Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej!

Jag har svårt att få rätt på salt och vätskebalansen. Om jag tar 0.5 tsk salt extra om dan blir jag jättetörstig, dricker då så klart mkt vatten men sen kissar jag jättemkt så det verkar som om kroppen inte tar upp vattnet. Vilket resulterar i att jag fortfarande är väldigt törstig  

Försöker dricka mindre på kvällen men måste oftast gå upp ca 1-2h efter jag somnat och kissa. Sen vaknar jag på morgonen och är supertorr i munnen och ibland med huvudvärk. 

Jag tar D3 vitamin på morgonen och magnesium på kvällen. 

Ska jag ta mer eller mindre salt? Något annat kosttillskott? Några andra tips?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Evis sade:

Jag tar även 50mg sertralin mot depression och 100 mg tambocor för reglering av dubbelslag på hjärtat. 

Med tanke på biverkningarna av sertralin så hade jag slutat med den. http://www.sertralin.se/sertralin-biverkningar/listade-biverkningar-sertralin.html

Även tambocor verkar vara en medicin som du skall vara försiktig med. https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19860829000012

Det bästa du kan göra är att se till att du får i dig näringstät mat och lite kolhydrater.

Länk till inlägg

Att sluta med medicinerna är inget jag kan göra just nu. Behöver båda av olika anledningar och de ger mig väldigt lite biverkningar. Tror inte dom är kopplade till salt och vätskebalansen. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag har mest frågor.

Vad för sorts salt? Det finns ju allt från högraffinerat salt som I princip är bara natriumklorid, till oraffinerat havssalt och bergssalt, med en hel del nyttiga mineraler.

Och vilket magnesiumtillskott? Det finns ju ett otal, med olika upptag och effect. När du skrev om hjärtats slag tänkte jag direct på magnesium.

Länk till inlägg

Vad vill du med saltintaget? Tror du att du får för lite och varför i så fall? För om vi utgår från att medicinerna inte påverkar i någon större grad och du blir så väldigt törstig av mer salt, då låter det för mig som att din kropp tycker att det blir för mycket. 
Har du testat Anna Halléns supersalt? (Googla för recept.) Kan vara bra att uteslutande använda det även om du inte ökar på saltintaget i övrigt eftersom det innehåller andra mineraler än NaCl.
Magnesium balanseras med kalcium (förhållande 1:2 enligt vissa, dvs mer kalcium, 1:1 enligt andra ). Det är lättare att få i sig kalcium eftersom maten idag innehåller mindre magnesium. Nässlor ska innehålla en hel del magnesium och järn (men även fytoöstrogener). Har nån svag aning om att jag har hört nåt om K2 också men kan blanda ihop det med nåt annat.
Kommer torrheten i munnen av vätskebrist, tror du? Vet inte hur gammal du är men i en annan tråd fick någon rådet att använda Östriolkräm vaginalt för torra slemhinnor i ögonen. Först skrattade jag och viftade bort det men nu när jag själv lärt mig mer om klimakteriet så har jag förstått att det påverkar alla slemhinnor. Vill man inte palta med vaginalkräm, som finns receptfritt på Apoteket så finns även hudkräm med östriol att köpa på nätet (lite dyrare).

• Gilla 1
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Evis sade:

Hej!

Jag har svårt att få rätt på salt och vätskebalansen. Om jag tar 0.5 tsk salt extra om dan blir jag jättetörstig, dricker då så klart mkt vatten men sen kissar jag jättemkt så det verkar som om kroppen inte tar upp vattnet. Vilket resulterar i att jag fortfarande är väldigt törstig  

Försöker dricka mindre på kvällen men måste oftast gå upp ca 1-2h efter jag somnat och kissa. Sen vaknar jag på morgonen och är supertorr i munnen och ibland med huvudvärk. 

Jag tar D3 vitamin på morgonen och magnesium på kvällen. 

Ska jag ta mer eller mindre salt? Något annat kosttillskott? Några andra tips?

Balans mellan magnesium, natrium, Kalcium och Kalium är viktig för att vätska skall bindas i cellerna och inte passera rakt igenom

Jag hade gått till en hälsokostaffär och köpt Kalium tillskott och provat, om du inte vill ta tillskott så kan du annars äta mycket spenat, broccoli, brysselkål e t c

I Sverige så får vi en hel del kalium från potatis traditionellt sett och det misstänker jag du har uteslutit samt att stärkelse binder vätska

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag har läst i bla Martina Johanssons blogg samt på andra ställen att det är viktigt att ta extra salt när man äter lchf, sen vet jag inte om det bara är i början eller om man ska göra det hela tiden

Salt - herbamare, om jag förstått det rätt så innehåller det en massa extra mineraler + att det är havssalt. Andra som äter Lchf rekommenderar Herbamare. 

Muntorrheten har kommit under sista veckan (är inne på 4:e veckan med lchf), tror inte det har att göra med klimakteriet ännu, är 45 år men inte haft några känningar av klimakteriet ännu.

om det stämmer att jag behöver Kalium också och det då binder vatten bättre så kanske det är orsaken till att jag blir så törstig. Började med magnesium för 5-6 dar sen så det kan stämma överens med när jag började bli törstigare.

magnesium från Better You, magnesiumcitrat 300 mg, magnesiummalat 100 mg och magnesiumglycinat 100 mg samt spenatpulver 200 mg och nyponpulver 100 mg.

jag ska prova med kalium. Behöver jag ta kalcium också?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Höga nivåer av insulin gör att man håller kvar salt(Natrium), och därför kan man få natrium brist då man övergår till LCHF. Men det kan behandlas med 1 och 1/3 tesked salt per dag,eller upp till 2 och 2/3 dels tesked salt. Natrium brist kan ge  många symtom men är lätta att korrigera med vanligt kok-salt.

Vad det gäller psykmediciner så är det bra att läsa:  https://www.adlibris.com/se/bok/dodlig-psykiatri-och-organiserad-fornekelse-9789187207631 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Om du blir lite yr så är extra salt bra. Ät som du brukar och känn efter och justera intaget om du känner nåt.

Herbamare, Himalayasalt och vanligt koksalt ingår i Annas supersalt. Herbamare/Trocamare är jättebra. 

Tidigare tog jag oralt magnesium (sprayar mest nu) från Helhetshälsa som innehåller magnesium och kalcium i kombination eftersom jag bedömde att jag behövde det utifrån vad jag åt. Du kan nog börja med att lägga till en sak i taget och prova dig fram. Det kan bli dyrt att hitta rätt men ännu dyrare att lägga på allt på en gång.  :unsure:

• Gilla 1
Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Har nån svag aning om att jag har hört nåt om K2 också men kan blanda ihop det med nåt annat.

K2 behövs för D-vitaminet (D3) (eller rättare sagt, för att se till att D-vitaminet lägger kalciumet på rätt ställe). Det finns I en del animalisk kost (lever, och fermenterad mat) så jag är inte säker på att man behöver tillskott. Men det är en annan discussion.

• Gilla 3
Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

K2 behövs för D-vitaminet (D3) (eller rättare sagt, för att se till att D-vitaminet lägger kalciumet på rätt ställe). Det finns I en del animalisk kost (lever, och fermenterad mat) så jag är inte säker på att man behöver tillskott. Men det är en annan discussion.

Jag vill minnas att det livsmedel som har högst innehåll av K2 är Foie Gras, om man nu behövde ytterligare en ursäkt för att äta denna delikatess ;)

• Gilla 2
Länk till inlägg
8 timmar sedan, Evis sade:

Jag har läst i bla Martina Johanssons blogg samt på andra ställen att det är viktigt att ta extra salt när man äter lchf, sen vet jag inte om det bara är i början eller om man ska göra det hela tiden

Salt - herbamare, om jag förstått det rätt så innehåller det en massa extra mineraler + att det är havssalt. Andra som äter Lchf rekommenderar Herbamare. 

Muntorrheten har kommit under sista veckan (är inne på 4:e veckan med lchf), tror inte det har att göra med klimakteriet ännu, är 45 år men inte haft några känningar av klimakteriet ännu.

om det stämmer att jag behöver Kalium också och det då binder vatten bättre så kanske det är orsaken till att jag blir så törstig. Började med magnesium för 5-6 dar sen så det kan stämma överens med när jag började bli törstigare.

magnesium från Better You, magnesiumcitrat 300 mg, magnesiummalat 100 mg och magnesiumglycinat 100 mg samt spenatpulver 200 mg och nyponpulver 100 mg.

jag ska prova med kalium. Behöver jag ta kalcium också?

Du har fattat rätt.. i början så sjunker Insulin och du kissar ut både Ketonkroppar och olika salter!

Såå.. det e därför man rekommenderar att man i början dricker minst två koppar hemakokt benbuljong, per dag (jag skulle vilja ha en studie om hur många som faktiskt följer det rådet?) !:huh:

Iallafall.. torr mun.. och eventuellt smak av död råtta i munnen och på det känslan av att bära full riddarustning varje gång man går upp för en trappa  är ett gott tecken på att man inlett LCHF och är i en omställningsfas!

Hur som helst.. Insulin stimulerar njuren att återuppta mer salt.. främst natrium, helst vanligt sk koksalt.. gärna ekologiskt.. och det handlar om att kroppen använder salt för att reglera blodvolymen.

Njuren återupptar salt och vatten följer med via Osmos, blodvolymen stiger, blodtrycket ökar.. utan att andra hormoner behöver ingripa.

Inte nog med detta.. vi har mekanismer/signalsubstanser som triggar saltsug, utifall vi skulle får för lite sådant via kosten.

Jag är nog på något sätt inne på att du fortfarande är inne i någon form av omställning?

• Gilla 4
Länk till inlägg

Om du fortfarande är yr skulle jag öka på saltdosen lite mer. Se till att öka på med spenat till varje måltid(magnesium) + avocado för potassium. Därtill magnesium och potassium-tillskott.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Aså.. yrsel och salt!

Grejen är att eventuell yrsel vid eventuell saltbrist beror på lågt blodtryck.

Högt blodtryck är inte bra, rätt ofta beror det på metabolt syndrom/hyperinsulinemi.

Iallafall, Tambocor kan tydligen ge sådana biverkningar.

"Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 av 10 användare): Svindel, en känsla av ostadighet, och synstörningar i form av suddighet och inställningssvårigheter. "

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19860829000012

• Gilla 4
Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Är man fortfarande i övergångsfasen efter 4,5 vecka?

Jag har lågt blodtryck normalt sett och tambocor sänker ju säkert blodtrycket ytterligare så att jag är lite yr är kanske inte så konstigt. Men jag har ätit tambocor sen början av juni och det är först när jag gick över till lchf som jag blivit mer yr och törstig. 

Försöker dricka mycket men kissar också mycket, får ibland gå upp 1-2 ggr/natt o kissa. Tar jag extra salt blir jag bara ännu törstigare och kissar mer. 

Funderar på att ta kalium också som kosttillskott men vet inte om det är en bra idé eftersom det kan sänka blodtrycket om jag förstått det hela rätt. 

Ska ringa VC idag och be att få ta lite blodprover. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Evis sade:

Är man fortfarande i övergångsfasen efter 4,5 vecka?

Du borde närma dig gränsen. För mig tog det drygt en månad att slippa hjärndimma och liknande men flera månader innan jag kände mig pigg och stark i kroppen. Andra tycks bara behöva några dagar att ställa om så det är väldigt individuellt.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag tänkte att jag kan tillföra lite mer personliga erfarenheter i detta. 

Jag hade yrsell och lite problem med drickande/kissande och jag tror faktiskt att det höll i sig i ca 6 veckor efter att vi börja äta LCHF. 

Min man kände inte alls som jag men jag var känslig länge. Jag drack buljong varje dag i flera veckor och insåg för några veckor sedan att jag inte behöver det mer ,det har försvunnit men det tog "länge" för mig. 

Kan fortfarande vissa dar känna mig yr och illamående och har lärt mig att det är min kropp som behöver salt . 

I början drack jag över 2 liter citronvatten per dag men oj vad jag gick på toan men det hjälpte mot muntorrheten o lik. Det har också försvunnit och jag gör ibland bara vissa dricka dagar då jag ser till att få i mer vätska. Men jag tänker att du håller ut några veckor till så kan det hända att det ger med sig . 

• Gilla 3
Länk till inlägg