Kita 202 Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 En mycket läsvärd och intressant debattartikel som jag fann hos Dr Annika Dahlqvist. http://www.tidningenhalsa.se/artiklar/artiklar/20170123/ar-cancerfondens-kostrad-vid-cancer-kontraproduktiva/ Den får högsta betyg av mig! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 Här en länk till vad Annikas läsare har sagt. http://annikadahlqvist.com/2017/10/05/cancerfondens-kostrad-ar-kontraproduktiva/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 Denna text har ett par år på nacken men är intressant. http://5code.se/blogg/funderingar/item/68-brostcancer.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 Ganska nyligen fick jag se att cancerfonden gjort ett tillägg på sin webbplats, där står: "Det är även viktigt att begränsa konsumtionen av energirika livsmedel, som läsk och godis, eftersom de ökar risken för att bli överviktig vilket i sin tur ökar risken för vissa cancerformer." Detta har dock placerats lite i skymundan och är svårt att hitta för mailstreamsurfaren. Däremot finns info om att starta insamlingar och hur att förse dom med allmosor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 1 timme sedan, Ekner sade: Det är även viktigt att begränsa konsumtionen av energirika livsmedel, som läsk och godis, eftersom de ökar risken för att bli överviktig vilket i sin tur ökar risken för vissa cancerformer Så det är övervikt som ökar risken för cancer om man äter socker? När ska dom fatta att cancerceller lever på socker? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 32 minutes ago, Trollmormor said: Så det är övervikt som ökar risken för cancer om man äter socker? När ska dom fatta att cancerceller lever på socker? Men precis, och även det som cancern ska skydda oss mot... Min hypotes är nämligen, vilket jag tycker stöds av bl.a. Thomas Seyfrieds och Erik Enbys forskning, är att cancer är kroppens försvarsmekanism mot invasiv mikrobtillväxt. Precis som ett träd gör, kapslas parasiten in i en knuta/tumör och kvävs. Men om vi fortsätter att göra det som gett mikroberna fäste. t.ex. äta mat som ger dom näring, och dessutom bråkar med kroppens läkningsprocess med t.ex. cellgift och strålning, kommer mikroberna sprida sig och därmed cancern (metastaser). Thomas Seyfrieds ketogena kost samt sömn och vila är det jag skulle rekommendera vid cancer. Men om jag vore läkare i Sverige och gjort det framför "konventionell" cancerbehandling hade jag fått sparken. Ur led är tiden... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 Jag läste lite kommentarer på Fb, I ett eller två inlägg som handlade om att en chipsleverantör skänkt en massa småpåsar med chips till ett barnsjukhus canceravdelning. Några hävdade att chips är battre än ingenting, andra att ingenting (alltså inget ätande alls) är battre än chips. Sedan förekom argument om guldkant och livsvilja. Det är svårt att saga något, tycker jag, om lyckan finns I en påse chips... (nej, jag raljerar inte, för en gangs skull) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 9, 2017 Share Posted October 9, 2017 On 2017-10-06 at 10:14, Trollmormor sade: När ska dom fatta att cancerceller lever på socker? Eftersom hela cancerstrukturen till stor del är uppbyggd på att man sockrar patienternas mat är detta inget som någonsin kommer att få gensvar. Vad skulle hända om cancerns gåta plötsligt "löstes" ? Ekonomisk katastrof och massarbetslöshet. Vem vill medverka till nåt sånt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Vansinnet fortsätter! http://www.metabolhalsa.se/2017/08/21/vansinnet-fortsatter/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 Svälter cancer utan socker? Detta besvaras i ny studie: https://nyadagbladet.se/halsa/svalter-cancer-utan-socker-detta-besvaras-i-ny-studie/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 24, 2018 Share Posted August 24, 2018 On 2018-08-22 at 07:48, Rickard sade: Svälter cancer utan socker? Detta besvaras i ny studie: https://nyadagbladet.se/halsa/svalter-cancer-utan-socker-detta-besvaras-i-ny-studie/ Intressant...men litar inte så mycket på den källan... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted August 24, 2018 Share Posted August 24, 2018 1 timme sedan, Jamtlandstjej sade: Intressant...men litar inte så mycket på den källan... Nä, läs gärna artikeln om opinionsundersökningen för att se hur dom hanterar fakta. Läskig skrift det där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 24, 2018 Share Posted August 24, 2018 3 timmar sedan, Vittvrak sade: Nä, läs gärna artikeln om opinionsundersökningen för att se hur dom hanterar fakta. Läskig skrift det där. Var finns den? Fast man kanske bara blir arg om man läser sånt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted August 24, 2018 Share Posted August 24, 2018 (edited) 1 timme sedan, MariaF sade: Var finns den? Fast man kanske bara blir arg om man läser sånt... Flyttade mitt svar till godmorgon-tråden Edited August 24, 2018 by Vittvrak Synd att kapa en så viktig tråd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts