Skymning Posted October 10, 2017 Share Posted October 10, 2017 Läste att Linfröolja är bra då det innehåller mycket omega-3, men har aldrig sett någon nämna det här, där vi pratar mycket kokos-, raps- och olivolja. Vad är bra och dåligt med linfröolja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted October 10, 2017 Share Posted October 10, 2017 krossade linfrön säljs ju inte längre pga att där frigörs vätecyanid. Är det likadant med oljan tro? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 10, 2017 Share Posted October 10, 2017 Linfröoljan innehåller ALA, alfalinolensyra, dvs kortkedjig omega 3 som människokroppen är mindre bra på att tillgodogöra sig. Tror att vi som bäst kan tillgodogöra oss runt 15% och bygga om den till EPA eller DHA men då ska vi vara gravida också och det kanske de flesta av oss inte är så himla ofta. Vätecyaniden hade jag missat... Får söka lite på det. Oljan i övrigt tänkte jag smörja barnens trägunga med nu. Linfröolja är rätt äckligt i smaken. Eller ja, vidrigt äckligt... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 10, 2017 Share Posted October 10, 2017 Like any oil, flaxseed oil may turn rancid if it is not refrigerated. Flaxseed oil requires special packaging because it is easily destroyed by heat, light, and oxygen. The highest quality flaxseed products are made using fresh pressed seeds, bottled in dark containers, and processed at low temperatures in the absence of light, extreme heat, or oxygen. http://www.umm.edu/health/medical/altmed/supplement/flaxseed-oil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 10, 2017 Share Posted October 10, 2017 Vätecyaniden lär brytas ner vid upphettning (t ex bakning). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 10, 2017 Share Posted October 10, 2017 On 26 augusti 2013 at 22:32, dufva sade: Fleromättade fettsyror är väldigt känsliga både vad gäller temperatur och kontakt med syre Har man fiskoljor eller linfröolja i flaska bör den absolut förvaras i kylskåp efter att man öppnat förpackningen Egentligen borde man nog även vidta åtgärder för att minimera kontakten med syre tex genom att fylla på med glaskulor i flaskan efterhand som oljenivån sjunker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 11, 2017 Author Share Posted October 11, 2017 Inte något som är livsnödvändigt och som jag behöver ha dåligt samvete för att jag inte äter med andra ord... 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Vad anser ni om Möllers Tran. Torskleverolja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Vet inget om Möllers tran specifikt men är det inte samma sak med fiskoljor som andra PUFA att de härsknar lätt och är känsliga för hantering, dessutom måste vi numera tyvärr ta hänsyn till att de förmodligen innehåller ansenliga mängder tungmetaller. Fermenterad fiskleverolja kanske håller bättre men de som har problem med tex histamin kan ha svårt och vad gäller tungmetaller antar jag det är samma sak. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 3 timmar sedan, Erik 2 sade: Vet inget om Möllers tran specifikt men är det inte samma sak med fiskoljor som andra PUFA att de härsknar lätt och är känsliga för hantering, dessutom måste vi numera tyvärr ta hänsyn till att de förmodligen innehåller ansenliga mängder tungmetaller. Fermenterad fiskleverolja kanske håller bättre men de som har problem med tex histamin kan ha svårt och vad gäller tungmetaller antar jag det är samma sak. Det där är ett stort problem, men vissa hävdar att fiskolja på kapsel är bättre, då de inte exponeras för syre. Det har varit en del snack om problem med härskning av fermenterad torskleverolja, så de verkar inte heller vara säkra. Det skulle inte vara kul om man gör allt för att undvika härskna vegetabiliska oljor, och sedan frivilligt häller i sig härsken fiskolja. Fish liver oils are especially vulnerability to rancidity because of high DHA, EPA and omega 3 polyunsaturated oil content. They need to be carefully protected from heat, light and air. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 13, 2017 Share Posted October 13, 2017 Är detta något att ta på allvar? http://news.cision.com/se/axellus/r/moller-s-fran-axellus---bast-i-omega-3-test,c9526680 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 13, 2017 Share Posted October 13, 2017 Det tycks ju vara en producent som skrivit det så då kan man lämpligen vara lite försiktig men om jag förstår det rätt vid snabb koll så har Testfakta (vem stårbakom dem?) gjort en koll av innehåll i flera olika tillskott och denna har fått bra betyg. Artikeln hos DN är bakom betalvägg så den kan jag inte läsa, inte heller jag har sett studien så jag vet vem som bekostat den och så. Av tabellen som syns hos DN tycks denna hög halt av EPA och DHA, och det är väl bra. Tyvärr har de klumpat ihop omega 6 (som ju också är flera) och uteslutit omega 4, 9 som också har viss betydelse. Sedan skulle jag personligen inte äta flytande tillskott (äckligt) men Möllers Tran har nog fått en del bra rekommendationer tidigare också om jag minns rätt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted October 13, 2017 Share Posted October 13, 2017 En fråga: jag åt precis ca 25 g Omega-3 (varav ca 10 g DHA) i en måltid. Slår man ut det på en vecka, så motsvarar det 3.5 g O3 per dag, varav 1.5 g DHA. Fungerar det lika bra att äta all O3 i en sittning, eller är det bättre att sprida ut det över veckan? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 9, 2020 Share Posted February 9, 2020 Linfröolja är bättre än solrosolja för att förbättra tillståndet hos de med icke alkoholorsakad fettlever vid en lågkaloridiet. Overall, the results showed that in the context of a low-calorie diet and moderate physical activity, flaxseed oil may benefit NAFLD patients to improve fatty liver grade, weight, and interleukin-6 compared to sunflower oil. Man kan ju undra om det var den minskade fettmassan generellt, orsakad av bantningen, som gav förbättrade levervärden eller linfröoljan...? https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/flaxseed-oil-in-the-context-of-a-weight-loss-program-ameliorates-fatty-liver-grade-in-patients-with-nonalcoholic-fatty-liver-disease-a-randomized-doubleblind-controlled-trial/2929E806A0013110ECC12CBD551BF048 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 9, 2020 Share Posted February 9, 2020 Vem är intresserad av att studera detta?? Linodlarnas riksförbund? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 Just den här studien var iransk, från University of Medical Science i Shiraz men vem som betalade vet jag inte. De nämner att långkedjiga omega 3-fettsyrorna visat sig ha god effekt på fettlever och att detta är en studie på om linfröolja fungerar. Det står inte att den är kortkedjig och slutsatsen är bara att den är bättre än solrosoljan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts