Petra183 Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 Det är en sak som jag grubblat på. Frågeställningen tillhör egentligen inteLCHF, men ni brukar ju vara kunniga inom det mesta. Vad händer om man tar smärtstillande gel på huden, t ex Voltaren eller Diklofenak? Produkterna kan användas vid t ex muskelvärk eller om man har ont i ryggen. Tar man motsvarande i tablettform så kan bl a tarmfloran påverkas, vilket kan vara ett skäl till att undvika vissa typer av värktabletter. Vad händer med sådant man tar på huden? Tar kroppen upp det och var hamnar det i såfall? Sköljs det bort från huden när den kommer i kontakt med vatten? Gnids det bort av kläder och följer med tvättvattnet när man tvättar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 På Voltaren gel förpackningen så står det att om man har magsår så ska man rådfråga läkare innan användning. Så det påverkar tydligen magen på något vis i alla fall. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 Jag tror det tar sig genom huden ganska bra och snabbt och ansluter till den allmänna cirkulationen. Det som jag tror är osant i reklamen är att det skulle verka lokalt direkt där problemet är, snarare verkar det ungefär precis som en tablett. Jag tror det är utmärkt för de som har problem med tabletter. Det går nog in så fort att du inte behöver oroa dig för tvätt osv. Har ni förresten läst detta: https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/09/04/varktablett-kan-hamma-muskeltillvaxt/ "Ipren (Ibuprofen) är ett antiinflammatoriskt läkemedel av typen NSAID. De flesta lättare värktabletter som säljs på apotek ingår i läkemedelsgruppen, exempelvis Treo (acetylsalicylsyra). NSAID-preparat är ett av de vanligaste konsumerade läkemedlen i världen. Men att äta höga doser under lång tid kan påverka muskeltillväxten, både vad gäller styrka och volym hos unga friska personer, enligt de nya resultaten. Huvudansvarig för studien är Tommy Lundberg, forskare vid Karolinska Institutet." 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 4 timmar sedan, Petra183 sade: Det är en sak som jag grubblat på. Frågeställningen tillhör egentligen inteLCHF, men ni brukar ju vara kunniga inom det mesta. Vad händer om man tar smärtstillande gel på huden, t ex Voltaren eller Diklofenak? Produkterna kan användas vid t ex muskelvärk eller om man har ont i ryggen. Tar man motsvarande i tablettform så kan bl a tarmfloran påverkas, vilket kan vara ett skäl till att undvika vissa typer av värktabletter. Vad händer med sådant man tar på huden? Tar kroppen upp det och var hamnar det i såfall? Sköljs det bort från huden när den kommer i kontakt med vatten? Gnids det bort av kläder och följer med tvättvattnet när man tvättar? Nudu..enkel fråga.. långt svar! Först så tar vi det med administaration.. dvs det du intar oralt skall tas upp i kroppen och distrubieras via blodet, då verkar det i princip lika i alla vävnader.. oavsett om det behövs i alla vävnader! Tanken med Gel är att det främst skall verka lokalt.. men det är lixom inte jätteundersökt om man säger som så.. och heller inte huruvida det reagerar annat än ytligt på huden.. eller om det ändå påverkar alla andra organ/celler! Oså hoppar vi raskt till det verksamma.. i det du nämnde då Diklofenak.. det är ett av olika ämnen som påverkar Eikosanoidsystemet.. Paracetamol och Acetylsalisylsyra är andra ämnen som är där och micklar med det systemet! Eikosanoider är cellulära hormoner/signalsubstanser som dels påverkas av kost.. tada, Omega-3/-6! De är essentiella.. dvs vi behöver få dessa via födan.. iomed att våra kroppar har rätt svårt att syntetisera dessa och då främst i form utav EPA/DHA.. dessa har du säkert hört talas om men sen oxå i form utav GLA/DGLA vilket de elongerade och desaturerade formerna utav Omega-6! Hur som helst.. arakidonsyra är en Omega-6 derivat.. den står för imunförsvarets ansvar för att skicka ut värksignaler.. utifall man behöver de signalerna. Man kan bekämpa den med Diklofenak, Paracetamol och Acetylsalicylsyra.. iallafall om man i övrigt äter en hälsosam kost! De angriper Eioksanoiderna på lite olika sätt. Iallafall.. och angående Diklofenak främst,, de angriper således även andra steg i Eikosanoidsystemet.. dvs det som påverkar blodkropparnas klibbighet.. så man får lättare blåmärken/magsår/sämre sårläkning/man kan lättare få hjärnblödning/svårläkta sår/blättan blättan/det är mycket med eikosanoider! Fördelen med Diklofenak är främst att det undertrycker inflamatoriska eikosanoider väldigt starkt.. Paracetamol är därvidlag bara smärtstillande! Aså.. det finns en fördel med att förhålla sig till själva den verksamma komponenten.. förstå vad det är man intar och i vilket syfte. Oså bör man vara påläst på biverkningar, dvs om man själv har någon annan åkomma.. dvs i mitt fall astmatiker, då förvärrar eller iallafall i värsta fall så kan vissa Eikosanoidpåverkande mediciner antingen utlösa eller förvärra Astmatiska tillstånd.. i det här fallet främst Acetylsalicylsyra! Blev du klokare på mitt svar, det var min tanke i állafall.. och jag är altså inte utbildad läkare? Så min brasklapp är att mina funderingar på inget vis åsidosätter någon utbildad läkares rekomedationer.. utan de är mer för att förvirra dig själv och få dig att tänka i lite självständiga banor. Sen så får det gå som det går.. vi kan bara göra det bästa utav vad vi förstår? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 Jag sabbade min mage när jag tog ögondroppar med antibiotika! Jag är övertygad om att precis allt man har i eller på kroppen påverkar mer än det som det är avsett för. Sedan några år är jag därför mycket restriktiv med tvål, schampo, lotion, stylingprodukter, värktabletter, smink mm. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 52 minuter sedan, Bitte sade: Jag sabbade min mage när jag tog ögondroppar med antibiotika! Jag är övertygad om att precis allt man har i eller på kroppen påverkar mer än det som det är avsett för. Sedan några år är jag därför mycket restriktiv med tvål, schampo, lotion, stylingprodukter, värktabletter, smink mm. Kokosolja är användbart till mycket. Rengöring av kosmetika kring ögon, kvinnans underliv för att nu nämna några områden. "Julianna Fredriksson En tropisk produkt som har läkande effekt och kan förebygga virus som tex influensa, herpes, mässlingen och andra sjukdomar. Samtidigt dödar den bakterier som kan orsaka magsår, halsinfektioner, urinvägsinfektioner, tandköttsproblem, karies, lunginflammation och gonorré. Kokosolja är något som inte längre sätter några käppar." http://skinbusters.se/50-satt-att-anvanda-kokosolja/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 Just nu, jala sade: Kokosolja är användbart till mycket. Rengöring av kosmetika kring ögon, kvinnans underliv för att nu nämna några områden. "Julianna Fredriksson En tropisk produkt som har läkande effekt och kan förebygga virus som tex influensa, herpes, mässlingen och andra sjukdomar. Samtidigt dödar den bakterier som kan orsaka magsår, halsinfektioner, urinvägsinfektioner, tandköttsproblem, karies, lunginflammation och gonorré. Kokosolja är något som inte längre sätter några käppar." http://skinbusters.se/50-satt-att-anvanda-kokosolja/ Mina ögon fixar inte kokosoljan, tyvärr, och jag är inte ensam om det. Vad vi reagerar på har jag ingen aning om, dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 1 timme sedan, Bitte sade: Mina ögon fixar inte kokosoljan, tyvärr, och jag är inte ensam om det. Vad vi reagerar på har jag ingen aning om, dock. Även om kokosolja är bra till mycket så kan väl vara allergisk mot den tänker jag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 1 timme sedan, Trollmormor sade: Även om kokosolja är bra till mycket så kan väl vara allergisk mot den tänker jag Äta den går bra :-D 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 Jag kan heller inte ha kokosolja i/nära ögonen. Om jag ska öht ha det i ansiktet måste jag hålla mig långt ifrån ögonen. Blir irriterad i flera dagar efteråt. Tror att det kanske har med själva fettet att göra. Jag är inte allergisk, alla andra sätt att använda oljan fungerar finfint. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 45 minuter sedan, Annika Rane sade: Jag kan heller inte ha kokosolja i/nära ögonen. Om jag ska öht ha det i ansiktet måste jag hålla mig långt ifrån ögonen. Blir irriterad i flera dagar efteråt. Tror att det kanske har med själva fettet att göra. Jag är inte allergisk, alla andra sätt att använda oljan fungerar finfint. Kan det vara så att ni har använt kokosoljan för att tvätta bort smink runt ögonen så kan det faktiskt vara sminket i sig som skapar irritation. http://nouw.com/swen/kokosolja-mot-ogoninflammation-28891411 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 8 minuter sedan, jala sade: Kan det vara så att ni har använt kokosoljan för att tvätta bort smink runt ögonen så kan det faktiskt vara sminket i sig som skapar irritation. http://nouw.com/swen/kokosolja-mot-ogoninflammation-28891411 Nja, det känns som om själva fettet lägger sig som en film över ögat och orsakar irritation och suddig syn. Sminket sitter ju liksom i ögonen hela dagarna utan att orsaka minsta irritation. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 9 minuter sedan, Annika Rane sade: Nja, det känns som om själva fettet lägger sig som en film över ögat och orsakar irritation och suddig syn. Sminket sitter ju liksom i ögonen hela dagarna utan att orsaka minsta irritation. Använder fettet i ögat ? Inte bara runt omkring? Hur reagerar du när du torkat bort fettet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 Haha, nej jag lägger inte fett i ögonen, men det räcker med att vara i närheten av ögat för att det ska bli irriterat. Och ska man ta bort smink är man bara milimeter ifrån. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 25, 2017 Share Posted September 25, 2017 41 minuter sedan, Annika Rane sade: Haha, nej jag lägger inte fett i ögonen, men det räcker med att vara i närheten av ögat för att det ska bli irriterat. Och ska man ta bort smink är man bara milimeter ifrån. Kan man då säga att du skall inte titta för djupt i kokosburken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 26, 2017 Share Posted September 26, 2017 15 timmar sedan, HelgeK sade: Voltaren och Diklofenak är främst anti-inflammatoriska mediciner och först och främst bör man väl fundera på VARFÖR man är inflammerad, och om man kan göra något åt orsaken. Svaret hittar ni här. https://fethalsa.wordpress.com/2017/09/25/800000-svenskar-har-den-onodiga-sjukdomen-artros/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 7, 2017 Share Posted October 7, 2017 On 2017-09-24 at 10:17, Petra183 sade: Vad händer om man tar smärtstillande gel på huden, t ex Voltaren eller Diklofenak? ... Vad händer med sådant man tar på huden? Tar kroppen upp det och var hamnar det i såfall? Jag har grunnat på samma sak men efter att en tid använt hormonkrämer är jag övertygad om att det sprider sig i kroppen på ett liknande sätt som med det man tar oralt. Jag menar, jag tar östriolkräm för slemhinnorna och smörjer detta på magen eller brösten och där finns inte en enda slemhinna. Möjligen tänker jag att det kan gå lite snabbare via huden eftersom allt som intas oralt tycks passera levern. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 8, 2017 Share Posted October 8, 2017 Visst är det så att huden tar upp både näringsämnen och gifter. Därför bör ni tänka er för vad ni smörjer in er med. Typ rakkräm, deodorant, smink osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts