hampuslager

Istället för kaffe?

Recommended Posts

Hej hopp,

försöker sluta med kaffe då det är en trigger för mig och jag blir skakig av för mycket. Kan tyvärr inte bara hålla mig till en, men jag behöver nån varm dryck, särskilt på kvällen efter en hel dag med vatten.

Tyvärr är te inget för mig, tycker det smakar rent ut sagt förjävligt trots grädde (testat massa sorter och smaker).

Innan jag gick (s)low carb så var det varm choklad som gällde, men 3dl mjölk är ju ingen höjdare kolhydratsmässigt och nötmjölk har på tok för många hitte på-ämnen i sig. Använder inte heller några sötningsmedel.

Vad dricker ni andra för att värma själen och varva ner? Eller känner ni till någon varm dryck som skulle kunna funka?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett recept från en annan medlem i forumet:

1 rått ägg som först mixas i blendern, sen värmer jag och vispar ihop 1,5 dl vatten, 1 dl kokosmjölk, två msk kokosolja, två msk smör, 2 tsk kakao och 1 krm vaniljpulver på spisen. Detta hälls sedan på ägget och mixas ihop. (Stavmixer funkar bra!)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är storkonsument av Ramlösa citrus men det är kanske inte vad du är ute efter. + en saltshot med himalayasalt. Förutom bulletproof som MariaF föreslår så kan du ju som många jänkare testa koffeinfritt? Det kanske ger mindre skakningar?

Du vill ha varmt..sockerfritt...koffeinfritt...inget té.....hmmm

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemmagjord med soda stream och färskpressad citron ;)

Men ja, nåt varmt. Koffeinfritt gör mig ingen större skillnad tyvärr. Lika klarvaken när det är dags att sova oavsett om jag tar efter 14.00

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske varmt vatten med en skvätt grädde i kan vara nåt? Typ silverte/silverkaffe.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, MrB sade:

Jag är storkonsument av Ramlösa citrus

Är det inte så högt innehåll av fluor i Ramlösa att dom tvingats skriva en varning på sina flasketiketter? Därmed bör man vara uppmärksam då fluorhalten borde ligga en bra bit över gränsvärdet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Ekner sade:

Är det inte så högt innehåll av fluor i Ramlösa att dom tvingats skriva en varning på sina flasketiketter? Därmed bör man vara uppmärksam då fluorhalten borde ligga en bra bit över gränsvärdet.

Det stämmer, Ramlösa innehåller 2.7 mg per liter, gränsvärdet för svenskt dricksvatten är 1.5 mg fluor per liter.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, RobertAnd sade:

Det stämmer, Ramlösa innehåller 2.7 mg per liter, gränsvärdet för svenskt dricksvatten är 1.5 mg fluor per liter.

...och vad ska man dra för slutsats av det? Fluor är ju inte nyttigt att få in i kroppen precis.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Ekner sade:

...och vad ska man dra för slutsats av det? Fluor är ju inte nyttigt att få in i kroppen precis.

Jag skulle personligen nog inte dricka Ramlösa varje dag. Men det är en fråga om dos så klart, jag vet inte riktigt vid vilka doser man sett att fluor har negativa effekter. Men t.o.m. i USA är den nya rekommendationen lägre, 0.7 mg per liter.

https://www.hsph.harvard.edu/magazine/magazine_article/fluoridated-drinking-water/

Moreover, fluoride itself may be dangerous at high levels. Excessive fluoride causes fluorosis—changes in tooth enamel that range from barely noticeable white spots to staining and pitting. Fluoride can also become concentrated in bone—stimulating bone cell growth, altering the tissue’s structure, and weakening the skeleton.

Perhaps most worrisome is preliminary research in laboratory animals suggesting that high levels of fluoride may be toxic to brain and nerve cells. And human epidemiological studies have identified possible links to learning, memory, and cognition deficits, though most of these studies have focused on populations with fluoride exposures higher than those typically provided by U.S. water supplies.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Ekner sade:

Från ett annat forum:

Eftersom jag upptäckt att livsmedelsverket anser vatten med 1,5mg/l fluorid och över vara OTJÄNLIGT mailade jag konsumentkontakt för ramlösa.
http://c0mputerr0r.blogspot.com/2008/04/fluorid.html

"Hej.
Jag är intresserad att få veta varför Ramlösa innehåller fluorid.?

mvh,"

Svaret jag fick: "Det har länge varit känt att fluorid i låga halter har en stärkande/skyddande effekt på tandemalj. Detta är skälet till att det finns tandkräm med fluorid, fluorid i munsköljningspreparat och fluoridtabletter att köpa på apoteket. För barn under sju år finns dock risk för bildning av fläckar på tänderna (så kallad tandflueros) vid förhöjda halter av fluorid.

Sedan många år tillbaka har en av EU-kommissionen tillsatt arbetsgrupp för naturligt mineralvatten arbetat med att fastställa gränsvärden för bland annat fluorid. Efter långa diskussioner nåddes till slut enighet om innehållet i det nya EG-direktiv (2003/40/EG) om naturligt mineralvatten som publicerades i maj 2003. Av detta framgår att risk för tandfluoros föreligger vid halter överstigande 1,5 mg/l. Enligt motsvarande svenska föreskrifter (LIVSFS 2003:45) som utkom i slutet av 2003 lyder denna text som följer: ”Innehåller mer än 1,5 mg fluorid/l; bör ej intas regelbundet av barn under sju år.”

Då Ramlösas naturliga mineralvatten innehåller 2,7 mg fluorid/l genomfördes därför en komplettering av etiketterna under första kvartalet 2004.

I ovanstående EG-direktiv och svenska föreskrifter är den maximalt tillåtna halten av fluorid i naturligt mineralvatten satt till 5,0 mg/l.

Med vänliga hälsningar
Carlsberg Sverige
Konsumentservice"

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja att fluor kan skada nervsystem och hjärnan har jag hört talas om sedan 80-talet då många betraktar det som ett rent nervgift. Men det är big buissness för industrin så vi får själva skydda oss...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
2 minuter sedan, Ekner sade:

Ja att fluor kan skada nervsystem och hjärnan har jag hört talas om sedan 80-talet då många betraktar det som ett rent nervgift. Men det är big buissness för industrin så vi får själva skydda oss...

Med tanke på detta så förstår jag fortfarande inte varför man använder flour.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, jala sade:

Med tanke på detta så förstår jag fortfarande inte varför man använder flour.

Precis som jag skrev jala.....det är big buissness för industrin...;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant vändning på tråden. Det får väl bli LOKA framöver. Inte ens vatten kan man dricka längre...suck....

• Gilla 1
  • Haha 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, MrB sade:

Intressant vändning på tråden. Det får väl bli LOKA framöver. Inte ens vatten kan man dricka längre...suck....

En del väljer att kalla sånt här för tvångsmedicinering av befolkning, gynnar läkemedelsföretag, vården och alla som jobbar med hälsofrågor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du tänka dig hemkokt buljong? Buljong kokt på ben eller kycklingskrov sägs vara nyttigt och en del dricker det på kvällen för att varva ner. Tror att en del föredrar morgonbuljong och blir pigga av buljong, men om buljong har en rogivande effekt på dig så kanske det kan fungera som kvällsdryck. 

Det finns en del varianter av ketochoklad om du googlar efter recept. 

Te verkar du ju inte gilla, annars så finns det ju en del örtteer som verkar rogivande.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att köpa vatten på flaska istället för att ta kranvatten är ingen höjdare för miljön. Undrar hur många lastbilar som rullar bara för att frakta vatten i onödan. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte tipsa om något jag inte själv testat, men eftersom det är fantastiska Martina Johansson som skrivit om det borde det inte vara alltför knasigt :)

Hon har slutat dricka kaffe och har testat lite olika alternativ vilket hon beskriver i blogginlägget nedan:

Koffeinfria alternativ

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Ekner sade:

3 timmar sedan, MrB sade:

Fluor kan vara ett gift, men det är en fråga om dos. Vi äter och dricker säkert tusentals gifter per dag utan problem. T.ex. är det  även arsenik i både vatten och mat. Men i så små doser är det inte ett problem, arsenik finns naturligt i jord och berggrund, och därmed även i grundvatten. Samma sak med fluor, det finns och har alltid funnits i dricksvattnet.

Men för att vara på den säkra sidan kan man kanske undvika att dricka en massa Ramlösa varje dag, eftersom den ju ligger högt på just fluor? Man kan ju cykla mineralvatten, Loka, Ramlösa, o.s.v. - då borde man även få i sig mer komplett av alla mineraler?

Etanol är ett annat gift som är dödligt i stora doser. Men likväl köper och dricker jag små mängder av detta dödlig gift ofta. Det har t.o.m. visat sig att människor som dricker mindre mängder av detta gift har lägre mortalitet än de som helt avstår giftet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag ingen kemist, men fluor och fluorid är väl inte samma sak? 

I 1 g fluorid är det väl inte lika mycket fluor som i 1 g fluor?

Bara så att vi reder ut begreppen. ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, iAnna sade:

Nu är jag ingen kemist, men fluor och fluorid är väl inte samma sak? 

I 1 g fluorid är det väl inte lika mycket fluor som i 1 g fluor?

Bara så att vi reder ut begreppen. ;)

Du har helt rätt, fluorid är det som finns i vatten och i tandkräm. Egentligen borde vi bara prata om fluorid om vi ska vara korrekta, det är det saken gäller. Grundämnet fluor i formen fluorgas förekommer inte naturligt då det är mycket reaktivt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-09-23 at 09:24, Y62 sade:

Att köpa vatten på flaska istället för att ta kranvatten är ingen höjdare för miljön. Undrar hur många lastbilar som rullar bara för att frakta vatten i onödan. 

Hemmagjort citronvatten får det väl bli framöver då, men då skeppas citronerna via lastbil också såklart....rent kranvatten är tråkigare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rumstempererat kranvatten är bland det bästa jag vet så jag är lyckligt lottad. Vet också att det är ovanligt att tycka som mig. Rumstempererat kranvatten är också det svåraste som finns att beställa på restaurang. Skulle kalla det omöjligt på kinarestaurang. 

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rumsvarmt vatten är inga problem att få om man ber om det. Men i gengäld kan det lukta riktigt illa, det verkar som man kyler vattnet för att maskera kemikalier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Y62 sade:

Rumstempererat kranvatten är bland det bästa jag vet så jag är lyckligt lottad. Vet också att det är ovanligt att tycka som mig. Rumstempererat kranvatten är också det svåraste som finns att beställa på restaurang. Skulle kalla det omöjligt på kinarestaurang. 

Det är helt enkelt svårt att tjäna pengar på dig... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-09-23 at 11:09, SGK sade:

Jag tänkte tipsa om något jag inte själv testat, men eftersom det är fantastiska Martina Johansson som skrivit om det borde det inte vara alltför knasigt :)

Hon har slutat dricka kaffe och har testat lite olika alternativ vilket hon beskriver i blogginlägget nedan:

Koffeinfria alternativ

Sluta dricka kaffe.. är du tokig eller.. nåe nu ser jag att du inte är så tokig.. det är ju halva födan!:blush:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, MrB sade:

Det är helt enkelt svårt att tjäna pengar på dig... 

Man får locka med annat. Ammunition, cigarrer, rom och motorcykeldelar är några tips för den som vill ha mina slantar :-) 

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varmt vatten med lakritspulver! Finns i min ica-butik!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fettchoklad

Jag har gjort en variant av fettkaffe fast med

Smör, kakao, en liten skvätt grädde och hett vatten som jag mixar. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Snö sade:

Fettchoklad

Jag har gjort en variant av fettkaffe fast med

Smör, kakao, en liten skvätt grädde och hett vatten som jag mixar. 

jag gör, sen länge, likadant fast utan smöret. En stooor kopp blir det nästan varje kväll. 
Förenklar dock lite genom att bara röra ut med sked direkt i koppen;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag väl tråkig B) Men sedan 2,5 år tillbaka så har jag helt skippat kaffet och istället så dricker jag en kopp riktig benbuljong på morgonen. Jag slipper oroskänslan och hjärtklappningen som jag tidigare fick varje morgon, utan att förstå varför :o

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte som SGK i ett tidigare inlägg tipsa om Martina Johanssons test på kaffeersättningar. Koffeinfritt är inte ett bra alternativ pga tillverkningsprocessen. Lite spoilervarning, men efter att ha läst Martinas test så har jag nu ett par maskrosrötter på tork. Det är ju konstigt, har hela sommaren dragit upp maskrosor med enorma rötter som en galning, men nu när jag vill ha tag på sådana så hittar jag inga.

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-09-28 at 09:54, nilu sade:

Det är ju konstigt, har hela sommaren dragit upp maskrosor med enorma rötter som en galning, men nu när jag vill ha tag på sådana så hittar jag inga.

Hur många kilo behöver du...? :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg