Jump to content

Okej, hur är det nu med whiskey egentligen?

SparkadRunt

Recommended Posts

Har blivit en del whiskey nu på kvällen, så nu undrar jag, vad blir nu följden av detta?

Whiskey innehåller endast 3gram socker/liter om jag fattat det rätt?

För annars har jag inte syndat under kvällen, endast en liten ostbit, och om det skulle vara så att det endast skulle avstanna viktminskningwn lite så spelar det ju mig ingen stor roll just nu.

Frågan jag alltså ställer är, hur onyttigt är whiskey egentligen? (förutom möjligen att den avstannat viktminskningen lite)

Omöjligt att svara på utan att veta vad du menar med "onyttigt" (för viktminskning?) samt hur ofta och hur mycket du konsumerar.

8cl à 4 dagar i veckan kanske är för mycket/onyttigt för dig men helt acceptabelt för någon annan om det gäller viktminskning. Jag tror det kommer sätta dig ur ketos men lite sunt förnuft går nog rätt så långt! Bättre än öl helt klart dock.

Min erfarenhet är att vin och sprit inte har någon större inverkan på viktnedgången. Jag har inte gjort några vetenskapliga mätningar på mig själv efter intag av dylika drycker, men jag petar i mig både vin, whisky, mörk rom och lagrad tequila emellanåt (inte nödvändigtvis på samma gång) och går ändå ner i vikt. Kanske tar viktminskningen en liten paus just dagen efter, jag vet inte, men känslan är att den i så fall snart är igång igen.

En risk med att peta i sig starkt är dock att omdömet luddas en aning. Plötsligt är näven nere i barnens glömda godisskål, eller sambons chipsdito (hos mig äter alla det de vill och det är bara jag som håller mig till lchf). Eller så är man och pillar på den där ölflaskan som man lovade sig själv att inte öppna just den kvällen.

Jag är annars en stor ölfantast. Det är något som inte alls är förenligt med lchf, och därför försöker jag dricka öl ganska medvetet. En eller två, kanske tre, öl gör ingen större skillnad, är min erfarenhet. Men det får inte bli fler, och det får inte bli flera kvällar i rad. Endast enstaka tillfällen, och sen öluppehåll i x antal dagar.

Jag har levt enligt lchf sedan juni, och har gått ner 14 kilo. Från 110 till 96. Detta trots att jag dricker alkohol. Det borde vara evidens för att det är förenligt, så länge alkoholen inte är i form av öl eller sötade spritdrycker.

Whiskey är ju ren sprit i vatten, innehåller inget socker!?

Men när levern bryter ner alkohol så kan ens blodsocker gå ner, vilket kan leda till felsteg eller onödigt ätande. Som sagt inget problem om man är nöjd med sin vikt/form men något man bör veta om/ta hänsyn till om man väljer att dricka samtidigt som man vill gå ner i vikt.

Jag tror att det inte är något problem för dom flesta, så länge man dricker smart och måttligt. Med det sagt så håller jag med, jag kan dricka 2-3 glas rött per dag utan att det påverkade min viktnedgång. Dock så är inte alkohol lika tilltalande för mig längre, dricker enbart ute i sällskap.

• Like 1

Frågan jag alltså ställer är, hur onyttigt är whiskey egentligen? (förutom möjligen att den avstannat viktminskningen lite)

Kort svar, om whiskeyn konsumeras i en omfattning att den blivit en naturlig del av kosthållningen...då är det nog inte nyttigt ur ett allmänt perspektiv och sannolikt inte alls ur ett strikt LCHF-perspektiv. Talar vi dock undantag så hantera det som sådant, dvs det viktiga är inte att inte slira på vägbanan utan att inte köra i diket. Livet går vidare.

Med detta sagt så verkar det ju ur ett hälsoperspektiv inte vara så dumt att dricka vin till maten och dessutom oftare än man skulle kunna tro ur ett typiskt svenskt perspektiv. Starksprit är jag dock mer tveksam till. Men igen, för att återknyta till att det här är ett LCHF-forum, alkohol är ingen stapelvara i LCHF-dieten.

• Like 1