på övre gränsen, men det krävs rätt lite i siffror för att den skall vara bra.. 0,7 är perfekt!

Du har redan svarat på din fråga.. första rekommendation är fettsnål kost, mycket fullkorn.. eventuellt medelhavskost!

Så WTF is going on.. det kan vara tillfälligt, eller något latent sedan tidigare?

Men i pricip så skall inte APOlipoproteinerna påverkas nämvärt på fem veckor.. och 9,3 vid 24 år är rätt högt ioförsej, det brukar stiga senare i livet.

Hur som helst ditt HDL är svinhögt, det är bra det iallafall, så det finns god chans för att det blir bättre.

Altså, det vore en helt annan sak om HDL och APOa1 vore lågt.. det är ett helt annat problem och bra mycket svårare att rätta till.

Kör ett halvår till och ta sen nytt prov.

• Like 4
  • Thanks 1

Dina värden ser fina ut :-)  Högt HDl, låga triglycerider  - och LDL spelar ingen större roll.

Helhetskolesterolvärdet är inget som kommer att påverka din hälsa, utan en följd av allt möjligt annat. Kolesterol är bland annat en del av vårt immunförsvar (triglycerider och LDL är viktiga för immunförsvaret), så att ha ett lågt kolesterolvärde är inget att eftersträva. I princip tror jag att på lång sikt så kan det vara trevligt att ha långa värden eftersom det visar att man inte på senaste tid har lidit av infektioner/inflammationer...

Läs mera om kolesterol på Uffe Ravnskovs sidor eller hans böcker om kolesterolmyter och oroa dej inte i onödan :-)

Jag har redan en längre tid undrat över en sak: När man äter LCHF (eller när man fastar) så är man ju i fettdrift. Då borde man väl ha mera fett i omlopp i blodet - och då måste det väl också betyda högre kolesterolvärden. Betyder inte det här samtidigt att man inte har "fastevärden" överhuvudtaget, eftersom det finns ett jämnt och fint flöde av energi till cellerna hela tiden. Då kan man ju inte hålla sig till samma skalor som folk som är i sockerdrift använder. Eller tänker jag helt fel...?   

• Like 6

1 timme sedan, Pompe sade:

Jag har redan en längre tid undrat över en sak: När man äter LCHF (eller när man fastar) så är man ju i fettdrift. Då borde man väl ha mera fett i omlopp i blodet - och då måste det väl också betyda högre kolesterolvärden. Betyder inte det här samtidigt att man inte har "fastevärden" överhuvudtaget, eftersom det finns ett jämnt och fint flöde av energi till cellerna hela tiden. Då kan man ju inte hålla sig till samma skalor som folk som är i sockerdrift använder. Eller tänker jag helt fel...?   

Jag tror inte det hänger samman. "Fettdrift" menas att levern tillverkar en hel del ketoner som används till energi, och dessa ingår vad jag vet inte i något av de ingående komponenterna i en lipidprofil (?). Fast för att tillverka ketoner måste väl fett lämna fettcellerna i form av triglycerider... men det kanske aldrig blir mer än typ ett värde på 0,5-1,0 eller så. Zepp?

• Like 4

Det är intressant att titta på de olika kolesteroltyperna och olika kvoter men i likhet med Malcolm Kendrick, Ralf Sundberg, Uffe Ravnskov m. fl. anser jag att kolesterol inte orsakar hjärt-kärlsjukdom. Och inte några andra sjukdomar heller. Det spelar alltså ingen roll vilka värden man har, för risken att bli sjuk eller dö. Idén att man skulle mäta kolesterol på alla människor, friska och sjuka, började spridas när ett läkemedelsbolag hade fått fram en medicin som sänkte kolesterolet (men inte minskade risken för att dö).

• Like 3

5 timmar sedan, Kjell Granelli sade:

Jag tror inte det hänger samman. "Fettdrift" menas att levern tillverkar en hel del ketoner som används till energi, och dessa ingår vad jag vet inte i något av de ingående komponenterna i en lipidprofil (?). Fast för att tillverka ketoner måste väl fett lämna fettcellerna i form av triglycerider... men det kanske aldrig blir mer än typ ett värde på 0,5-1,0 eller så. Zepp?

Mnjaeä.. fett som kommer från fettdepåer vid ökad Lipolys  transporteras inte i LDL utan som FFA.. (FFA är en anakronism, iomed att fettsyrorna inte är fria utan bundna till Albumin, NEFA är ett annat namn)!

Och fettdrift är inte riktigt samma som ketos.. däremot så är det betydligt vanligare med ketos vid fettdrift.

Fettdrift drivs av ökad betaxoidation, som drivs av ökade mängder FFA, som drivs av ökad lipolys, som drivs av lägre nivåer av insulin.. och utifall det är brist på glukos i födan, så startar även glukoneogenes.. då förbrukar den processen som främst förekommer i levern vissa intermeditärer som krävs i citronsyra cykeln, varvid halvt nedbrutna fettsyror shuntas till ketosis.

Triglycerider som lipidvärde.. dvs det man mäter på vårdcentralen är innehållet av Trg i lipoproteinerna.. dvs LDL, HDL och Kylomicroner.. och det är för detta värde man bör vara fastande för, annars mäter man fetthalten i föregående måltid.

Kolesterol är ett helt annat ämne än fett, det är en alkohol och cirka 90% av kolesterolet tillverkas i dina egna celler!

Ioförsig så töms överskott utav kolesterol ut via gallan och återupptas om det behövs.

Och det var då HDL som hämtade upp kolesterol från dina egna celler och dumpade det i levern, som sen dumpade det i gallan.

Iallafall, det är till stora delar Insulin som styr hur mycket kolesterol som skall tillverkas i cellerna.. Glukagon dämpar kolesterolproduktionen.

• Like 3
  • Thanks 1
  • Confused 1