tessfredriksson Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Godmorgon, nu har jag man kommit till det knepiga frukosten! Jag har hittills ätit ryskyoghurt blandat med grädde och en hel del nötter och kokos. och ett halv paket bacon till detta...men nu börjar jag tröttna på detta Vad kan man äta om man INTE tycker om (överhuvudtaget, har provat flertal gånger utan resultat) - ägg!!! - keso!! - paprika - tomat - gurka - sill - makrill Jag börjar få panik när alla LCHF frukostar består av omeletter...vilket jag inte kan äta...tyvärr. Finns det något jag kan äta? Smootie och olika röror är det jag kan komma på...hjälp mig iallafall! p.s Jag har inte tillgång till någon ugn, student ni vet, så har endast två plattor...så ingen bröd eller muffins.... Thanks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tessfredriksson Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 nb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Skit i vad en frukost "normalt" ska bestå av- ät MAT Dvs det du tycker är gott - jag äter inte direkt någon frukost längre men tidigare åt jag både kotlett, köttfärsbiffar eller lax på morgonen. Åt rester från gårdagens kvällsmat.Det är vi moderna människor som hittat på att frukost ska se ut på ett speciellt sätt - kroppen vill egentligen bara ha energi/näring och skiter i om man äter "frukost" på kvällen och kvällsmat på morgonen 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yvonne Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Har du micro så kan du göra mandel- eller kokosbröd i den - gott med mycket smör och pålägg. Ex. på recept: 1 ägg, 1 dl mandelmjöl, lite salt och ev. lite olja eller smält smör. Rör ihop och lägg i en djup tallrik, micra ca 2 minuter. Kokosbröd lika men byt ut mandelmjölet mot 2 msk kokosnötsmjöl - tillsätt ev pumpafrön eller liknande om du tycker om det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Tja du kan äta vad du vill.. ät riktig mat.. än så länge finns ingen lag om hur en frukost skall vara beskaffad! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Äter du inte ägg i några former alls?Jag hittade i en tråd ett recept på pannkaka som är jättegod, sitter just och tuggar i mig den till frukost/lunch: http://forum.kostdoktorn.se/topic/958-hur-reagerar-familjen-p%C3%A5-att-ni-v%C3%A4ljer-lchf/ inlägg nr 4. Jag brukar baka olika former av lchf bröd och äta med en tjock skiva smör, ost och nått köttigt pålägg. Bara att googla lchf-bröd så får du massvis med träffar. En sån macka och en kopp kaffe eller te med ca 1 msk kokosfett i har varit min frukost sista veckorna. Annars är det äggröra och bacon som jag brukar äta, men det hjälper ju inte dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Pannkaka är nog ett bra sätt att ta sig runt äggproblemet. I alla fall jag tycker inte det smakar ägg. Smoothie är ju också ett bra sätt att få i sig ägg utan att det smakar ägg. Gör en smoothie på grädde, turkisk yoghurt och något bär du gillar, sen smäller du i ett rått ägg innan du mixar ihop det hela. Men annars kunde kanske tonfiskröra vara något enkelt man kan hitta på på morgonen? LCHF-kaffe är en trevlig prick också. Avokadosmörgås är också trevligt, om man gillar det. Där gäller helt enkelt en avokado-halva istället för bröd och sedan valfritt pålägg på det. Själv brukar jag köra Monique Forslunds variant med salt, peppar, majonäs och ost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Varför variera frukosten.. varför äta frukost varje dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Du kan t.ex. steka korvar, hacka upp en avokado samt tillägga en klick bearnaisé. Klart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Varför variera frukosten.. varför äta frukost varje dag? Även om jag håller med dig här så kan det ibland vara bra att gå med baby steps när man gör en kostomläggning. Det tog i varje fall mig år att komma till en punkt där en liten tråkigt frukost (ett ägg), alternativt ingen frukost kändes ok. Vanans makt är stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts