Jump to content

Bloodwork

MariaF

Recommended Posts

Idag lämnade jag blod och det var en ny sköterska som stack mig. Han frågade om vad det var för special förra gången jag tappat för det stod något i stil med att det var reserverat för medicinpatient och funderade på om jag lagt undan blod till mig själv. Jag hade ingen aning men en kollega till honom, en biomedicinsk analytiker, redde ut begreppen. När man bara tittar på blodet ytligt så slänger vi oss med blodgrupp A och så är man positiv eller negativ och så inbillar man sig att man vet vad man har. Tydligen så finns det då undergrupper också och det var visst där jag var lite annorlunda så det fanns en matchning på nån som behövde mitt blod. Finns det någon som kan förklara på vilket sätt man använder dessa undergrupper och på vilket sätt jag då skiljer mig från mängden??

A RhD pos

D+'  C-'  c+'  E+'  e-'  K-'  Fys-'

En annan fundering jag fick var att jag sa att jag funderat på detta med blod om sonen hade behövt (det var en rutinoperation men om nåt gått fel). Då sa biomedicinaren att när det gäller organ vill man gärna ta från en nära släkting men inte när det gäller blod. Är det så? 

• Like 3

det var visst där jag var lite annorlunda " Jag skulle vilja påstå att du är inte bara annorlunda, du är unik. Vad skulle vi göra utan dig och din kunskap samt dina frågor. Dessvärre kan jag inte svara på din fråga men förhoppningsvis så dyker det upp någon kunnig person som har svaret.

Nu har jag nog hittat nåt spår fast jag begriper inte allt... Var inte så lätt att hitta info om undergrupperna. Om de nu heter så. Verkar finnas en rejäl struktur.
Tror jag har 10 webfönster öppna nu på sådant jag ska läsa på om... Blod, pulsklockans bakomliggande teorier, EPOC, Werlabstester... :)
Blodgruppsantikroppar%20och%20deras%20pr

• Like 3

7 timmar sedan, Erik 2 sade:

hittade du denna ?: http://cs.mcgill.ca/~rwest/wikispeedia/wpcd/wp/b/Blood_type.htm

Verkar finnas 29 olika system ... A total of 29 human blood group systems are recognized by the International Society of Blood Transfusion (ISBT). The most important of these are the ABO blood group system and the Rhesus blood group system.

Nej, just den har jag inte hittat till - än. Det tycks finnas hur många sidor som helst om ABO (vi säger ABnoll i Sverige men O står för tyskans Ohne, "utan", läste nånstans) och Rhesus men väldigt lite om de andra. I den power point jag hittade ovan finns en tabell på olika system, när de upptäcktes och vilka antigener som ingår. Tydligen är C, D, E osv antigener. Ska surfa runt på engelskspråkiga sidor också, tycker det är lite intressant. 

Mest kända förutom ABO:
–  Rh: C, D, E, c, e, Cx, Cw
–  Kell: K, k
–  MNS: M, N, S, s
–  Lewis: Lea, Leb
–  Duffy: Fya, Fyb
–  Kidd: Jka, Jkb

• Like 3
  • Confused 1