Jump to content

Blir inte riktigt mätt?


Melliz
 Share

Recommended Posts

Hej! Nu har jag hållt på med lchf i tre veckor och börjar må mycket bättre! Men undar en sak.. ibland. .... tex, idag åt jag hemma gjort fröknäcke . åt fyra stycken med massa äkta smör och ost plus kaffe med grädde i och endå tycker jag inte att man blir riktigt mätt? Får liksom inte den där nu är jag mätt.. igår åt jag lchf tacopaj och då blev jag mätt men sen blev jag hungrig efter ett tag igen... som om min kropp är så van att äta typ 6 gpnger om dagen.. och nej jag åt inte lite paj. Två stora portioner. Typ mer än halva pajjen.. haha,., äter mellanmål med tex nötter och belly ost eller nåt. kan inte bara äta frukost lunch och middag. blir endå hungrig.. har rätt hög förbränning men ja... endå. någon som har tips?  kan ju liksom inte äta hela fröknäcke plåten .. lä må illa hehe.... nej men skämt åt sido. :) kroppen kanske bara behöver mer tid.. för mellanmål blir det. kan inte klara mig 6 timmar typ.

Link to comment
Share on other sites

Jaa.. det är roligt hur våran kropp reagerar på maten, portionerna och allt är högt individuellt. Tror det till slut handlar mycket att vänja sig till sina egna mättnadskänslor men kan klart vara även annat som styr. Hormoner som styr på bakgrunden du vet ..

Personligen har jag märkt att om jag äter stora portioner till middag  så blir jag lättare sugen på annat sedan till kvällen. Konstigt tycker jag för nog skulle min kropp vara mätt av det då men icke som icke ;) Lagom portionerna däremot triggar inte igång suget. Detta med lagom kan ibland vara bara en liten kötbit för mig.

Har mer o mer märkt att jag måste "utbilda" min egen kropp till de lagom portionerna för att inte vilja ha mer mat efter en tid. Men du är i början av din underbara resa så låt det ta sin tid att lära dig hur mycket du tål att äta och hur mycket du behöver äta.. kan vara 2 helt olika mått.

 

Ha det bra under tiden ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har också sådana känslor i emellanåt, tills att jag tog mig en riktig funderare över mina mättnadskänslor och dom är inte alltid att lita på. Har jag ätit så vet jag att jag inte är hungrig, men jag kan ändå inbilla mig att jag inte är mätt. Jag har också magkatarr vilket kan ge upphov till hungerkänslor bara en stund efter att jag ätit vilket är ett symptom av magkatarr.

 

Det kan vara ditt huvud som spelar dig ett spratt? :) Om inte så är fallet kanske du äter för lite fett?

Link to comment
Share on other sites

Känner igen det där! Just vad gäller fröknäcke är jag bottenlös. Vet inte om det helt enkelt triggar något gammalt dåligt ätbeteende men jag kan äta hur mycket som helst utan att "bli mätt".

Mitt tips till dig är att satsa på riktig mat istället för goda, snacksiga mellanmål. Många upplever att både nötter, ost och fröbröd är lätt att överäta och, precis som du säger, att mättnaden uteblir. Ät kött/fisk, grönsaker och fet sås tills du är mätt och nöjd till huvudmålen. Blir du sugen/hungrig mellan målen så ställ dig själv frågan om du vill ha ett kokt ägg. Vill du det är du hungrig och vill du det inte så är det förmodligen bara din gamla ätrutin som spökar. ;-)

Lycka till!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hej! Nu har jag hållt på med lchf i tre veckor och börjar må mycket bättre! Men undar en sak.. ibland. .... tex, idag åt jag hemma gjort fröknäcke . åt fyra stycken med massa äkta smör och ost plus kaffe med grädde i och endå tycker jag inte att man blir riktigt mätt? Får liksom inte den där nu är jag mätt.. igår åt jag lchf tacopaj och då blev jag mätt men sen blev jag hungrig efter ett tag igen... som om min kropp är så van att äta typ 6 gpnger om dagen.. och nej jag åt inte lite paj. Två stora portioner. Typ mer än halva pajjen.. haha,., äter mellanmål med tex nötter och belly ost eller nåt. kan inte bara äta frukost lunch och middag. blir endå hungrig.. har rätt hög förbränning men ja... endå. någon som har tips?  kan ju liksom inte äta hela fröknäcke plåten .. lä må illa hehe.... nej men skämt åt sido. :) kroppen kanske bara behöver mer tid.. för mellanmål blir det. kan inte klara mig 6 timmar typ.

En fråga, vad använder du för kryddor till Tacopajen? Typ Santa Maria  eller de från LCHF-butiken? 

 

Läste nämligen i en blogg för ett tag sen om en person som reagerade så där när taco-pajen innehöll kryddor från Santa Marie

De kryddorna innehåller både socker och annat som tydligen kan trigga ätandet och hungern hos känsliga personer

 

Sen är det inte farligt vara hungrig, ta en kopp örtte och vänta och se om inte det faktiskt går över efter en stund =)

Link to comment
Share on other sites

Guest Katarina101

Hej! Nu har jag hållt på med lchf i tre veckor och börjar må mycket bättre! Men undar en sak.. ibland. .... tex, idag åt jag hemma gjort fröknäcke . åt fyra stycken med massa äkta smör och ost plus kaffe med grädde i och endå tycker jag inte att man blir riktigt mätt? Får liksom inte den där nu är jag mätt.. igår åt jag lchf tacopaj och då blev jag mätt men sen blev jag hungrig efter ett tag igen... som om min kropp är så van att äta typ 6 gpnger om dagen.. och nej jag åt inte lite paj. Två stora portioner. Typ mer än halva pajjen.. haha,., äter mellanmål med tex nötter och belly ost eller nåt. kan inte bara äta frukost lunch och middag. blir endå hungrig.. har rätt hög förbränning men ja... endå. någon som har tips?  kan ju liksom inte äta hela fröknäcke plåten .. lä må illa hehe.... nej men skämt åt sido. :) kroppen kanske bara behöver mer tid.. för mellanmål blir det. kan inte klara mig 6 timmar typ.

Fröknäcke är frön. Det är inte mat och det blir du såklart inte mätt på. Skippa nötter, ät ordentlig mat tre gånger om dagen och se till att få i dig tillräckligt med protein.

Link to comment
Share on other sites

En fråga, vad använder du för kryddor till Tacopajen? Typ Santa Maria  eller de från LCHF-butiken? 

 

Läste nämligen i en blogg för ett tag sen om en person som reagerade så där när taco-pajen innehöll kryddor från Santa Marie

De kryddorna innehåller både socker och annat som tydligen kan trigga ätandet och hungern hos känsliga personer

 

Sen är det inte farligt vara hungrig, ta en kopp örtte och vänta och se om inte det faktiskt går över efter en stund =)

 

Taco-krydda är väl iallmänhet att betrakta som något av en dumskatt. Går enkelt och snabbt att göra själv från kryddor nästan alla har i kryddskåpet (på sin höjd måste man köpa till spiskummin).

 

Här är ett recept.

Här är ett till.

 

Går att variera ganska mycket efter tycke och smak.

Link to comment
Share on other sites

Samma problem här. Jag har ätit strikt lchf i drygt två veckor, halvstrikt och lite nu och då i flera år innan (ingen bra kombination)... Fattade aldrig hur mycket fett man behövde äta tidigare. Men ni alla här på forumet har hjälpt mig till den insikten, så TACK alla!  :)

 

Det här problemet med hunger har dykt upp de sista dagarna, samtidigt som illamåendet av mycket fett börjar minska. Jag är mer hungrig efter jag ätit än jag var innan. Det sitter i ett par timmar och går sen över, sen tar det nog ca 4-5 timmar innan den riktiga hungern kommer. Jag äter för det mesta tre gånger/dag och ser till att det är tillräckligt med fett varje gång, alltid rejält med smör/grädde/kokosfett. Jag märker ingen skillnad på vad jag äter, samma sak om jag äter lchf-pannkaka, två rejäla fläskkotletter med beasås, kycklingsallad med majonäs, köttfärsgratäng på älg med äggstanning och ost. Samma resultat.

 

Min förhoppning är att det är ett av övergångsbesvären och håller tummarna för att det ger med sig om inom ett par veckor. Jag inbillar mig att det beror på att magen tidigare var van att få ta emot en större volym med mat, att mättnaden inte kommer förrän fettet och näringen går ut i blodet så att hela kroppen faktiskt fattar att den fått näring. 

 

Nån fler som varit med om det kan tala om att det går över?  :P

Link to comment
Share on other sites

En fråga, vad använder du för kryddor till Tacopajen? Typ Santa Maria  eller de från LCHF-butiken? 

 

Läste nämligen i en blogg för ett tag sen om en person som reagerade så där när taco-pajen innehöll kryddor från Santa Marie

De kryddorna innehåller både socker och annat som tydligen kan trigga ätandet och hungern hos känsliga personer

 

Sen är det inte farligt vara hungrig, ta en kopp örtte och vänta och se om inte det faktiskt går över efter en stund =)

Självklart så gör jag min egen taco krydda utan tillsatser! ingen färdig äcklig taco krydda med massa gluten och socker i... :) och gräsbetat nötkött! och massa fett så ja....

Link to comment
Share on other sites

och nej klart det inte är farligt och vara det men ska man äta mer då eller? blir väldigt mkt då kanske. hehe.. och nej jag vill inte gå ner i vikt. DEt är typ det jag mest är rädd för när jag började med lchf då jag verkligen inte vill gå ner men jajag ligger kvar på samma än så :) !!

Link to comment
Share on other sites

Jag har känt precis likadant. Trots rejält med fett så var jag rejält hungrig och åt riktigt stora portioner plus mellanmål i början. Jag tänkte att det här kan ju aldrig vara bra... Men, för mig var det så att efter ett gäng månader (typ 5?) så var det precis som jag äntligen blev mätt efter allt ätande. Äntligen inföll sig den där mättnadskänslan som höll i sig och jag kunde börja kontrollera portionsstorlekarna. För mig verkar det alltså vara någon form av omställningssymptom. Kanske hade jag näringsbrist och kroppen helt enkelt ville äta ikapp sig? Nu för tiden händer det att jag får en sån där "ätardag" då jag är jättehungrig. Då äter jag helt enkelt massor (med riktig mat), och så är det bra igen sen.

 

Mitt råd är att fortsätta äta om du är hungrig. Åtminstone för mig löste det sig själv och nu litar jag helt på mina hunger och mättnadskänslor för första gången på evigheter. Hade jag hållt på och räknat hit och dit och försökt begränsa mig i början kanske jag inte kommit till den punkten.

 

Sen kan man ju som någon annan skrivit här på forumet testa sig själv om man verkligen är hungrig genom att fundera på om man skulle vilja äta en stor biff eller ägg. Låter det gott är man nog hungrig. Låter det godare med nötter, yoghurt, mörk choklad mm så kanske det inte är riktig hunger.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Du har fått många bra svar ovan. Precis som de skriver är kanske inte fröknäcke det som mättar det är det lilla extra goda i vardagen. Ha mycket smör och ost på så brukar det mätta. Är du hungrig/sugen mellan målen ta en kopp the/kaffe med lite kokosfett i så mättar det bra. När du äter mejeriprodukter kan du också få ett extra sug och förväxla det med hunger.

 

Det finns massor med bra tips och råd på www.kostradgivarnarna.se :) sköt om dig!

 

Lilla My

Link to comment
Share on other sites

Ja!! Tack alla för bra svar!! Nu har jag varit mätt i cirka tre timmar och är fortfarande väldigt mätt den pajjen och makrillen haha! Så var nog bara att man måste äta mer fet och riktig mat.. just nu läser jag även lchf och träning av jonas Bergqvist! Köpte den idag för dryga 249 kr då det var cr 20 personer i kö på den via biblioteket! Men verkar sjukt bra för dem som tränar mkt.. tex som mig som vill äta lite mer liberal. alltså lite mer kolhydrater när det är hård träning. annars vilodagar kan man ju köra mer strikt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...