duchess

Akneproblem, tips?

Recommended Posts

Sonen, 12 år, börjar få finnar! Inget konstigt alls, det finns många tecken på pubertet där som han inte alltid är så glad över. Själv ser jag det som ett tecken på att han utvecklas som han ska. :)
Igår frågade han när man kan klämma på finnar så att det kommer sånt där gegg ur dem och jag sa att den han har på nästippen är en sån. Idag är han alldeles blå!! :blink: Han säger att han bara rev lite på toppen av den, inte klämde, så min gissning är att det kommit in smuts, jag vet ju hur noga han är med handhygienen. Not.
Min omedelbara tanke var därför "blodförgiftning" när jag uteslutit "blåmärke" men innan jag kastar mig i bilen till akuten med denna lilla finne - vet någon av alla våra kunniga här inne hur infektioner utvecklar sig? Alltså, kan man bli blå i skinnet vid en finne utan att det är just blodförgiftning..? Skinnet på näsan är ju rätt tunt och stramt. (Sjutton, jag kan berätta hur citronsyracykeln funkar men en sån här sak ..?! :blush: )

• Gilla 3
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med KS samt ta och chilla så du inte går i taket. Julkram till dig.🤗

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan, jala sade:

Testa med KS samt ta och chilla så du inte går i taket. Julkram till dig.🤗

Jag frågade inte vad jag ska tvätta med, det vet jag , jag undrade om den blå färgen kan uppkomma av annat än klämskada/bodförgiftning. Julkram till dig med, jala!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, MariaF sade:

Jag frågade inte vad jag ska tvätta med, det vet jag , jag undrade om den blå färgen kan uppkomma av annat än klämskada/bodförgiftning. Julkram till dig med, jala!

Om man inte chillar så kan man bli blå av stress och oro.🙃 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick problem med texten, nåväl att man skulle få sepsis av KS tvättad finne tror jag inte på. Hittar du en röd ring så har den förbannade septiska finnen tagit sig förbi KS barriären och bör jag jagas med mer KS, passa på och ta dig en hutt du med inför Julens övningar och prövningar.🤗🙃😄😎😍

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Sonen, 12 år, börjar få finnar! Inget konstigt alls, det finns många tecken på pubertet där som han inte alltid är så glad över. Själv ser jag det som ett tecken på att han utvecklas som han ska. :)
Igår frågade han när man kan klämma på finnar så att det kommer sånt där gegg ur dem och jag sa att den han har på nästippen är en sån. Idag är han alldeles blå!! :blink: Han säger att han bara rev lite på toppen av den, inte klämde, så min gissning är att det kommit in smuts, jag vet ju hur noga han är med handhygienen. Not.
Min omedelbara tanke var därför "blodförgiftning" när jag uteslutit "blåmärke" men innan jag kastar mig i bilen till akuten med denna lilla finne - vet någon av alla våra kunniga här inne hur infektioner utvecklar sig? Alltså, kan man bli blå i skinnet vid en finne utan att det är just blodförgiftning..? Skinnet på näsan är ju rätt tunt och stramt. (Sjutton, jag kan berätta hur citronsyracykeln funkar men en sån här sak ..?! :blush: )

Hur mycket blå? Är det bara ett litet blått område eller halva näsan?

Nu var det iofs över ett årtionde senast jag hade en finne, men minns att jag någon gång fått ett litet blått område på t.ex hakan, efter att jag varit våldsam med en finne och liksom vägrat ge upp 😁 

Har förövrigt aldrig hört talas om någon som fått en blodförgiftning och fått rusa till akuten, efter att ha klämt en finne. Känns mest som en skröna som florerar på nätet, eller något som hudvårdsklinker hävdar, för att få fler betalande kunder. Hundratusentals svenskar klämmer finnar dagligen med skitiga händer liksom, utan att få sepsis. Är nog bara en blödning&blåmärke under huden.

Se till att använda desinfektionsmedel före/efter han klämmer. Inte för att det finns direkt risk för blodförgiftning, utan för att undvika infektion, inflammation och ärr. Kan också punktera med en steriliserad nål, det är skoj!

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle gissa på att det är lite blod som letat sig ut i vävnaden och som håller på att brytas ner. Men som vanligt när man bedömmer hur det är med andra: allmäntillståndet. Så länge han gör det han brukar göra och äter som vanligt så behöver du inte oroa sig 🙂 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, Elinor sade:

Har förövrigt aldrig hört talas om någon som fått en blodförgiftning och fått rusa till akuten, efter att ha klämt en finne

Inte jag heller! Kunde inte ens med att ringa 1177 och fråga... :blush::D Men jag har aldrig sett att det blivit blått vid en finne heller (typ nedanför, avlångt, ca 1cm på högkant, aningen smalare på bredden, när jag såg det).

38 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Skulle gissa på att det är lite blod som letat sig ut i vävnaden och som håller på att brytas ner.

Jo, jag var inne på blåmärke men när han säger att han inte klämt utan bara skrapat på det gula och jag vet hur sällan han tvättar händer... Måntro jag kan få honom att göra det lite oftare nu..? ;)

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just runt näsan sägs det väl att man helst inte skall klämma finnar, eftersom det är extra stor risk för infektion i det området. Det verkar inte som om Jidhe blev blå, men...

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/gPp44a/skrackbilden-pa-peter-jihde--hela-ansiktet-svullnade-upp 

Åter till sonen och näsan: Jag skulle ha ringt 1177 eller åkt till barnakuten. Yngste sonen hade ett pyttelitet sår på armbågen förra sommaren, inte särskilt ömt eller rött. Men efter någon dag upptäckte vi ändå blåa stråk som spred sig utefter armen från det lilla såret. Det blev ett besök på barnakuten, där han fick antibiotika. Om sepsis håller på att utvecklas är det inte läge att avvakta eller chansa på att lite silver hjälper. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har oxå varit ung man med finnar!

Clerasil använde vi på min tid.

Och givetvis, man klämde alla man såg för att bli av med dem.

Inte så ofta på näsan ioförsig.

Osen till frågan huruvida blå hud på näsan kan vara tecken på något.. mnja, det kan det säkert, men det kan ju oxå handla om just näsan, dvs det syns så tydligt?

Iallafall så skall man inte klämma finnar om man får tro hudexperter.. men är man en ung man så gör man det iallafall!

Sådå uppkommer frågan om varför man inte skall göra detta och det tenderar då att handla om att man pajar huden vid denna finnen/kan få infektioner i sårområdet/lite sådana grejer, en del med svår akne lär kunna få ärrbildning, lite oavsett om de klämt eller ej.. dvs det handlar då mer om hur djupt själva infektionen når!

Dvs själva finnen (aknen i sig kan orsaka infektion) lite oavsett man klämmer den eller ej.

Hur som helst.. som lite äldre ung man, inget Clerasil längre så klämde jag på, det blir lixom en reflex, går inte att motstå.. däremot så lärde jag mig att använda ACO Aknelösning, det sammanföll med att jag började raka mig, dvs använde Aknelösningen även som rakvatten!

Osådåså.. vad innehåller då Aknelösningen, jo främst sprit samt Acetylsyra, dvs spriten dessinficerar, och Acetylsyran är antiinflamatoriskt verkande!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg