Jump to content

Smöret har blivit dyrt

Petra183

Recommended Posts

Vad dyrt smöret blivit! Jag var inne på Willys idag och 1 kg av Arlas vanliga kostade 85 kr, en prishöjning på ca 10 kr kilot jämfört med förra veckan. 500 grams förpackningarna hade ett kilopris på ca 90 kr. Coop slutade med 1-kilosförpackningarna i våras och ICA där jag bor verkar mest ha importerat smör (jag handlar sällan på ICA). För ett par veckor sedan såg jag en notis i ATL om att smöret inte nått all time high ännu och att det skulle bli ännu dyrare. Extraprislaxen är ett minne blott och det kött som ofta säljs till extrapris verkar ha ökat med 10 kr kilot det med. Har maten blivit dyrare eller är det jag som inbillar mig och drar slutsatser med utgångspunkt från vissa matvaror? Är kokosfett ett billigare alternativ till smör numera? Någon som räknat på det?

• Like 1
  • Sad 2

Priset på svenskt smör påverkas av att vi inte har så många mjölkbönder längre. Både det ekologiska och oekologiska förväntas det bli brist på under hösten. Arla kliar sig i huvudet och undrar hur detta gick till..?! Fast vi vanliga människor inser ju att det blir liksom så när priserna till bonden ska pressas så mellanhänderna får mer... :(
https://www.di.se/nyheter/arla-varnar-smorbrist-vantar-priserna-skjuter-i-hojden/

• Like 4

Guest Tureborgaren

Läser just nu en bok av Food Pharmacy. I den avråds från att äta smör (och mejerier) då det ger ökad inflammation (se citat nedan från hemsidan). Har inte hört det förut.

Någon kommentar eller synpunkt?

"Långkedjigt fett som ”kofetter” är farliga för hälsan (https://foodpharmacy.se/stigbengmark/page/6/)
Fetter med längre kedjelängd än 12 kolatomer kan inte, som jag tidigare berättat, tas upp direkt till levern utan måste ta omvägen via stora lymfgången (ductus thoracicus) och blodet, där de ofta efter en fettrik måltid förblir i flera timmar och då utsätter kroppens vävnader, speciellt hjärtat och hjärnans kranskärl, för stora påfrestningar;
* Dramatisk ökning av det inflammationsframkallande bakteriegiftet endotoxin i blodet (samma effekt som rökning av tre cigaretter)
* En kraftig kaskad av signalsubstanser som ger ökad inflammation
* Ökat antal och aktivering (stridsberedskap) av vita blodkroppar
* En signifikant ökning av inflammationsgraden i kroppen (inflammationen ökar ju mer socker det samtidigt finns i blodet)
Denna effekt har fått namnet ”efter måltids-inflammation” (postprandial inflammation) och den är, speciellt om den upprepas ofta, en dominerande riskfaktor för utvecklande av åderförkalkning och dess konsekvenser stroke och hjärtinfarkt (Khor A et al Nutr Res. 2014;34:391-400)."

Så blir det när "propagandanissar" får hålla på och skruva på verkligheten.

ALLT fett vi äter packas i Kylomikroner i tarmsystemet och skickas via lymfsystemet ut i kroppen utan att gå omvägen via levern.
Snabbt och säkert, redan inom ett par timmar är detta fett distribuerat och klart.

Fett som ompackas i levern eller transformeras till fett ifrån tex kolhydrater hamnar i VLDL som sedan krymper till LDL. Detta tar dagar och ibland veckor att distribueras runt innan alla resterna är borta.

Långkedjiga fetter är mättade och väldigt stabila. Har svårt att oxidera. Det är när fleromättade fetter tex ompackas i levern och blir kvar i dagar som risk för oxiderade fetter uppstår.

Man har tagit några sanningar och blandat och gett. Detta sker ständigt.
Inte konstigt att vi ser med misstänksamhet på de som frambär den rådande diet-fabeln.

---

• Like 6

Stig Bengmark kan säkert en hel del men jag drog öronen åt mig när han tillsammans med någon mer kämpade för köttfri måndag i skolorna. Jag har inget emot vegetariska alternativ men tycker det vore synd om de barn (vars föräldrar kanske inte har det så ekonomiskt bra) som missar en bra proteinkälla av politiska skäl.

• Like 6

57 minuter sedan, Skymning sade:

Jag har kört Valios smör ett tag nu, få det varit billigast, vilket är viktigast för mig. :ph34r:

Man gör så gott man kan utifrån de förutsättningar man har. Du valde i alla fall bort margarin vilket får ett stort gilla! ^_^

• Like 5

3 timmar sedan, Skymning sade:

Jag har kört Valios smör ett tag nu, då det varit billigast, vilket är viktigast för mig. :ph34r:

Valios smör är inte illa, föredrar faktiskt det framför Arlas. Norrmejeriers ekologiska är i mitt tycke bäst, men det är även för oss en kostnadsfråga. Nobbar liksom inte ett bra erbjudande på vettigt smör...

• Like 6

17 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Läser just nu en bok av Food Pharmacy. I den avråds från att äta smör (och mejerier) då det ger ökad inflammation (se citat nedan från hemsidan). Har inte hört det förut.

Någon kommentar eller synpunkt?

"Långkedjigt fett som ”kofetter” är farliga för hälsan (https://foodpharmacy.se/stigbengmark/page/6/)
Fetter med längre kedjelängd än 12 kolatomer kan inte, som jag tidigare berättat, tas upp direkt till levern utan måste ta omvägen via stora lymfgången (ductus thoracicus) och blodet, där de ofta efter en fettrik måltid förblir i flera timmar och då utsätter kroppens vävnader, speciellt hjärtat och hjärnans kranskärl, för stora påfrestningar;
* Dramatisk ökning av det inflammationsframkallande bakteriegiftet endotoxin i blodet (samma effekt som rökning av tre cigaretter)
* En kraftig kaskad av signalsubstanser som ger ökad inflammation
* Ökat antal och aktivering (stridsberedskap) av vita blodkroppar
* En signifikant ökning av inflammationsgraden i kroppen (inflammationen ökar ju mer socker det samtidigt finns i blodet)
Denna effekt har fått namnet ”efter måltids-inflammation” (postprandial inflammation) och den är, speciellt om den upprepas ofta, en dominerande riskfaktor för utvecklande av åderförkalkning och dess konsekvenser stroke och hjärtinfarkt (Khor A et al Nutr Res. 2014;34:391-400)."

Det verkar som att om man har en dålig tarmflora, inte äter tillräckligt med fibrer, och äter mycket vitt mjöl/socker, då kan det vara bra att dra ner på mättat fett. Det har att göra med att bakterierna då producerar för mycket LPS (Lipopolysackarider), och mättat fett höjer kraftigt upptagningsgraden. Du får endotoxiner, ökad inflammation, aktiverade vita blodkroppar, osv, precis som han skriver.

Men är det då smöret som är problemet egentligen? Nej, det är kombinationen av raffinerade kolhydrater och raffinerat fett som smör.

http://www.matstarkt.se/tarmbiota-och-kombinationen-fett-och-kolhydrater/

"Jag har skrivit tidigare om LPS, lipopolysackarider som är något som produceras av vissa tarmbakterier. LPS är egentligen inte menat att vara giftigt, utan är något som bygger upp cellmemebranen hos bakterier. Men eftersom det finns på just bakterier så reagerar vårt immunsystem kraftigt på det, och i normala mängder är det inte farligt. Det blir dock farligt när kosten till stor del består av kolhydrater, och gärna i kombination med mycket fett och lite fibrer. LPS-bildande bakterier livnär sig nämligen på kolhydrater, och särskilt socker- och spannmålsbaserad mat, och eftersom det är fettlösligt så bidrar en stor mängd fett i kosten till ett bättre upptag till blodomloppet. Särskilt mättade, långkedjiga fettsyror, som binder in direkt till LPS.

Så är då LCHF bra? Sålänge du väljer dina fettkällor med omsorg; fisk, nötter, kokos, oliver osv innehåller fetter som har en mindre benägenhet att binda till LPS. Visserligen minskar LPS naturligt vid en lågkolhydratkost eftersom bakterierna naturligt minskar i antal."

• Like 1

10 timmar sedan, iAnna sade:

FoodPharmacy och Stig Bengmark är väl veganer? Har jag fått intryck av iaf.

Jag lånade faktiskt boken på biblioteket, utan att granska den närmare, tyckte det lät som en intressant grej. Det står ingenstans att de är veganer, men när jag började läsa recepten så märkte jag snart att alla recept var kött, mjölk och äggfria. Det slutade med att jag inte har lagat ett enda recept.

• Like 3
  • Haha 3

Under 60-70 års tid har man försökt skylla allt ont på mättat fett, eftersom det har funnits ekonomiska incitament att göra så. Med förtvivlat lite substans i resultaten.

Detta är bara ytterligare ett exempel på ovanstående.

Samtidigt har man blundat för de mycket större negativa effekterna som fleromättade fetter och industriella transfetter har.

Detta är bara patetiskt och tröttsamt.

---

• Like 4

Metro  hade en artikel om barnfetma idag. Samma gamla tjafs om fullkorn och frukt och fettsnålt; som om det skulle hjälpa :-(  (nej - fullkorn stod det inte bland råden. Potatis pasta och ris rekommenderades!!). Jag tror Claude Marcus citerades; jag orkade inte läsa hela. Det enda vettiga jag såg var att undvika söta drycker.

• Like 2
  • Sad 3

Sen hugger veganer som pirayor på minsta grej som kan tolkas negativt för animaliska proteiner eller fetter. Men när det gäller nutrition så är det som ett pussel. Om man tar ut bara några pusselbitar, och ignorerar de andra bitarna, så kan man övertyga andra att t.ex. pusslet visar en gammal stuga i bergen. Men om man tittar på resten av pusselbitarna som de inte visade, så ser man att pusslet i själva verket föreställer ett vardagsrum, där det sitter en tavla på väggen med en gammal stuga i bergen...

Så i fallet med Bengmark, han utelämnar massa pusselbitar, och får det att låta som att mättat fett är dåligt. Han ger inte hela bilden.

• Like 6

Bergets fot osv. Min sökning efter metafor gjorde att jag hamnade hos Janis Joplin, en tjej betydligt trevligare att lyssna på än stig Bergmarks mantra om fullkorn. Håll till godo gott folk.

Apropå veganism så retar jag mig just nu på Oatlys reklam (nåt måste man ju alltid unna sig att reta sig på ;) ). Den har inte bara ett trist budskap (det finns inga fördelar med att äta animaliska produkter tolkar jag det som), den är också otroligt fånig. Känns lite som att lokalteatern i nån liten by skickat in ett bidrag. :huh:

• Like 4

5 timmar sedan, RobertAnd sade:

Jag lånade faktiskt boken på biblioteket, utan att granska den närmare, tyckte det lät som en intressant grej. Det står ingenstans att de är veganer, men när jag började läsa recepten så märkte jag snart att alla recept var kött, mjölk och äggfria. Det slutade med att jag inte har lagat ett enda recept.

Jag tror iofs inte att Food Pharmacy är veganer fullt ut. Det verkar som de äter fisk och möjligen ett och annat skaldjur i alla fall, om man tittar på recepten på deras blogg. Testade att söka på ägg respektive köttfärs också, men då hittade jag mest recept av typen "köttfärssås utan köttfärs" och "pannkakor utan ägg" och recept med en massa frukt. Grönkål, broccoli och spenat har jag inget emot, men jag vill helst slippa se dem i en smoothie. 

• Like 2
  • Haha 1

3 timmar sedan, rylandes sade:

Under 60-70 års tid har man försökt skylla allt ont på mättat fett, eftersom det har funnits ekonomiska incitament att göra så. Med förtvivlat lite substans i resultaten.

Detta är bara ytterligare ett exempel på ovanstående.

Samtidigt har man blundat för de mycket större negativa effekterna som fleromättade fetter och industriella transfetter har.

Detta är bara patetiskt och tröttsamt.

---

Om man gillar podcasts, så kan jag rekommendera podden "Mastering Nutrition", avsnitt 002, "As the Cholesterol Consensus Crumbles, the Stance...". Man kan söka på sin poddapp, eller spela direkt via länken:

https://thedailylipid.libsyn.com/page/4/size/25

Han går igenom mycket övertygande hur etablissemanget ignorerar de bästa studierna på fleromättade/mättade fetter, och baserar sina råd på mycket dåliga studier.

• Like 1

2 hours ago, Effie said:

Metro  hade en artikel om barnfetma idag. Samma gamla tjafs om fullkorn och frukt och fettsnålt; som om det skulle hjälpa :-(  (nej - fullkorn stod det inte bland råden. Potatis pasta och ris rekommenderades!!). Jag tror Claude Marcus citerades; jag orkade inte läsa hela. Det enda vettiga jag såg var att undvika söta drycker.

Det är ganska spännande, med tanke på att livsmedelsverket ökat andelen energi från fett i sina rekommendationer. Dessutom fortsätter de att trycka på mindre socker som ingen verkar lyssna på. :blink:

Sen tror jag att potatis och fullkornsprodukter är bra för människor som är friska och normalviktiga. Det kan förmodligen hindra dem att bli feta och sjuka så länge de undviker socker.

• Like 1

2 hours ago, RobertAnd said:

Sen hugger veganer som pirayor på minsta grej som kan tolkas negativt för animaliska proteiner eller fetter.

Och då anser jag att de är veganer av fel anledning.

För mig handlar veganism om ett ställningstagande där man ser det som fel att utnyttja andra arter. Det har ingenting med hälsa eller miljö att göra.

• Like 5

5 minuter sedan, Skymning sade:

Och då anser jag att de är veganer av fel anledning.

För mig handlar veganism om ett ställningstagande där man ser det som fel att utnyttja andra arter. Det har ingenting med hälsa eller miljö att göra.

Egentligen är nog de flesta veganer av just den anledningen. Men de vill minska utnyttjandet av andra arter, få fler och fler att sluta äta animaliska produkter. Och då blir det ofta på det här sättet, att man förvanskar tillgänglig vetenskap, för att få fler att tro att de måste sluta med animalisk mat p.g.a. hälsan. Så uppfattar jag det i alla fall, men jag ska egentligen inte döma, eftersom jag varken är vegan eller knappt känner någon heller. 

33 minuter sedan, Skymning sade:

Sen tror jag att potatis och fullkornsprodukter är bra för människor som är friska och normalviktiga. Det kan förmodligen hindra dem att bli feta och sjuka så länge de undviker socker.

Kanhända det. Nu stod det ju inte fullkorn, uttryckligen. Det stod "grovt bröd, potatis, pasta, ris". Vilket enkelt tolkas som vanlig spaghetti och vitt ris. Åtminstone när jag laser.

Och jag vet ju själv hur effektivt det är att äta fullkorn frukt och fettsnålt... riktigt illa.

• Like 2
  • Sad 1

37 minutes ago, RobertAnd said:

Egentligen är nog de flesta veganer av just den anledningen. Men de vill minska utnyttjandet av andra arter, få fler och fler att sluta äta animaliska produkter. Och då blir det ofta på det här sättet, att man förvanskar tillgänglig vetenskap, för att få fler att tro att de måste sluta med animalisk mat p.g.a. hälsan. Så uppfattar jag det i alla fall, men jag ska egentligen inte döma, eftersom jag varken är vegan eller knappt känner någon heller. 

Jo, det är nog många som tar tillfället i akt, särskilt som människor över lag blivit mycket kostmedvetna. Men det hjälper ju inte om jag äter bönor i ylletröja. Det gör mig ju inte till vegan precis. :huh:

• Like 1

17 minutes ago, Effie said:

Kanhända det. Nu stod det ju inte fullkorn, uttryckligen. Det stod "grovt bröd, potatis, pasta, ris". Vilket enkelt tolkas som vanlig spaghetti och vitt ris. Åtminstone när jag laser.

Och jag vet ju själv hur effektivt det är att äta fullkorn frukt och fettsnålt... riktigt illa.

Ja, och vi tolkar så klart till det vi tycker bäst om. I varje fall gör jag det. :blush:

Men i mitt fall var det nog inte potatisen, det grova brödet, riset och pastan som var boven i sig. Problemet var ju att när jag ätit det där så fanns det snart ett sug efter andra saker med mycket socker... Men socker finns det ingen diet som rekommenderar... En fungerande sockerdiet som gjorde mig frisk och smal hade jag kastat mig över. :D

• Like 3

Guest Tureborgaren
On ‎2017‎-‎10‎-‎10 at 15:27, rylandes sade:
13 timmar sedan, RobertAnd sade:

Det verkar som att om man har en dålig tarmflora, inte äter tillräckligt med fibrer, och äter mycket vitt mjöl/socker, då kan det vara bra att dra ner på mättat fett...

Men är det då smöret som är problemet egentligen? Nej, det är kombinationen av raffinerade kolhydrater och raffinerat fett som smör.

Jag som ääääääälskar smör blev inte glad att läsa att det kan vara inflammationsdrivande. Men nu har jag bestämt mig: jag fortsätter att äta smör - jag tror på smör - min religion! 

5 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Jag som ääääääälskar smör blev inte glad att läsa att det kan vara inflammationsdrivande. Men nu har jag bestämt mig: jag fortsätter att äta smör - jag tror på smör - min religion! 

Det menas nog att det driver ut alla inflammationer ur kroppen. Även min religion.