Jump to content

lacrits68
 Share

Recommended Posts

hej!

Bruka i bland käka lunch på MIX på Mariedahl....! De har "bufe" med allt möjligt fint salladsbord och alla rätter för sig så man kan plocka tex bara kött, fisk, kyckling....!

de har bara lunch....saknar lite nåt ställe man kan gå på en fre kväll!

///Janne

Jag har också letat, är i Umeå lite nu och då. Förra veckan åt jag lunch på Äpplet och bad om lchf-anpassad mat. Det var bordsservering eftersom maten ingick i en konferens. Maten var panerade laxburgare, stekt salladskål och nudlar. Jag fick extra sallad och inga nudlar. Det är ju i alla fall ingen pasta, sa hon som serverade och menade att paneringen inte gick att göra nått åt. Jag skar bort den, men vad som fanns i burgaren i övrigt är jag skeptisk mot för den kvällen satte sötsuget in ordentligt! Så njä, de fick inte riktigt godkänt av mig.

Håller med dig Janne, jag gillar bufféer, för det mesta går det bra att välja ut bra mat, bara de låter blir att göra pastagratäng, lasange och liknande när allt är blandat.

Jag har tyvärr inga bra erfarenheter av middagsställen. Men kan tänka mig att O'learys ska funka om man tar bort potatisen, och kanske synar såserna noga.

Just det, kom på ett ställe som brukar ha bra lunch, fast det är ingen restaurang. På Ica Gourmet på Renmarkstorget kan man köpa matlåda med varm mat eller sallad i buffédisk. De brukar tyvärr ha maizena i varje kötträtt, men de serverar också lax varje dag, med en romsås som innehåller helt okej ingredienser. Man kan också ta av salladsbaren eller varma grönsaker som de brukar ha. Vid lunchtid finns laxen alltid, sedan serveras maten ända fram till 19 men mot slutet fyller de inte på när det tar slut så då är det mer en chansning vad som finns kvar och hur länge det stått på varmhållning.

Operan brukar väl vara skapligt duktiga på att separera kolhydrater som pasta eller potatis från resten av maten. Hjälper väl dock inte om kött-delen är pannerad eller dylikt. Fast de brukar ju ha två rätter, så man borde ha skaplig chans att hitta något som går att äta. Kan dock blir svårt att få väldigt strikta kolhydratsriktmärken att fungera.

Jag har en kompis som driver en mkt känd restaurang mitt i centrum och påtalat detta med att de borde ha ett renodlat LCHF-alternativ varje dag till lunchen men inte riktigt fått gehör ännu.....;)

Vad jag vet finns det ingen sådan restaurang i Umeå ännu men ALLA som har lunchbuffé är ju i princip samma sak tycker jag, bara att plocka på sig det som är gott! ;)

Några fler tips i centrum:

- Restaurang Balder

- Tre Kronor/Ronyas

- TC

- Taj Mahal

- Gandhi

- Eastern Palace vid Vasaplan

• 1 month later...
  • 2 months later...

Jag var på konferens i Umeå i veckan och kunde äta gott hela tiden. Valde bara bort potatis osv..ja ni vet.

Men på hotell comfort Winn på Skolgatan hade de en underbart bra frukostbuffe som satsat på ekologiska varor. Fanns även möjlighet att ta med en matpåse också. Naturligtvis hade de bröd osv också men de hade gott om buffé för kolisratare. Kommer definitivt vilja bo där igen. Tror den är öppen för alla.

• 5 weeks later...

Kan tipsa om att gå på Tapas och käka i Umeå.

Riktigt god mat och lätt att komponera en lchfvänlig meny med lite extra ostar och god aioli vid sidan om :-)

Vet inte om de har luncher men som middagsalternativ är de det bästa jag hittat hittills.

• 1 month later...

En kompis skulle bjuda mig på lunch ifredags. Det var en härlig lunchbuffé.Kyckling, kassler, salladsbor samt saker man kunde hoppa över. Dryck och kaffe ingick. De frågade vad jag ville dricka. Jag sa mineralvatten men fick till svar: DET ÄR BARA LÄSK SOM INGÅR. Jag sa: MEN JAG SER NI HAR JU RAMLÖSA! Jag fick då svaret: DET ÄR LÄSK SOM INGÅR OCH SKA DU HA RAMLÖSA VILL JAG HA 20 KRONOR EXTRA!!!!!!!!
VI GICK DÄRIFRÅN, ALDRIG MER SKA JAG ÄTA DÄR!!!!