RobertAnd

Bästa kosten för typ 2-diabetes?

Recommended Posts

Här har vi en mycket intressant metaanalys "Systematic review and meta-analysis of different dietary approaches to the management of type 2 diabetes": 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23364002

En metaanalys har det högsta bevisvärdet, eftersom man samlar alla RCT studier som finns och går igenom alla. Så vad blev då resultatet?

RESULTS:

A total of 20 RCTs were included (n = 3073 included in final analyses across 3460 randomly assigned individuals). The low-carbohydrate, low-GI, Mediterranean, and high-protein diets all led to a greater improvement in glycemic control [glycated hemoglobin reductions of -0.12% (P = 0.04), -0.14% (P = 0.008), -0.47% (P < 0.00001), and -0.28% (P < 0.00001), respectively] compared with their respective control diets, with the largest effect size seen in the Mediterranean diet. Low-carbohydrate and Mediterranean diets led to greater weight loss [-0.69 kg (P = 0.21) and -1.84 kg (P < 0.00001), respectively], with an increase in HDL seen in all diets except the high-protein diet.

CONCLUSION:

Low-carbohydrate, low-GI, Mediterranean, and high-protein diets are effective in improving various markers of cardiovascular risk in people with diabetes and should be considered in the overall strategy of diabetes management.

Bäst resultat alltså för medelhavskost, lågkolhydrat på andra plats. Dessa var alltså dieterna som gav bäst resultat i studierna, vilken diet som helst som leder till viktnedgång kommer ju att förbättra T2D.

Varför är medelhavskost bättre än lågkolhydrat? Den enda hypotes jag kan komma på är resistent stärkelse, de flesta versioner av medelhavskost betonar ju baljväxter som ärtor, bönor, linser. 

Per Wikholm om RS: "LCHF fungerar utmärkt för diabetiker och metabolt sjuka för att minimera de symptom man annars får när man äter sockerrik och stärkelserik mat såsom högt blodsocker och minskad fettförbränning på grund av högt insulin. Detta i sin tur är kopplat till en rad mer eller mindre allvarliga komplikationer såsom njursvikt och blindhet vid diabetes, fetma och ökad risk för en rad sjukdomar inklusive hjärtsjukdomar, flera vanliga cancerformer, Alzheimers, autoimmuna sjukdomar som reumatism samt en rad tarmsjukdomar som IBS och candida. Listan kan göras mycket längre. LCHF minskar sannolikt risken för att drabbas av dessa komplikationer för diabetiker och metabolt sjuka men grundproblemen insulinresistens och försämrad blodsockerkontroll åtgärdas egentligen inte.

Det riktigt intressanta med resistent stärkelse är att det utifrån den forskning och de anekdoter som finns, faktiskt verkar ha en potential att påverka själva grundproblematiken med insulinresistens och blodsockerkontroll. Detta är ett relativt nytt men växande och allt mer intressant forskningsfält som handlar om vår tarmfloras betydelse för vår hälsa."

Lågkolhydratkost minimerar således symptomen, medan RS kommer åt själva grundproblematiken, insulinresistensen. Men vad får man om man kombinerar båda dessa verktyg? Smarta Diabetikers version, där man kombinerar LCHF med bönor och probiotika. Har man läst boken "Låt bönor förändra ditt liv" av Litsfeldt och Olsson vet man vad jag pratar om. Patrik Olsson kan ibland klara sig med enbart basal-insulin injektioner, d.v.s. inget insulinbehov av kosten (nu tränar han styrka också, vilket är en stor hjälp vid diabetes). En sådan låg insulinnivå uppnåddes aldrig med enbart LCHF. Samma för hans sambo, där viktnedgången fick ny fart när hon lade till bönor. Hennes experiment med blodsocker och bönor är mycket intressanta, man kan se hur bönor innan en ostmacka ger mycket mindre blodsockerrespons. Perfekt för Typ-2 diabetiker alltså.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte last studien (har svårt att förstå, hitta det intressanta). Men det jag genast undrar over är hur man definierar lågkolhydrat. Det brukar ju inte vara något ens I närheten av lchf.

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, Effie said:

Jag har inte last studien (har svårt att förstå, hitta det intressanta). Men det jag genast undrar over är hur man definierar lågkolhydrat. Det brukar ju inte vara något ens I närheten av lchf.

Eligible types of diet will be the following:
  • Low-carbohydrate diet (carbohydrates provide <30% total energy intake, high intake of animal and/or plant protein, often high intake of fat) [20];

• Low-fat diet (fat provide <30% of total energy intake, high intake of cereals and grains) [5, 20];

• Vegetarian diet (no meat, poultry, and fish);

• High protein diet (proteins provide >20% of total energy intake, high intake of animal and/or plant protein) [21];

• Mediterranean dietary pattern (fruit, vegetables, olive oil, legumes, cereals, fish, and moderate intake of red wine during meals) [22, 23, 24, 25, 26];

• Dietary approach to stop hypertension (high intake of fruits and vegetables, low-fat dairy, whole-grain cereals) [27];

• Low-glycemic index/load diet (glycaemic index and/or glycaemic load values must have been reported) [28, 29].

An intervention period of at least 3 months was chosen.

Taget ur studien.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Bra poäng, de har som vanligt med en del studier som inte skulle kunna definieras som LCHF, typ 30 E% KH. Men en också en del rätt strikta: en med 13 E% (borde vara runt 50 g), en med max 35 g KH, en med 50-60 g KH och en Atkins (d.v.s. max 20 g KH i början, sen öka gradvis).

Men de är ju alla lägre på kolhydrater än de officiella råden, samt lägre än medelhavskost. Men kanske hade lågkolhydrat vunnit om man bara tagit de striktare varianterna. Å andra sidan så kan ju medelhavskosten göras striktare på sitt sätt också, mer baljväxter, mindre fullkornsbröd. 

Jag ser nu att jag läste fel :wacko:, lågkolhydratskost hade det sämsta resultatet av de dieter som verkligen förbättrade diabetes när det gäller blodsocker. Resultatlistan:

1. Medelhavskost (--0,47% A1C)

2. Hög-protein (-0,28% A1C)

3. GI (-0,14% A1C)

4. Lågkolhydratskost (-0,12% A1C)

När det gäller viktnedgång är det som jag skrev:

1. Medelhavskost (-1,84 kg)

2. Lågkolhydratskost (-0,69 kg)

Men det är ändå intressant tycker jag att medelhavskost klarar sig så bra trots det relativt höga innehållet av kolhydrater (det varierar beroende på studier, men kring 50%E är vanligt). Också intressant att de andra dieterna (vegetarisk, lågfett, DASH) inte visar någon förbättring för diabetes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minutes ago, RobertAnd said:

lågkolhydratskost hade det sämsta resultatet av de dieter som verkligen förbättrade diabetes när det gäller blodsocker.

Hur utläser du det? Var hittar du det? Jag är inte expert på vetenskapliga artiklar men när jag läser i diskussionen står det:

The low-carbohydrate diets appeared to provide superior weight loss, glycemic control, and lipid profile

Vad betyder glycemic control?

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, Skymning sade:

Hur utläser du det? Var hittar du det? Jag är inte expert på vetenskapliga artiklar men när jag läser i diskussionen står det:

Vad betyder glycemic control?

Här är hela studien: http://ajcn.nutrition.org/content/97/3/505.full

I diskussionen står det så här om lågkolhydratskost: The low-carbohydrate diets appeared to provide superior weight loss, glycemic control, and lipid profile compared with low-fat diets and, in one of 2 studies (42), was superior to the low-GI diet for all 3 variables. 

Lågkolhydratskosten är alltså överlägset lågfettkost, och även bättre än GI. Men sämre än medelhavskost.

Resultaten jag nämner står i "Abstract" (alltså sammanfattningen i början) under rubriken "Results": The low-carbohydrate, low-GI, Mediterranean, and high-protein diets all led to a greater improvement in glycemic control [glycated hemoglobin reductions of −0.12% (P = 0.04), −0.14% (P = 0.008), −0.47% (P < 0.00001), and −0.28% (P < 0.00001), respectively] compared with their respective control diets, with the largest effect size seen in the Mediterranean diet. Low-carbohydrate and Mediterranean diets led to greater weight loss [−0.69 kg (P = 0.21) and −1.84 kg (P < 0.00001), respectively], with an increase in HDL seen in all diets except the high-protein diet.

Glycemic control är kontroll på blodsocker, de verkar ha kollat på långtidssockret i dessa studier.

• Like 1
  • Thanks 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Notera att det står "lowcarb" inte lowcarb High fat diet". Så man måste gåin och titta på vad det är som de karakteriserar som "lowcarb". Vad jag har sett kan det ibland vara highcarb, som de kallat "Lowcarb". Den som har tid och lust kan kolla i studien. 

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Skymning sade:
  • Low-carbohydrate diet (carbohydrates provide <30% total energy intake, high intake of animal and/or plant protein, often high intake of fat) [20];

•  

Hoppsan ! Jag såg lite att Skymning redan citerat ovanstående! Om man kallar 30 av totala energin från kolhydrater,och dessutom har " high intake of animal and/or plant protein,". Så är det INTE vad kallas LCHF, utan det är sådan "lowcarb" som man kan gå upp i fetvikt på. Alltså inte så lite kolhydrater, och alldeles för mycket protein. Jimmy Moore gjorde för ett antal år sedan misstaget, att äta "lowcarb"på ovanstående sätt. Men det har inget med LCHF att göra. LCHF är lite kolhydrater och normala nivåer protein(Höga protein nivåer höjer insulinet) och höga nivåer av fet. Så ovanstående studie använder inte den "lowcarb" som förespråkas idag. Vad jag vet i alla fall.

• Like 1
  • Thanks 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, HelgeK sade:

Hoppsan ! Jag såg lite att Skymning redan citerat ovanstående! Om man kallar 30 av totala energin från kolhydrater,och dessutom har " high intake of animal and/or plant protein,". Så är det INTE vad kallas LCHF, utan det är sådan "lowcarb" som man kan gå upp i fetvikt på. Alltså inte så lite kolhydrater, och alldeles för mycket protein. Jimmy Moore gjorde för ett antal år sedan misstaget, att äta "lowcarb"på ovanstående sätt. Men det har inget med LCHF att göra. LCHF är lite kolhydrater och normala nivåer protein(Höga protein nivåer höjer insulinet) och höga nivåer av fet. Så ovanstående studie använder inte den "lowcarb" som förespråkas idag. Vad jag vet i alla fall.

Som sagt: "de har som vanligt med en del studier som inte skulle kunna definieras som LCHF, typ 30 E% KH. Men en också en del rätt strikta: en med 13 E% (borde vara runt 50 g), en med max 35 g KH, en med 50-60 g KH och en Atkins (d.v.s. max 20 g KH i början, sen öka gradvis)"

Menar du att dessa låga kolhydratsnivåer är för höga??!!! Hur förklarar man succén för medelhavskost med mycket högre kolhydratsnivåer?

När det gäller Jimmy Moore så är han sjukligt fet numera efter de senaste årens Keto och långa fastor. Han borde gå tillbaka till Atkins som han först blev smal med. Eller kanske prova medelhavskost?

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Zepp sade:

Håller inte med ett dugg av varken den ena eller andra,, för det första.. medelhavskost varierar mellan cirka 80% fett till cirka 80%kolhydrater, dvs det är ingen som ens vet eller kan definiera en medelhavskost.. främst iomed att man äter helt j*vla olika runt det där havet!

Likaså gäller lågkolhydratkost!

Det där är ett stort problem, det finns inga exakta definitioner, och då kan man inte pröva det exakt heller, och inte ge exakta råd. Men faktum kvarstår, medelhavskosten hade betydligt högre nivåer av kolhydrater i dessa studier men ändå visade metaanalysen på bättre resultat. Något måste det ju bero på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, RobertAnd sade:

Det där är ett stort problem, det finns inga exakta definitioner, och då kan man inte pröva det exakt heller, och inte ge exakta råd. Men faktum kvarstår, medelhavskosten hade betydligt högre nivåer av kolhydrater i dessa studier men ändå visade metaanalysen på bättre resultat. Något måste det ju bero på. 

Mm.. prexis, de kanske åt bättre mat som de lagat till själva från bra råvaror som är tillgängliga vid olika årstider?:wacko:

Oså var det Ancel Keys som oppfann medelhavskosten när han var militärläkare i Italien under WW2!

Döm om hans förvåning när han senare kom tillbaka och de återgått till sin traditionella mat i Italien.

Finns fler sådana där grejer.. i Holland i slutskedet av kriget svalt man i Holland.. många dog av svält.. men de som överlevde var väldigt friska.

Samma på Okinawa, en stor del av befolkningen dog på grund av krig och svält, de som överlevde var några utav de friskaste befolkningarna på jorden när de blev äldre.. till skillnad mot dagens unga som tillhör de sjukaste/fetaste.

Och runt medelhavet så är fettman och diabetesen i dag mycket värre än här i norden.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, Zepp sade:

Och runt medelhavet så är fettman och diabetesen i dag mycket värre än här i norden.

Det där är verkligen ett stort problem med termen medelhavskost, man kan ju tro då när man ser rubriker att medelhavskost är bra för både det ena och det andra och att det som gäller är pasta, pizza och bröd. Bara jag steker i olivolja i stället för smör så går det bra..

Men det är ju inte den kosten som avses i studierna.

Keys levde ju väldigt länge också med bra hälsa vad det verkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är  ytterligare en version av Medelhavs dieten:

http://www.prima.co.uk/diet-and-health/healthy-living/a39499/the-pioppi-diet/          Vad det gäller smal eller tjock,så betänk detta citat från artikeln: 

"It's important to note that up to 40% of individuals with a normal BMI will suffer many of the same lifestyle-related diseases as those with obesity, and up to a third of people with type 2 diabetes are normal weight. There is therefore no such thing as a 'healthy' weight, only a healthy person."

Läs också:  https://www.dietdoctor.com/se/fet-medelhavskost-minskar-risken-for-demens

Lowcarb sprider sig: http://the-japan-news.com/news/article/0003969079   

Eller det kanske är riktigare att säga, att den kommer tillbaka:  http://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2564564

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, HelgeK sade:

Här är  ytterligare en version av Medelhavs dieten:

http://www.prima.co.uk/diet-and-health/healthy-living/a39499/the-pioppi-diet/          Vad det gäller smal eller tjock,så betänk detta citat från artikeln: 

"It's important to note that up to 40% of individuals with a normal BMI will suffer many of the same lifestyle-related diseases as those with obesity, and up to a third of people with type 2 diabetes are normal weight. There is therefore no such thing as a 'healthy' weight, only a healthy person."

Läs också:  https://www.dietdoctor.com/se/fet-medelhavskost-minskar-risken-for-demens

Lowcarb sprider sig: http://the-japan-news.com/news/article/0003969079   

Eller det kanske är riktigare att säga, att den kommer tillbaka:  http://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2564564

Bra länkar, tack! 

Jag gillade speciellt artikeln om Pioppi dieten. Det var precis en sån grej jag funderade på, en kombination av det bästa från LCHF och medelhavskost. Mättat fett är tillåtet, eftersom det inte är skadligt (det är väl eftersom medelhavskosten grundades av Keys och för att den är populär bland etablissemanget som den "vanliga" medelhavskosten ligger lågt på mättat fett. Min egen erfarenhet av medelhavskost inkluderar parmesan, mozzarella, grekisk yoghurt, halloumi m.m. - allt rikt på mättat fett)

Man tar bort allt tillsatt socker, mjöl, ris de första två veckorna för att bryta kolhydratberoendet. Sen så är det bara ibland man kan unna sig detta. Det som observerades i byborna var detta: små portioner pasta, dessert endast på söndag och pizza endast två ggr i månaden.

Fisk, olivolja, och 4 portioner grönsaker per dag uppmuntras också. Bort med omega-6 oljorna, samt inga mellanmål. Baljväxter och potatis ser jag inga kommentarer om, kanske finns i boken, men verkar inte vara förbjudet. 

Angående typ-2 diabetes: It’s a prescription, he believes, that could be life-changing back in the UK if followed. “When we recommend food and lifestyle changes, reducing intake of sugar and refined carbohydrates, patients achieve a fast result, definitely within 21 days. I’ve seen type-2 diabetes reverse, something we were taught at medical school couldn’t happen.”

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Zepp sade:

Och då kommer RS in som ett spöke från vänster, det är bullshit.. gamla tradiga studier från 70-80-talet,, från när industrin undersökte det hela.. och det fanns goda anledningar till att de släppte det senare.. för folk tenderade till att vilja äta varm mat de flesta måltider.

Nåväl, en enkel googling ger många studier efter år 2000 som visar förbättrad insulinkänslighet och bättre blodsockerkontroll med RS vs. placebo. Det finns också flera genomgångar av forskningen. De tar upp att de flesta, men inte alla studier visar på förbättrad insulinkänslighet. Det visar sig vara ganska svårt att studera insulinkänslighet vetenskapligt, det finns ingen erkänd enhetlig metod. 

Dessutom vet vi anekdotiskt att inte alla reagerar på RS, det krävs nämligen lämplig tarmflora för att få den stora nyttan av det. Flera studier är också gjorda på redan insulinkänsliga och friska, och där är det svårare att se en effekt. Man har sett större effekter på studier på insulinresistenta. 

En viss typ av RS har dessutom godkänts både i USA och i EU för att ha hälsopåståendet att det skyddar mot diabetes typ 2, och för det krävs det rätt bra bevis.

Men det är inte framförallt studierna som gör intryck på mig, mer anekdotiskt från "smarta diabetiker". Det är rejäla effekter man ser.

När det gäller mig själv så har jag höjt min kolhydratstolerans rejält. Periodisk fasta var en stor del i det, att bli insulinkänsligare, men jag tror att RS spelar en roll också. Varför skulle det inte ge samma effekt på mig som för otaliga andra som provat och mätt blodsocker? Det intressanta med Patrik Olsson är att han är typ-1 diabetiker, och kan alltså på så sätt "mäta" insulin. Han vet ju hur mycket han injicerar. Att lägga till bönor (kolhydrater+protein, båda insulinogena) till strikt LCHF kräver alltså mindre insulin än strikt LCHF utan bönor. Det är mycket intressant, och bekräftar att insulinkänsligheten förbättrats. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, RobertAnd sade:

Nåväl, en enkel googling ger många studier efter år 2000 som visar förbättrad insulinkänslighet och bättre blodsockerkontroll med RS vs. placebo. Det finns också flera genomgångar av forskningen. De tar upp att de flesta, men inte alla studier visar på förbättrad insulinkänslighet. Det visar sig vara ganska svårt att studera insulinkänslighet vetenskapligt, det finns ingen erkänd enhetlig metod. 

Dessutom vet vi anekdotiskt att inte alla reagerar på RS, det krävs nämligen lämplig tarmflora för att få den stora nyttan av det. Flera studier är också gjorda på redan insulinkänsliga och friska, och där är det svårare att se en effekt. Man har sett större effekter på studier på insulinresistenta. 

En viss typ av RS har dessutom godkänts både i USA och i EU för att ha hälsopåståendet att det skyddar mot diabetes typ 2, och för det krävs det rätt bra bevis.

Men det är inte framförallt studierna som gör intryck på mig, mer anekdotiskt från "smarta diabetiker". Det är rejäla effekter man ser.

När det gäller mig själv så har jag höjt min kolhydratstolerans rejält. Periodisk fasta var en stor del i det, att bli insulinkänsligare, men jag tror att RS spelar en roll också. Varför skulle det inte ge samma effekt på mig som för otaliga andra som provat och mätt blodsocker? Det intressanta med Patrik Olsson är att han är typ-1 diabetiker, och kan alltså på så sätt "mäta" insulin. Han vet ju hur mycket han injicerar. Att lägga till bönor (kolhydrater+protein, båda insulinogena) till strikt LCHF kräver alltså mindre insulin än strikt LCHF utan bönor. Det är mycket intressant, och bekräftar att insulinkänsligheten förbättrats. 

Jodå.. man upprepar experimenten.. men det kan man sluta med.. för det blir lixom inga annorlunda resultat för det.

Och vad ledde 70-80-talets studier till.. det ledde till den sk fiberhypen.. för det var i princip stört omöjligt att putta större mängder RS i livsmedlen.. och att få folk att äta sin mat kall!

Näe, den stora nyttan utav RS eller andra fibrer är till 90% den fördröjda magsäckstömningen.. SCFA och second meal effect bidrar på sin höjd med 5-10%.. på sin höjd!

Biomee är en helt annan grej.. och tarmhälsan en annan.. främst i tjocktarmen, dess slemhinna och epitelceller gynnas utav SCFA!

Inte nog med RS, man skall även äta svål, senor och brosk.. för bästa biomee, iomed att vi har kusar där nere som lever på sådant med!

Summa summarum.. kolisar i naturen kommer förpackade med fibrer och RS.. ät riktig mat, efter årstid.

Många animalier kommer förpackade med fett, senor, svål och brosk.. ät hela djur.. efter årstid!

Har man inte tillgång till sådan mat så kan det hampa sig att man får metabolt syndrom/hyperinsulinemi, IBS, förstoppning, en underutvecklad biomee!

Och då kan det hampa sig att man blir tvungen att dricka potato Starch uppslammat i vatten.. men det skall drickas som förrätt om man vill ha full effekt.. oså kan man väl ta svål senor och brosk som efterätt?

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Zepp sade:

Jodå.. man upprepar experimenten.. men det kan man sluta med.. för det blir lixom inga annorlunda resultat för det.

Och vad ledde 70-80-talets studier till.. det ledde till den sk fiberhypen.. för det var i princip stört omöjligt att putta större mängder RS i livsmedlen.. och att få folk att äta sin mat kall!

Näe, den stora nyttan utav RS eller andra fibrer är till 90% den fördröjda magsäckstömningen.. SCFA och second meal effect bidrar på sin höjd med 5-10%.. på sin höjd!

Biomee är en helt annan grej.. och tarmhälsan en annan.. främst i tjocktarmen, dess slemhinna och epitelceller gynnas utav SCFA!

Inte nog med RS, man skall även äta svål, senor och brosk.. för bästa biomee, iomed att vi har kusar där nere som lever på sådant med!

Summa summarum.. kolisar i naturen kommer förpackade med fibrer och RS.. ät riktig mat, efter årstid.

Många animalier kommer förpackade med fett, senor, svål och brosk.. ät hela djur.. efter årstid!

Har man inte tillgång till sådan mat så kan det hampa sig att man får metabolt syndrom/hyperinsulinemi, IBS, förstoppning, en underutvecklad biomee!

Och då kan det hampa sig att man blir tvungen att dricka potato Starch uppslammat i vatten.. men det skall drickas som förrätt om man vill ha full effekt.. oså kan man väl ta svål senor och brosk som efterätt?

Mmm... Du kan mycket väl ha rätt. det kanske visar sig att RS och andra fibrer bara har en liten effekt på just insulinkänslighet. Det är 42 studier registrerade på clinicaltrials.gov om RS, majoriteten fokuserar på insulinkänslighet/diabetes/glukoskänslighet. Så fler studier att vänta. Men jag har sett större effekter på insulin i studier, upp till 25-30% lägre insulin dagen efter jämfört med kontrollen.

Men det var kanske en krycka jag behövde för att pröva att lägga in mer kolhydrater i kosten. Man blir lätt lite "kolhydratsskrämd" efter några år på LCHF. Men om fibrer fördröjer magsäckstömningen, samt eventuellt har en viss effekt på insulinkänslighet, så är jag nöjd med det. 

Det jag egentligen har störst intresse av är just mikrobiomet. Det är där RS har störst effekt, men RS är ju bara en fermenterbar fiber bland flera. Inulin, FOS, GOS etc. Man kan ju satsa på probiotika, men det är en droppe i havet, om någon bakterie nu överlever resan ner. Mycket mer effektivt att modulera biomet med fiberintag. I min kosthållning så är det lättast att få i sig RS (bönor, linser, halvgröna bananer, återuppvärmt ris och potatis, etc.) Lin- och chiafrön bidrar även med lösliga fibrer. Potatismjölet använder jag sällan, men det händer att jag tar ett tillskott ibland om jag ligger lågt på fibrer. 

Just RS och även betaglukaner (havre, svamp, korngryn) verkar ha en särskilt stark effekt på immunförsvaret, vilket är högintressant.

Bifidobakterier är ofta de som används för att försöka bota t.ex. allergier. RS har visat sig både hjälpa  bifido att nå tjocktarmen, samt öka antalet bifido, då de gärna äter RS.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, RobertAnd sade:

Mmm... Du kan mycket väl ha rätt. det kanske visar sig att RS och andra fibrer bara har en liten effekt på just insulinkänslighet. Det är 42 studier registrerade på clinicaltrials.gov om RS, majoriteten fokuserar på insulinkänslighet/diabetes/glukoskänslighet. Så fler studier att vänta. Men jag har sett större effekter på insulin i studier, upp till 25-30% lägre insulin dagen efter jämfört med kontrollen.

Men det var kanske en krycka jag behövde för att pröva att lägga in mer kolhydrater i kosten. Man blir lätt lite "kolhydratsskrämd" efter några år på LCHF. Men om fibrer fördröjer magsäckstömningen, samt eventuellt har en viss effekt på insulinkänslighet, så är jag nöjd med det. 

Det jag egentligen har störst intresse av är just mikrobiomet. Det är där RS har störst effekt, men RS är ju bara en fermenterbar fiber bland flera. Inulin, FOS, GOS etc. Man kan ju satsa på probiotika, men det är en droppe i havet, om någon bakterie nu överlever resan ner. Mycket mer effektivt att modulera biomet med fiberintag. I min kosthållning så är det lättast att få i sig RS (bönor, linser, halvgröna bananer, återuppvärmt ris och potatis, etc.) Lin- och chiafrön bidrar även med lösliga fibrer. Potatismjölet använder jag sällan, men det händer att jag tar ett tillskott ibland om jag ligger lågt på fibrer. 

Just RS och även betaglukaner (havre, svamp, korngryn) verkar ha en särskilt stark effekt på immunförsvaret, vilket är högintressant.

Bifidobakterier är ofta de som används för att försöka bota t.ex. allergier. RS har visat sig både hjälpa  bifido att nå tjocktarmen, samt öka antalet bifido, då de gärna äter RS.

Mmm, på dig oxå.. vi famlar i mörkret och försöker hitta förklaringsmodeller!

Iallafall så omfattar jag främst förklaringen om att det som leder till sämre insulinkänslighet är.. tada, Insulin i övermåttan?

Nädå.. jag anser inte Insulin per se vara något problem.. det är ett viktig hormon.

Utan det som beskrivs vara problemet är Hyperinsulinemi, dvs en situation då Insulinivåerna är kroniskt förhöjda och inte står i proportion till blodsockret.. eller något annat!

"Banting Lecture 2011

Hyperinsulinemia: Cause or Consequence?

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes"

http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Mmm, på dig oxå.. vi famlar i mörkret och försöker hitta förklaringsmodeller!

Iallafall så omfattar jag främst förklaringen om att det som leder till sämre insulinkänslighet är.. tada, Insulin i övermåttan?

Nädå.. jag anser inte Insulin per se vara något problem.. det är ett viktig hormon.

Utan det som beskrivs vara problemet är Hyperinsulinemi, dvs en situation då Insulinivåerna är kroniskt förhöjda och inte står i proportion till blodsockret.. eller något annat!

"Banting Lecture 2011

Hyperinsulinemia: Cause or Consequence?

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes"

http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf

Det verkar ju mycket logiskt, att för mycket insulin för ofta, ger en resistens. Fung skriver mycket om det, att i andra sammanhang om resistens ska utvecklas så behövs det höga nivåer under längre tider. Alltså skulle t.ex. spikar i insulin inte ge insulinresistens, utan det krävs även att man ofta äter insulinhöjande mat. Därav nyttan med periodisk fasta, längre perioder med noll insulinpåslag. 

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, RobertAnd sade:

Det verkar ju mycket logiskt, att för mycket insulin för ofta, ger en resistens. Fung skriver mycket om det, att i andra sammanhang om resistens ska utvecklas så behövs det höga nivåer under längre tider. Alltså skulle t.ex. spikar i insulin inte ge insulinresistens, utan det krävs även att man ofta äter insulinhöjande mat. Därav nyttan med periodisk fasta, längre perioder med noll insulinpåslag. 

Inte bara för ofta utan kroniskt under vår vakna tid, dvs mellanmål, fika osådant hela tiden!

Men hav hopp.. Paolo Roberto har fattat det hela, det krävs bara minst två timmars löpträning i högt tempo förutom de andra 4-6 timmarnas vistelse på gymmet.. 5-7 dar i veckan!

Dvs man kan inte äta en diet som en högaktiv person om man är lågaktiv, tvingas försörja sig och sin familj  på lönearbete. minst 8 timmar per dag!

Och grejen med hyperinsulinemi handlar till stora delar om olika GLUTar.. främst GLUT 4 och GLUT1!

Den andra grejen handlar om att vi är kusiner med aporna.. dvs jävligt dålig Denovo Lipogenes.. vi saknar en hel del vad gäller ensymer för det ändamålet.. dvs vi har svårt för att lagra överskott av glukos.

Utifall vi hade tillhört släktet nordiska björnar (Ursus Artic).. så hade vi haft världens Denovo Lipogenes.. och varit beroende utav att äta myror, blåbärsamt älgkalvar på våren.

Fördelen vore att vi slapp att vara vakna under den kallaste vintern.:blink:

Vettef*n vad våra arbetsgivare sagt om det ioförsej?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Zepp sade:

Dvs man kan inte äta en diet som en högaktiv person om man är lågaktiv, tvingas försörja sig och sin familj  på lönearbete. minst 8 timmar per dag!

Angående medelhavskosten: https://www.theguardian.com/society/2016/sep/02/mediterranean-diet-obesity-health-way-of-eating

It is quite a high-carbohydrate diet, which was fine when people were physically active on farms or fishing boats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, RobertAnd sade:

Angående medelhavskosten: https://www.theguardian.com/society/2016/sep/02/mediterranean-diet-obesity-health-way-of-eating

It is quite a high-carbohydrate diet, which was fine when people were physically active on farms or fishing boats.

Mmm.. igen!

Oså;

"Få forskare tvivlar längre på nyttan av den traditionella medelhavskost som förr åts på delar av Kreta och södra Italien. Men de har förbryllats av att den skyddande effekten mot en lång rad sjukdomar visat sig vara störst i just Medelhavsländerna men avklingat något längre norrut."

https://www.svd.se/husmanskost-nyttigare-an-medelhavsdiet

Det förbryllar inte mig ett dugg.. för vi äter sällan dagsfärska råvaror som existerar kring medelhavet!

Sen på det så skall man lägga till traditionell mattradition.. en måltid tar cirka 3 timmar att laga till, innehåller minst 3 rätter och skall avnjutas samtidigt av minst 3 generationer!

Vin ingår i måltiden!

Aså.. man får nog skilja på förr om tiden och numera.. föresten vad skulle ens arbetsgivare anse?

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-10-04 at 20:15, Zepp sade:

Jag letade vidare, och de här studierna påstår en förbättring av insulinkänslighet med RS med 33% respektive ca 50%.

http://m.ajcn.nutrition.org/content/82/3/559.full

http://m.jn.nutrition.org/content/142/4/717.long

I studie två är det märkligt nog bara männen som fått bättre insulinkänslighet, men inte kvinnorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, RobertAnd sade:

Jag letade vidare, och de här studierna påstår en förbättring av insulinkänslighet med RS med 33% respektive ca 50%.

http://m.ajcn.nutrition.org/content/82/3/559.full

http://m.jn.nutrition.org/content/142/4/717.long

I studie två är det märkligt nog bara männen som fått bättre insulinkänslighet, men inte kvinnorna.

Inget nytt i de studierna alls.. vad jag kunde se?

" Resistant starch may modulate insulin sensitivity, although the precise mechanism of this action is unknown."

Magsäckstömning i Tunntarmen.. mest troligt?

" One hypothesis is that fermentation end products, particularly SCFA, are involved in a cascade of events that may lead to improved SI (1517). SCFA (acetate, propionate, and butyrate) are absorbed from the colon and appear to suppress the activity of hormone-sensitive lipase, reducing release of FFA and glycerol from adipose depots, although the exact cellular processes through which this occurs have not been fully described (18). Metabolic studies have shown that raising the circulating FFA level for several hours will reduce SI and that lowering the FFA concentration will have the opposite effect, providing a possible mechanistic link between consumption of HAM-RS2 that undergoes fermentation in the colon and improved "

Second meal effect.. tillförs extra energi i form av fettsyror så lär lipolysen minska.. iallafall om man är frisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu