Bitte

Minska på fettet efter initial viktnedgång?

Recommended Posts

Sedan jag började med resistent stärkelse ( potatismjöl i vatten med lite kakao ) så har min stora konsumtion av smör väsentligt minskat.

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fettkonsumtion har också minskat efter 7år på LCHF. Och jag är viktstabil utom när jag i känslomässigt tuffa perioder ökar kolhydrat- och fettintaget (småätande).

• Like 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, MariaF sade:

Min fettkonsumtion har också minskat efter 7år på LCHF. Och jag är viktstabil utom när jag i känslomässigt tuffa perioder ökar kolhydrat- och fettintaget (småätande).

Tycker mig känna igen det beteendet. Ibland fungerar det inte så bra trots alla goda förutsättningar, då kan det vara bra med en urspårad tråd där man kan skoja till det lite och lyssna på musik.

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Bitte sade:

När jag började med LCHF åt jag massor av fett. Övervikten rann bokstavligen av mig: nästan tio kilo bort på tre månader utan regelrätt motion/träning. Sen stannade nedgången av.
När jag tittar tillbaka på hur jag ätit under snart nio år på LCHF, noterar jag att jag äter mycket mindre fett idag. Det är inget medvetet val, har bara blivit så, helt enkelt.
Kan mitt minskade fettintag vara en av anledningarna till att jag - medelålders kvinna i klimakteriet - faktiskt inte går upp i vikt? Som man ju SKA göra med de förutsättningarna 1f609.png?
Och kan det vara som så att man i början kan äta så mycket mer fett för att fettadaptera kroppen men att man sen bör dra ner på det?
Jag tror att vi ska vara både öppna och ödmjuka för att saker vi trott och tänkt om LCHF kan behöva omprövas. Jag äter själv fortfarande LCHF, jag är långt ifrån fettskrämd! Men jag kör inte SuperHighFat längre.

Det blir mer och mer populärt att dra ner på fettet, tanken att mer fett ska "ätas" från fettreserverna i stället. Det är nog en fråga om att ingen kosthållning passar perfekt för alla, en del kan nog må bra och bli riktigt smala på mycket fett, medan andra mår bättre och övervinner en viktplatå när de minskar på fettet.

Mark Sisson (en av de största inom paleo och lågkolhydrat) har en ny bok, "Keto reset", som handlar just om att köra ett antal veckor med mycket fett för att bli fettadapterad. Han menar att fettadapteringen sen består, man kan lätt gå in och ut ur ketos beroende på hur dagen ser ut. Han menar att ketozonen är upp till 120 g KH per dag. Man kommer inte vara i ketos jämt, men periodiskt. Det är också bättre än "kronisk" ketos menar han. 

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I början följer man regler, för att förstå konceptet eller kanske för att man alltid gjort så när man bantat. Jag tror därför snarare att man ställer in sig med tiden, än att man justerar medvetet. Om man nu inte testar olika metoder för att rucka en platå eller så, förstås. Detta att minska kalorier vill jag påstå är en ganska sen idé inom LCHF. Kanske t o m en internationalisering för utomlands upplever i alla fall jag att man hållit på så länge inom low carb. Här hos oss var det tidigare mycket större fokus på att kroppen skulle få bestämma själv och uttryck som "Ät tills du är mätt!", "Räkna inte!" var de dominerande. På Kolhydrater i fokus håller man mer fast vid ursprunget.

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh.. det är i själva verket skitenkelt.. ända tills jag förklarat.. som vanligt!:D

Iallafall.. fett skall vara högt av E%/energibehovet.. det är vad HF står för och jag accepterar inga andra tollkningar.. punkt slut!

Energibehovet varierar, dels individuellt/per kön/klimakterie/träning/annat.

Vet inte om jag nämnt det förut.. men som regel brukar man omvandla E%-en till kalorier.. och det finns lixom ingen anledning till att förneka att E% innehåller kalorier!

Men.. iomed att vi är olika så är det betydligt lättare att hålla sig till E%.. det är egentligen hela grejen!

Iallafall.. går man ner i vikt/blir äldre/vissa kön går in i klimakteriet.. menna jag är nog i det manliga klimakteriet. för inget är sig likt längre och kroppen funkar inte som den gjorde när jag var ung.

Hur som helst, ju äldre man blir ju mer bör man motionera och annat för att hålla uppe fysiken/metabolismen.. men vänta nu, det är ju inte det vi gör.. utan om det åtminstone gått lite väl i våra liv så tendera vi snarare att bli mer lata.. näe vi blir lixom inte latare utan vi njuter mer utav vårt Otium!

Dvs vi är vuxna, barnen är vuxna, vi är etablerade i samhället, vi har vår bostad och försörjning säkrad.. så framtiden ligger lixom lite mer bakom oss.

Det enda att oroa sig för är vilken pension man kommer att få och hur det går för barnen/barnbarnen!

Såå, man behöver lixom inte lika mycket mat längre.. för man gör av med mindre energi.. eh.. man orkar för övrigt inte lika mycket längre.. men framförallt så tyar man inte längre att hålla igång, som man gjorde förr!

Summa summarum.. har man gått ner i vikt, så behöver man inte lika mycket kalorier.

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-10-13 at 05:52, Bitte sade:

Nja, jag är bara 51 än så länge och har mer energi nu än när jag var 25 ;)
Förutom när det gäller nattsudd :D

Det där med vad man orkar har mer med hälsa, spirit och lust att göra än biologisk ålder. Ser du inte det när du studerar människor i olika åldrar? (Svar på påståendet om vad man orkar när man blir äldre)

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Fiskar upp den här tråden igen eftersom det börjar hända grejer med min vikt:D.

Jag har som sagt dragit ner en hel del på fettet, alltså de där extra stora smörklickarna och annat som är "utöver".

Steker fortfarande i stor klick smör och har olivolja på salladen, äter upp fettranden på köttet, grädde och ost i maten o.s.v. 

Äter nu jättemycket(ännu mer) gröna grönsaker och ca 1-2 dl. bönor varje dag och har därför naturligt minskat lite på protein från animalier. Proppmätt. 

Jag älskar bönorna och känner att de håller mig mätt och nöjd.

Jag räknar inte alls på kolhydraterna från grönsaker/bönor.

Periodisk fasta  med 2( ibland 1) måltid/dag, inga mellanmål.

Invägning idag. Jag har gått ner 8 kg. sedan augusti:D.

Grattis och bra jobbat! :) Jag äter så som du sedan några år fast utan mjölkprodukter och bönor. Men just att jag slutade med stora klickar extra smör eller majonäs+ mellanmål gjorde att fitness-stabilitet blivit mkt lättare. 

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Angelico sade:

Grattis och bra jobbat! :) Jag äter så som du sedan några år fast utan mjölkprodukter och bönor. Men just att jag slutade med stora klickar extra smör eller majonäs+ mellanmål gjorde att fitness-stabilitet blivit mkt lättare. 

Tack! Det känns så kul att hitta nyckeln till viktminskning/motverka viktuppgång speciellt när klimakteriehormonerna motarbetat mig med vikten under flera år:).

Det finns ett väldigt stort fokus på ketos för många men det kanske inte är lösningen allena för alla när det gäller viktnedgång...

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, DRAKULLA sade:

Tack! Det känns så kul att hitta nyckeln till viktminskning/motverka viktuppgång speciellt när klimakteriehormonerna motarbetat mig med vikten under flera år:).

Det finns ett väldigt stort fokus på ketos för många men det kanske inte är lösningen allena för alla när det gäller viktnedgång...

Tja, men jag lägger in min mat i en app varje dag. Det brukar bli ca 63-70E% fett, 17-25E% protein och 5-10 E%kh. Så ketogen kost är det ju ändå. Sen har jag alla de fördelar av ketos som jag hittills läst om, även om mina blodketoner inte var så höga när jag tidigare mätte dem. Så min egen N1 forskning är att ketogen kost, ren mat och periodisk fasta räcker utmärkt för att hålla en bra form om man samtidigt är aktiv och så vidare. :)

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst. Absolut tror jag på ketogen kost men jag menar att om man har svårt att gå ner i vikt så kanske det inte räcker som lösning hur strikt man än äter.

Jag äter ju bönor så jag får i mig lite mer kolisar nu men å andra sidan så kanske fastan gör att jag håller mig i ketos en hel del ändå. 

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Javisst. Absolut tror jag på ketogen kost men jag menar att om man har svårt att gå ner i vikt så kanske det inte räcker som lösning hur strikt man än äter.

Jag äter ju bönor så jag får i mig lite mer kolisar nu men å andra sidan så kanske fastan gör att jag håller mig i ketos en hel del ändå. 

Ja så tror jag också att det funkar. För mig har 16:8 varit toppenbra sätt att inte överäta tex, de senaste 5 åren. Blir aldrig sugen mellan stora måltider nu tex. 

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får nog backa lite här och tillägga att det där med om du håller dig i ketos jkan jag inte uttala mig om. Menar mer att det är en ketogen kost och att det räcker långt. Om du vill veta så där exakt om du är i ketos så är det nog bättre att mäta med en mätare. Själv är jag inte alls intresserad av sådan mätning längre eftersom jag hellre fokuserar på upplevd fitness och ketos-effekter än just några siffror.

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Angelico sade:

Får nog backa lite här och tillägga att det där med om du håller dig i ketos jkan jag inte uttala mig om. Menar mer att det är en ketogen kost och att det räcker långt. Om du vill veta så där exakt om du är i ketos så är det nog bättre att mäta med en mätare. Själv är jag inte alls intresserad av sådan mätning längre eftersom jag hellre fokuserar på upplevd fitness och ketos-effekter än just några siffror.

Nej, det känns inte så viktigt eftersom jag mår bra och nu börjat gå ner i vikt. Det räcker som bekräftelse:)

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Grattis till din framgång! Jag kanske ska prova det med. 

Det kanske rent av är skillnad på killar och tjejer vad gäller ketos och viktnedgång?

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, iAnna sade:

Det kanske rent av är skillnad på killar och tjejer vad gäller ketos och viktnedgång?

Vad ketos beträffar vet jag inte om det är skillnad rent biokemiskt, men jag är övertygad om att det är skillnad på killar och tjejer m a p viktnedgång i stort så det är inte orimligt att anta. Biokemin mellan män och kvinnor skiljer sig åt en del och tyvärr är det ofta, åtminstone delvis, det manliga idealet som även kvinnor strävar efter, t ex magrutor (trots att östrogen/testosteron m fl substanser och deras olika inbördes förhållanden ger olika resultat på oss). 

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu