A Holmberg

Tveksamhetens dilemma.

Recommended Posts

Jag har nu sen den 3 april dragit ner på kolhydrater med 80-90% i snitt och märker INGEN viktnedgång för 3 öre och inga andra hälsofördelar heller.

Kan någon med tung kunskap om detta förklara det för mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du dragit ner kolhydraterna med 80-90 % säjer inte så mycket eftersom det inte framgår hur mycket du åt. Och hur mycket du äter nu. Har du ökat på fettet?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, A Holmberg sade:

Jag har nu sen den 3 april dragit ner på kolhydrater med 80-90% i snitt och märker INGEN viktnedgång för 3 öre och inga andra hälsofördelar heller.

Det hela är mycket enkelt - t.o.m. de mest inbitna low carb gurus erkänner numera att viktnedgång inte kan ske utan kaloriunderskott. För många blir det så att man naturligt äter mindre kalorier på LCHF, man upplever det som mer mättande. Men det fungerar inte för alla, vissa kan äta lika mycket som förut på LCHF, även om det verkar vara ganska ovanligt. 

När det gäller hälsofördelar, så eliminerar LCHF många bovar, som vitt socker, raffinerat mjöl, den mesta skräpmaten. Men om man inte var en storkonsument av detta innan LCHF, så kanske skillnaden i hälsa inte blir så stor. Många folkslag har varit storkonsumenter av kolhydrater men med utmärkt hälsa. Men inget folkslag har varit storkonsumenter av socker, vitt mjöl, och annan processad mat och samtidigt varit hälsosamma.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att registra det du äter under ett par dagar i t ex kostbevakningen.se så ser du vad och hur mycket du faktiskt äter. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, A Holmberg sade:

Ja jag kan.. eller kanske inte, för det är för dålig information för att dra någon slutsatser alls.

Iallafall.. det heter LCHF.. det innebär att man drar ner på kolisarna och ersätter energiförlusten med fett samt äter normalt med protein för sin vikt och aktivitetsnivå.. oså brukar de flesta faktiskt öka på grönsakerna.

Och anledningen till att flertalet ökar på grönsakerna är att annars får man äta sin mat på assieter!

Iallafall så utgår jag från normalkonsumtionen, dvs 50E% kolisar, dvs återstoden blir då 10-5E% kolisar.. det är LCHF-nivåer.

Så då återstår 70-80E% fett.. utav ditt kaloribehov.. resten är protein.

Räkna inte såå himla noga på grönisarna utan kika i stället vilka som är låga på kolhydrater och ät rätt fritt.. det finns liksom gränser för hur många gröna blad man tyar att tugga i sig!

Oså vill jag veta hur mycket du väger, ålder samt kön!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelar för mig: Botad IBS, stabilt blodsocker och hungerhormon som är helt annorlunda. Fördelen med hungerhormonsregleringen är att bantning eller fasta blir enormt mycket lättare. Därtill inga av de nackdelar som snabba kolhydrater kan ge.

Ren LCHF enbart har inte gjort någonting i viktminskning för mig. Jag avskyr kaloriräkning. LCHF är ett trappsteg till fastan. När du är "keto-adapted" så kan du fasta och lära dig fasta i flera dagar utan nämnvärda hungerkänslor. Då kan du se kilona rasa.

5 timmar sedan, A Holmberg sade:

dragit ner på kolhydrater med 80-90%

Har du fexmaxat också eller ätit ren protein? Mäter du om du är i ketosis?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 hours ago, A Holmberg said:

Vad tråkigt. Jag förstår att det känns tröstlöst när viktminskning är målet. :(

Jag är fruktansvärt känslig för kolhydrater. Kanske du är det också? Dock är det viktigt att äta fett. Jag väljer i första hand fett från några få vegetabilier, fet fisk samt smör och olja. När jag använder grädde eller creme fraiche i maten blir det snabbt för många kolhydrater och jag står still i vikt alternativt till och med går upp lite.

Men som många påpekat, vi vet ju inte vad du äter, så det är svårt att peka på något speciellt.

Jag hoppas du hittar vad du behöver ändra på för att lyckas nå dina mål.

Lycka till! 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A Holmberg  Det finns de som har samma erfarenhet som du. Jag träffade en gammal vän som hade liknade erfarenhet som du. Men han hade först gått ner 15 kilo, och sedan hade han t.o.m. gått upp 3 kilo på LCHF.

När vi pratat en stund, så insåg jag något. Han hade för vana att småäta ofta!

Om man småäter ofta , så kan det orsaka, att ens kropp ofta producerar INSULIN, och insulinet STÄNGER av möjligheten att förbränna  det egna fettet.

Om man äter 16 - 8. Då äter man inget under 16 av dagens 24 timmar, och helst bara två gånger under de resterande åtta timmarna av dagen, då producerar kroppen betydligt mindre insulin än tidigare, och det gör det möjligt att förbränna fetreserverna. Kroppsvikten styrs av hormonerna, och hormonerna påverkas av vad vi äter. Men vi är också olika, så en del måste ta bort 95% av alla kolhydrater och allt socker pga mängden fet runt de inre organen, eller ärftligga faktorer. 

LCHF fungerar för att man äter så lite och så sällan, att insulinet är så lågt att man KAN utan problem förbränna det egna fettet, och då kan man gå ner i vikt för att man förbränner lika mycket som vanligt. Men en del av kalorierna kommer från de egna fetdepåerna, så därför kan man äta färre kalorier utan att bli hungrig, för att man tar kalorier från de egna fettreserverna.    

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att säga varför det inte fungerar är svårt. Vi är alla olika och LCHF är ingen garanti för viktnedgång ... men det kan vara värt att testa ett strukturerat upplägg...

....där man  "nollar" kolhydraterna (0-10 gram  om dagen) under 1-2 månader och se om det ger något resultat ... om det inte händer något kan du också i slutet av perioden testa periodisk fasta  ...om det då fortfarande inte leder till någon viktnedgång  och du har andra hälsoproblem (?) som inte blir bättre så kan det vara värt att testa helt andra metoder.

( inga undantag då man äter extra kolhydrater under perioden ... )

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svante Israelsson

LCHF är ett sätt för många att automatiskt reglera aptiten, ta bort en massa skit mat som läsk, bullar, pizza. Det finns ingen magi i det hela utan forskningen är väldigt tydlig, du måste ha ett kaloriunderskott för att minska i vikt, många uppnår detta underskott automatiskt via LCHF, men som jag sett i trådarna så är det även många som misslyckas.

Beroende på hur du åt tidigare spelar väldigt stor roll, jag gissar att du inte levde på pizza, läsk och bullar utan åt rätt "rent" t ex Kött,  potatis, grönt och sås t ex traditionell husman, då blir det ingen större vinst någon stans eftersom du redan iaf enligt mig kommer från en bra grund. Den vanligaste reaktionen som många inom LCHF ger dig är, "äter du tillräckligt fett eller lägg till mer fett". En utmärkt strategi om du vill öka lite ytterligare vikt eller bygga muskler.

Detta går emot de vanligaste LCHF råden, men kan ju va värt för dig att prova eftersom du inte uppnår resultat med LCHF.

* Öka protein sikta på ca 2gram/Önskad målvikt

* Lägg till mer grönt

* Var försiktigt med tillsatt fett som feta såser (du har alldeles tillräckligt med fett i köttet)

* Lägg även till lite stärkelse för mättnads och bulkkänsla i magen (t ex 2 knytnävar potatis, ris eller bönor försök hålla dig från mjölprodukter som t ex pasta då dessa kan trigga till lite omedveten överätning)

* Lägg till fasta om du vill enklare vill hamna på ett underskott (eller för att göra kaloriberäkning mycket mindre "pain in the but").

* 1 dag/vecka ta ledigt från dieten och slappna av, men käka inte upp grannens barn :)

Ett väldigt enkel sätt att hitta en kalorinivå för underskott som kommer ge hyfsade resultat rätt snabbt är (målvikt * 25 och målvikt * 31) om du gör detta så har du nu en lägre gräns och en högre gräns vilket ger dig mer frihet samt att du bättre kan lyssna på din kropp och äta mer vissa dagar när du är hungrigare och mindre andra dagar. om du är extremt aktiv så behöver du justera siffrorna uppåt.

Ta detta som exempel, man 90kg, målvikt 70kg

Lägsta nivå 70*25 = 1800cal/dag

Högsta 70*31 = 2200cal/dag

Beroende på hur mycket du vill gå ner ( t ex bli rippad) då kommer du förr eller senare behöva räkna lite, troligvis behöver du inte räkna om målet bara är att bli någorlunda normalviktig. Jag hade börjat med ovanstående "rena" kost och lagt till fasta och utvärderat efter 2 veckor om hur det funkat om jag ville nå normalvikt, för att bli rippad så är det lika bra att göra ovanstående men att  börja räkna på en gång.

Ett exempel på upplägg av fasta som gör det rätt enkelt att hålla sig inom dessa gränser samt även ger en del frihet i val av livsmedel

1 stor måltid/dag plus 1 väldigt lätt måltid

t ex proteindrink till lunch + en riktigt ordentlig middag (en kollega till mig gick ner till 8% kroppsfett, med vad jag kallar skit dieten och jag rekommenderar inte den, men ett underskott är ett underskott)

------------------------------------------------

Skit dieten

Trippel proteindrink till lunch (ca 90gram protein)

Middag = pizza eller kebab

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minutes ago, johan76 said:

Den vanligaste reaktionen som många inom LCHF ger dig är, "äter du tillräckligt fett eller lägg till mer fett".

Det var faktiskt det bästa tipset jag fick när jag hade problem. Jag tror dock att det beror på hur mycket övervikt individen faktiskt bär på. En person som väger 130 kg behöver mer energi än någon som väger 80 kg. Båda behöver dock ungefär lika mycket proteiner (ur total energisynpunkt).

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, johan76 sade:

Det finns ingen magi i det hela utan forskningen är väldigt tydlig, du måste ha ett kaloriunderskott för att minska i vikt

Vilken forskning pratar du om?

Jag gick ner utan att minska på kaloriintaget. Bytte bara kolhydrater mot fett.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Skymning sade:

Det var faktiskt det bästa tipset jag fick när jag hade problem. Jag tror dock att det beror på hur mycket övervikt individen faktiskt bär på. En person som väger 130 kg behöver mer energi än någon som väger 80 kg. Båda behöver dock ungefär lika mycket proteiner (ur total energisynpunkt).

Det är nog sant, bra poäng. Har man mycket övervikt, och tar bort både kolhydrater och fett, riskerar man att hamna på en svältdiet. Det kommer inte hålla i längden. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trollmormor

All forskning som bedrivits i metabola kammare eller på slutna sjukhusavdelningar där egenrapportering av matintag inte förekommer och där deltagarna är övervakade, det stämmer iaf på kort sikt, längre studier än 6 månader har inte genomförts så vitt jag vet.

Kolla själv på pubmed om du är intresserad

Med det sagt betyder det inte att hormoner inte är viktiga, de är väldigt viktiga, men ett kaloriunderskott måste till för att du skall minska i vikt, har du inte hormonerna samt hjärnan på din sida så blir det en väldigt plågsam upplevelse och inte hållbart

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Trollmormor sade:

Vilken forskning pratar du om?

Jag gick ner utan att minska på kaloriintaget. Bytte bara kolhydrater mot fett.

Alla kontrollerade studier som någonsin publicerats. 

Därmed inte sagt att det inte kan hända, vetenskapsmännen har ju inte testat alla 7.4 miljarder människor på planeten. Det är så klart möjligt att låt säga en person på 10 000 "magiskt" ökar sin förbränning när han byter ut kolhydrater mot fett, och därmed går ner i vikt utan att dra ner på kalorierna. Men det hjälper ju inte oss 9 999 andra, som mer följer den "normala" kurvan. Det är också möjligt att en person på 10 000 upplever det exakt motsatta, om de byter ut fettet mot kolhydrater så går de "magiskt" ner i vikt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då jag legat på sjukhus ett flertal ggr och sett hur rapporteringen av intagna kalorier ser ut i verkligheten på våra sjukhus så får jag rapportera att det mäts inte speciellt noggrant utan mera mellan tummen och pekfingret 

Undrar varför mina tankar går till JW och hans följeslagare.

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forskarna är nog väldigt noggranna om de vill få sin studie publicerad, att vanlig sjukhuspersonal inte är det när det inte uttryckligen krävts är inte så konstigt

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minutes ago, johan76 said:

men ett kaloriunderskott måste till för att du skall minska i vikt

Tror inte någon här säger emot det. :)

Den intressanta frågan är dock vad som är ett kaloriunderskott. Jag använder mig av  matdagboken och registrerar mat för att hålla vikten enligt deras beräkningar men går ändå ner i vikt. Det borde jag ju inte. För första gången någonsin är jag dessutom varm som en kamin när jag går ner i vikt, något som aldrig hänt tidigare. Jag brukade alltid frysa. För mig verkar det som att mer energi än någonsin går ut som värme. :ph34r:

Hur kommer det sig?

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skymmning

Bra, fråga, önskar jag visste (då skulle man bli rik)

Vad gäller diverse kaloriformler så är de endast en uppskattning, jag har testat matdagboken m f l och jag går ner fort om jag ligger på deras nivåer, så min förbrukning verkar vara något högre än medelpersonen som de baseras på, basalförbrukningen stämmer nog även på mig då den sägs stämma för de flesta, men sen behöver man lägga till för motion, hur många gånger man kliar sig på näsan etc och då blir det svårt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, johan76 sade:

Forskarna är nog väldigt noggranna om de vill få sin studie publicerad, att vanlig sjukhuspersonal inte är det när det inte uttryckligen krävts är inte så konstigt

Nu vet jag inte om jag tolkar detta fel, men i mina öron låter det väldigt nedvärderande mot som du skriver "vanlig sjukhuspersonal" . 

När det gäller forskare så säjer jag bara en sak:  Macchiarini .............

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ojdå, det va inte meningen att nedvärdera någon yrkesgrupp, utan rent praktiskt så har forskarna helt andra möjligheter till noggrannhet som sjukhuspersonal inte har, forskarna har även ett helt annat citament till noggranhet,, många av studierna bedrivs med endast flytande föda, just för att det skall bli så exremt exakt det bara går, så ser det inte ut generellt sett när du serveras sjukhusmat.

Kan jag ana ett visst forskarförakt :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, johan76 sade:

Kan jag ana ett visst forskarförakt :)

Stämmer bra det ;)

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns mycket bra forskning på pubmed. T.ex :https://www.ncbi.nlm.nih.gov/myncbi/david.ludwig.1/comments/

Naturligtvis finns det olika åsikter bland forskare. Harvard professorn David Ludwig blev kritiserad av en yngre och mindre erfaren forskare. Men Professorn  var vänlig nog att besvara kritiken och den finns här:  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/myncbi/david.ludwig.1/comments/

Johan76 verkar tro att forskare är en homogen grupp. De är inte mer homogena än övriga människor. T ex var var Ancel Keys studier bekostad av sockerindustrin, och mycket var fel där se t.ex: "Minesota studien" Dagens medicin har skrivit om det: https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/04/13/vegetabiliskt-fett-skyddar-inte-hjartat/  

Idag finns det många kritiker  av forskningsklimatet på Ancel Keys tid han var känd för att motarbeta forskningsanslag till forskare som inte delade hans uppfattningar. Det är en osund inställning. Men det är fortfarande långt ifrån bra. Läs gärna: http://foodmed.net/2017/08/28/7-healthwashing-tactics-big-food-big-soda-fool-you/   

Johans kostråd kan på en ung vältränad person leda till en påbörjan av fet runt de inre organen, som senare gör att personen behöver gå till en strikt LCHF(kanske långt senare). men ganska många undgår synbara problem upp till omkring 60 års ålder, men sedan kan det komma trista överraskningar.    Men visst professor Roy Taylor har visat att det finns stora olikheter hur mycket fet vi tål runt de inre organen. Men som Dr Kraft påpekat börjar inte kärlförändringarna när blodsockret börjar stiga, utan när insulinet  börjar stiga.   

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, johan76 sade:

t ex proteindrink till lunch + en riktigt ordentlig middag (en kollega till mig gick ner till 8% kroppsfett, med vad jag kallar skit dieten och jag rekommenderar inte den, men ett underskott är ett underskott)

Bra tips generellt men den där proteindrinken till lunch avskyr jag som tips. Bort med den...och ta den i kombination med middagen. Eller kasta den i papperskorgen. Feast or fast. Inga snacks!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2017‎-‎09‎-‎28 at 17:04, HelgeK sade:

Det finns mycket bra forskning på pubmed. T.ex :https://www.ncbi.nlm.nih.gov/myncbi/david.ludwig.1/comments/

Naturligtvis finns det olika åsikter bland forskare. Harvard professorn David Ludwig blev kritiserad av en yngre och mindre erfaren forskare. Men Professorn  var vänlig nog att besvara kritiken och den finns här:  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/myncbi/david.ludwig.1/comments/

Johan76 verkar tro att forskare är en homogen grupp. De är inte mer homogena än övriga människor. T ex var var Ancel Keys studier bekostad av sockerindustrin, och mycket var fel där se t.ex: "Minesota studien" Dagens medicin har skrivit om det: https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/04/13/vegetabiliskt-fett-skyddar-inte-hjartat/  

Idag finns det många kritiker  av forskningsklimatet på Ancel Keys tid han var känd för att motarbeta forskningsanslag till forskare som inte delade hans uppfattningar. Det är en osund inställning. Men det är fortfarande långt ifrån bra. Läs gärna: http://foodmed.net/2017/08/28/7-healthwashing-tactics-big-food-big-soda-fool-you/   

Johans kostråd kan på en ung vältränad person leda till en påbörjan av fet runt de inre organen, som senare gör att personen behöver gå till en strikt LCHF(kanske långt senare). men ganska många undgår synbara problem upp till omkring 60 års ålder, men sedan kan det komma trista överraskningar.    Men visst professor Roy Taylor har visat att det finns stora olikheter hur mycket fet vi tål runt de inre organen. Men som Dr Kraft påpekat börjar inte kärlförändringarna när blodsockret börjar stiga, utan när insulinet  börjar stiga.   

HelgeK, Jag tror inte att forskare lever i ett vakum och enbart är en homogen grupp, kostrådet (proteindrink + pizza) var mest för att illustrera att du behöver uppnå ett energiunderskott för att gå ner i vikt, du kan göra som min kollega vilket då troligvis kan leda försämrad hälsa, men det va inget som jag rekommenderade

Det som jag faktiskt rekommenderade var "riktig" mat, som potatis, grönsaker och kött, menar du på allvar att det leder till fett runt organ mm. Med fokus på protein samt det naturliga fett som följer med proteinet, t ex fläskkarre då finns det väldigt liten anledning att lägga till mer fett iaf för han som startade tråden då han inte gått ner 1 gram.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

då han inte gått ner 1 gram."

Är det en brevvåg som han vägt sig på?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, SGK sade:

Nu är jag kanske alltför konspiratorisk. Men trådskaparen har inte loggat in sedan den ställde sin fråga, och har inte heller kommit med kompletterande information för att göra det enklare att ge råd i dennes situation. Jag är inte 100 % säker på att personen verkligen vill ha goda råd och få hjälp i sin situation från personer med mycket erfarenhet av LCHF. Man ser såna här trådar ibland där någon berättar om sina dåliga erfarenheter av LCHF och sedan hör man inget mer från dem.

Jag kan vara ute och cykla, kanske trådskaparen ivrigt läser diskussionen här utan att vara inloggad. Bara en känsla jag fick. :unsure:

Kan nog hålla med dej där. Det är i så fall inte första gången :unsure:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, johan76 sade:

HelgeK, Jag tror inte att forskare lever i ett vakum och enbart är en homogen grupp, kostrådet (proteindrink + pizza) var mest för att illustrera att du behöver uppnå ett energiunderskott för att gå ner i vikt, du kan göra som min kollega vilket då troligvis kan leda försämrad hälsa, men det va inget som jag rekommenderade

Det som jag faktiskt rekommenderade var "riktig" mat, som potatis, grönsaker och kött, menar du på allvar att det leder till fett runt organ mm. Med fokus på protein samt det naturliga fett som följer med proteinet, t ex fläskkarre då finns det väldigt liten anledning att lägga till mer fett iaf för han som startade tråden då han inte gått ner 1 gram.

Ja,under vissa omständigheter. Allt man äter måste man alltid räkna med. Om man har höga insulin nivåer hela tiden , så är det extremt svårt att gå ner i vikt. Varför går folk som bantar på en högkolhydrat kost , så ofta upp i vikt, efter att de slutat banta, (Se Biggest loser t e.x) och det fastän de inte börja äta mer kalorier, utan när de åt så mycket kolhydrater(som höjer insulinet), så att de lagrade in en hel del av det de åt som fet,  då blev de trötta och orkade inte motionera pga inre svält,  

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I gårdagens Aftonbladet finns en jämförelse mellan "dieter". de har med "Itrim", men Itrim är ingen diet, utan där ingår träning , och uppläget påminner om Biggest loser, och jag känner ett par som var med ett år. De gick ned 15 - 16  kilo på ett år. Men ett år efter, så var den ena uppe på samma vikt, och den andra hade gått upp mer och väger mer än tidigare.

De intervjuar professor Claude Marcus han påstår bl. a. "att dieter som LCHF är kämpiga att hålla sig till i längden". Märkligt nog så förklara han inte varifrån han fått den uppgiften! Professor Claude Marcuse är chef för överviktsenheten på Hudinge universitetssjukhus. Han är i mina ögon lika oseriös som Maciarini. En professor som inte är knuten till livsmedelsindustrin är Liköpings professorn Fredrik Nyström. Han presenterar ett helt annat sysätt Claude marcus!

Se gärna denna video med Harvard professorn David Ludwig(som är professor i nutrition och pediatrik) , och han tarinte emotpengar från något företag.:

Eller lyssna på podcasten som "två Keto Dudes"gjort: http://www.2ketodudes.com/show.aspx?episode=84    Som är värd att lyssna på,vilket inte många podcaster är.  

Oberoende forskare har andra synsätt än Claude Marcus , och det är dåligt att Claude Marcus med band till livsmedelsindustrin får vara chef för en överviktsenhet. Han gynnar livsmedelsindustrins intressen i stället för folkhälsan.    

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-10-03 at 01:48, HelgeK sade:

De intervjuar professor Claude Marcus han påstår bl. a. "att dieter som LCHF är kämpiga att hålla sig till i längden".

På ett sätt har han rätt; Det är ibland svårt eftersom många vill gå ner i vikt men inte sluta med söta godsaker eller så blir det sociala trycket att "unna sig" så stort att man inte står emot... :( Fast jag har svårt att tro att Claude Marcus tänkte så när han uttalade sig. ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag har svårt att tro att Claude Marcus tänkte så när han uttalade sig. " Har han överhuvudtaget förmågan att tänka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han tänker säkert i massor! T ex grunnar han nog på hur man ska stoppa gräsrotsrörelsen från att stoppa hans magsäcksoperationer på ungdomar eller hur hans sponsorer ska få ut mest utan att man ljuger så man tappar licensen. Förlåt ironin, men visst önskar man ibland att prestige och ekonomi var mindre viktigt...

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, jala sade:

Fast jag har svårt att tro att Claude Marcus tänkte så när han uttalade sig. " Har han överhuvudtaget förmågan att tänka?

Tänker gör han säkert, men han har en väldans otur när han tänker :P

• Gilla 3
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-10-03 at 02:48, HelgeK sade:

De intervjuar professor Claude Marcus han påstår bl. a. "att dieter som LCHF är kämpiga att hålla sig till i längden".

Ett märkligt påstående. Alla dieter är väl svåra att hålla sig till? Varför skulle LCHF vara svårare?

Menar han att det är lätt att hålla sig till lågfett eller kaloribantning? Jag tror inte att det är särskilt lätt det heller. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan, RobertAnd sade:

Ett märkligt påstående. Alla dieter är väl svåra att hålla sig till? Varför skulle LCHF vara svårare?

Menar han att det är lätt att hålla sig till lågfett eller kaloribantning? Jag tror inte att det är särskilt lätt det heller. 

LCHF är så klart lite svårare att hålla sig till i längden eftersom man måste klara sig utan både hunger, blodsockerfall och sötsug!;)

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog det kan vara svårt att hålla sig till LCHF för många om man utgår att man ska äta ren mat lagad från grunden. Tror de flesta idag vill ha till synes enklare snabbare alternativ, som halvfabrikat, färdigbmat, macka/snabbmat på stan, snacks osv samt äta det som bjuds på fester, kalas osv.

Man behöver nog vara ganska stabilt seriös i sin kosthållning för att inte tappa fokus och börja äta som reptilhjärnan föreslår.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Trollmormor sade:

Många ger kanske upp för tidigt. Efter mer än 5 år med LCHF kan jag inte tänka mej att äta på annat sätt. När man en gång börjat läsa på innehållet i halvfärdig och färdig mat känns det inte lockande alls. Inte heller behöver jag äta i tid och otid. Frukost och middag räcker gott. Massor av tid över till annat än dessutom :) Det tar faktiskt inte så lång tid att laga mat från grunden. 

Prexis.. egentligen räcker den kommentaren!

Men iomed att jag är världens besserwisser.. så här kommer ytterligare kommentarer!

Aså.. grejen är att vi borde laga all vår mat från de bästa råvarorna och efter årstid.. det är lixom inte fel per se.

Menna.. nu så lever vi ett av världens rikaste länder och affärerna dignar utav junkfood!

Det är då altså knappast varken eller.. utan man får ta sig tiden och läsa olika innehållsförteckningar.. man får lov att välja/vi har som regel råd att välja!

Och har man bara anammat konceptet "laga din mat från rena råvaror" så kan man hur som helst göra väl avägda val.. när man väl står i affären!

Oså.. det går nästan snabbare att steka upp en ekologisk fläskotlett som att micra en Gorby pizza!

Och hur som helst.. surkål slänger man upp rätt ur burken på tallriken!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man blivit van med LCHF, så är det lätt att hålla sig till. Så vi får räkna med att "skräpmats-industrier" börjar producera meta-analyser på LCHF, som innehåller mycket kolhydrater, och fettet kommer att bestå av t.ex. soja-olja. De kommer att visa att "LCHF"är dåligt ....

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 hours ago, HelgeK said:

När man blivit van med LCHF, så är det lätt att hålla sig till. Så vi får räkna med att "skräpmats-industrier" börjar producera meta-analyser på LCHF, som innehåller mycket kolhydrater, och fettet kommer att bestå av t.ex. soja-olja. De kommer att visa att "LCHF"är dåligt ....

Jag skrattar, men egentligen är det ganska sorgligt... :wacko:

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg