Recommended Posts

Läste att Linfröolja är bra då det innehåller mycket omega-3, men har aldrig sett någon nämna det här, där vi pratar mycket kokos-, raps- och olivolja.

Vad är bra och dåligt med linfröolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linfröoljan innehåller ALA, alfalinolensyra, dvs kortkedjig omega 3 som människokroppen är mindre bra på att tillgodogöra sig. Tror att vi som bäst kan tillgodogöra oss runt 15% och bygga om den till EPA eller DHA men då ska vi vara gravida också och det kanske de flesta av oss inte är så himla ofta. Vätecyaniden hade jag missat... Får söka lite på det. Oljan i övrigt tänkte jag smörja barnens trägunga med nu. Linfröolja är rätt äckligt i smaken. Eller ja, vidrigt äckligt... 

  • Like 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Like any oil, flaxseed oil may turn rancid if it is not refrigerated. Flaxseed oil requires special packaging because it is easily destroyed by heat, light, and oxygen. The highest quality flaxseed products are made using fresh pressed seeds, bottled in dark containers, and processed at low temperatures in the absence of light, extreme heat, or oxygen.

http://www.umm.edu/health/medical/altmed/supplement/flaxseed-oil

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 26 augusti 2013 at 22:32, dufva sade:

Fleromättade fettsyror är väldigt känsliga både vad gäller temperatur och kontakt med syre

 

Har man fiskoljor eller linfröolja i flaska bör den absolut förvaras i kylskåp efter att man öppnat förpackningen

 

Egentligen borde man nog även vidta åtgärder för att minimera kontakten med syre tex genom att fylla på med glaskulor i flaskan efterhand som oljenivån sjunker.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte något som är livsnödvändigt och som jag behöver ha dåligt samvete för att jag inte äter med andra ord... ;)

  • Like 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om Möllers tran specifikt men är det inte samma sak med fiskoljor som andra PUFA att de härsknar lätt och är känsliga för hantering, dessutom måste vi numera tyvärr ta hänsyn till att de förmodligen innehåller ansenliga mängder tungmetaller. 

Fermenterad fiskleverolja kanske håller bättre men de som har problem med tex histamin kan ha svårt och vad gäller tungmetaller antar jag det är samma sak. 

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Erik 2 sade:

Vet inget om Möllers tran specifikt men är det inte samma sak med fiskoljor som andra PUFA att de härsknar lätt och är känsliga för hantering, dessutom måste vi numera tyvärr ta hänsyn till att de förmodligen innehåller ansenliga mängder tungmetaller. 

Fermenterad fiskleverolja kanske håller bättre men de som har problem med tex histamin kan ha svårt och vad gäller tungmetaller antar jag det är samma sak. 

Det där är ett stort problem, men vissa hävdar att fiskolja på kapsel är bättre, då de inte exponeras för syre. Det har varit en del snack om problem med härskning av fermenterad torskleverolja, så de verkar inte heller vara säkra.

Det skulle inte vara kul om man gör allt för att undvika härskna vegetabiliska oljor, och sedan frivilligt häller i sig härsken fiskolja. 

Fish liver oils are especially vulnerability to rancidity because of high DHA, EPA and omega 3 polyunsaturated oil content.  They need to be carefully protected from heat, light and air. 

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycks ju vara en producent som skrivit det så då kan man lämpligen vara lite försiktig men om jag förstår det rätt vid snabb koll så har Testfakta (vem stårbakom dem?) gjort en koll av innehåll i flera olika tillskott och denna har fått bra betyg. Artikeln hos DN är bakom betalvägg så den kan jag inte läsa, inte heller jag har sett studien så jag vet vem som bekostat den och så. Av tabellen som syns hos DN tycks denna hög halt av EPA och DHA, och det är väl bra. Tyvärr har de klumpat ihop omega 6 (som ju också är flera) och uteslutit omega 4, 9 som också har viss betydelse. Sedan skulle jag personligen inte äta flytande tillskott (äckligt) men Möllers Tran har nog fått en del bra rekommendationer tidigare också om jag minns rätt.

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga: jag åt precis ca 25 g Omega-3 (varav ca 10 g DHA) i en måltid. Slår man ut det på en vecka, så motsvarar det 3.5 g O3 per dag, varav 1.5 g DHA.

Fungerar det lika bra att äta all O3 i en sittning, eller är det bättre att sprida ut det över veckan?

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu