Jump to content

Periodisk fasta

Camilla olsson

Recommended Posts

1 timme sedan, Camilla olsson sade:

Hejsan

jag undrar om det ff är fasta om man dricker kaffe med kokosolja i på morgonen?

Finns lite olika skolor. Men generellt nej. Om du äter så äter du, om du fastar så fastar du. Du får i dig kalorier. Du äter.

Citat

THE NEGATIVE AFFECT OF FAT ON GROWTH HORMONE

Another huge issue with putting fat in your coffee is that it blunts growth hormone secretion. You see, intermittent fasting has been shown to increase growth hormone by up to a staggering 2000%.

This large increase in growth hormone helps increase fat mobilization and preserve muscle protein. This is also one of the reasons that intermittent fasting is so effective.

Well, fat increases a growth hormone inhibiting hormone called Somatostatin.

People think fat mobilization is all about low insulin levels. As it turns out, low insulin isn’t enough to maximize fat mobilization. You also need elevated growth hormone.

https://kinobody.com/diet-and-nutrition/bulletproof-coffee-review/

Däremot kommer du ändå förlora vikt om du enbart får i dig kaffe med kokosolja(beroende på). Men det är snarare en lågkaloriediet baserad på kokosolja och kaffe. Fung tillåter det på överviktiga patienter med diabetes typ 2 och kallar det dock fasta. Ordet är kanske inte det intressanta egentligen utan vad som händer med kroppen. Är ganska säker på att det stör autofagiprocessen också även om det sägs att vare sig kaffe eller kokosolja påverkar insulin.

Kroppen kommer dessutom bränna fettet från kokosoljan istället för din fettreserv.

• Like 2

On ‎2017‎-‎09‎-‎30 at 21:52, Camilla olsson sade:

Hejsan

Camilla, vad vill du uppnå med fastan? Många av hälsofördelarna kan du uppnå trots att du tillsätter lite t ex kokosolja i kaffet (läs autofagi). Sänkning av basala insulinnivåer etc (Dr fung kallar detta för stödhjul som hans patienter använder tills de klarar av att fasta på "riktigt").

Men vill du droppa fett så håll dig till svart kaffe, te och vatten, det är oslagbart (då måste din kropp bränna kroppsfett, vare sig den vill eller inte).

• Like 2

On 2017-09-30 at 21:52, Camilla olsson sade:

Hejsan

Nej då är det inte "fasta" utan "fettfasta"!

Bägge har sin för och nackdelar!

Fettfasta även kallad för MBC kan vara en förberedelse för och omställning av metabolismens funktioner.. dvs att vänja kroppen vid att fett är främsta energikällan/sänka insulinnivåerna/minska insulinresistens!

Det kan då hampa sig att man hamnar i ett tillstånd som kallas för ketos.. dvs ett tillstånd där en hel del glukos ersätts utav ketonkroppar.. och att kroppen blir van vi detta!

Och utfall kroppen blir van vid ketos så är det inte såå himla långt kvar till sk riktig fasta.. eh.. man behöver inte ens äta frukost längre!

Meen.. som Martina är inne på, har man väl återvunnit en hyfsat normalt fungerande metabolism så har man sen flera olika val och litta beroende på ålder/social kontext och vilka val man väljer så kan man hur som helst sen skruva på själva matfrekvensen, kaloriintaget, annat!

Oså får jag väl för sakens skull även ta upp nackdelarna med fettfasta.. framförallt överdriven sådan.. fett är främst energi/kalorier.. gäller således oxå cocosfett.. man kan om man överdriver gå miste om olika essentiella näringsämnen.. utifall det blir en ansenlig del av ens kalorintag!

Menna.. jag är fortfarande i arbetsför ålder.. jag hoppar frukosten.. iomed att jag äter lunch vid 12-tiden.. men när jag är turist så äter jag frukost.. hoppar lunchen och äter en sen kvällsmåltid!

• Like 3

11 timmar sedan, Skymning sade:

Det där var ganska förvirrande måste jag säga. Tror inte hon är helt klar med vad autonoma nervsystemet gör... :blink:

Oavsett försök till förklaringsmodell så om man är ung och frisk samt fysiskt aktiv så har man helt enkelt fler valmöjligheter.. testa olika upplägg!

"Det autonoma nervsystemet består av nerver som styr funktioner i kroppens olika organ som inte är direkt viljestyrda, till exempel hjärta, lever, magsäck, spottkörtlar m.m.

Det autonoma nervsystemet består av tre delar. Från ryggmärgen utgår det sympatiska nervsystemet och det parasympatiska nervsystemet, som arbetar mot varandra, antagonistiskt. Något förenklat kan man säga att det sympatiska nervsystemet styr energikrävande handlingar (kamp och flykt), medan det parasympatiska styr över energisparande handlingar (vila och matspjälkning). Det enteriska nervsystemet går längs mag-tarmkanalen och styr dess motorik."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Perifera_nervsystemet

• Like 2

54 minutes ago, Zepp said:

Oavsett försök till förklaringsmodell så om man är ung och frisk samt fysiskt aktiv så har man helt enkelt fler valmöjligheter.. testa olika upplägg!

"Det autonoma nervsystemet består av nerver som styr funktioner i kroppens olika organ som inte är direkt viljestyrda, till exempel hjärta, lever, magsäck, spottkörtlar m.m.

Det autonoma nervsystemet består av tre delar. Från ryggmärgen utgår det sympatiska nervsystemet och det parasympatiska nervsystemet, som arbetar mot varandra, antagonistiskt. Något förenklat kan man säga att det sympatiska nervsystemet styr energikrävande handlingar (kamp och flykt), medan det parasympatiska styr över energisparande handlingar (vila och matspjälkning). Det enteriska nervsystemet går längs mag-tarmkanalen och styr dess motorik."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Perifera_nervsystemet

Skicka länken till Martina Johansson, så inser hon kanske att parasympaticus faktiskt hjälper henne att sova och smälta mat samtidigt. Dubbel effekt. Sova middag är inte helt fel. :wub:

• Like 1
  • Thanks 1

54 minuter sedan, Skymning sade:

Skicka länken till Martina Johansson, så inser hon kanske att parasympaticus faktiskt hjälper henne att sova och smälta mat samtidigt. Dubbel effekt. Sova middag är inte helt fel. :wub:

Om jag känner Martina så är hon ute efter någon enskild specefik effekt.. låt henne testa.. hon är ung!

• Like 2
  • Haha 1