Jump to content

dinkelmjöl


einarssonannika
 Share

Recommended Posts

Mnja.. kanske på marginalen?

 

Grejen är väl att det handlar mer om tillagning och behandling när det gäller spannmål.

 

Så först skall du blötlägga det ett dygn, sen skall du surdegsbaka det!

 

Och antagligen handlar det mest om mängden, dvs friska kan äta bröd i lagoma mängder, men då skall det helst vara hemabakat.

 

Grejen är att för några generationer sedan så åts det ansenliga mängder bröd, kolhydrater och fett.. utan att de blev särskildt feta eller diabetiska.. men de köpte inte sitt bröd i affären.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att man inte ska använda dinkelmjöl när man äter lchf... Men nu är det så att min man inte är intresserad av att börja med lchf-kost och undrar nu om någon vet om dinkelmjöl är ett bättre alternativ till vanligt vetemjöl?

Jag har märkt att  en skiva  hemmabakat surdegsbröd på dinkel  höjer inte mitt blodsocker.

Link to comment
Share on other sites

Jag har märkt att  en skiva  hemmabakat surdegsbröd på dinkel  höjer inte mitt blodsocker.

 

Hur lång tid efter mackan mätte du då? Vad hade du för pålägg? Jag har bakat eget surdegsbröd med hela korn men jag är känslig för bröd ändå. Har du jämfört blodsockerhöjningen mellan hembakat dinkelbröd och sådant på vanligt vete som är bakat på samma sätt?

Link to comment
Share on other sites

Dinkel innehåller mer vitaminer och mineraler än vanligt vete (brukar använda mest fullkorn och skålla det). Blir gott bröd. Med liberal lchf går det att äta en och annan brödskiva då och då.

http://www.kostdoktorn.se/omvand-dietist-smorgas/

 

Det skriver många av dom som säljer dinkel men när jag mejlat dom och frågat om siffror så har jag inte fått något svar. Har du någon källa där man kan se fullständigt mineral och vitamininnehåll i dinkel?

 

Det påstås också att en större andel av mineralerna finns i frövitan än vad det gör i vanligt vete. Inte heller det har gått att få bekräftat.

Link to comment
Share on other sites

Modernnt vete har mycket lite med äldre sorter att göra som t.ex Dinkel och Emmervete, en del menar tom att det inte borde kallas vete, man har 4-dubblat kromosomerna, hybridiserat dem runt 10.000 för att få fram högavkastade tåliga sorter. Modernt vete innehåller helt andra proteiner än t.ex Spelt/Dinkel. många tål de gamla sorterna betydligt bättre än de moderna. Läs gärna http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412402

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mnja.. kanske på marginalen?

 

Grejen är väl att det handlar mer om tillagning och behandling när det gäller spannmål.

 

Så först skall du blötlägga det ett dygn, sen skall du surdegsbaka det!

 

Och antagligen handlar det mest om mängden, dvs friska kan äta bröd i lagoma mängder, men då skall det helst vara hemabakat.

 

Grejen är att för några generationer sedan så åts det ansenliga mängder bröd, kolhydrater och fett.. utan att de blev särskildt feta eller diabetiska.. men de köpte inte sitt bröd i affären.

 

Enligt WA så har dinkel 22g kolhydrater/100g. Om du har höga kolhydratmål (100g/dag eller så) är det väl okay, men har du lägre (20g, eller 5g) är det absolut inte någonting du bör äta. Hittar andra källor som säger 70g g kh/g, vilket gör att det går ut med även den mest liberala LCHF-tolkningen.

Link to comment
Share on other sites

Enligt WA så har dinkel 22g kolhydrater/100g. Om du har höga kolhydratmål (100g/dag eller så) är det väl okay, men har du lägre (20g, eller 5g) är det absolut inte någonting du bör äta. Hittar andra källor som säger 70g g kh/g, vilket gör att det går ut med även den mest liberala LCHF-tolkningen.

 

22 gram kolhydrater per 100 gram låter för lite. Vad är WA?

 

Enligt livsmedelsdatabasen innehåller dinkel 70 gram kolhydrater per 100 gram.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror absolut att dinkel och emmer (gärna stenmalet) är mindre dåliga alternativ. Surdegsjäsning är ju bra för ökat mineralupptag, och mindre gluten, bla.

 

Jag har hittat stenmalet ekoemmermjöl, som jag använder med rågmjöl och bakar med surdeg till resten av familjen. Jag äter ju inte heller LCHF, men min mage fixar inte mjöl (fruktanerna gissar jag).

Link to comment
Share on other sites

22 gram kolhydrater per 100 gram låter för lite. Vad är WA?

 

Enligt livsmedelsdatabasen innehåller dinkel 70 gram kolhydrater per 100 gram.

 

WA är Wolfram Alpha. Du kan slå på saker som "100g onion" för att få dess näringsvärde.

 

Dock tror jag den i fallet dinkel räknar inte på mjöl utan hela dinkelkorn eller något.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...