Jump to content

Fra ikke-LCHF til ammende med Ketogen kost?

akling80

Recommended Posts

Jeg er i sluttfasen av et svangerskap, og har kastet opp hver eneste dag siden uke 2 (hyperemesis gravidarum). Derfor har fokus desverre vært på å spise litt, nesten hva som helst, i håp om å ikke kaste opp. Hvordan vil det være for meg å gå over til LCHF, og aller helst ketogent kosthold, rett etter fødsel? Vil det gå utover amming og melkeproduksjon? Vil noen dele sine erfaringer med meg?

Hej och välkommen till forumet! Vad kul med bebis! Vad näringen till barnet beträffar är det inget problem med att amma på ketogen kost men vad jag förstår är anledningen till att man är försiktig med att rekommendera ändrade kostvanor är om du är överviktig och börjar gå ner i vikt av en ändrad kosthållning finns risk att miljögifter och sådana ämnen som finns lagrade i kroppsfettet hamnar i mjölken och därmed i barnet. Om du äter bra mat, lagad på färska råvaror och försöker begränsa viktnedgång under själva amningsperioden, så bör det inte vara några problem. Lycka till!

• Like 1
  • Thanks 1

Var sen uppmärksam på barnmat generellt då man inte kan veta vad märkliga ämnen det kan innehålla.

Ex Semper har flera gånger tagits på bar gärning med att blanda aflatoxin, ett av historiens värst cancerframkallande mögelgift, i sina produkter.
Första larmet jag hörde talas om kom 2006, dom kom undan med knivskarp retorik, och dom verkar fortsätta. Varför? 

Googla "semper aflatoxin"

• Confused 1

Jag kan av naturliga skäl inte dela med mig av någon som helst erfarenhet!

Men.. som tidigare nämnts, en kostomläggning i slutet av en graviditeten är en risk.. däremot så är det sällan någon risk att bara äta sk riktig mat!

Och som oxå nämts.. en övergång till strikt LCHF under graviditet och amning är oxå en risk!

Menna.. LCHF som kost är lixom ingen risk per se.. utan det är stressen kroppen utsätts för under omställningen när man är gravid och/eller ammar.. och då handlar det mer om vilken kost kroppen var van vid inledningsvis.. och då kan det visa sig att den var olämplig för hälsan/graviditet/amning, på längre sikt!

Dvs om man redan var inne på LCHF när man blev gravid så påverkar det som regel inget.. men det är dumt att utsätta sig för detta mitt i graviditeten/amningen.. framförallt är det dumt att utsätta sig för diverse omställningproblem!

Iallafall.. iomed att du har svårt att få i dig mat/kräks, testa fetare matvaror, dvs mindre mängder men energirikare.. ät då hellre mindre och flera små måltider.

• Like 1

Efter en graviditet med hyperemesis, är din kropp troligen redan ganska inkörd på ketoner. (Been there...) Av den anledningen, blir det kanske inte ens så stor omställning. De rekommendationer jag läst, är att det kan vara klokt att äta lite mer liberal LCHF under helamning, helt enkelt för att bröstmjölken innehåller en hel del socker och det kan vara en onödig omväg att kroppen måste tillverka allt detta från fett och protein. Amning förbrukar helt enkelt lite extra kolhydrater. Mitt råd är att du prövar dig fram, känner efter vad du mår bra av. Undvik att stressa över maten, det om något kan gå ut över mjölkproduktionen.

• Like 3
  • Thanks 1

Tusen takk for svar, dere.

Jeg har spist ketogent før graviditeten, så er godt vant med det kostholdet. Jeg var bare nysgjerrig på om noen her inne har ammet samtidig som de har vært i ketose.

Siden jeg kaster så ofte opp våkner jeg stort sett hver eneste dag i ketose (nesten uansett hva jeg har spist), så kroppen og babyen er i grunnen vant med det. Jeg må bare se hvordan tiden etter fødsel blir og prøver meg forsiktig fram med "vanlig LCHF" i første omgang ? 

• Like 3