styloo Posted October 3, 2017 Share Posted October 3, 2017 Hej, varit på Werlabs som nu finns i Umeå och fått provsvar från måndagens tester. Har sorterat ut en del prover (där jag ligger idealiskt och kanske inte är så intressant för detta forum). Jag har även lyckats hitta gamla värden från före tiden jag åt LCHF (Dvs Feb 2017 och tidigare). Om mig; 43år, 181cm, Gått ned i vikt från 81kg till 72kg på 8 månader. Vad kan man tolka ur dessa data? =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 3, 2017 Share Posted October 3, 2017 4 timmar sedan, styloo sade: Hej, varit på Werlabs som nu finns i Umeå och fått provsvar från måndagens tester. Har sorterat ut en del prover (där jag ligger idealiskt och kanske inte är så intressant för detta forum). Jag har även lyckats hitta gamla värden från före tiden jag åt LCHF (Dvs Feb 2017 och tidigare). Om mig; 43år, 181cm, Gått ned i vikt från 81kg till 72kg på 8 månader. Vad kan man tolka ur dessa data? =) Det mesta tyder på att du blivit medelålders.. typ 43 år.. att du har behov av förändrad livstil samt gå ner i vikt och att det händer grejer i din kropp medans du går ner i vikt. Aså.. alla värden går lixom inte mot det bättre.. förutom vikten då. HBa1c ligger bra, likaså HDL/APOa1.. APOb går mot det sämre likaså trg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
styloo Posted October 3, 2017 Author Share Posted October 3, 2017 Kolesterolökning från 4,5 till 6,8 på tre år kan man ju fundera på, och vad mitt fettätande de senate 8 månaderna bidragit till. Likaså TG som ökat från 0,77 till 1,1 på tre år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 3, 2017 Share Posted October 3, 2017 11 minuter sedan, styloo sade: Kolesterolökning från 4,5 till 6,8 på tre år kan man ju fundera på, och vad mitt fettätande de senate 8 månaderna bidragit till. Likaså TG som ökat från 0,77 till 1,1 på tre år. Pratar vi minskat midjeomfång så kan det vara en förklaring? Abdominalt fett är det som är sämst.. och det är för att det lättare frigörs och därmed negativt påverkar olika lipidparametrar. Det kan påminna lite om träning.. post excersise så blir nästan alla blodvärden rätt kassa. Dvs minskat abdomnialt fett och träning är på lite längre sikt förmodligen mest bra, men kan helkassa värden under transformationen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 Jag väljer att se det ur en annan synvinkel, ur immunförsvarets. Du har relativt låga vita blodkroppar, LPK, har du nyligen haft en infektion av något slag? Triglycerider och kolesterol kan höjas när något i kroppen behöver repareras då dessa två är en viktig del i vårt immunförsvar. I och för sig så hade du LPK nästan lika lågt vid förra provtagningstillfället, men man vet aldrig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 Och jag upprepar det jag ofta skrivit: jag har sett manga personer berätta om att de mätt kolesterol när de börjar med LCHF. Det verkar som att det ofta går upp I början, och når en topp efter 6-8 månader. Reparationer, kanske. Sedan brukar det gå ner igen, för manga; inte alla. Men att mäta kolesterol efter åtta månader verkar inte vara en särskilt användbar idé. Vänta ytterligare några månader, om du är intresserad av det. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 Jag undrar alltid varför man överhuvudtaget mäter kolesterol ? Tag en sked kokosolja i stället och bekymra dig inte så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 1 timme sedan, jala sade: Jag undrar alltid varför man överhuvudtaget mäter kolesterol ? Tag en sked kokosolja i stället och bekymra dig inte så mycket. Det undrar jag också? Har aldrig och kommer aldrig att kolla mitt kolesterol. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 Många läkare tror ju fortfarande att kolesterol är farligt om det är högt. Kanske är de influerade av läkemedelsbolagen som vill sälja statiner? När jag hade ätit LCHF-mat i ett år hade jag ett totalt kolesterolvärde på ca 10 vilket oroade en läkare. Jag blev skickad till vårdcentralen och läkaren konstaterade att alla andra värden var bra och då fanns ingen anledning att behandla. (Jag fick dock en broschyr av sjuksköterskan med reklam för Becel!) Senare har jag genom ett forskningsprojekt undersökt mina halspulsådrar som befanns vara helt perfekta. Totalkolesterolet har också sjunkit till mellan 6 och 7 med hög andel LDH (som en del kallar det "goda" kolesterolet). Att CRP har sjunkit är ju positivt. Då har du ju mindre inflammation i kroppen. Fortsätt med din rena och energitäta mat och kom ihåg att sjukvården i stort tror på gamla förlegade trossatser om kolesterol, mättat fett etc 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 " Fortsätt med din rena och energitäta mat och kom ihåg att sjukvården i stort tror på gamla förlegade trossatser om kolesterol, mättat fett etc " Du har såååååååå rätt. Det gäller att lyssna på sin kropp och skita i vad läkarna säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
styloo Posted October 4, 2017 Author Share Posted October 4, 2017 21 timmar sedan, Zepp sade: Pratar vi minskat midjeomfång så kan det vara en förklaring? Abdominalt fett är det som är sämst.. och det är för att det lättare frigörs och därmed negativt påverkar olika lipidparametrar. Det kan påminna lite om träning.. post excersise så blir nästan alla blodvärden rätt kassa. Dvs minskat abdomnialt fett och träning är på lite längre sikt förmodligen mest bra, men kan helkassa värden under transformationen. Midjeomfång minskat från 92 -> 81. Skulle gärna önska att ditt resonemang ovan stämmer för mig. Ska testa mig igen då jag varit på dieten över ett år. =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
styloo Posted October 4, 2017 Author Share Posted October 4, 2017 12 timmar sedan, Syster sade: Jag väljer att se det ur en annan synvinkel, ur immunförsvarets. Du har relativt låga vita blodkroppar, LPK, har du nyligen haft en infektion av något slag? Triglycerider och kolesterol kan höjas när något i kroppen behöver repareras då dessa två är en viktig del i vårt immunförsvar. I och för sig så hade du LPK nästan lika lågt vid förra provtagningstillfället, men man vet aldrig. Har inte varit sjuk nyligen. Har ett par värden som jag typ alltid legat i låga normalspannet med. Tex Hemoglobin, EPK, EVF, LPK och Järn. Fick nu besked om att jag även låg lågt i MCHC. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
styloo Posted October 4, 2017 Author Share Posted October 4, 2017 10 timmar sedan, jala sade: Jag undrar alltid varför man överhuvudtaget mäter kolesterol ? Tag en sked kokosolja i stället och bekymra dig inte så mycket. Kokosolja äter jag varje dag kl10. =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 52 minuter sedan, styloo sade: Midjeomfång minskat från 92 -> 81. Skulle gärna önska att ditt resonemang ovan stämmer för mig. Ska testa mig igen då jag varit på dieten över ett år. =) Jag gissar så klart.. och jag vore lyrisk om jag hade ett midjeomfång på 81.. men så är jag oxå 60+! Så jag skyller det mesta på ålder! Och här finns flera andra sk livstilsgrejer.. som man/jag borde åtgärda.. typ, träffa och bli sambo med någon trevlig kvinna, byta jobb till ett med mindre psykisk stress, ta tag i träning och motion! Och jag är därmed en sådan som gått från enligt allmänläkare dödligt höga kolesterolnivåer.. till nästan normala. Inte nog med det.. jag har ett eventuellt genetiskt arv.. dvs min mor hade ruggigt högt kolesterol.. 13-14 någonstans, fick Statiner, de blev hon sjuk utav så hon slutade.. oså är hon Bipolär, men nu bor hon på äldreboende, trivs rätt bra.. och har f*n bättre kolesterol än mig numera.. cirka 5-6! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts