Erik 2 Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 En vetenskapsnyhet på SR som får det att klia i huvudet. Hur var det nu, är kolesterol kolesterol eller finns det kolesterol som inte är kolesterol utan farligt kolesterol, och är det genetiken som skapar farligt kolesterol i så fall eller är det oxidation ? Intressant perspektiv att vi förmodligen hade varit friskare eller haft andra sjukdomar om vi inte hade fått Neandertalinblandning. Undrar om vi som har Neandertalgener (väsentligen alla utanför Afrika) har andra sjukdomar än de som inte har det - de gener som stannade i Afrika och aldrig senare blandades med gener från utanför Afrika. Många spännande aspekter att spekulera kring http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6792681 ""Med den här nya studien konstaterar Svante Pääbo att de bland annat har gett oss gener som bidrar till sjukdomsrisk som har med höga värden av farligt kolesterol att göra. Men det finns också en genvariant som skyddar mot en typ av anorexi. – Det förefaller som om många av de genvarianter som kommit från neandertalarna påverkar ämnesomsättning, immunsystem, och även huden och hudsjukdomar och hur man påverkas av solljus."" 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 3 timmar sedan, Erik 2 sade: En vetenskapsnyhet på SR som får det att klia i huvudet. Hur var det nu, är kolesterol kolesterol eller finns det kolesterol som inte är kolesterol utan farligt kolesterol, och är det genetiken som skapar farligt kolesterol i så fall eller är det oxidation ? Intressant perspektiv att vi förmodligen hade varit friskare eller haft andra sjukdomar om vi inte hade fått Neandertalinblandning. Undrar om vi som har Neandertalgener (väsentligen alla utanför Afrika) har andra sjukdomar än de som inte har det - de gener som stannade i Afrika och aldrig senare blandades med gener från utanför Afrika. Många spännande aspekter att spekulera kring http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6792681 ""Med den här nya studien konstaterar Svante Pääbo att de bland annat har gett oss gener som bidrar till sjukdomsrisk som har med höga värden av farligt kolesterol att göra. Men det finns också en genvariant som skyddar mot en typ av anorexi. – Det förefaller som om många av de genvarianter som kommit från neandertalarna påverkar ämnesomsättning, immunsystem, och även huden och hudsjukdomar och hur man påverkas av solljus."" Det är genetiken.. för åtminstone 90% av kolesterolet i din kropp är producerat av dina egna celler! Men.. det är knappast genetiken som gör det farligt.. mer då troligt att vi inte äter/lever så som våra gener är anpassade för. Tänk Homo Neandertalis, slå ihjäl en Mammut och släpa hem den för föda.. tänk sen Homo Sapiens, slå ihjäl en älg och släpa hem den för föda! Fanns det fettfria mammutar? Nämenaltså, det är spännande med gener.. och märk väl att de genetiska förändringar som sker ofta har en fördel.. annars så skulle de individerna dött ut eller snarare inte fått avkomma. Såå.. ett skydd mot anorexi var nog bra på den tiden då det var mer ont om mat.. men hur bra är det på en skala idag när de flesta desperat försöker banta sig ner i vikt? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 2 timmar sedan, Zepp sade: Såå.. ett skydd mot anorexi var nog bra på den tiden då det var mer ont om mat.. men hur bra är det på en skala idag när de flesta desperat försöker banta sig ner i vikt? ...som tur är finns det ett sätt med vilket vi kan återskapa tillståndet "ont om mat" med.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted October 7, 2017 Share Posted October 7, 2017 13 timmar sedan, Zepp sade: tänk sen Homo Sapiens, slå ihjäl en älg och släpa hem den för föda! Det är ungefär så jag tänker mest hela tiden nu, på måndag är det dags? 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 7, 2017 Share Posted October 7, 2017 16 timmar sedan, MrB sade: ...som tur är finns det ett sätt med vilket vi kan återskapa tillståndet "ont om mat" med.. Prexis, och det finns metoder att lura den där "antianorexiagenen", det kan dock krävas lite biokemisk "träning" så att kroppen blir mer benägen att använda lagrat fett. Till en början får man träna på "kolhydratsvält", en i vårt samhälle väldigt ovanlig företeelse. Antagligen så aktiverar vi då andra genetiska komponenter, förknippade med ett tillstånd i naturen då tillgång på föda varierar. Ketos och Glukoneogenes är då två biokemiska mekanismer vi har att ta till.. dvs det är lika bra att använda vår fulla biologiska potential, uppreglera ketolysensymer osv! Såå.. om man är hyfsat frisk, så tar träningen cirka 3-4 veckor tills man uppreglerat de biokemiska mekanismerna.. mentalt kan det dock krävs minst 3-4 månader, innan tänket/valet av mat/litta nya recept, sitter i bakhuvudets reflexer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 7, 2017 Share Posted October 7, 2017 5 timmar sedan, Melker sade: Det är ungefär så jag tänker mest hela tiden nu, på måndag är det dags? Prexis.. vi borde leva utav Taigans kostcirkel? http://www.forntidateknik.z.se/IFT/mat/stenmat.htm Nämenaltså.. uppenbarligen så har människor lyckats överleva här på Taigan före oss. Strunt samma.. för det var nog främst de sk samernas förfäder som levde på så sätt? Och en väldans stor del av vår nuvarande genpol lär härhöra från Anatolien, där jordbruket anses ha uppstått. Förutom "out of Africa" och Homo Neandertalis! Sen så åter till ursprungstrådens ämne.. olika arter får sällan livskraftig avkomma.. dvs generna blandas då sällan för att föras vidare. Såå.. man kan då ifrågasätta indelningen av olika Homo arter.. dels så är de nog mer praktiskt/teoretiskt.. försök att förklara tex varför Neandertalis dog ut? Ponera att de aldrig dog ut.. och att uppdelningen i Neandertalis och Sapiens mest är en teoretisk modell? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JPS Posted October 7, 2017 Share Posted October 7, 2017 Är det inte också så att genetikerna till stor del sysslar med statistiska samband och sällan orsakssamband ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 7, 2017 Share Posted October 7, 2017 On 2017-10-06 at 17:09, Zepp sade: .. tänk sen Homo Sapiens, slå ihjäl en älg och släpa hem den för föda! Den enda älg jag släpat hem tog jag med 4-hjulsdriven jeep... Känns inte så genetiskt betingat, faktiskt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 8, 2017 Share Posted October 8, 2017 Är övertygad om att Neanderthalarna var starka, friska och smarta, och att den här forskningen är vilse i många aspekter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 9, 2017 Author Share Posted October 9, 2017 För den intresserade föreslår jag läsning av Karin Bojs böcker om hennes europeiska familj. Neandertalarna har överlevt på så sätt att vi som kallar oss Sapiens (den del som härstammar från de som lämnade Afrika för kanske 100,000 år sen) bär på deras gener - jag har testat mig och har ca 3,4% Neandertalska gener. Jag tror inte jagande sapiens släpade hem hela älgar, snarare bar de hem delar av djur. De var ständigt hotade av vilddjur och hade haft svårt att försvara ett stort tungt byte. Anatolien. Om jag förstått Karin Bojs rätt så finns det inga spår av Anatoliska jordbrukare i den från far till son överförda Y-kromosomen hos män vars gener bott i Sverige i många generationer. Den obehagliga förklaringen kan vara en omfattande etnisk rensning (av män och gossebarn) när nästa våg, efter jordbrukarna, kom från öster - herdarna. Men om detta pågår fortfarande forskning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 9, 2017 Share Posted October 9, 2017 On 2017-10-07 at 21:18, JPS sade: Är det inte också så att genetikerna till stor del sysslar med statistiska samband och sällan orsakssamband ? Genetik är genetik.. allt det andra är att om genetiker skall kunna dra någon som helst slutsats av sina genetiska fynd/få lön för arbetet/nya forskningsanslag, så måste de översätta resultatet till något annat! Tex antropologi, biokemi och/eller statistik/orsaksamband! Såå.. jag är altså inte helt övertygad om att neandertalis dog ut, utan de blev kanske assimilerade. DNA/Genetik är litta lurigt och vi vill helst ha rätt svar. Och nu går jag väldigt off topic.. men jag tycker det belyser problematiken.. dvs vilka slutsatser man drar av genetiken. Dvs Palestinier är mer släkt med den ursprungliga judiska befolkning som bodde i Kanans land.. det land som Gud lovade till Abrahams ättlingar, enligt Bibeln! De flesta innevånare i Israel är främst sk Askenatiska judar, de har inget som helst släktband med Abraham eller några utav hans avkomma, de är främst Kasarer som flyttat till Europa och där blandats upp med övriga Europeer.. genetiskt. Palestiner är till stora delar genetiskt judar som tvingades konvertera till Islam när detta bredde ut sig! Bägge folkslagen är semiter.. förutom de Askenatiska judarna.. som främst är Kasarer och europeer.. genetiskt! Så kan det gå när inte haspen är på! En helt annan sak är politik och religiös tillhörighet! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 9, 2017 Share Posted October 9, 2017 On 2017-10-07 at 22:12, MariaF sade: Den enda älg jag släpat hem tog jag med 4-hjulsdriven jeep... Känns inte så genetiskt betingat, faktiskt... Säg inte det.. du är iallafall ett "one case study"! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 9, 2017 Share Posted October 9, 2017 21 timmar sedan, Xiro sade: Är övertygad om att Neanderthalarna var starka, friska och smarta, och att den här forskningen är vilse i många aspekter. Det mesta tyder på att Neadertalarna var smarta, friska och starka.. man famlar fortfarande över gåtan om deras försvinnande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts