Jump to content

Holistic d-vitamin droppar

Klara
 Share

Recommended Posts

Jag har precis börjat med Holistic d-vitamin droppar och har väl hållit på en dryg vecka. Jag tar endast en droppe/dag, som motsvarar 12,5 mikrogram. Faktiskt känner jag mig en aning piggare. Är det en normal dos vid denna årstiden. Jag är lite nyfiken på, om någon annan har erfarenhet från dessa droppar och vad han eller hon tycker.

• Like 1

En fråga man alltid ska ställa sej vid användning av vitaminer, kosttillskott, mineraler etc, är om dessa maskinbearbetade och processade preparat verkligen svarar upp till de hälsobringande effekter som utlovas.
Preparaten gör iallafall säljföretagens toppersonal ofantligt rika, vilket kan betraktas som den främsta anledningen att detta finns på marknaden.

Mina barn får D-vitamindroppar. Yngste sonen är väldigt kräsen och äter visserligen några grönsaker men... Äldste sonen är lik mamma och trött vintertid. Han ska inte behöva gå igenom samma SAD-helvete som jag. (SAD=Seasonal Affective Disorder, vintertrötthet). Jag hade ändå tur, kom i kontakt med ljusterapi redan 1990 då det var väldigt nytt i Sverige (tror det kom hit 1988). Trots hög dos D-vitamintillskott hjälper det inte fullt utan jag behöver ljuset också men D är bra. Jag har alltså inte testat dropparna själv, jag kör Greatlife D3-tabletter, men jag tycker sonen reagerar positivt på dem.

• Like 2

Jag började käka D 3, den gröna burken som finns att köpa på den här sidan under "Hälsa". Jag kände inget behov men "grupptrycket" i kommentarsfälten blev för stort. Efter 5-6 år med D 3 har ingen  revolution uppnåtts så nu tänker jag skippa D-vitaminburken i vinter. Får väl kolla upp så att jag inte rasar ihop som en blöt hög framöver, i så fall lovar jag att berätta här.:):)

Loberg

• Like 4

22 timmar sedan, Ethel sade:

Jag började käka D 3, den gröna burken som finns att köpa på den här sidan under "Hälsa". Jag kände inget behov men "grupptrycket" i kommentarsfälten blev för stort. Efter 5-6 år med D 3 har ingen  revolution uppnåtts så nu tänker jag skippa D-vitaminburken i vinter. Får väl kolla upp så att jag inte rasar ihop som en blöt hög framöver, i så fall lovar jag att berätta här.:):)

Loberg

Ingen fara, LCHF-sekten rusar fram och bombarderar dig med D-vitamin tills  du reser dig upp.

1 timme sedan, jala sade:

Ingen fara, LCHF-sekten rusar fram och bombarderar dig med D-vitamin tills  du reser dig upp.

Nu ska Du inte va sånn, men visst blir det spännande att få känna om behovet av D-vitamin blir något annat än innan jag började  knapra.

Jag minns när jag började äta extra D-vitamin: jag gav mig helt plötsligt ut och joggade, enligt en oemotståndlig impuls. Det varade till in på sommaren...

Men märker man ingen skillnad, och mår bra i allmänhet, så får man väl i sig det man behöver på ena eller andra sättet. Vad LCHF-sekten skulle säga om detta mitt inlägg vet jag inte, eftersom jag aldrig träffat den...

• Like 2
  • Thanks 1

En intressant studie, om än på råttor:

http://m.jn.nutrition.org/content/147/9/1715.abstract

Feta råttor med T2D gavs antingen kasein plus d-vitamin tillskott, eller en diet på ägg innehållande exakt lika mycket d-vitamin som tillskotten. Resultat efter 8 veckor:

De råttor som fick ägg minskade i vikt och fettprocent mer, ökade vitamin D i blodet med 130%. De som fick tillskott ökade Vitamin D i blodet med 35%.

• Like 2