Evis

Några nybörjarfrågor, eksem, ont i muskler, hungrig m.m

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt ny här på forumet och jag har precis börjat med mejerifri LCHF, är idag inne på min 10:e dag. Jag har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på. Tacksam för all hjälp!

1) Tidigare har jag haft lite eksem på armbågar, fingrar och knäveck. Det är väldigt sällan de dyker upp men nu när jag börjat med LCHF så har eksemen kommit tillbaka på armbågarna, fingrarna och lite på tårna. Är det en övergångsgrej?

2) Jag äter tre mål mat om dagen, försöker äta mkt fett, (kollar ibland på kostbevakningen så att jag ligger ungefär rätt i fördelning mellan fett, protein och kolhydrater) men jag blir rätt snabbt hungrig efter maten. Jag dricker ett glas vatten med pressad citron i före maten eller så tar jag HCL kapslar eftersom jag har för lite magsyra. kan det ha något att göra med att jag blir hungrig så snart efter en måltid? Om jag inte dricker citronvatten eller tar HCL kapslar så blir jag illamående av allt fett samt att tarmarna inte blir så glada. Eller ska jag äta mer fett eller fler måltider så här i början?

3) Jag får ont i benen när jag lägger mig och vilar eller ska sova, känner inte av det när jag är uppe o går eller sitter, kom för några dagar sen. Har ont från höften och ner i låren, känns inte som att det sitter i musklerna. Har heller ingen energi i musklerna, får mjölksyra nästan direkt och orkar inte cykla i en uppförsbacke. Är detta övergående? Kan magnesium hjälpa? I vilken form i så fall? Kan jag ha kaliumbrist?

Tack på förhand!

/eva

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Eva, välkommen.

Dina besvär känns igen de är vanliga och kallas för olika saker. Eksemet är troligt så kallad keto rash, men måste kontrollfråga om du fortfarande äter gluten?

Du äter mejerifritt så då tänker jag att det fett du tar är kokos och olivolja. Det kan vara problematiskt i början. Jag föreslår att du tar skirat smör istället, också kallat gee, dvs rent smörfett utan socker och protein. Gee verkar vara mildare för magen. Vartefter kan du öka kokosfettet. Man kan göra egen gee, finns recept på nätet.

Ont i benen är typiskt vätska- och mineralbrist som du misstänker. Drick saltvatten och ta magnesium. Vilket magnesium som är bäst, därom tvista di lärde. Magnesiumoxid ger för mycket fart i magen för de flesta (dock inte för Martina ;-)). Martina har skrivit om magnesium här: https://martinajohansson.se/kop-ratt-magnesium/

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag äter helt glutenfritt. Ska testa ghee istället, kan ge lite omväxling till all kokosolja :)

Hur mkt salt ska man ta/dag ungefär och hur länge? Några veckor? Jag har magnesiumcitrat som jag börjat ta nu igen, hoppas det hjälper lite.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa saltshot mot muskelsvagheten. Ta 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten och drick eller ta saltet på tungan och svälj med vatten. Välj gärna oraffinerat havssalt eller blanda något som kallas Anna Halléns supersalt som består av olika sorters salt (googla för recept). Även seltin som finns i vanliga mataffärer kan fungera. Oraffinerat havssalt kan finnas i en del större mataffärer, annars kan man skicka efter från t ex Bodystore. Det är grått och lite fuktigt i konsistensen.  Ta extra salt vid behov. Jag tror knappast man överdoserar, så roligt är det inte. Seltin innehåller bl a kalium och magnesium (lite osäker på om det är någon lättupptaglig sort dock). Köper du magnesiumtillskott så välj gärna någon sort som slutar på -at, antingen magnesiumcitrat eller en blandning mellan olika -atsorter. Holistic och Helhetshälsa är två företag inom kosttillskott som säljer magnesiumtillskott som är en blandning av olika -atsorter. 

Anna Hallén har skrivit en del om histaminer på sin blogg. Googla så hittar du inläggen. Jag vet inte om du har någon nytta av det. Magnesium, C-vitamin eller lite mer kolhydrater är sådant som kan hjälpa. Antihistaminer från apoteket kan också fungera, om det är ketosutslag beroende på histaminöverskott. 

Ät mellanmål eller flera mindre måltider i början om du känner att du mår bättre av det. På sikt är det mycket möjligt att du kan äta vid färre tillfällen. 

 

  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eksemen behöver nödvändigtvis inte ha med din kostförändring att göra, särskilt om du har haft sådana innan. Jag får fortfarande ett som jag har, till och från, oberoende av vad jag äter.

Dina andra frågor får någon annan med mer erfarenhet svara på. 

Lycka till! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Jag ska som sagt testa ghee och se om eksemen blir bättre men det kan ju vara något annat också eftersom jag haft det tidigare speciellt när jag var barn. 

Kan jag smörja in eksemen med något? Vill helst undvika kortisonsalva. Funkar kokosolja?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minutes ago, Evis said:

Tack för alla svar!

Jag ska som sagt testa ghee och se om eksemen blir bättre men det kan ju vara något annat också eftersom jag haft det tidigare speciellt när jag var barn. 

Kan jag smörja in eksemen med något? Vill helst undvika kortisonsalva. Funkar kokosolja?

prova ems salva

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-09-26 at 11:56, Evis sade:

Hej!

Jag är helt ny här på forumet och jag har precis börjat med mejerifri LCHF, är idag inne på min 10:e dag. Jag har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på. Tacksam för all hjälp!

1) Tidigare har jag haft lite eksem på armbågar, fingrar och knäveck. Det är väldigt sällan de dyker upp men nu när jag börjat med LCHF så har eksemen kommit tillbaka på armbågarna, fingrarna och lite på tårna. Är det en övergångsgrej?

2) Jag äter tre mål mat om dagen, försöker äta mkt fett, (kollar ibland på kostbevakningen så att jag ligger ungefär rätt i fördelning mellan fett, protein och kolhydrater) men jag blir rätt snabbt hungrig efter maten. Jag dricker ett glas vatten med pressad citron i före maten eller så tar jag HCL kapslar eftersom jag har för lite magsyra. kan det ha något att göra med att jag blir hungrig så snart efter en måltid? Om jag inte dricker citronvatten eller tar HCL kapslar så blir jag illamående av allt fett samt att tarmarna inte blir så glada. Eller ska jag äta mer fett eller fler måltider så här i början? Hungern/suget rätt strax efter en måltid kan vara att den inte finnehöll tillräckligt med kolisar som din kropp var van vid och där är det ofta Dopamin som spelar stor roll.. dvs hjärnan gillar högt blodsocker. Dopamin handlar om beroende, det förstärker sådant som ger positiv feedback.. typ högt blodsocker så hjärnan får vad den vill ha. Det tar minst tre veckor att upåpreglera ketolysensymerna i kroppen.. sen kan hjärnan ta upp till 70 % av sin energi från ketonkroppar.

3) Jag får ont i benen när jag lägger mig och vilar eller ska sova, känner inte av det när jag är uppe o går eller sitter, kom för några dagar sen. Har ont från höften och ner i låren, känns inte som att det sitter i musklerna. Har heller ingen energi i musklerna, får mjölksyra nästan direkt och orkar inte cykla i en uppförsbacke. Är detta övergående? Kan magnesium hjälpa? I vilken form i så fall? Kan jag ha kaliumbrist?

Tack på förhand!

/eva

 

 

1. Jag har oxå exem.. speciellt på vintern.. rekomendadtion flytta till medelhavet. Oandrasidan hade jag böjvecksexem redan som barn oså är jag atopiker och astmatiker. Astman har i princip försvunnit sedan LCHF, men jag har fortfarande världens hosatacker på morgon och i vissa situationer.. och då hostar jag segt slem. Jag tror inte så mycket på ketorasch, de uppträder främst på ryggen/nacken och de består utav röda pappler, som kliar.

2. Svårt att säga något bestämt om.. för illamående utav för mycket fett brukar dessutom vara en mättnadssignal.. dvs kroppen säger "Inte så mycket fett"! Och så går vi till LCHF denitionen.. HF står för att fett skall ha en hög andel utav ditt "energíbehov"! Och nu spekulerar jag!  Kroppen kanske vill ta lite mer ur lagren..  är fettlagren väl tilltagna.. dvs har du ett reelt behov av viktnedgång?

3. Detta kan vara ett övergångsproblem.. magnesium och salt sägs hjälpa mot kramper o sådant, ps det hjälper på mig iallafall. Att du blir helt slut i musklerna är ett bra tecken, det är nybörjarproblem/omställningsproblem och tyder på att du nyss börjat med LCHF! Och det kallas för ridarrustningen.. och det är. tada.. glukosbrist, dvs dina muskler får inte glukos som de är vana vid.. det var själva tanken med LCHF så de får uppreglera sin förmåga att bränna fett, det tar några veckor.. efter den prövotiden så vill du alldrig mer in i sockerdimman för din uthållighet blir nästan obegränsad. Märk väl inte din fysiska förmåga, den påverkas mer utav träning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS.. jag smörjer med Fenuril.. svider som sjutton men vad jag ser så är det främst torrexem jag har?

Oså.. riddarrustning och död råtta i munnen är klassiska omställningssymptom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala
9 timmar sedan, Zepp sade:

PS.. jag smörjer med Fenuril.. svider som sjutton men vad jag ser så är det främst torrexem jag har?

Oså.. riddarrustning och död råtta i munnen är klassiska omställningssymptom.

Smörj med kokosolja, svider inte alls. Den döda råttan försvinner när den känner smaken av kokosolja. Riddarrustningen tja den så att säga bara glider av dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KS framhävs som ett mirakelmedel av religiösa proportioner, av samma dimension som radium i början på förra seklet.  Finns det vetenskaplig dokumentation att KS inte påverkar den egna bakteriefloran skulle man kanske kunna testa.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-09-28 at 08:11, jala sade:

Smörj med kokosolja, svider inte alls. Den döda råttan försvinner när den känner smaken av kokosolja. Riddarrustningen tja den så att säga bara glider av dig.

Fast grejen med Fenuril är att det innehåller Karbamid.. som binder vatten i överhuden.. man får lixom inte lika lätt torr hud/torrexem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala
1 timme sedan, Zepp sade:

Fast grejen med Fenuril är att det innehåller Karbamid.. som binder vatten i överhuden.. man får lixom inte lika lätt torr hud/torrexem.

Kokosoljan är även den fuktighetsbevarande samt har inte de svidande effekter som du nämner om ditt fantastiska läkemedel. Helt klart föredrar jag en naturprodukt än ett läkemedel, det valet är inte svårt.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala
On 2017-09-28 at 14:26, Ekner sade:

KS framhävs som ett mirakelmedel av religiösa proportioner, av samma dimension som radium i början på förra seklet.  Finns det vetenskaplig dokumentation att KS inte påverkar den egna bakteriefloran skulle man kanske kunna testa.

Du kan ju testa antibiotika om du är rädd för frälsning. Läkemedel som ställer till det för din kropp.

http://www.tv-helse.se/probiotika-antibiotika/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en inbyggd skepsis mot kemiska preparat som gör ett ytterligt fåtal ofantligt rika.
Behöver jag infektionshämmande medel använder jag min egen saliv, det är det bästa medel till sådant alla kategorier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tal om inflammationer.  Men ingen talar om omega-3 och omega-6. Omega-3 behövs för den anti-inflamatoriska reaktionen, och omega-6 för den inflamatoriska reaktionen. De är många som får i sig för mycket omega-6 fetter, och för lite omega-3 fetter. Det gäller att äta näringsrik mat, när man äter LCHF.   

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med HelgeK - få i sig de fettlösliga vitaminerna är mycket viktigt via maten. Högkvalitativa Fiskoljor är bra för atopiker.- Du kanske behöver ordentliga doser?  Sen undrar jag om Kostkoll - det man där skriver bygger det inte på en s.k normalkost och inte LCHF? Beträffande förhållandet mellan fett-kolhydrater-protein i det dagliga intaget? Rätta mig om jag har fel.

Många människor tror att om maten innehåller vitaminer, mineraler och alla sorts spårämnen vi behöver enligt RD(I)  required daily intake, så är man på den säkra sidan och får i sig det man behöver? Det är förmodligen för låga värden, måttet togs fram under andra värlskriget för att man behövde se till att soldaterna fick i sig den näring de behövde för att inte få bristsjukdomar.  Vi kan misstänka att värdena är lågt satta (de har uppdaterats då och då). Vad jag menar är att RD inte är ett vetenskapligt exakt mått, förmodligen behöver vi alla mer, om vi inte vill "leva på marginalen".

Dessutom har vi förmodligen olika behov under livet, man vet att t ex äldre personer tar upp vitaminer i tarmen sämre än yngre och behöver högre doser. Detta gäller t ex sämre förmåga att bilda K-vitamin i tarmen - kan leda till risk för anemisjukdomar (pernisös anemi).

Vill också nämna den stora vikten av att ha en bra tarmflora för att vara frisk. Vad som sker i tarmen har avgörande betydelse för hela kroppen - hjärnan är mycket påverkad direkt av tarmen.

Se till att få i dig högre doser av ovan nämnda vitaminer  och bra Omea3. D3 vitamin är oerhört viktigt för mååånga av kroppens funktioner så där kan man se till att man tar ordentligt varje dag. Många personer tar 4000-5000 IE/dag.

För information infogar jag nedanstående stycke från webben - vi får tro att den är relevant. - Jag tycker att det är intressant att läsa att Nestle, som är en världsvid livsmedelsproducent, redan där var involverad. Det är extremt starka band i USA mellan livsmedelsindustrin och nutritionsforskningen och utarbetandet av kostråd i allmänhet. Idag kan vi se effekten på männniskors hälsa i USA och världen och man fortsätter med missinformationen och påverkan på de nationella kostråden där (och påverkar också resten av världen.

"The RDI is derived from the RDAs, which were first developed during World War II by Lydia J. RobertsHazel Stiebeling and Helen S. Mitchell, all part of a committee established by the U.S. National Academy of Sciences to investigate issues of nutrition that might "affect national defense" (Nestle, 35). The committee was renamed the Food and Nutrition Board in 1941, after which they began to deliberate on a set of recommendations of a standard daily allowance for each type of nutrient. The standards would be used for nutrition recommendations for the armed forces, for civilians, and for overseas population who might need food relief. Roberts, Stiebeling, and Mitchell surveyed all available data, created a tentative set of allowances for "energy and eight nutrients", and submitted them to experts for review (Nestle, 35). The final set of guidelines, called RDAs for Recommended Dietary Allowances, were accepted in 1941. The allowances were meant to provide superior nutrition for civilians and military personnel, so they included a "margin of safety". Because of food rationing during the war, the food guides created by government agencies to direct citizens' nutritional intake also took food availability into account."

 

 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att RDI-värdena kommer från 2:a världskriget och att de troligtvis är alldeles för lågt satta.

Jag är atopiker vilket kan vara en anledning till utbrottet av mina eksem. Ska testa lite högre doser omega 3 och se om det hjälper.

Jag har börjat äta kimchi från Tistelvind men antar att jag behöver en riktigt bra probiotika också för att komplettera. Några bra tips på det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker mat - en del personer gör egen Kefir och mår bra av det. Dessutom kan du göra egen surkål nu på hösten när det finns fin eko-kål. Inte svårt alls, finns fina beskrivningar på webben hur man gör och förmodligen också instruktionsvidios på YouTube.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill dricka/äta ko-mjölk så kan man köpa get-mjölk som har andra typer av proteiner som många tål mycket bättre. Kan användas till tillverkningen av Kefir. Den är av förståeliga skäl mycket dyrare än mjölk från ko. Jag använder själv 1 liter/vecka. Jag försöker få tag på den svenska getmjölken från Dalspira, den går bra att frysa så jag köper flera åt gången ?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ger muskelsvaghet med sig???

Får mjölksyra efter några tramptag på cykeln och uppförsbackar blir extremt sega. Jag tar ca 1 tsk herbamare salt om dan och försöker dricka mkt vatten. 

Ska jag öka på med salt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala
2 timmar sedan, Evis sade:

När ger muskelsvaghet med sig???

Får mjölksyra efter några tramptag på cykeln och uppförsbackar blir extremt sega. Jag tar ca 1 tsk herbamare salt om dan och försöker dricka mkt vatten. 

Ska jag öka på med salt?

Testa rödbetsjuice.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evis dricker man för mycket vatten, så dras salt med ut ur kroppen. Professor Tim Noakes har skrivit om det. De som vinglar i mål, eller inte kommer i mål lider normalt av salt brist p.g.a. att de druckit för mycket vatten.Professorn har sprungit väldigt mänga maratonlopp i sinna dar, och har också skrivit en bok i ämnet.

James Dinicolantonio skriver i sin bok "The salt fix", att de som mår bäst/lever längst äter mellan 1 och en tredje dels tesked salt och 2 och två tredje dels tesked salt per dag. Det är farliggare att äta för lite salt än för mycket enligt JD.  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag är inte överviktig men har några kilon jag gärna vill bli av med. Men tappa vikt är inte mitt främsta mål med lchf dieten. 

Jag tror inte jag dricker för mkt ligger nog snarare i underkant. Dricker oftast bara när jag blir törstig vilket jag i och för sig är oftare nu. 

Jag hat läst lite i träningstrådar att det kan ta flera månader innan man blir av med mjölksyran, något i kroppen som tar tid att ställa om sig. Så jag gissar att jag får vars lite tålmodig ?  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tålamod är bra. Men svårt... :) Omställningsbesvär kan hålla i sig 3-4v om man tänker på hjärndimma och så men när det gäller träning och ork under träning kan det ta väldigt mycket längre tid, dvs flera månader. Jag tror dock att de som härdat ut inte ångrar sig. Titta på jespers tråd "Stanna i ketos" t ex. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.