Pingvin Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Har ätit tillskott för män sedan några månader tillbaka och samtidigt mått lite knepigt i magen. Samtidigt som jag gick in på metoprolol mot högt blodtryck, blev jättekonstigt av det, fasade ut det, och nu fasar in på Enalapril (känner av effekter i infasning, men inte alls så yrslig som efter varje måltid på Metoprolol och konstig).Spanade genom lite bloggar och noterade en sak som jag helt glömt av när jag läste om sötningsmedel på Annika Dahlqvists blogg - nämligen Maltodextrin med mera. Fick tanken: "innehöll inte mina multivitamin tillskott och magnesiumtabletter......?" Gick direkt och kollade.. och mycket riktigt... Apotekets Vitamin och Mineraltillskott för män innehåller på tredje plats i listan under fyllnadsmedel.. majsstärkelse! Det kan inte vara bra, speciellt som när man läser vidare på Gevita Magnesium tillskotten 300 mg.. under ingredienser.. Magnesium, maltodextrin, stärkelse... Maltodextrin med mera har tendensen att spika insulinet i taket ordentligt. Detta känns inte så värst bra att ta på morgonen i samband med kost med fett. Är detta något man bör beakta och undvika eller är det ofta i mycket liten mängd? Vilka tillskott finns det som inte innehåller ingredienser som ger sig på blodsocker och triggar insulin? Edit: Doc har ju en sida där det fanns multivitamin och magnesium också kom jag på nu - http://www.kostdoktorn.se/rekommenderade-halsoprodukter/Mycket riktigt fanns sådana med där också. Antar de är utan sådant som höjer blodsocker/insulin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Funderade oxå på detta och gjorde en tråd om detta här för ett tag sedan:http://forum.kostdoktorn.se/topic/352-fyllnadsmaterial-i-tabletter/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Nu har jag då hittat magnesiumtabletter som enbart verkar ha cellulosa i fyllnad. Ingen isomalt eller majsstärkelse. De andra magnesiumtabletterna från Gevita verkar inte göra speciellt mycket. Kändes som jag började få ont i magen av dem igen när jag tog dem dessutom. Kikade runt på olika apotek och i princip alla innehåller maltodextrin, majsstärkelser och så vidare. En innehöll en sorts polymer med långt krångligt namn som jag googlade på plats. Visade sig kunna framkalla allvarliga allergireaktioner. Till slut hittade jag den som jag hade innan Gevita som frugan nu köpte sist - Cura Apotekets Kosttillskott Magnesium (det som ofta ligger vid Ica Maxi). Har inte dragerat över för lättsvalt eller så, men de innehåller inga maltodextrin, majsstärkelse och så vidare. Efter nu 3 dagar på dessa mår jag bättre, muskelvärken som började komma tillbaka försvinner mer och mer. Nästan som Gevitas inte alls fungerade. Möjligen är det att de innehåller lite palmolja, men det är nog förmodligen otroligt lite.Däremot noterade jag nu att Curas innehåller magnesiumoxid, vilket sägs inte vara så bra upptag av i kroppen. Gevita innehöll magnesiumhydroxid, vilket å andra sidan tydligen blockerar en del upptag av järn och folsyra.Hur det än är, märker jag klar skillnad med Curas än Gevitas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts