Blogg-Postare Posted September 22, 2017 Share Posted September 22, 2017 Över 24 000 personer har hittills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide. Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla! Läs också kommentarerna under LCHF-utmaningens olika delar, där finns svar på det mesta! Här är utdrag ur några mejl vi har fått under den senaste veckan: Feedback Jag har kämpat med min kost länge, men inget har hänt för jag har verkligen trott att jag har ätit rätt vilket jag nu har lärt mig att det gjorde jag inte. De här två veckorna med utmaningen var vad jag verkligen behövde. Och jag har klarat det, vilket jag kanske inte trodde. Det var lätt att följa, allt stod klart och tydligt. Jag har ätit mig mätt och det är många goda recept som var enkla att byta ut om något inte passade. Jag kommer fortsätta min resa med veckomatsedlarna. Jag har gått ner 3 kilo och minskat 5 cm kring midjan ? Tack för all hjälp jag fått och får via Kostdoktorn! Efter en vecka mår jag bra. Tycker det är bra service att få allt serverat med matplaner och recept, även om jag har bytt ut något ibland. Jag tycker det är lite svårt att få i mig allt fett, men när jag har skrivit ner min mat under en dag består dagsintaget på 72-76 % fett, (ca 120-150 gram fett om dagen), protein ca 70-90 gram och kolhydrater under 20 gram. Tacksam för att få tips om lite nya recept, veckans favoriter i familjen var färsbiffarna med ajvar och feta och laxen med chilitäcke. Jag fortsätter en vecka till och funderar skarpt på att fortsätta ytterligare ett tag till med stöd från er. Är mycket nöjd med upplägget av dessa två första veckor. Det har varit enkelt att följa, pedagogiskt. Precis vad jag eftersökte. Tänker nu fortsätta med medlemskap och använda färdiga veckomenyer. Fick rekommendation av min läkare på rehab för smärta och utmattning. Tack så här långt! Jag tyckte att utmaningen var rolig då jag fick inspiration till att laga mat igen. Ett plus var att jag gick ner tre kilo och tappade fyra cm i midjan, så jag är mer än väl motiverad att fortsätta. Det enda negativa är att barnen knorrar lite och man får göra dubbel mat. Tack för bra recept! Fick rekommendation av min läkare på rehab för smärta och utmattning. Tack så här långt! Jag tycker det var lättsamt att ha en färdig inköpslista. En del ingredienser var dock lite svåra att hitta (t ex fläsksvålar). Någon buljong använde jag inte för jag hittade ingen bra buljongtärning utan konstiga tillsatser. Det skulle vara bra med tips på var man kan hitta bra buljongtärningar. För att göra det riktigt lättsamt skulle det vara bra att dela upp inköpslistan i två delar, första och andra halvan av veckan. För om man ska använda t ex avokado i slutet av veckan och köper den samtidigt som allting annat i början på veckan hinner den bli övermogen innan man ska använda den. Det var praktiskt att inköpslistan var uppdelad med alla kryddor för sig, protein för sig, mejeriprodukter för sig osv. Det underlättade. Speciellt när jag letade efter en vara som jag inte kände till sen förut. Det var roligt med nya recept. En del skulle jag nog inte ha testat om jag inte hade bestämt mig för att följa matsedeln precis som den var. Det tog lite längre tid att handla eftersom inköpslistan innehöll sånt som jag inte brukar köpa så jag fick leta lite och läsa innehållsförteckningen för att hitta det bästa alternativet. Jag tror att det blir billigare i längden eftersom man inte lockas att köpa något bara för att det är extrapris och sen blir det kanske inte av att man använder det. Matsvinnet minskar. Man behöver ju inte kasta mat som har blivit dålig eftersom man bara köper det som går åt. Jag har ätit LCHF i ett par år trodde jag, men inser att jag har ätit alldeles för lite fett vilket har gjort att jag har behövt äta flera gånger om dagen för att vara mätt. Det är kanske anledningen till att jag inte gått ner i vikt? De här två veckorna har jag ofta hoppat över frukosten eftersom jag varit mätt. Jag är nöjd med de här två veckorna. Vågen visar drygt två kilo minus och det är väl ganska lagom även om det kommer att ta lång tid för mig att bli normalviktig. Jag kommer att fortsätta med enbart strikt LCHF och hoppas att viktminskningen fortsätter. Jag tycker att upplägget för LCHF-utmaningen var lysande! Enkelt, inköpslista, recept och näringsinnehåll. Vi behövde inte tänka själva utan bara följa instruktionerna. ALLA recepten var jättegoda! Vi fortsätter med vecka 3 och keto-menyer. Jag har ätit LCHF i 13 år och när jag började trodde alla i min närvaro att jag skulle dö av allt fett. Äntligen är paradigmskiftet på gång, mycket tack vare Kostdoktorn. Höll på att bränna ut mig i våras och åkte sedan på semester till Latinamerika och tappade LCHF helt. Båda jag och min sambo gick upp i vikt och ville ha en kick-start efter sommaren. Han har givetvis gått ner allt han önskade på kort tid…! För mig som kvinna i klimakteriet tar det längre tid, men det kommer att gå. Har ni tips för oss medelålders kvinnor i klimakteriet så är det välkommet! Svårt att gå ner i vikt, lägre ämnesomsättning mm. Tyckte detta var jättebra och inte alls svårt att följa. Mår så mycket bättre och har gått ner i vikt, både jag och min man fortsätter att äta enligt LCHF-metoden. Mår så mycket bättre och har gått ner i vikt, både jag och min man fortsätter att äta enligt LCHF Har ätit lchf tidigare. Då gick jag ner från 79 kg till 63 kg under ca ett års tid utan större problem. Väl normalviktig träffade jag en man som åt normalkost, blev gravid, återföll till vanlig kost och gick upp alltihop igen… Det tog betydligt längre tid att gå ner en andra gång, utan LCHF. Långpromenader och svältkost gjorde till sist susen. Tyvärr gick det för långt, både mensen och livsglädjen försvann när vågen visade futtiga 58 kilo. Då började jag äta normalportioner igen och svällde naturligtvis… Sedan har det gått fram och tillbaka. För ca ett år sedan la jag återigen om till LCHF och fick ordning på vikten, men det höll inte i sig. Jag tröttnade på strikt LCHF och ville unna mig att äta god mat ute, lördagsgodis, pannkaka, pasta, frukt i mängd, sommarglassar etc. Efter semestern visade vågen 70 kilo. Uppmuntrad av Kostdoktorns utmaning försökte jag hitta ett sätt att permanent äta LCHF. Den här gången föregick jag mig själv och skrev ut LCHF-godkända recept på pizza, gröt, pasta, pannkaka och sötsaker. Jag hoppades i och med detta slippa ”trilla dit” när suget efter normalkost gjorde sig påmint. Jag har ätit betydligt mer grönsaker, även rotfrukter, än när jag åt strikt. Vikten gick inledningsvis ner, men har de sista veckorna långsamt gått upp till 70 kilo igen. Tyvärr verkar den liberala LCHF-vägen inte fungera för mig. Även om det känns motigt är det strikt LCHF min kropp behöver för att må bra. Nu vet jag det! På det stora hela har väl utmaningen gått bra, tyvärr med ”bara” ett kilos viktminskning. Det kan väl kanske bero på att jag inte kan äta ägg och att det då blir för mycket/överskott av mejerivaror (som jag läste om någonstans). Gäller väl att hitta en balans där. Kommer att försöka äta på liknande sätt framöver, dock måste jag googla på lättlagade LCHF-recept för nästan samtliga recept under dessa två veckor har tagit alldeles för lång tid att tillaga – det är för många ingredienser och mätningar som ska göras för att man ska orka/hinna under veckorna när man kanske inte är hemma förrän vid 17-tiden. Middagsmat får ta MAX 15-20 minuter under veckorna – på helgerna har man väl lite mer tid att lägga ner. Skulle också uppskatta förslag på bra inköp. Upptäckte av en slump att jag köpt en majonnäs (den jag alltid köpt förut – vanemänniska) som var rätt kolhydratrik. Det fanns en annan som hade bättre värden, men skulle inte haft en tanke på att det skulle skilja så mycket mellan två olika märken. Säkert gäller detta även för andra varor, det skulle vara bra om det fanns ”tips om LCHF-vänliga inköp av varor” eller liknande för att även där kunna spara in lite tid. För det går åt massor med tid på att googla varudeklarationer eller stå och jämföra på affären. Jag tyckte mycket om utmaningen, jag fortsätter med strikt LCHF, har blivit medlem. Jag hade bara ett problem de tolv första dagarna, fick en fruktansvärd halsbränna, men det verkar ha gett med sig nu. De dagliga mejlen har funkat som väg in till filmer och föreläsningar som jag har frossat i! Superbra och peppande! Hej Kostdoktorn! Jag har inte använt utmaningen riktigt som det var tänkt. Jag började på egen hand två veckor tidigare med att läsa in mig på all gratisinformation jag hittade hos er och börja laga mat enligt LCHF. Det gick över förväntan och jag ville fortsätta så jag anmälde mig till utmaningen och utnyttjade gratismånaden samtidigt. Eftersom jag redan börjat laga mat efter eget huvud och köpt hem massa ingredienser har jag knappt använt menyerna, men de och andra recept har fungerat som inspiration. De dagliga mejlen har funkat som väg in till filmer och föreläsningar som jag har frossat i! Superbra och peppande! Kan knappt fatta att jag inte ätit socker eller vetemjöl eller jasminris på fyra veckor!!! Utan sug! Fantastiskt! Info om biverkningar var jättebra! Cyklar till jobbet och skulle trott att jag var allvarligt sjuk om jag inte varit beredd. Lyckades till och med dricka saltvatten när huvudvärken var som värst! Funkade! Tänker definitivt fortsätta med detta som livsstil. Funderar nu på om det kommer tillräckligt med intressanta nyheter för att försvara ännu en månatlig utgift… Kanske för att stötta det ni gör? Tusen tack! Fantastiskt. God mat. Mätt och belåten. Viktminskning 1,5 kilo, men fallerat två gånger och inga promenader pga inflammation i en höft. Äntligen har jag börjat laga mat igen. Ensamstående pensionär. Kul vid spisen. Tack! PS: Tar en gratismånad så jag lär mig! Kom igång Vill du också komma igång? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors-LCHF-utmaning! Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid. Må Tis Ons Tor Fre Lö Sö Mer LCHF för nybörjare Ketogen kost för nybörjare Hur man går ner i vikt Kostdoktorns forum Över 500 framgångshistorier Stöd Kostdoktorns arbete Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap. Prova gratis i en månad Video om LCHF 11:59 02:45 41:41 16:59 05:44 08:57 45:06 1:46:20 02:52 17:49 27:34 07:09 39:01 05:56 07:29 24:04 02:14 14:09 06:20 43:29 11:31 PS Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till annika@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym. Inlägget ”Jag fick inspiration till att laga mat igen” dök först upp på Kostdoktorn. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts