TillMinus

Fysiska aktiviteter

Recommended Posts

Goddagens, jag hoppas att alla mår förträffligt! :) Jag har tänkt i en vecka nu på att jag vill ha en utmaning, jag vill ha något som sporrar, som inte är för långt bort i tiden, något som kräver fysisk aktivitet, något som kräver mentalt engagemang och som gör mig fokuserad. Att ha viktmål är inte så ansträngande. Belöningen för att tappa i vikt, är att tappa vikt, jag vill ha något mer att gå emot.

 

Sambon tränar för att åka Vasaloppet i år, samt att han tränar löpning då han ska delta i en rad olika tävlingar. Han inspirerar mig att göra något . Men när jag sätter mig själv och ska formulera ett mål blir dom för stora och jag tar inte hänsyn till övervikt eller tid. Jag hade ett mål att träna och delta i Vansbro tjejsim (http://www.vansbrosimningen.se/loppen/vansbro-tjejsim) som en del av tjej klassikern (som jag vill göra nått år) men jag tror det är att ta vatten över huvudet (höhö) just nu.

 

Jag behöver något annat, jag har börjat med yoga hemma och utmaningen i det är väl att inte ramla omkull i vissa övningar, men det sporrar mig inte tillräckligt.

 

Ni som gillar fysiska aktiviteter/utmaningar, hur sätter ni mål? Vad har ni för mål? Hur aktiverar ni er? Dela gärna med er :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh, nu sätter du fingret på något jag tycker är svårt. Vill så mycket men blir lätt väl optimistisk och så står jag där med dåligt samvete och panik när jag inser att jag inte kommer att nå målet. Och det mår man bara skit av. Vet inte hur mycket pengar jag har lagt på anmälningsavgifter till för långa lopp genom åren...

Jag hoppas som du att någon kan tipsa om hur man sätter vettiga mål — och når dem! ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow, en fråga mitt i min domän! Man kan använda "the GROW model" 

G för goal - vad du vill uppnå?

R för realism - är det genomförbart? Lägger du ribban för högt är det nästan säkert att du misslyckas, och helt tappar sugen. Delmål funkar bättre.

O för options - vilka metoder kan du välja mellan? Om du gör något du gillar har du större chans att lyckas, så välj något som känns kul!

W för Way forward/ Vägen framåt - När ska du börja, hur ska du börja, vad kan stoppa dig?

 

Det här är en väldigt kort förklaring, du hittar mer info om GROW på nätet.

 

Andra frågor att ställa dig själv som kan hjälpa dig att lyckas, exempel " ett grönsaksland"

Hur kommer det förändra mitt liv? Jag kommer att ha en kul hobby, kunna äta mina egna grönsaker

Vad är det som motiverar mig? Vill äta nyttigare, producera något själv

Vad är min styrka? Vilja att prova något nytt och lära mig mer, ovillig att ge upp

Vad skulle kunna stoppa mig? Dåligt väder, fåglar äter mina frön, sniglar äter mina sticklingar. 

Hur kommer du veta att du nått ditt mål? Skörden 

Hur ska jag belöna mig själv? Delmålsbelöning - trädgårdsböcker, handskar, kroppslotion. Slutmålsbelöning - Party med egenodlad middag.

Vad kan jag göra just nu? Preparera för trädgårdslandet. Ta reda på vad som kan göras för att stoppa fåglar och sniglar. 

(Ovanstående frågor fungerar också för viktminskning, lära sig ett nytt språk, lära sig köra bil, förberedelse för test osv)

 

Ju mer du kan se det framför dig, föreställa dig hur det känns, luktar, smakar och hur du kommer att känna dig när du nått slutmålet, desto enklare är det att hålla fokuset när det känns tungt. Då är det också bra att ha en Life coach eller annan stödperson som peppar, och som du också är ansvarig inför. Kompisar är oftast lite för snälla, så välj någon som ställer krav på att du inte fuskar, och som du måste förklara för om du trots allt gör det. Ibland är det enklare att göra det man sagt man ska göra, istället för att komma med en vettig förklaring varför man inte gjort det ;)  

 

Det viktigaste är nog att vara realistisk, och att ha en plan hur man ska genomföra det. Om man virrar omkring med bara en vag idé om vad man vill, är det lätt att gå vilse. Är målet alltför svårt är det svårt att hitta inspiration att komma igång. Kom ihåg att även en lång resa börjar med ett litet steg!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är utbildad coach och är väldigt insatt i GROW- modellen. Liksom "SMART" mål, men jag tycker att det är svårt att coacha mig själv, för att jag "lurar" mig själv :-) Jag är smart så (eller dum, beror på hur man ser det)

 

Jag är mer ute efter andras erfarenheter, tips och råd i konkreta mål vad gäller fysisk aktivitet :) Tack för svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen mycket av mig själv i beskrivningen. Men viktminskningen sätter jag inga mål alls för. Att äta lchf är ett val som jag är inställd på ska hålla hela livet, sätter jag då upp ett mål att jag är nöjd när jag har gått ner mina 30-40 kg då är risken mycket stor att jag börjar fuska när jag väl nått (närmar mig) målet - för då är jag ju klar. Nä, för mig handlar det om att helt byta inställning till hela saken, självklart vill jag gå ner till en normalvikt men det ska vara ett resultat av att äta bra mat, inte av ett kämpande mot kilon.

 

Träning däremot vill jag gärna komma igång med. Tyvärr är en av nackdelarna med att bo på en liten ort att variationen och tillgången till organiserad träning är väldigt liten eftersom det bygger på ideellt arbete, det finns nån termin men inte nästa och sen kommer det igen om ett par år. Fördelen med ett litet ställe är att det är nära till naturen så att vara ute och gå i skog och mark är lätt och betydligt jobbigare än att gå på asfalt. Det viktigaste för att jag ska nå framåt är att det är kul. Jag kan inte göra nått bara för att det är bra men som är urbota långtråkigt, då slutar jag efter några veckor hur mycket andra än tjatar på att det är nyttigt. Det ska också vara nått där man märker skillnad, gärna något tekniskt där inte bara är kondition/styrka som gör att man går framåt. Det blir med andra ord två olika saker som ger framgång istf bara en, bättre motivation.

 

Jag saknar också en liten trigger som motiverar mig. Några idéer och tankar jag och en annan överviktig kompis (som inte äter lchf) pratat om är att anmäla oss till någon tävling med stegräknare, chansen att man lägger på några extra kvarter i varje promenad ökar, det blir några längder till i bassängen osv (man brukar få räkna om andra fysiska aktiviteter till steg). Vi ska också tävla lite mot varandra, vem klarar först att göra riktiga armhävningar (inte på knä alltså), vem klarar plankan en minut först och liknande småsaker. Vi är båda på noll just nu så varje liten sak blir rätt stor, men inte lika oöversiktlig som att säga att näsa år ska vi åka vasaloppet. Funkar det här bra får vi väl öka ribban lite nu och då  :)

 

Har du inte någon kompis som ligger på ungefär samma nivå som dig kanske ni kan sätta upp olika, men för er var för sig, lika jobbiga mål att tävla mot. Den som förlorar får bjuda på middag eller nått skoj  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen det kan ju vara en idé. Att tävla mot en kompis, värt att kika om intresset finns i allafall.

Tack :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen det kan ju vara en idé. Att tävla mot en kompis, värt att kika om intresset finns i allafall.

Tack :)

 

Att ha en kompis som drar är också bra. Min son brukar jaga på mig med simning om vintern och jag jagar på honom om löpning på sommaren. Löpning tycker jag är bra för det går så fort att bli bättre. Jag springer med runkeeper igång och har det som träningsdagbok. Det är lätt att sätta sig ner, titta bakåt och känna sig väldigt duktig. Spring nåt lopp och sätt ett realistiskt mål. Motionslopp är jättekul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.