Banan2 Posted September 22, 2017 Share Posted September 22, 2017 Hej Är det någon som träffat nån läkare som är förespråkare för LCHF och som det är möjligt att boka tid hos. Det kan få kosta och vara privat alternativ. Jag och min man behöver en second opinion på hans kolesterolvärde. Den läkaren han går till förespråkar fettsnål kost och jag tror att det är fel väg att gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 22, 2017 Share Posted September 22, 2017 1 timme sedan, Banan2 sade: Hej Är det någon som träffat nån läkare som är förespråkare för LCHF och som det är möjligt att boka tid hos. Det kan få kosta och vara privat alternativ. Jag och min man behöver en second opinion på hans kolesterolvärde. Den läkaren han går till förespråkar fettsnål kost och jag tror att det är fel väg att gå. Det finns en på nån vårdcentral i Stockholmstrakten, men tyvärr tror jag inte han tar emot nya patienter. Hm, kan undra varför han är så populär........ Jag tror också att fettsnål kost är fel väg. Läkare har ju knappt nån utbildning när det gäller kost heller. Kolesterol är väl dessutom en av få saker som läkare och andra inom vården har så olika uppfattning om. Bara det säjer väl en del. Har du läst det här?https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted September 22, 2017 Share Posted September 22, 2017 Kostdoktorns artikel är några år gammal och kan väl sägas presentera en vanlig åsikt om kolesterol idag, utom att han rekommenderar lchf-kost som medicin i stället för statiner. Men vi har också det internationella nätverket THINCS med mer radikala läkare och forskare, som anser att det är meningslöst att diskutera kolesterolnivåer, eftersom kolesterol inte har något samband med uppkomsten av hjärt-kärlsjukdom: https://www.thincs.org/members.php Nätverket startades av den svenske läkaren Uffe Ravnskov och har idag flera svenska medlemmar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted September 22, 2017 Share Posted September 22, 2017 Har läkare idag lov att göra kostrekommendationer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 22, 2017 Share Posted September 22, 2017 57 minuter sedan, Ekner sade: Har läkare idag lov att göra kostrekommendationer? Det borde dom inte ha med tanke på att dom nästan flesta knappt har nån utbildning i ämnet, men det verkar inte hindra den fettskrämda sorten i varje fall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted September 22, 2017 Share Posted September 22, 2017 31 minuter sedan, Trollmormor sade: men det verkar inte hindra den fettskrämda sorten i varje fall. Precis vad man kan förvänta sej, annars kommer dom ju att förlora patienter. Går dom till kostrådgivare eller dietister så får dom råd som gör dom ännu sjukare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 22, 2017 Share Posted September 22, 2017 Om du bli medlem på Kostdoktorn, kan du ställa frågor direkt till Dr Eenfeldt eller Dr Jason Fung. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted September 22, 2017 Share Posted September 22, 2017 Dr. Cecilia Fürst https://www.vitalmedicin.se/ Intervju med Cecilia Fürst: http://4health.se/54-lakaren-cecilia-furst-om-functional-medicine-kost-sjukdomar-och-den-vanliga-varden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted September 23, 2017 Share Posted September 23, 2017 Du får ta det för vad det är men... Jag har börjat samla in berättelser från diabetiker som berättat om att de fått stöd för att äta LCHF. Eller ja "stöd" i det här sammanhanget är att diabetikerna inte aktivt har bombaderats av åsikter om hur farligt det är med LCHF, fettfobiska tyckanden etc., utan har fått allt från ett tyst medgivande till applåder för kostvalet. En stor del av diabetesvården går åt till att kontrollera och prata om kolesterol så därmed kan man ana att det är vårdpersonal som vet lite hur man ska titta på kolesterolvärden i samband med LCHF. Jag inser att det är väldigt många "om, men, kanske, eventuellt" i detta, men här är listan över LCHF-positiva (diabetes-)vårdenheter så här långt: Hudiksvalls sjukhus Kungsgatan 33 824 43 Hudiksvall Timrå vårdcentral Köpmangatan 31 861 31 Timrå Lasarettet i Motala Lasarettsgatan 37 591 35 Motala Länssjukhuset Kalmar Lasarettsvägen, Kalmar 392 44 Kalmar Victoria Vård och Hälsa Lilla Högestensgatan 2 216 32 Limhamn Skaraborgs sjukhus, Skövde Lövängsvägen 1 541 42 Skövde Huddinge Vårdcentral Paradistorget 4, plan 2 141 47 Huddinge Visby lasarett S:t Göransgatan 5 621 55 Visby Capio Hälsocentral Bomhus Solgårdsgatan 2 804 30 Gävle Råsunda Vårdcentral Stråkvägen 7 169 35 Solna Sandens hälsocentral Sturegatan 20 A 961 33 Boden Vårdcentralen Ystad Thorssons väg 18, Ystad 272 82 Ystad 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted September 23, 2017 Share Posted September 23, 2017 Är alla läkare på dessa vårdcentraler lchf-positiva? Så inte oturen är framme och en ny okunnig läkare börjat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted September 23, 2017 Share Posted September 23, 2017 lipophilica här på forumet är läkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted September 23, 2017 Share Posted September 23, 2017 2 timmar sedan, Ekner sade: Är alla läkare på dessa vårdcentraler lchf-positiva? Så inte oturen är framme och en ny okunnig läkare börjat... Nej, tyvärr går det nog inte säga det. Det finns klara brister i min lista genom att läkare byter arbetsgivare och det kanske bara är en läkare som är positiv och 9 andra som inte är det. Å andra sidan kan jag tänka mig att genom träffar i lunchrum och liknande så kan nog LCHF-tankar gärna spridas om en eller fler på en avdelning/VC är positiva. Min tanke är nog mera att man via telefon kan ta kontakt med avdelningen till någon av dessa mottagningar och höra sig för vad deras inställning till LCHF är. Det finns långt över 1200 medicinska mottagningar i Sverige så se min lista mer som ett sätt att begränsa urvalet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted September 23, 2017 Share Posted September 23, 2017 1 timme sedan, POS sade: Å andra sidan kan jag tänka mig att genom träffar i lunchrum och liknande så kan nog LCHF-tankar gärna spridas om en eller fler på en avdelning/VC är positiva. Jag besökte för några år sedan en läkare på den vårdcentral där Andreas E då arbetade. Den läkaren blev ytterst upprörd när jag nämnde att jag dragit ned på kolhydrater, och hojtade att det skulle jag genast sluta med eftersom han haft flera patienter som dött just för att de inte åt kolhydrater... Så det är tyvärr inte alltid som "lunchrumsteorin" stämmer ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 23, 2017 Share Posted September 23, 2017 25 minuter sedan, Fnutt sade: Jag besökte för några år sedan en läkare på den vårdcentral där Andreas E då arbetade. Den läkaren blev ytterst upprörd när jag nämnde att jag dragit ned på kolhydrater, och hojtade att det skulle jag genast sluta med eftersom han haft flera patienter som dött just för att de inte åt kolhydrater... Så det är tyvärr inte alltid som "lunchrumsteorin" stämmer ? Flera patienter som dött eftersom dom inte ätit kolhydrater??? Låter inte ens trovärdigt...... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted September 23, 2017 Share Posted September 23, 2017 13 minuter sedan, Trollmormor sade: Flera patienter som dött eftersom dom inte ätit kolhydrater??? Låter inte ens trovärdigt...... Precis. Kändes som det var någon slags pågående konflikt i ämnet på den vårdcentralen, eftersom han tände på alla cylindrar på en gång. Jag svarade bara något i stil med "oj, ok", för att han skulle lugna ned sig igen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted September 23, 2017 Share Posted September 23, 2017 Om läkemedelsföretagen styr deras utbildning är det väl förståeligt med sådana svar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Banan2 Posted September 25, 2017 Author Share Posted September 25, 2017 On 2017-09-22 at 18:19, iAnna sade: Om du bli medlem på Kostdoktorn, kan du ställa frågor direkt till Dr Eenfeldt eller Dr Jason Fung. Jag är medlem men Andreas E ger inte längre råd till enskilda. Jason F ser jag ingen möjlighet att skicka meddelande till alls. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 Om du går in på den engelskspråkiga versionen Diet Doctor hittar du en sida "Ask the experts" där bl.a. Jason F och Andreas E svara på frågor. Jag har bara sett frågor på engelska, men det kunde vara intressant att ställa en fråga på svenska till Andreas och se vad reaktionen blir. https://www.dietdoctor.com/member/ask-the-experts Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Banan2 Posted September 25, 2017 Author Share Posted September 25, 2017 Jag har provat på svenska till Andreas. Jag fick inget svar. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Banan2 Posted September 25, 2017 Author Share Posted September 25, 2017 Men det jag vill är att få till en personlig kontakt helst också en träff irl. med en kunnig doktor som kan vara en motvikt mot det som vi redan fått till oss (och som jag inte tror på). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 12 minuter sedan, HelgeK sade: Jag tycker Kostdoktorn borde fundera på att ordna kurser för läkare Är det relevant tycker du? Vad skulle läkarna leva av om dom skulle se till att patienter inte behöver återkomma i vården? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 Om diabetesläkare skulle börja rekommendera avhållsamhet mot socker kommer dom att få problem. Då gäller verkligen att dom aktiverar nya problem för att få ha sina leg kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 26, 2017 Share Posted September 26, 2017 On 2017-09-25 at 08:03, Banan2 sade: Jag är medlem men Andreas E ger inte längre råd till enskilda. Jason F ser jag ingen möjlighet att skicka meddelande till alls. Visst kan du ställa frågor till Andreas Eenfeldt om du är medlem på Kostdoktorn. Vill man ställa sin fråga på svenska är det här du gör det: https://www.dietdoctor.com/se/medlem/fragor-och-svar-med-kostdoktorn På Diet Doctor har vi flera experter som svarar på frågor. Man ställer (naturligtvis) sin fråga på engelska. Experterna hittar du här: https://www.dietdoctor.com/member/ask-the-experts Som medlem har du tillgång till båda sajterna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Banan2 Posted September 26, 2017 Author Share Posted September 26, 2017 7 timmar sedan, Annika Rane sade: Visst kan du ställa frågor till Andreas Eenfeldt om du är medlem på Kostdoktorn. Vill man ställa sin fråga på svenska är det här du gör det: https://www.dietdoctor.com/se/medlem/fragor-och-svar-med-kostdoktorn På Diet Doctor har vi flera experter som svarar på frågor. Man ställer (naturligtvis) sin fråga på engelska. Experterna hittar du här: https://www.dietdoctor.com/member/ask-the-experts Som medlem har du tillgång till båda sajterna. Jag har inte provat på engelska eftersom jag inte behärskar det tillräckligt bra, men på svenska sidan står det tydligt att han inte vill ha frågor som handlar om personlig rådgivning. Därför skickade jag ett mail och frågade i generella termer om det finns någon annan läkare han kan rekommendera. Det mailet fick jag inget svar på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 27, 2017 Share Posted September 27, 2017 14 timmar sedan, Banan2 sade: Jag har inte provat på engelska eftersom jag inte behärskar det tillräckligt bra, men på svenska sidan står det tydligt att han inte vill ha frågor som handlar om personlig rådgivning. Därför skickade jag ett mail och frågade i generella termer om det finns någon annan läkare han kan rekommendera. Det mailet fick jag inget svar på. Nja, den sidan är till för just personliga frågor, i ingressen står: "Här kan du ställa frågor om vad som helst till Kostdoktorn" Vi har däremot inte rådgivning via mejl 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted September 27, 2017 Share Posted September 27, 2017 Kan man inte ställa frågor här i forumet istället? Då är man garanterad svar, och kompetensen på er som svarar ser jag inget fel på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted October 1, 2017 Share Posted October 1, 2017 On 2017-09-25 at 12:20, HelgeK sade: Jag tycker Kostdoktorn borde fundera på att ordna kurser för läkare, föratt de skall kunna hjälpa patienter återfå hälsan från typ 2 diabetes. Det vore förskräckligt om läkemedelsindustrin ordnade kurser om kost, och lika illa om livsmedelsindustrin ordnade kurser om kost. Nej det behövs oberoende som har folhälsa som mål och inget annat. För hur skall annars läkarkåren kunna hjälpa de som vill förbättra sin hälsa med hjälp av LCHF? Paleo-insitute har kurser. http://www.paleo-institute.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted October 29, 2017 Share Posted October 29, 2017 Smarta Diabeteskartan visar vilka sjukvårdsmottagningar som har LCHF-stöd. https://www.dietdoctor.com/se/smarta-diabeteskartan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 29, 2017 Share Posted October 29, 2017 2 timmar sedan, Rickard sade: Smarta Diabeteskartan visar vilka sjukvårdsmottagningar som har LCHF-stöd. Svårt att tro. Är detta verkligen dokumenterat att det är allmän praxis på vårdcentralerna i stort, så det inte bara är enstaka läkare som jobbar/jobbat med lchf ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 29, 2017 Share Posted October 29, 2017 2 timmar sedan, Ekner sade: Svårt att tro. Är detta verkligen dokumenterat att det är allmän praxis på vårdcentralerna i stort, så det inte bara är enstaka läkare som jobbar/jobbat med lchf ? Gick in på kartan och tittade. Det ser ut som en karta över alla vårdcentraler. När man går in på enskilda vårdcentraler står det på vänstersidan hur dom ställer sej till LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted October 29, 2017 Share Posted October 29, 2017 15 minuter sedan, Trollmormor sade: Gick in på kartan och tittade. Det ser ut som en karta över alla vårdcentraler. När man går in på enskilda vårdcentraler står det på vänstersidan hur dom ställer sej till LCHF. Dem med grön markering har LCHF-stöd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 29, 2017 Share Posted October 29, 2017 30 minuter sedan, Rickard sade: Dem med grön markering har LCHF-stöd. Var det så enkelt Jag kollade bara dom i närområdet så jag missade den detaljen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 30, 2017 Share Posted October 30, 2017 14 timmar sedan, Rickard sade: Smarta Diabeteskartan visar vilka sjukvårdsmottagningar som har LCHF-stöd. https://www.dietdoctor.com/se/smarta-diabeteskartan Fantastiskt bra! Vad är skillnaden i betydelse mellan orange och grå kartnål? Min VC är orange. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 30, 2017 Share Posted October 30, 2017 11 timmar sedan, Rickard sade: Dem med grön markering har LCHF-stöd. Återigen min tidigare fråga. Måste man peka på någon specifik läkare som jobbar där? Om denna ev slutat, kommer det då att rapporteras till diabeteskartan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 30, 2017 Share Posted October 30, 2017 22 minuter sedan, Ekner sade: Återigen min tidigare fråga. Måste man peka på någon specifik läkare som jobbar där? Om denna ev slutat, kommer det då att rapporteras till diabeteskartan? Fråga P-O Heidling på Smarta Diabetiker, som sammanställt informationen. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 30, 2017 Share Posted October 30, 2017 P-O skriver såhär på facebook, vilket svarar på min och en del andras frågor här: "Det ligger en beskrivning under kartans "Beskrivning". På en PC så under rubriken "Smarta Diabeteskartan" syns en text som man kan klicka på. Då "vecklas texten ut" och man kan läsa mer om vad de olika symbolerna betyder. Här är dock en kopia av den texten: ""Smarta Diabeteskartan" är en sammanställning av de flesta sjukvårdmottagningar i Sverige, där flertalet behandlar diabetiker av olika slag. Förutom namn, adresser, städer och annan rent geografisk information, inkluderas information om antal diabetiker och värden för respektive grupps genomsnitts-HbA1c. Datat är hämtat ifrån Nationella Diabetesregistret (NDR) och är från år 2016. Till detta kommer rapporterad information från enskilda individer angående om en mottagning ger stöd för en kostbehandling baserad på LCHF/lågkolhydratkost. Med ”stöd” i detta sammanhang menas att man som patient har fått ett ok att äta en kost som är LCHF/lågkolhydratbaserad, och att man inte blivit motarbetad eller allvarligt varnad av vårdpersonalen att göra så. Följande färgmarkeringar används: - Grönt – mottagningen eller länet erbjuder stöd för LCHF/lågkolhydratkost. För länsbetygetet utgås ifrån att det är fler mottagningar som ger stöd, än de som inte ger stöd. - Orange – mottagningen eller länet erbjuder inget eller dåligt stöd för LCHF/lågkolhydratkost. För länsbetygetet utgås ifrån att det är fler mottagningar som inte ger stöd, än de som ger stöd. - Grått – det är oklart om mottagningen ger stöd för LCHF/lågkolhydratkost. - Ofärgat – Län där antalet mottagningar som ger stöd är lika många som inte gör det, visas ”ofärgat”. Följande symboler för mottagningarna används: - Prick – En markör för en mottagning - Stjärna – Mottagningen har ett genomsnittsvärde för HbA1c som är bäst i det aktuella länet. Observera att olika mottagningar kan vara ”bäst” för gruppen ”Typ 1+Lada” och ”Typ 2-Mody”. Uppdelningen är enligt NDRs gruppering av sina HbA1c-värden. Information angående LCHF/lågkolhydratkost per mottagning kommer främst från medlemmarna i Facebookgruppen ”Smarta Diabetiker”, https://www.facebook.com/groups/SmartaDiabetiker/ Kartdatat kommer uppdateras löpande allt eftersom olika datakällor uppdaterar sin information." 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts