duchess

Akneproblem, tips?

Recommended Posts

Hej!

Jag har ätit lchf i flera år, den senaste tiden (mer än 2 månader) har jag ätit väldigt strikt. Äter lunch och middag (pf 16:8) och utesluter mejeri förutom smör samt äter ingen mörk choklad. Äter väldigt rent överlag, proteinkälla, grönsaker och fettkälla. Jag blir ändå inte av min acne som jag har på ryggen, längs käklinjen och på bröstet. Har jag möjligtvis någon hormonell obalans (är kvinna) och hur tar man i så fall reda på det? Har ni kanske något bra tips på vad jag kan göra för att det ska försvinna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, duchess sade:

Hej!

Jag har ätit lchf i flera år, den senaste tiden (mer än 2 månader) har jag ätit väldigt strikt. Äter lunch och middag (pf 16:8) och utesluter mejeri förutom smör samt äter ingen mörk choklad. Äter väldigt rent överlag, proteinkälla, grönsaker och fettkälla. Jag blir ändå inte av min acne som jag har på ryggen, längs käklinjen och på bröstet. Har jag möjligtvis någon hormonell obalans (är kvinna) och hur tar man i så fall reda på det? Har ni kanske något bra tips på vad jag kan göra för att det ska försvinna?

Den första grejen är att akne främst framträder där man har mest sebumkörtlar (Sebaceus glands).

Den andra är att överaktiv sebumproduktion lättare leder till Acne.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sebaceous_gland

Och det vanligaste är unga pojkar i puberteten och sebums sammansättning styrs av hjärnan.. förmodligen i deras fall av en hastigt stigande Testosteronproduktion.

Nackdelen med överproduktion av Sebum är att kanalerna kan bli blockerade och därmed inflammerade.. tada.. Acne.

Iallafall.. iomed att jag är man.. dessvärre inte så ung längre.. men iallafall, jag var ung en gång i tiden :unsure:.. odå hade jag acne.. bästa medlet var ACOs Acnelösning.

https://www.apoteket.se/produkt/aco-acnelosning-kutan-losning-200-milliliter-flaska-107395/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tolkar det som att du haft det typ jämt och att det inte blir bättre med LCHF. 

Det finns teorier om insulin men ditt insulin borde vara lågt på LCHF så troligen inte. Testosteron är en annan bov även hos kvinnor. Men ev hormonobalans borde ha fixat sig med LCHF så kanske inte men kan vara värt att undersöka.

Själv har jag passerat 50 och har fortfarande finnar på de ställen du beskriver och det har jag haft sen tonåren och kosten verkar inte spela roll. Det blir lite sämre på hösten av okänd anledning. Zepps överproduktion (av okänd anledning) av Sebum är väl svaret, men man skulle ju vilja veta varför. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slarvar jag med kolisar så dyker de upp någon runt näsan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, DRAKULLA sade:

Här kommer en youtubelänk från Dr. Eric Berg om Acne:

https://www.youtube.com/watch?v=4ubWuwzjSGs

Bra och upplysande om acne. Ät riktig mat och nolla kolisarna. Framförallt, håll dig borta från läkemedel. De bara förstör din hud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tränar du? Så att du får upp pulsen och svettas ordentligt, några, gärna flera gånger i veckan?

Bada bastu, helt enkelt att få kroppen att svettas? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske mineraltillskott kan vara till hjälp? Man har säkert skrivit om det redan. Vill bara nämna att speciellt tillskott av zink är läkande och hjälper huden. - Jag skulle prova att äta zinktilllskott under några månader och se om det har någon positiv effekt.

Salvor med zink brukar ha bra effekt på sår - prova på din inflammerade acne?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öka intaget av de fettlösliga vitaminerna, A, D, E, K, Bäst att få i sig via maten, finns i äggula o lever, fet färsk fisk tex. Läs på i någon livsmedelstabell på webben för att hitta vilken mat du kan äta mer av - finns i vissa grönsaker men tas upp sämre av kroppen. Bästa källan är animalisk mat. - Att du blir sämre på hösten beror kanske på att du får mindre sol/D3 vitamin. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Håller med om Zink, men undrar även om du får i dig tillräckligt med Omega-3?  Ett probiotikatillskott kan även vara värt att testa, speciellt om du inte äter syrade produkter (opasturiserade) som t.e.x. surkål dagligen.

Hur har du det med stress förresten? Om det är ett problem är det ju något att jobba på med t.e.x mindfulness, träning, yoga eller annat som du upplever avstressande och kan göras regelbundet.

Redigerad av Estelle
Kom på en grej till
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra tillskott vid olika former av akne och hudproblematik är stora doser av Pantotensyra som är B-5-vitaminer. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu pratar vi individuell utvärdering.. iallafall om det handlar om någon brist.. Zink och B5!

En ungdomskompis, hade jämrans mycket acne.. sjukligt mycket, han fick Zinktabletter av sin läkare.

Ioförsig så antar jag att de främst minskade hudens inflamatoriska reflexer?

B5 är en annan grej att studera, helst så borde man testat varje grej för sig.

Om någon sak visar sig bra får man sen fundera på vilken kost som eventuellt skulle kunna funka?

Iallafall när jag var ung man/tonåring så var det en himla skit med finnar.. och jag använde hudförgad Clerasil.. innan jag gick till skolan.

Så här efteråt så har jag förstått att det mest troligt såg värre ut med fläckar av clerasil i fejan.. men sådär är det när man är ung!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för alla tips och råd! Har haft besvären en längre tid, det kanske egentligen inte är acne i ordets rätta betydelse. Det är framförallt små knottror jag har längs käklinjen, kallas nog stängda pormaskar. Det syns ingen öppning och ingen vit eller svart prick utan som en runda små bulor i huden. Det är främst på höger käklinje jag har besvär. På ryggen är det röda finnar. Äter tillskott av d-vitamin, omega 3, zink, B12, järn och magnesium. Ska kolla upp pantotensyra! Äter surkål lite då och då, men inte varje dag. 

Är lite sämre med träning och svettas ordentligt, det blir alldeles för sällan, ska jobba på det! Försöker komma ihåg att torrborsta ryggen och använder honung och bikarbonat för att skrubba ansiktet för att få bort döda hudceller. Har bokat in en tid hos läkare men jag antar att man bara får någon hemsk kemikalisk salva. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Martina tipsar om att flusha med B3, har inte provat det själv men har funderat på det. Jag har finnar/pormaskar runt hakan och munnen, främst i samband med mensen. Om du testar får du berätta, eller så får vi se vem som hinner först :)

https://martinajohansson.se/b3-flush/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, duchess sade:

Det är framförallt små knottror jag har längs käklinjen, kallas nog stängda pormaskar. Det syns ingen öppning och ingen vit eller svart prick utan som en runda små bulor i huden.

Jag kom att tänka på milier även om de brukar sitta runt ögonen. Det är små kulor av keratin och talg och dessa har ingen utgång utan man måste sticka hål på huden. Minns jag rätt är det framför allt de med torr hy som råkar ut för dem. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så kanske det är, milier! Har bokat tid hos en hudterapeut som jag hoppas kan hjälpa mig. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, MariaF sade:

Jag kom att tänka på milier även om de brukar sitta runt ögonen. Det är små kulor av keratin och talg och dessa har ingen utgång utan man måste sticka hål på huden. Minns jag rätt är det framför allt de med torr hy som råkar ut för dem. 

AHA!!!!   Så'na är det jag har på kinder och haka, och har haft sedan tonåren! Visste bara inte att de hade ett eget namn. Tack MariaF.  Även efter att man stuckit hål på huden är det inte säkert att man lyckas få ut skräpet, utan man kan få vänta ett par dagar tills det visar sig en vit kula i öppningen som man kan dra ut-  hel eller i små delar-  med hjälp av en nål. Och såret som blir, det vägrar att läka förrän man fått ut alltihop. Kanske är det ändå hormonellt betingat, för jag har mycket färre nu när jag är gammal.

Torr hy har jag också alltid haft. Jag har varit på hudkliniker och på "skönhetssalonger", men ingen kunde hjälpa mig. Men så var det heller ingen som sa något om milier! Förmodligen kände de inte till att de finns... (Min dotter har tyvärr också den här sortens "pepplor". Nu ska jag tala om för henne vad det är hon har ^_^

Visst är Kostdoktorns forum en helt fantastisk källa till kunskap av alla de slag!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, duchess sade:

Ja så kanske det är, milier! Har bokat tid hos en hudterapeut som jag hoppas kan hjälpa mig. 

Lycka till! Hoppas du har bättre tur än jag har haft :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit hos en hudterapeut som gjorde en portömning. Har börjat återfukta mer och tycker att det är lite bättre, ser dock en del små inkapslade knottror. Däremot är det värre än någonsin på ryggen. Har både små och stora röda kvisslor och finnar. Vad kan det bero på egentligen? Är det så att jag helt enkelt behöver träna och svettas mer? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg