duchess Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Hej! Jag har ätit lchf i flera år, den senaste tiden (mer än 2 månader) har jag ätit väldigt strikt. Äter lunch och middag (pf 16:8) och utesluter mejeri förutom smör samt äter ingen mörk choklad. Äter väldigt rent överlag, proteinkälla, grönsaker och fettkälla. Jag blir ändå inte av min acne som jag har på ryggen, längs käklinjen och på bröstet. Har jag möjligtvis någon hormonell obalans (är kvinna) och hur tar man i så fall reda på det? Har ni kanske något bra tips på vad jag kan göra för att det ska försvinna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 30 minuter sedan, duchess sade: Hej! Jag har ätit lchf i flera år, den senaste tiden (mer än 2 månader) har jag ätit väldigt strikt. Äter lunch och middag (pf 16:8) och utesluter mejeri förutom smör samt äter ingen mörk choklad. Äter väldigt rent överlag, proteinkälla, grönsaker och fettkälla. Jag blir ändå inte av min acne som jag har på ryggen, längs käklinjen och på bröstet. Har jag möjligtvis någon hormonell obalans (är kvinna) och hur tar man i så fall reda på det? Har ni kanske något bra tips på vad jag kan göra för att det ska försvinna? Den första grejen är att akne främst framträder där man har mest sebumkörtlar (Sebaceus glands). Den andra är att överaktiv sebumproduktion lättare leder till Acne. https://en.wikipedia.org/wiki/Sebaceous_gland Och det vanligaste är unga pojkar i puberteten och sebums sammansättning styrs av hjärnan.. förmodligen i deras fall av en hastigt stigande Testosteronproduktion. Nackdelen med överproduktion av Sebum är att kanalerna kan bli blockerade och därmed inflammerade.. tada.. Acne. Iallafall.. iomed att jag är man.. dessvärre inte så ung längre.. men iallafall, jag var ung en gång i tiden .. odå hade jag acne.. bästa medlet var ACOs Acnelösning. https://www.apoteket.se/produkt/aco-acnelosning-kutan-losning-200-milliliter-flaska-107395/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Vitaminer mot akne. http://www.dinavitaminer.se/vissa-vitaminer-och-mineraler-kan-hjalpa-mot-akne/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Hej Tolkar det som att du haft det typ jämt och att det inte blir bättre med LCHF. Det finns teorier om insulin men ditt insulin borde vara lågt på LCHF så troligen inte. Testosteron är en annan bov även hos kvinnor. Men ev hormonobalans borde ha fixat sig med LCHF så kanske inte men kan vara värt att undersöka. Själv har jag passerat 50 och har fortfarande finnar på de ställen du beskriver och det har jag haft sen tonåren och kosten verkar inte spela roll. Det blir lite sämre på hösten av okänd anledning. Zepps överproduktion (av okänd anledning) av Sebum är väl svaret, men man skulle ju vilja veta varför. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 29, 2017 Share Posted September 29, 2017 Slarvar jag med kolisar så dyker de upp någon runt näsan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted September 29, 2017 Share Posted September 29, 2017 Här kommer en youtubelänk från Dr. Eric Berg om Acne: https://www.youtube.com/watch?v=4ubWuwzjSGs 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 29, 2017 Share Posted September 29, 2017 1 timme sedan, DRAKULLA sade: Här kommer en youtubelänk från Dr. Eric Berg om Acne: https://www.youtube.com/watch?v=4ubWuwzjSGs Bra och upplysande om acne. Ät riktig mat och nolla kolisarna. Framförallt, håll dig borta från läkemedel. De bara förstör din hud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted September 29, 2017 Share Posted September 29, 2017 Bestrålning kanske, från någon källa i närheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 29, 2017 Share Posted September 29, 2017 Lästips: https://www.dietdoctor.com/low-carb/benefits/acne Kommer även på svenska inom kort. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duchess Posted September 29, 2017 Author Share Posted September 29, 2017 Tusen tack för all input och tips, ska kika vidare på länkarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 29, 2017 Share Posted September 29, 2017 Tränar du? Så att du får upp pulsen och svettas ordentligt, några, gärna flera gånger i veckan? Bada bastu, helt enkelt att få kroppen att svettas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted September 30, 2017 Share Posted September 30, 2017 Kanske mineraltillskott kan vara till hjälp? Man har säkert skrivit om det redan. Vill bara nämna att speciellt tillskott av zink är läkande och hjälper huden. - Jag skulle prova att äta zinktilllskott under några månader och se om det har någon positiv effekt. Salvor med zink brukar ha bra effekt på sår - prova på din inflammerade acne? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted September 30, 2017 Share Posted September 30, 2017 Öka intaget av de fettlösliga vitaminerna, A, D, E, K, Bäst att få i sig via maten, finns i äggula o lever, fet färsk fisk tex. Läs på i någon livsmedelstabell på webben för att hitta vilken mat du kan äta mer av - finns i vissa grönsaker men tas upp sämre av kroppen. Bästa källan är animalisk mat. - Att du blir sämre på hösten beror kanske på att du får mindre sol/D3 vitamin. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted September 30, 2017 Share Posted September 30, 2017 ...sist men inte minst...fastan....Fasting has been my most successful acne treatment 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted October 2, 2017 Share Posted October 2, 2017 Länk om hur viktigt zink är i kroppen. Brist kan ge /Hudproblem/ Har också inverkan på humöret. http://www.lyckobloggen.se/?p=3306 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estelle Posted October 2, 2017 Share Posted October 2, 2017 (edited) Håller med om Zink, men undrar även om du får i dig tillräckligt med Omega-3? Ett probiotikatillskott kan även vara värt att testa, speciellt om du inte äter syrade produkter (opasturiserade) som t.e.x. surkål dagligen. Hur har du det med stress förresten? Om det är ett problem är det ju något att jobba på med t.e.x mindfulness, träning, yoga eller annat som du upplever avstressande och kan göras regelbundet. Edited October 2, 2017 by Estelle Kom på en grej till 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 2, 2017 Share Posted October 2, 2017 Ett bra tillskott vid olika former av akne och hudproblematik är stora doser av Pantotensyra som är B-5-vitaminer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 2, 2017 Share Posted October 2, 2017 Nu pratar vi individuell utvärdering.. iallafall om det handlar om någon brist.. Zink och B5! En ungdomskompis, hade jämrans mycket acne.. sjukligt mycket, han fick Zinktabletter av sin läkare. Ioförsig så antar jag att de främst minskade hudens inflamatoriska reflexer? B5 är en annan grej att studera, helst så borde man testat varje grej för sig. Om någon sak visar sig bra får man sen fundera på vilken kost som eventuellt skulle kunna funka? Iallafall när jag var ung man/tonåring så var det en himla skit med finnar.. och jag använde hudförgad Clerasil.. innan jag gick till skolan. Så här efteråt så har jag förstått att det mest troligt såg värre ut med fläckar av clerasil i fejan.. men sådär är det när man är ung! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duchess Posted October 22, 2017 Author Share Posted October 22, 2017 Tusen tack för alla tips och råd! Har haft besvären en längre tid, det kanske egentligen inte är acne i ordets rätta betydelse. Det är framförallt små knottror jag har längs käklinjen, kallas nog stängda pormaskar. Det syns ingen öppning och ingen vit eller svart prick utan som en runda små bulor i huden. Det är främst på höger käklinje jag har besvär. På ryggen är det röda finnar. Äter tillskott av d-vitamin, omega 3, zink, B12, järn och magnesium. Ska kolla upp pantotensyra! Äter surkål lite då och då, men inte varje dag. Är lite sämre med träning och svettas ordentligt, det blir alldeles för sällan, ska jobba på det! Försöker komma ihåg att torrborsta ryggen och använder honung och bikarbonat för att skrubba ansiktet för att få bort döda hudceller. Har bokat in en tid hos läkare men jag antar att man bara får någon hemsk kemikalisk salva. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 22, 2017 Share Posted October 22, 2017 Martina tipsar om att flusha med B3, har inte provat det själv men har funderat på det. Jag har finnar/pormaskar runt hakan och munnen, främst i samband med mensen. Om du testar får du berätta, eller så får vi se vem som hinner först https://martinajohansson.se/b3-flush/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 10 timmar sedan, duchess sade: Det är framförallt små knottror jag har längs käklinjen, kallas nog stängda pormaskar. Det syns ingen öppning och ingen vit eller svart prick utan som en runda små bulor i huden. Jag kom att tänka på milier även om de brukar sitta runt ögonen. Det är små kulor av keratin och talg och dessa har ingen utgång utan man måste sticka hål på huden. Minns jag rätt är det framför allt de med torr hy som råkar ut för dem. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duchess Posted October 23, 2017 Author Share Posted October 23, 2017 Ja så kanske det är, milier! Har bokat tid hos en hudterapeut som jag hoppas kan hjälpa mig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 15 timmar sedan, MariaF sade: Jag kom att tänka på milier även om de brukar sitta runt ögonen. Det är små kulor av keratin och talg och dessa har ingen utgång utan man måste sticka hål på huden. Minns jag rätt är det framför allt de med torr hy som råkar ut för dem. AHA!!!! Så'na är det jag har på kinder och haka, och har haft sedan tonåren! Visste bara inte att de hade ett eget namn. Tack MariaF. Även efter att man stuckit hål på huden är det inte säkert att man lyckas få ut skräpet, utan man kan få vänta ett par dagar tills det visar sig en vit kula i öppningen som man kan dra ut- hel eller i små delar- med hjälp av en nål. Och såret som blir, det vägrar att läka förrän man fått ut alltihop. Kanske är det ändå hormonellt betingat, för jag har mycket färre nu när jag är gammal. Torr hy har jag också alltid haft. Jag har varit på hudkliniker och på "skönhetssalonger", men ingen kunde hjälpa mig. Men så var det heller ingen som sa något om milier! Förmodligen kände de inte till att de finns... (Min dotter har tyvärr också den här sortens "pepplor". Nu ska jag tala om för henne vad det är hon har ) Visst är Kostdoktorns forum en helt fantastisk källa till kunskap av alla de slag! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 1 timme sedan, duchess sade: Ja så kanske det är, milier! Har bokat tid hos en hudterapeut som jag hoppas kan hjälpa mig. Lycka till! Hoppas du har bättre tur än jag har haft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duchess Posted November 25, 2017 Author Share Posted November 25, 2017 Har varit hos en hudterapeut som gjorde en portömning. Har börjat återfukta mer och tycker att det är lite bättre, ser dock en del små inkapslade knottror. Däremot är det värre än någonsin på ryggen. Har både små och stora röda kvisslor och finnar. Vad kan det bero på egentligen? Är det så att jag helt enkelt behöver träna och svettas mer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 Vad återfuktar du din hud med? Nu tänker jag på att många vanliga hudkrämer innehåller flytande parafin som ger len hud men det går lika bra att gnugga sig med ett billigt paraffinljus. I båda fallen bildas en hinna på huden som täpper till porerna. Funderar också på detta med hormoner; Hur de kan ställa till det... Åldersförändringar, obalanser osv... Men jag vet inte på vilket sätt. Jag har bara noterat att min hy fått mer eller mindre pormaskar/finnar vid olika hormonomställningar i livet (pubertet, graviditet, klimakterie). Hur är det med yttre faktorer som tvättmedel, tvål och annat? Kan det påverka? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 1 timme sedan, duchess sade: Har varit hos en hudterapeut som gjorde en portömning. Har börjat återfukta mer och tycker att det är lite bättre, ser dock en del små inkapslade knottror. Däremot är det värre än någonsin på ryggen. Har både små och stora röda kvisslor och finnar. Vad kan det bero på egentligen? Är det så att jag helt enkelt behöver träna och svettas mer? Kan vara så att din kropp gör sig av med de gifter du lyckats samla på dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 On 2017-10-22 at 20:51, lichek sade: Martina tipsar om att flusha med B3, har inte provat det själv men har funderat på det. Jag har finnar/pormaskar runt hakan och munnen, främst i samband med mensen. Om du testar får du berätta, eller så får vi se vem som hinner först https://martinajohansson.se/b3-flush/ B3 (NIacin) ska ha god effekt när det gäller att rena porer och ta med sig skräpet från hudlagret ut. Det ska också vara bra som detox och rensar ut toxiner ur fettceller. Jag har denna vecka testat att "flusha" (kapillärrusning)med B3. Det var en häftig sensation och jag ska göra det igen Huden känns slät och ren. https://therenegadepharmacist.com/benefitsofniacin/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duchess Posted November 26, 2017 Author Share Posted November 26, 2017 20 timmar sedan, MariaF sade: Vad återfuktar du din hud med? Nu tänker jag på att många vanliga hudkrämer innehåller flytande parafin som ger len hud men det går lika bra att gnugga sig med ett billigt paraffinljus. I båda fallen bildas en hinna på huden som täpper till porerna. Funderar också på detta med hormoner; Hur de kan ställa till det... Åldersförändringar, obalanser osv... Men jag vet inte på vilket sätt. Jag har bara noterat att min hy fått mer eller mindre pormaskar/finnar vid olika hormonomställningar i livet (pubertet, graviditet, klimakterie). Hur är det med yttre faktorer som tvättmedel, tvål och annat? Kan det påverka? Hudterapeuten sålde på mig en hudkräm men den svider i mitt ansikte, så jag smörjer nu bara med jojobaolja. Jag använder parfymfritt tvättmedel och aldrig sköljmedel. Jag tvättar kroppen med Weledas duschgel, tvättar bort smink med antingen olja, konjaksvamp eller skrubb med honung och bikarbonat. Försöker använda produkter med så lite skräp i som möjligt. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 Men vad sjutton reagerar du på då..? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 Smörj dig och tvätta bort smink med kokosolja. Din hud kommer att älska dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 55 minuter sedan, jala sade: Smörj dig och tvätta bort smink med kokosolja. Din hud kommer att älska dig. Det får man nog prova... Min gjorde det inte... Älskade mig alltså... Men det går bra med olivolja men det är kladdigt länge så nu kör jag en annan eko-olja som kostar skjortan plus moms som luktar gott och den är inte lika kladdig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 22 minuter sedan, MariaF sade: Det får man nog prova... Min gjorde det inte... Älskade mig alltså... Men det går bra med olivolja men det är kladdigt länge så nu kör jag en annan eko-olja som kostar skjortan plus moms som luktar gott och den är inte lika kladdig. Kan bero på lång inlärningstid. Allting går inte på en dag. Hoppas du testade med kallpressad kokosolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 3 minuter sedan, jala sade: Kan bero på lång inlärningstid. Allting går inte på en dag. Hoppas du testade med kallpressad kokosolja. Självklart! I närmare ett år. Är en riktig torris så jag har alltid haft svårt att hitta bra produkter. Weledas kräm passar bra men den luktar inte lika gott som den jag använder nu. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 En produkt för huden som jag har tittat lite på ett tag och som jag äntligen har testat är African Black Soap, en tvål som innehåller mycket sheasmör. Den är faktiskt enligt min mening helt suverän. Mina tilltagande hudproblem, som jag tror är hormonella försvann i ett nafs, fast efter ett par dagars försämring, det var som om tvålen drog ut det som ställde till det med huden. Som återfuktning så använder jag Arganolja och lite havtornolja som jag blandar i handen. Jag vill inte göra reklam för något, men jag delar denna länk, det finns fler typer och återförsäljare av denna tvål men denna är praktisk då den är i pumplaska. https://www.jordklok.se/sv/articles/2.37.5541/body-bazar-african-black-soap-200-ml?q=Body Bazar African Black Soap%2C 200 ml 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 3 timmar sedan, MariaF sade: Självklart! I närmare ett år. Är en riktig torris så jag har alltid haft svårt att hitta bra produkter. Weledas kräm passar bra men den luktar inte lika gott som den jag använder nu. Att du skulle vara en " torris " tror jag inte en sekund på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duchess Posted November 26, 2017 Author Share Posted November 26, 2017 4 timmar sedan, Syster sade: En produkt för huden som jag har tittat lite på ett tag och som jag äntligen har testat är African Black Soap, en tvål som innehåller mycket sheasmör. Den är faktiskt enligt min mening helt suverän. Mina tilltagande hudproblem, som jag tror är hormonella försvann i ett nafs, fast efter ett par dagars försämring, det var som om tvålen drog ut det som ställde till det med huden. Som återfuktning så använder jag Arganolja och lite havtornolja som jag blandar i handen. Jag vill inte göra reklam för något, men jag delar denna länk, det finns fler typer och återförsäljare av denna tvål men denna är praktisk då den är i pumplaska. https://www.jordklok.se/sv/articles/2.37.5541/body-bazar-african-black-soap-200-ml?q=Body Bazar African Black Soap%2C 200 ml Har hört talas om den tidigare men inte testat. Använder du den i ansiktet? Tror du den fungerar bra även på ryggen? Det är framförallt ryggen jag har problem med nu, har massor av finnar och plitor, helt röd över hela ryggen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duchess Posted November 26, 2017 Author Share Posted November 26, 2017 On 2017-11-25 at 18:32, DRAKULLA sade: B3 (NIacin) ska ha god effekt när det gäller att rena porer och ta med sig skräpet från hudlagret ut. Det ska också vara bra som detox och rensar ut toxiner ur fettceller. Jag har denna vecka testat att "flusha" (kapillärrusning)med B3. Det var en häftig sensation och jag ska göra det igen Huden känns slät och ren. https://therenegadepharmacist.com/benefitsofniacin/ Har beställt niacin från iherb nu och ska testa =) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 12 timmar sedan, duchess sade: Har hört talas om den tidigare men inte testat. Använder du den i ansiktet? Tror du den fungerar bra även på ryggen? Det är framförallt ryggen jag har problem med nu, har massor av finnar och plitor, helt röd över hela ryggen. Jag använder den i ansiktet, men tvålen ska kunna användas på kroppen också Jag vet inte om det tidigare är upptaget i tråden, men enligt min erfarenhet så beror ofta den typen av hudproblem som du beskriver på att det är något man äter som huden reagerar på. Ofta kan det vara mjölkprotein och starka kryddor som chili, cayenne och andra "heta" kryddor. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 9 timmar sedan, Syster sade: Jag använder den i ansiktet, men tvålen ska kunna användas på kroppen också Jag fick en bit African Black Soap (Akamuti) med posten idag. Får se om den kan rädda mig från mina få men kontinuerliga pepplor. Var tvungen att pröva omedelbums, och man ska till varje pris undvika att få den här tvålen i ögonen, märkte jag. Det sved nåt ohyggligt . Jag blev torr så huden stramade redan efter denna första tvätt. Det kanske är det som gör susen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 22 minuter sedan, Inez sade: Jag fick en bit African Black Soap (Akamuti) med posten idag. Får se om den kan rädda mig från mina få men kontinuerliga pepplor. Var tvungen att pröva omedelbums, och man ska till varje pris undvika att få den här tvålen i ögonen, märkte jag. Det sved nåt ohyggligt . Jag blev torr så huden stramade redan efter denna första tvätt. Det kanske är det som gör susen? Jag kanske skulle ha skrivit det också, att den svider nåt ohyggligt i ögonen man blir som lite torr i huden av den och då gäller det att återfukta, gärna med en olja, inget vattenbaserat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 10 minuter sedan, Syster sade: man blir som lite torr i huden av den och då gäller det att återfukta, gärna med en olja, inget vattenbaserat. Tack! Då provar jag med med lite kokosolja, för det har jag ju alltid hemma. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 On 11/25/2017 at 18:32, DRAKULLA sade: Jag har denna vecka testat att "flusha" (kapillärrusning)med B3. Det var en häftig sensation och jag ska göra det igen Hur stor dos krävs det för att bli "hög"? Jag har ätit dagsbehovet av B3 för huden ett tag, men jag märker ingen förbättring. Man måste kanske flusha... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 12 timmar sedan, Inez sade: Hur stor dos krävs det för att bli "hög"? Jag har ätit dagsbehovet av B3 för huden ett tag, men jag märker ingen förbättring. Man måste kanske flusha... Vissa sorter B3 ger ingen flush vad jag förstår. Jag köpte en sort som Martina Johansson tipsade om för just flush: https://se.iherb.com/pr/Solgar-Niacin-Vitamin-B3-100-mg-100-Tablets/48592 Det är individuellt hur mycket man ska ta för att uppnå flush, från ca 100 mg. och uppåt. Jag tog 3 tabl.= 300 mg. Testade tidigare med en annan sort men den gav ingen flusheffekt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Läste en kommentar på Hormoni.se om just acne som försvunnit, kvinnan som skrev kommentaren hade blivit av med sin acne när hon börjat med progesteronkräm. Kanske kan vara värt att prova! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 3 timmar sedan, Kattuggla sade: Läste en kommentar på Hormoni.se om just acne som försvunnit, kvinnan som skrev kommentaren hade blivit av med sin acne när hon börjat med progesteronkräm. Kanske kan vara värt att prova! Det där lät väldigt intressant! Tänker på min ena som som fick mycket "hormonplitar" (som BVC sa) när han var ett par veckor gammal. Nu 18 år senare har han igen fått en del acne. (Skulle gissa att han äter 5-10 g kh/dag). Kan man ge honom progesteronkräm? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Naturligt fett och tillskott av E-vitamin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 3 timmar sedan, iAnna sade: Det där lät väldigt intressant! Tänker på min ena som som fick mycket "hormonplitar" (som BVC sa) när han var ett par veckor gammal. Nu 18 år senare har han igen fått en del acne. (Skulle gissa att han äter 5-10 g kh/dag). Kan man ge honom progesteronkräm? Tror att även män kan ta progesteron, ja..Finns otroligt mycket intressant på Hormoni, rekommenderas! Man skapar ett konto och kan ta del av frågor rörande det mesta inom detta ämne. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Undrar om det var brist på progesteron som fick Yul Brynner att raka sitt huvud. https://sv.wikipedia.org/wiki/Yul_Brynner https://dalaglitter.com/2013/11/30/progesteronbrist-orsaken-till-manga-besvar/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 On 2017-12-10 at 11:01, iAnna sade: Det där lät väldigt intressant! Tänker på min ena som som fick mycket "hormonplitar" (som BVC sa) när han var ett par veckor gammal. Nu 18 år senare har han igen fått en del acne. (Skulle gissa att han äter 5-10 g kh/dag). Kan man ge honom progesteronkräm? Män kan ta progesteronkräm, men i väldigt små, små doser, precis som vi kvinnor kan behöva testosteron i väldigt små, små doser. Det bästa är nog att ta ett hormontest så att man vet innan man börjar. Acne och små plitor beror många gånger på att man äter något som kroppen inte vill ha, ofta mjölkprotein, gluten eller starka kryddor. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts