Jump to content

Fungerar Thylakoider för viktminskning?

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Charlotte Erlanson-Albertsson har varit med att ta fram det nya pillret
https://cloose.eu/

Från hemsidan:

De vetenskapligt beskrivna effekterna av thylakoider:

• att dämpa hungern
  • att dämpa sug efter sött, salt och fett
  • ökad mättnadskänsla
  • omedelbar verkan
  • långsiktiga effekter
  • påverkan på hjärnan
  • förmåga att hantera livsmedelsbegränsningar
  • effekter genom tarmarna
  • att aktivera mag-hjärna axeln
  • minskat födointag
  • att gå ner i vikt
  • minskat kroppsfett
  • minskat blodfett
  • minskat blodsocker/insulin
  • att leda till prebiotisk mikroflora i tarmarna
  • utsöndring av mättnadshormoner
  • långsammare genomgång av föda i tarmen
  • bindning i tarmceller på slemhinnan
  • minskad absorptionshastighet i tarmen
  • ökad fettoxidation
  • ökat uttryck av gener som är involverade i fet oxidation
  • minskad storlek av fettceller
  • bindning till matolja
  • emulgerande egenskaper
  • känslig för värme

1 timme sedan, RobertAnd sade:

Så varför inte då rekommendera mer spenat.. varje dag.. eller Grönkål för den delen?

Och jag kan avslöja andra aptitdämpande saker.. en slät kopp kaffe, tugga på Ingefära/Chilli.. eller i sista fall Selleri!:unsure:

Eh.. grejen med CEAs lilla upptäckt är att det finns ämnen som minskar aptiten.. menna det säger väl mer om vårt moderna samhälle.. i stora delar utav resten av världen så är problemet det motsatta, dvs att få tag i eller ha råd med tillräckligt mycket energi.. men kanske mest essentiell näring.. oftast animaliska livsmedel!

Iallafall så finns det redan sådana växter/preparat.. mest känt är väl Hoodia.. på svenska "flugtallrik"!!:wacko:

"Hoodia gordonii har de senaste åren uppmärksammats på grund av sin hungerdämpande effekt och ingår i ett flertal bantningspreparat."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flugtallrik

När vi ändå är inne på den bogen.. Orlistat minskar fettupptaget och ger fet rinnande avföring.. ytterligare ett sätt att banta!

"Orlistat, handelsnamn Xenical och Alli, är läkemedel för viktminskning. Orlistat hindrar kroppen från att ta upp fett i maten för att istället föra med det ut i avföringen."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Orlistat

Menna.. vad har allt detta att göra med en väl sammansatt kost och en på lång sikt hälsosam livstil.. inget, det hör mer ihop med en sk västerländsk livtil att göra!7

Och då kommer ni så klart att fråga om jag själv undviker en sk Västerländsk livstil.. näe det gör jag inte.. utan jag försöker hela tiden plocka ut det gottigaste ur denna.. samtidigt som jag försöker att äta/leva så hälsosamt som det bara går.. medans mitt tillgodohavande på banken bara stiger.. man får lov att välja helt enkelt!

• Like 1

11 minuter sedan, Zepp sade:

Så varför inte då rekommendera mer spenat.. varje dag.. eller Grönkål för den delen?

Det var precis det som Wikholm rekommenderade och också själv gjorde. Han hävdade att det borde gå att ta upp ämnena i fråga i kokt spenat.

Men som diskuterats i denna tråd är det inte alla som alltid äter så näringstätt att de aldrig någonsin skulle ha nytta av ett piller, ett kosttillskott. Vi vet alla att det är bättre att äta fet fisk än Omega 3 piller, men inte alla lyckad äta så mycket fet fisk. Med tanke på kvaliteten på den odlade laxen, så är det dessutom svårare och svårare att få tag på bra fet fisk. Själv rekommenderar jag torsklever på burk. Om man inte slänger bort oljan blir det den billigaste källan till Omega 3 jag hittat.

• Like 1

1 minut sedan, RobertAnd sade:

Det var precis det som Wikholm rekommenderade och också själv gjorde. Han hävdade att det borde gå att ta upp ämnena i fråga i kokt spenat.

Men som diskuterats i denna tråd är det inte alla som alltid äter så näringstätt att de aldrig någonsin skulle ha nytta av ett piller, ett kosttillskott. Vi vet alla att det är bättre att äta fet fisk än Omega 3 piller, men inte alla lyckad äta så mycket fet fisk. Med tanke på kvaliteten på den odlade laxen, så är det dessutom svårare och svårare att få tag på bra fet fisk. Själv rekommenderar jag torsklever på burk. Om man inte slänger bort oljan blir det den billigaste källan till Omega 3 jag hittat.

Aså.. jag går inte i polemik mot Per.. även om vi har haft duster.. kanske mest om RS!

Sen så är du oxå inne på hurvida vi inte alltid äter den mest hälsosammaste kosten.. det blir svårt hur som helst.. och kalorierna tendera att springa iväg hur som helst.

Och det är nog knappast aktuellt med att flytta till Sydafrika och mumsa på "flugtallrik" heller?

Eh.. grejen med olika aptitdämpande livsmedel eller piller är ett "västerländskt problem".

Såå.. kan vi fylla vår tallrik med sk riktig mat.. fett för vårt energibehov och sen oxå laga till dessa från de bästa råvarorna så är en himla massa löst.

Då blir det som regel ett stort gap på vår tallrik som kan fyllas utav en himla massa gröna blad!

20 minuter sedan, RobertAnd sade:

Var hittar du torsklever på burk? Jag har kollat lite varstans men inte hittat ännu. 
Brukade köpa för flera år sedan, men nu verkar den ha utgått....

• Like 1

26 minuter sedan, RobertAnd sade:

Intressant! Jag skulle gärna köpa torsklever (om den är miljömärkt) . Var har du hittat den?

• Like 1

11 minuter sedan, Kita 202 sade:

Var hittar du torsklever på burk? Jag har kollat lite varstans men inte hittat ännu. 
Brukade köpa för flera år sedan, men nu verkar den ha utgått....

5 minuter sedan, Angelico sade:

Intressant! Jag skulle gärna köpa torsklever (om den är miljömärkt) . Var har du hittat den?

Jag har inte sett det i Sverige tyvärr, jag köpte mina burkar i Litauen, typ 1€ per burk, fanns i varenda mataffär. Det är nog en Östeuropagrej. Men det är konstigt att det inte finns i Sverige, torsklevern jag hittade var antingen norsk eller isländsk.

http://www.kingoscar.com/global/products-by-market/poland/poland-cod/cod-liver-in-natural-cod-liver-oil-4.html

Jag undrar om jag inte har sett det på Kastrup också?

16 timmar sedan, Zepp sade:

Aså.. under vilken sten har ni växt upp?

Torskleverolja var något man matades med som barn!

Nu så var jag en av de få som faktiskt uppskattade torskleveroljan.

Och den främsta nyttan var/är altså A-vitamin.

http://mittkok.expressen.se/vilken-delikatess/

"Man matades med" hehe, tja när och var och vem? Tydligen du? Men nu var det inte olja vi pratade om utan lever...?

• Confused 1

• 3 years later...

Det brukar gå helt okej enligt mig, jag har provat det tidigare då jag också höll på mycket med träning och att den inte gick så bra för att mina p-piller gav mig lite vridande smärtor vilket var ett himla obehag. Jag bytte faktiskt nyligen p-piller vilket jag är otroligt nöjd med då min träning gått mycket bättre på det senaste tack vare mina nya p-piller! Nu kan jag träna utan några problem alls att jag även mår mycket bättre efter min träning utan några verk i kroppen. Sedan har ju alla kvinnor olika biverkningar så jag tycker man själv borde läsa sig till vilka p-piller som passar en bäst och det erbjuder. Det tog mig som sagt ett tag att hitta dom som kom bäst överens med min kropp utan några biverkningar. Alla kvinnor har ju olika kroppar och reagerar olike på de flesta preventivmedel.