Jump to content

Lchf och hemokromatos?

Synnöve
 Share

Recommended Posts

40 minuter sedan, Ekner sade:

Om du testar ta bort spannmål ur din kost, och det fungerar - då kan vi senare ta upp frågan om genfel eller kostfel.

Att det skulle vara spannmål som är problemet skulle de aldrig erkänna. Väldigt ofta skyller man på generna när man inte vet.

Alltså det här har jag:

Vid hemokromatos är järnabsorptionen ökad och eftersom kroppen saknar förmåga att utsöndra järn blir resultatet en med åren tilltagande järnupplagring.

Hemokromatos är en autosomalt recessiv sjukdom och en av de vanligaste ärftliga defekterna i norra Europa. Prevalensen är 1/300 individer i populationen. Det finns en enkel och effektiv behandling i form av åderlåtning, flebotomi.

Gendefekten vid hemokromatos utgörs av en mutation (C282Y) i HFE genen som är belägen på kromosom 6 intill HLA-generna. Den inträffade hos en person i Norra Europa för 2000 år sedan. Alla med ärftlig hemokromatos är ättlingar till denne/a.

• Like 4

Gendefekten vid hemokromatos utgörs av en mutation (C282Y) i HFE genen som är belägen på kromosom 6 intill HLA-generna. Den inträffade hos en person i Norra Europa för 2000 år sedan. Alla med ärftlig hemokromatos är ättlingar till denne/a."

Snacka om släktforskning.

32 minuter sedan, jala sade:

Väldigt ofta skyller man på generna när man inte vet.

Det är just det som är problemet när det handlar om genetiska defekter, okunskapen om kostens viktiga betydelse gör att läkarna sticker huvudet i sanden och kör sina valser om genetik.

Hej Synnöve, Välkommen till forumet! Jag hakar på iAnna och säger att alla mår bra av LCHF/Paleo. Jag vet inte heller nåt om hemokromatos men tänker att om järnupplagring är ett problem så kanske du ska undvika sådant som innehåller mycket järn, tex inälvsmat? Annars brukar vi rekommendera lever (även om jag personligen bara ger det i torkad form till hunden... ;)). 

• Like 3

Man behöver inte äta rött kött och lever på LCHF, välj fet fisk som t.ex. lax i stället, eller vit fisk. Även fläsk och kyckling innehåller mindre järn än rött kött. Sen behöver du inte äta stora portioner kött, man kan fylla på med fett, goda såser, etc. Avokado och andra goda grönsaker.

Det är en hemsk sjukdom, men väldigt bra att du redan vet om det, så du kan skydda dig. I många fall upptäcks hemakromatos när man redan utvecklat stora skador. Jag har aldrig hört talats om att någon i min släkt haft det, men om det funnits någon skulle jag testat mig direkt.

• Like 2

Så här beskriver hjärnforskaren David Perlmutter sambandet genetik och kost:

"Om du inte äter mer kolhydrater än vad som är absolut nödvändigt, och istället äter mer välsmakande
fetter och protein, kan du bokstavligen programmera om dina gener tillbaka till det tillstånd de befann
sej i när du föddes. Ett tillstånd som gör det möjligt att hålla din mentala skärpa och din fettförbränning på topp"

Ärftliga symptom är alltså inte bara i grunden orsakade av felaktig kost, sköter man sina kort väl kan man komma igen till 
ett friskt värdigt liv. Även om detta initialt kan betraktas som obekväm information som inte bör tas på allvar finns goda skäl att prova.
Det gynnar ju heller inte industrin nämnvärt.

• Like 1

41 minuter sedan, Ekner sade:

Så här beskriver hjärnforskaren David Perlmutter sambandet genetik och kost:

"Om du inte äter mer kolhydrater än vad som är absolut nödvändigt, och istället äter mer välsmakande
fetter och protein, kan du bokstavligen programmera om dina gener tillbaka till det tillstånd de befann
dej i när du föddes. Ett tillstånd som gör det möjligt att hålla din mentala skärpa och din fettförbränning på topp"

Ärftliga symptom är alltså inte bara i grunden orsakade av felaktig kost, sköter man sina kort väl kan man komma igen till 
ett friskt värdigt liv. Även om detta initialt kan betraktas som obekväm information som inte bör tas på allvar finns goda skäl att prova.
Det gynnar ju heller inte industrin nämnvärt.

Det är stor skillnad på ett genetiskt "fel", en mutation, vår genetiska kod och s.k. epigenetik, d.v.s. vilket DNA som läses av och uttrycks. Oavsett livsstil så kan man inte få en gen som inte finns i DNA:t, men man kan påverka vilka redan existerande gener som används. T.ex. om dina föräldrar är överviktiga, så kanske du har dåliga gener, men det är inte en garanti att du själv blir överviktig om du sköter din livsstil. 

Men i fallet med hemokromatos så kan inte ett visst protein uttryckas på cellytan p.g.a. denna mutation, man saknar den rätta genen, och det är inget kan ändra med livsstil. Livsstil eller kost kan inte ge oss gener som vi inte har. Det finns många andra genetiska egenskaper som inte ändras med livsstil, t.ex. ögonfärg, kön, hudfärg, o.s.v.

Perlmutter skriver alltså att man kan programmera om sina gener till det tillstånd de befann sig i när man föddes, och i det här fallet så föds man ju med hemokromatos. Det är inget att göra åt. 

• Like 3

2 minuter sedan, Ekner sade:

Och vad är din reella orsaken till defekten? Vad gick fel där i tidigare generationer?
Hur kan man vara så säker att det är obotligt om man inte bemödar sej att prova?

Det som gick fel var väl en mutation, alltså när genen som kodar för det här specifika proteinet (som på något sätt hjälper till att bli av med järn i kroppen) skulle kopieras hos den här individen för 2000 år sedan så gick det fel, denna specifika gen kom inte med. Den personen hade då inte genen som bygger detta protein. Den personens avkomma ärvde denna mutation, de saknar också genen. När en cell ska bildas i deras kropp läses DNA:t av, men denna gen saknas, och cellen bildas utan proteinet som "detoxar" järn. Hur menar du att man kan få tillbaka det?

Om jag t.ex. skulle vilja ha bruna ögon i stället för blå-gröna, vad ska jag göra då? Äta LCHF? Pröva något kosttillskott? Jag tror inte det kommer ändra mina gener som bestämmer ögonfärg. 

• Like 2

Välkommen till forumet Synnöve, som andra redan har sagt så har jag också den ärftliga formen av hemokromatos. Jag har ätit LCHF i 10 år och det går alldeles utmärkt. Järnvärdena blir varken bättre eller sämre, utan jag tappar mig när det behövs så att säga.

Sen så äter jag inte blod eller inälvsmat på grund av detta och ganska sparsamt med rött kött också, sen så vet jag egentligen inte om det gör varken från eller till med kosten då vår tarm suger upp varenda liten järnpartikel som råkar "susa" förbi.

Lycka till med kostomläggningen, rapportera gärna om du får några förändringar i dina järnvärden, om du måste tappa dig oftare eller mer sällan.

• Like 7

8 timmar sedan, Ekner sade:

Och vad berodde den mutationen på?

En förklaring är att mutationen på den tiden uppstod på grund av de stora blodförlusterna. kvinnorna födde många barn och tappade mycket blod, männen var ute och krigade vilket resulterade i stora blodförluster. Man behövde således en kropp som snabbt kunde bilda nytt blod, vilket endast är "görligt" med en kropp som har mycket järn inlagrat. Skröna, fantasier, önsketänkande, jag vet inte, men mutationer uppkommer inte bara på grund av felaktig kost, de kan även uppkomma på grund av att det är ett måste för just det tillfället för överlevnad.

• Like 6

9 minuter sedan, Ekner sade:

Jag tror inte evolutionsteorier hjälper TS i det här läget.  Koständring kan iaf testas, funkar det illa är det inget att göra åt.
Strålning och kemikalier, som tidigare nämnts, i all ära, men det blir en sak utanför det här forumet.

Strålning och kemikalier vet jag inte om någon har pratat om i den här tråden. Blodtappning med jämna mellanrum är den enda behandlingen för denna åkomma och TS vill äta LCHF för att få ett mindre midjemått om jag inte har missförstått, inte för att "bota" hemokromatos :)

• Like 5

41 minuter sedan, Erik 2 sade:

Mer off-topic ... sorry Synnöve. 

Jag har läst en annan teori om mutationen. Att den uppstod för att järnupptaget blev kraftigt försämrat/minskat när vi började äta spannmål. 

Den köper jag helt ut.