Bitte

Minska på fettet efter initial viktnedgång?

Recommended Posts

Sedan jag började med resistent stärkelse ( potatismjöl i vatten med lite kakao ) så har min stora konsumtion av smör väsentligt minskat.

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fettkonsumtion har också minskat efter 7år på LCHF. Och jag är viktstabil utom när jag i känslomässigt tuffa perioder ökar kolhydrat- och fettintaget (småätande).

  • Like 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, MariaF sade:

Min fettkonsumtion har också minskat efter 7år på LCHF. Och jag är viktstabil utom när jag i känslomässigt tuffa perioder ökar kolhydrat- och fettintaget (småätande).

Tycker mig känna igen det beteendet. Ibland fungerar det inte så bra trots alla goda förutsättningar, då kan det vara bra med en urspårad tråd där man kan skoja till det lite och lyssna på musik.

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Bitte sade:

När jag började med LCHF åt jag massor av fett. Övervikten rann bokstavligen av mig: nästan tio kilo bort på tre månader utan regelrätt motion/träning. Sen stannade nedgången av.
När jag tittar tillbaka på hur jag ätit under snart nio år på LCHF, noterar jag att jag äter mycket mindre fett idag. Det är inget medvetet val, har bara blivit så, helt enkelt.
Kan mitt minskade fettintag vara en av anledningarna till att jag - medelålders kvinna i klimakteriet - faktiskt inte går upp i vikt? Som man ju SKA göra med de förutsättningarna 1f609.png😉
Och kan det vara som så att man i början kan äta så mycket mer fett för att fettadaptera kroppen men att man sen bör dra ner på det?
Jag tror att vi ska vara både öppna och ödmjuka för att saker vi trott och tänkt om LCHF kan behöva omprövas. Jag äter själv fortfarande LCHF, jag är långt ifrån fettskrämd! Men jag kör inte SuperHighFat längre.

Det blir mer och mer populärt att dra ner på fettet, tanken att mer fett ska "ätas" från fettreserverna i stället. Det är nog en fråga om att ingen kosthållning passar perfekt för alla, en del kan nog må bra och bli riktigt smala på mycket fett, medan andra mår bättre och övervinner en viktplatå när de minskar på fettet.

Mark Sisson (en av de största inom paleo och lågkolhydrat) har en ny bok, "Keto reset", som handlar just om att köra ett antal veckor med mycket fett för att bli fettadapterad. Han menar att fettadapteringen sen består, man kan lätt gå in och ut ur ketos beroende på hur dagen ser ut. Han menar att ketozonen är upp till 120 g KH per dag. Man kommer inte vara i ketos jämt, men periodiskt. Det är också bättre än "kronisk" ketos menar han. 

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början följer man regler, för att förstå konceptet eller kanske för att man alltid gjort så när man bantat. Jag tror därför snarare att man ställer in sig med tiden, än att man justerar medvetet. Om man nu inte testar olika metoder för att rucka en platå eller så, förstås. Detta att minska kalorier vill jag påstå är en ganska sen idé inom LCHF. Kanske t o m en internationalisering för utomlands upplever i alla fall jag att man hållit på så länge inom low carb. Här hos oss var det tidigare mycket större fokus på att kroppen skulle få bestämma själv och uttryck som "Ät tills du är mätt!", "Räkna inte!" var de dominerande. På Kolhydrater i fokus håller man mer fast vid ursprunget.

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh.. det är i själva verket skitenkelt.. ända tills jag förklarat.. som vanligt!:D

Iallafall.. fett skall vara högt av E%/energibehovet.. det är vad HF står för och jag accepterar inga andra tollkningar.. punkt slut!

Energibehovet varierar, dels individuellt/per kön/klimakterie/träning/annat.

Vet inte om jag nämnt det förut.. men som regel brukar man omvandla E%-en till kalorier.. och det finns lixom ingen anledning till att förneka att E% innehåller kalorier!

Men.. iomed att vi är olika så är det betydligt lättare att hålla sig till E%.. det är egentligen hela grejen!

Iallafall.. går man ner i vikt/blir äldre/vissa kön går in i klimakteriet.. menna jag är nog i det manliga klimakteriet. för inget är sig likt längre och kroppen funkar inte som den gjorde när jag var ung.

Hur som helst, ju äldre man blir ju mer bör man motionera och annat för att hålla uppe fysiken/metabolismen.. men vänta nu, det är ju inte det vi gör.. utan om det åtminstone gått lite väl i våra liv så tendera vi snarare att bli mer lata.. näe vi blir lixom inte latare utan vi njuter mer utav vårt Otium!

Dvs vi är vuxna, barnen är vuxna, vi är etablerade i samhället, vi har vår bostad och försörjning säkrad.. så framtiden ligger lixom lite mer bakom oss.

Det enda att oroa sig för är vilken pension man kommer att få och hur det går för barnen/barnbarnen!

Såå, man behöver lixom inte lika mycket mat längre.. för man gör av med mindre energi.. eh.. man orkar för övrigt inte lika mycket längre.. men framförallt så tyar man inte längre att hålla igång, som man gjorde förr!

Summa summarum.. har man gått ner i vikt, så behöver man inte lika mycket kalorier.

 

 

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-10-13 at 05:52, Bitte sade:

Nja, jag är bara 51 än så länge och har mer energi nu än när jag var 25 ;)
Förutom när det gäller nattsudd :D

Det där med vad man orkar har mer med hälsa, spirit och lust att göra än biologisk ålder. Ser du inte det när du studerar människor i olika åldrar? (Svar på påståendet om vad man orkar när man blir äldre)

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu