lichek Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 Hej! Jag skriver här för att få pepp när orken tryter och suget sätter in! Jag har ätit LCHF sedan 1 januari (ett vad med min mamma) och gått ner rätt så mycket, vet inte hur mycket faktiskt. Jag bar på några extrakilon efter min graviditet och mammaledighet och jag ligger nu och gungar 2 kilo upp och ner. Jag är inte längre överviktig (62-64 kg till 168 cm) men jag har ett midjemått som skulle få vilken läkare som helst att bli bekymrad (94 cm!). Mitt mål är nu att bli av med kärlekshandtagen och att bryta mitt chokladsug. Jag äter inget gluten, lagar "ren" mat och undviker mejerier så mycket jag kan. Jag kan överäta på ost, choklad (även 85%-ig) och nötter, så till den grad ibland att jag undrar om jag borde gå på möte hos OA. Det är mycket känsloätning! Till saken hör att jag för ganska snart ett år sedan lämnade pappan till mitt barn och har haft en lång resa med ångest och dåligt mående sedan dess. Detta är nu mycket bättre men ännu är jag inte i mål. Jag jobbar mycket med att få ner mina stressnivåer med meditation och yoga, jag planerar in egentid med mig själv och väljer bort att göra sådant som kostar för mycket energi. Jag löptränar så ofta jag kan med en 2-åring på 50% och det gör gott för mitt huvud. Jag tar tillskott i form av d- och c-vitamin, omega 3, magnesium och zink, det senaste har hjälpt mig få en vettig menscykel igen. Mitt stora problem är att jag har svårt att hålla mig ifrån choklad, och blir jag bjuden av välvilliga släktingar som ordnat fika så kan jag sätta i mig nästan en hel brieost. Jag behöver ett forum där jag kan skriva och få pepp istället för att stoppa i mig den där chokladkakan (som kan vara allt från 90%-ig till mjölkchoklad). Jag är dessutom distriktssköterska och påläst så jag VET vad jag ska göra, jag bara gör det inte. Vad tror ni om det, kan ni hjälpa och peppa mig? Kanske komma med tips och råd? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted October 16, 2017 Popular Post Share Posted October 16, 2017 Hej och välkommen hit... Det enda som funkar för mig är när jag är i stabil ketos då klarar jag att stå emot allt och jag har inga sug. men när jag körde liberal LCHF trillade jag dit mellan varven. Det viktigaste är ju ändå att konstatera att du gjort mycket rätt och verkar vara på rätt väg! så KEEP UP THE GOOD WORK! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 39 minuter sedan, lichek sade: Hej! Jag skriver här för att få pepp när orken tryter och suget sätter in! Jag har ätit LCHF sedan 1 januari (ett vad med min mamma) och gått ner rätt så mycket, vet inte hur mycket faktiskt. Jag bar på några extrakilon efter min graviditet och mammaledighet och jag ligger nu och gungar 2 kilo upp och ner. Jag är inte längre överviktig (62-64 kg till 168 cm) men jag har ett midjemått som skulle få vilken läkare som helst att bli bekymrad (94 cm!). Mitt mål är nu att bli av med kärlekshandtagen och att bryta mitt chokladsug. Jag äter inget gluten, lagar "ren" mat och undviker mejerier så mycket jag kan. Jag kan överäta på ost, choklad (även 85%-ig) och nötter, så till den grad ibland att jag undrar om jag borde gå på möte hos OA. Det är mycket känsloätning! Till saken hör att jag för ganska snart ett år sedan lämnade pappan till mitt barn och har haft en lång resa med ångest och dåligt mående sedan dess. Detta är nu mycket bättre men ännu är jag inte i mål. Jag jobbar mycket med att få ner mina stressnivåer med meditation och yoga, jag planerar in egentid med mig själv och väljer bort att göra sådant som kostar för mycket energi. Jag löptränar så ofta jag kan med en 2-åring på 50% och det gör gott för mitt huvud. Jag tar tillskott i form av d- och c-vitamin, omega 3, magnesium och zink, det senaste har hjälpt mig få en vettig menscykel igen. Mitt stora problem är att jag har svårt att hålla mig ifrån choklad, och blir jag bjuden av välvilliga släktingar som ordnat fika så kan jag sätta i mig nästan en hel brieost. Jag behöver ett forum där jag kan skriva och få pepp istället för att stoppa i mig den där chokladkakan (som kan vara allt från 90%-ig till mjölkchoklad). Jag är dessutom distriktssköterska och påläst så jag VET vad jag ska göra, jag bara gör det inte. Vad tror ni om det, kan ni hjälpa och peppa mig? Kanske komma med tips och råd? Jag tror att du kan få mycket hjälp av LCHFingenjören. http://lchfingenjoren.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 16, 2017 Author Share Posted October 16, 2017 10 minuter sedan, jesper sade: Hej och välkommen hit... Det enda som funkar för mig är när jag är i stabil ketos då klarar jag att stå emot allt och jag har inga sug. men när jag körde liberal LCHF trillade jag dit mellan varven. Det viktigaste är ju ändå att konstatera att du gjort mycket rätt och verkar vara på rätt väg! så KEEP UP THE GOOD WORK! Hej och tack! Jag har läst din tråd om att stanna i ketos, väldigt inspirerande! Hur lång tid tog det för dig att bli av med övergångsproblemen? Jag tror att ketos är en väg att gå för mig men jag kommer aldrig dit för jag faller hela tiden för frestelser. Hur gör du när du är iväg? Min mor (som en gång också åt LCHF) kan nu i missriktad välvilja köpa glutenfritt bröd till mig fullt av tillsatser och jag får dåligt samvete när jag inte vill äta det. Det ligger nu i frysen... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 16, 2017 Author Share Posted October 16, 2017 11 minuter sedan, jala sade: Jag tror att du kan få mycket hjälp av LCHFingenjören. http://lchfingenjoren.se/ Ja, jag följer henne, hon är stencool! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 Kan du få tag på 90 % choklad? Lindts 90 % finns i en del affärer. För mig fungerar det med en ruta av den. 85-86 % kan jag äta som godis och sätta i mig hela kakan om jag får en chans. Fungerar det med mejerier hemma för dig eller överäter du dem hemma också? Kan du tänka dig en mejerifri månad? Kasein påverkar hjärnans belöningssystem och det kan ta tre veckor innan hjärnan har programmerat om sig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 Överätningsproblematik är nog väldigt olika, själv kan jag lätt överäta lindts 90 %. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 Hej! Oj vad jag känner igen mig i din beskrivning! Jag håller på att forma om min numera hyfsat viktstabila kropp med hjälp av lågpulsträning (MAF). Tyvärr har jag ett klimakterium som pga sänkta östrogennivåer tycker att fett ska tas från brösten istället för magen men alla mått har minskat och byxorna har "häng" i rumpan. Känsloätandet, som jag brukar kalla min "ätstörning" (jag vet att vissa triggar negativt på det ordet), är ett jäkla helvete, ursäkta språket. Jag har inga jättebra tips, jag har perioder när jag faller ner i det träsket och perioder när det går bättre. Min värsta tidpunkt är när jag kommer hem från jobbet, då jag går en raid i kylen vare sig jag är hungrig eller inte, men kan jag palta mig iväg på träning då så klarar jag det den dagen. Personligen klarar jag inte periodisk fasta för jag blir besatt av tanken på mat (långtidsfasta har jag ägnat mig åt och det har gått bra) men många blir hjälpta av det. Jag tror inte det är det första man ska testa när man lägger om kosten men nu har du hållit på en tid, gått ner och ska försöka hitta nåt som bryter suget så då kan det absolut vara ett verktyg på vägen. Jag tror man behöver identifiera sina värstingtillfällen så man kan vara beredd på att parera. Sedan går det bättre med åren, det gör det. Och, kanske det viktigaste, så ska man vara snäll mot sig själv när man fallit. Resa sig upp, borsta av sig och ta nya tag (dvs det är inte "kört" på nåt vis). Jag kan tipsa om tråden "Overweight vs overfat" här i forumet som jag påbörjade när jag upptäckte hur en annan sorts träning omformade min kropp. Sedan följdes den upp med en tråd om träningsformen MAF som är en jättelång tråd vid detta laget. Varmt lycka till! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 16, 2017 Author Share Posted October 16, 2017 51 minuter sedan, Petra183 sade: Kan du få tag på 90 % choklad? Lindts 90 % finns i en del affärer. För mig fungerar det med en ruta av den. 85-86 % kan jag äta som godis och sätta i mig hela kakan om jag får en chans. Fungerar det med mejerier hemma för dig eller överäter du dem hemma också? Kan du tänka dig en mejerifri månad? Kasein påverkar hjärnans belöningssystem och det kan ta tre veckor innan hjärnan har programmerat om sig. Ja 90%-ig fungerar bättre men jag kan fortfarande moffa, bara lite långsammare Jag är näst intill mejerifri, använder kokosgrädde/mjölk hellre än kogrädde. Jag har yoghurt hemma men det är för min dotters frukost (i övrigt äter hon det jag äter) men äter inte det själv. Jag äter mycket smör men jag har förstått att det inte är så mkt kasein i det. Annars håller jag mig mest till getost för att undvika kasein (den jag köper har ingen komjölk i sig). Det är när jag är iväg, mest hos min mamma, som det spårar ur med osten. Hemma är det choklad som är problemet. 18 minuter sedan, MariaF sade: Hej! Oj vad jag känner igen mig i din beskrivning! Jag håller på att forma om min numera hyfsat viktstabila kropp med hjälp av lågpulsträning (MAF). Tyvärr har jag ett klimakterium som pga sänkta östrogennivåer tycker att fett ska tas från brösten istället för magen men alla mått har minskat och byxorna har "häng" i rumpan. Känsloätandet, som jag brukar kalla min "ätstörning" (jag vet att vissa triggar negativt på det ordet), är ett jäkla helvete, ursäkta språket. Jag har inga jättebra tips, jag har perioder när jag faller ner i det träsket och perioder när det går bättre. Min värsta tidpunkt är när jag kommer hem från jobbet, då jag går en raid i kylen vare sig jag är hungrig eller inte, men kan jag palta mig iväg på träning då så klarar jag det den dagen. Personligen klarar jag inte periodisk fasta för jag blir besatt av tanken på mat (långtidsfasta har jag ägnat mig åt och det har gått bra) men många blir hjälpta av det. Jag tror inte det är det första man ska testa när man lägger om kosten men nu har du hållit på en tid, gått ner och ska försöka hitta nåt som bryter suget så då kan det absolut vara ett verktyg på vägen. Jag tror man behöver identifiera sina värstingtillfällen så man kan vara beredd på att parera. Sedan går det bättre med åren, det gör det. Och, kanske det viktigaste, så ska man vara snäll mot sig själv när man fallit. Resa sig upp, borsta av sig och ta nya tag (dvs det är inte "kört" på nåt vis). Jag kan tipsa om tråden "Overweight vs overfat" här i forumet som jag påbörjade när jag upptäckte hur en annan sorts träning omformade min kropp. Sedan följdes den upp med en tråd om träningsformen MAF som är en jättelång tråd vid detta laget. Varmt lycka till! Ja jag har faktiskt börjat se det som en ätstörning och jag tror att det är viktigt för mig att erkänna det för mig själv. Min värsta tid är efter middagen när dottern somnat och jag har lite tid för mig själv, då är det lätt att "unna sig" (värsta ord jag vet!). Fasta brukar funka bra för att bryta suget, då kör jag fasta från middag till middag. Dock har det blivit en grej att jag kan tillåta mig själv att överäta en kväll för att sen fasta dagen efter för att "kompensera". Rent intellektuellt vet jag att det inte funkar så men man har väl en kapad hjärna! Jag överäter oftast sånt som räknas som "godkänd" mat i lchf-kretsar men det blir ändå ett destruktivt beteende och det gör ju att jag inte går ner de där sista 4-6 kilona som jag vill bli av med. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan S Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 Sysselsätt dig ! Med något annat än ”mat”/”snacks” . Jag kan se till mig själv när mina barn somnat, så vill jag ibland grabba efter de där jordnötterna jag har, men eftersom jag gillar att spela ett visst datorspel så vet jag att det kommer sysselsätta mig och få bort tankar på annat. Samt ockupera mina händer :). Sen har några timmar försvunnit och det är dags att sova (eller det är för sent på kvällen att äta något). Du verkar göra rätt i teorin, stålsätt dig eller förvilla dig själv (sysselsätt sig). Så kommer klockan ticka. när jag fastar känner jag mest att det är klockan som är problemet, (nu är det x timmar kvar till middag, y timmar kvar ...) lösningen är sysselsättning, jag är inte hungrig . Men det vore gott med nåt ... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 1 timme sedan, lichek sade: Hur lång tid tog det för dig att bli av med övergångsproblemen? Jag kommer inte ihåg exakt men kanske 2 veckor som var hemska sedan började det bli bättre och bättre. Men jag gjorde inte som rekommenderat dock... Jag körde mycket träning direkt och ganska hård sådant om jag inte missminner mig, Iofs tränade jag hårt innan också men rekommendationerna är väl att köra mindre hårt i övergången, 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 Jag äter inte choklad alls, för jag kan inte begränsa det. När jag blir chokladsugen gör jag istället äggmjölk med kakao. Det stillar suget och fungerar som en hel måltid. Hoppas du hittar strategier som hjälper dig. Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 16, 2017 Author Share Posted October 16, 2017 Ikväll blev det stekt ägg, bacon, avokado och hemgjord majjo! Några bitar getost slank ner medan baconet bubblade i pannan och 10-12 mandlar efter maten. Nu sysselsätter jag mig med stickning och en kopp fin-te. Riktigt mätt men suget finns där. Låter smart med chokladen, att låta bli! Det kanske är enda raka vägen att gå, äggmjölk med raw kakao är ju väldigt gott! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 16, 2017 Author Share Posted October 16, 2017 1 timme sedan, jesper sade: Jag kommer inte ihåg exakt men kanske 2 veckor som var hemska sedan började det bli bättre och bättre. Men jag gjorde inte som rekommenderat dock... Jag körde mycket träning direkt och ganska hård sådant om jag inte missminner mig, Iofs tränade jag hårt innan också men rekommendationerna är väl att köra mindre hårt i övergången, Jag har redan dragit ner lite på träningen. Har gått sämre och sämre med löpningen den senaste veckan men så har jag också varit hemma med sjukt barn - klarat mig själv än så länge men det känns som att det ligger nåt i kroppen. Har också nån överansträngning i vaderna som hindrar mig, behandlar med liniment fn men det är riktigt störigt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 50 minuter sedan, lichek sade: Jag har redan dragit ner lite på träningen. Har gått sämre och sämre med löpningen den senaste veckan men så har jag också varit hemma med sjukt barn - klarat mig själv än så länge men det känns som att det ligger nåt i kroppen. Har också nån överansträngning i vaderna som hindrar mig, behandlar med liniment fn men det är riktigt störigt! Det är helt sjukt vad det går dåligt i början men misströsta inte sedan blir du en duracellkanin! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 För min del: finns det i skafferiet/kylen så äter jag. Så vissa saker går inte att ha hemma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 16, 2017 Share Posted October 16, 2017 5 timmar sedan, lichek sade: Ja jag har faktiskt börjat se det som en ätstörning och jag tror att det är viktigt för mig att erkänna det för mig själv. Min värsta tid är efter middagen när dottern somnat och jag har lite tid för mig själv, då är det lätt att "unna sig" (värsta ord jag vet!). Fasta brukar funka bra för att bryta suget, då kör jag fasta från middag till middag. Dock har det blivit en grej att jag kan tillåta mig själv att överäta en kväll för att sen fasta dagen efter för att "kompensera". Rent intellektuellt vet jag att det inte funkar så men man har väl en kapad hjärna! Jag överäter oftast sånt som räknas som "godkänd" mat i lchf-kretsar men det blir ändå ett destruktivt beteende och det gör ju att jag inte går ner de där sista 4-6 kilona som jag vill bli av med. Ojojoj, återigen känner jag igen mig... Fasta av fel anledning, dvs som kompensation, hävdar jag är vansinne! Inte alla håller med, jag vet, men när man har en hjärna som programmerats att kalkylera allt, att kompensera, gömma... så är det vidrigt destruktivt. Överätning är överätning oavsett vad man äter. Möjligen kan LCHF-vänligt göra viktökningen mindre (man kan överäta mer av "rätt saker" utan viktuppgång). Sedan har jag konstaterat att hur många kalorier jag än förbränner så märks det inte - så länge jag förbränner glykogen istället för fett (tränar man för intensivt bränner man främst glykogen). Det finns de som bränner fett med styrketräning men jag är lite osäker på hur det funkar (nåt med IGF-1 tror jag). Ska du träna så läs på om MAF (nu tjatar jag på dig som jesper tjatade på mig i fjol). Ett fantastiskt verktyg! Om det inte är för sent när dottern somnat, kan du lägga in nåt som distraherar då istället för att äta? Som med stickningen? Gärna mönsterstickning! Min man älskar att kolla på film men har börjat kolla medan han går på löpbandet. Svårt att äta samtidigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 17, 2017 Share Posted October 17, 2017 Choklad är underbart! Jag älskar också choklad men klarar att ha mörk choklad hemma utan att överäta. Ljus choklad går alltid bort. Har du testat Kakaonibs? De innehåller ju inget socker men innehåller ändå det nyttiga som finns i kakaon som ex. tryptofan som hjälper till att bilda serotonin. Det kanske inte är kakaon i chokladen som triggar utan sockret. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 17, 2017 Share Posted October 17, 2017 9 minuter sedan, DRAKULLA sade: Det kanske inte är kakaon i chokladen som triggar utan sockret. Tror det var Anna Hallén som för flera år sedan undrade hur mycket kakao man klarar att äta... Blandar man det med smör blir det inte mycket bättre. Kanske börjar det bli uthärdligt om man blandar i havregryn men fortfarande tveksamt om det är riktigt gott. Men lägger man då till socker, då kan man äta hur mycket som helst för chokladbollar, DET är gott det! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 17, 2017 Share Posted October 17, 2017 1 timme sedan, MariaF sade: Tror det var Anna Hallén som för flera år sedan undrade hur mycket kakao man klarar att äta... Blandar man det med smör blir det inte mycket bättre. Kanske börjar det bli uthärdligt om man blandar i havregryn men fortfarande tveksamt om det är riktigt gott. Men lägger man då till socker, då kan man äta hur mycket som helst för chokladbollar, DET är gott det! Kakao - smör- havregryn är väl Inga problem att äta; men kanske inte mer än några dl...nej, gör något annat I stället. Chokladsug kan vara magnesiumbrist. Men det där lätt hysteriska måste-äta-även-om-jag-inte-är-hungrig-suget; det är snarare stressätande, åtminstone för mig. Tror iofs att magnesium är bra även där. Och kanske lite andra tillskott. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 17, 2017 Author Share Posted October 17, 2017 9 timmar sedan, MariaF sade: Ojojoj, återigen känner jag igen mig... Fasta av fel anledning, dvs som kompensation, hävdar jag är vansinne! Inte alla håller med, jag vet, men när man har en hjärna som programmerats att kalkylera allt, att kompensera, gömma... så är det vidrigt destruktivt. Överätning är överätning oavsett vad man äter. Möjligen kan LCHF-vänligt göra viktökningen mindre (man kan överäta mer av "rätt saker" utan viktuppgång). Sedan har jag konstaterat att hur många kalorier jag än förbränner så märks det inte - så länge jag förbränner glykogen istället för fett (tränar man för intensivt bränner man främst glykogen). Det finns de som bränner fett med styrketräning men jag är lite osäker på hur det funkar (nåt med IGF-1 tror jag). Ska du träna så läs på om MAF (nu tjatar jag på dig som jesper tjatade på mig i fjol). Ett fantastiskt verktyg! Om det inte är för sent när dottern somnat, kan du lägga in nåt som distraherar då istället för att äta? Som med stickningen? Gärna mönsterstickning! Min man älskar att kolla på film men har börjat kolla medan han går på löpbandet. Svårt att äta samtidigt. Jag har kollat in din tråd om MAF och är nyfiken på det, det låter så vettigt! MEN! Då måste jag skaffa en pulsklocka och undrar lite vad som är bäst. Ska man ha en med bröstband? Jag har varit lite sugen på en Apple Watch ett tag, skulle den funka? Kan man lita på en sån mätning på handleden? När jag googlar får jag lite olika svar. En riktig värsting-klocka kostar ju lika mkt som en apple watch så jag blir lite fundersam, dock betalar man ju mycket för designen när man köper apples produkter... Jag stickar varje dag! Tyvärr är det inte svårt nog för att distrahera mig från maten men det är en del i min återhämtning. Med nytt gott Pukka-te igår så klarade jag mig däremot fint! Var nog den fantastiska känslan av gott te i fin kopp som gjorde susen, ibland behövs inte så himla mycket ändå. Och så all pepp från er! Vilket underbart gäng ni är 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 17, 2017 Author Share Posted October 17, 2017 32 minuter sedan, Effie sade: Chokladsug kan vara magnesiumbrist. Men det där lätt hysteriska måste-äta-även-om-jag-inte-är-hungrig-suget; det är snarare stressätande, åtminstone för mig. Tror iofs att magnesium är bra även där. Och kanske lite andra tillskott. Jag äter Holistics magnesium som innehåller magnesiummalat, citrat och laktat, vad jag har sett så ska det vara bra former med god biotillgänglighet. Äter 2 på kvällen men kanske borde öka det? Står att man kan ta 1-4 per dygn. Tar också d- och c-vitamin, omega 3 och järn. Har ätit zink ett tag men slutat i denna menscykeln för att se hur det påverkar mig. Det har varit fantastiskt för min cykel som stabiliserat sig! Har du några andra tillskott som förslag? Har B12 hemma men tyckte jag blev illamående av dem och jag äter en del eko-kött och vet inte därför inte om jag behöver ta dem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 17, 2017 Share Posted October 17, 2017 1 timme sedan, lichek sade: En riktig värsting-klocka kostar ju lika mkt som en apple watch så jag blir lite fundersam, dock betalar man ju mycket för designen när man köper apples produkter... Finns budgetvariant för 299 kr på Clas Ohlson om man inte vill gå all-in till att börja med. https://www.clasohlson.com/se/Pulsklocka-med-bröstband/31-8539 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 17, 2017 Share Posted October 17, 2017 4 timmar sedan, lichek sade: Jag har kollat in din tråd om MAF och är nyfiken på det, det låter så vettigt! MEN! Då måste jag skaffa en pulsklocka och undrar lite vad som är bäst. Ska man ha en med bröstband? Jag stickar varje dag! Tyvärr är det inte svårt nog för att distrahera mig från maten men det är en del i min återhämtning. Med nytt gott Pukka-te igår så klarade jag mig däremot fint! Var nog den fantastiska känslan av gott te i fin kopp som gjorde susen, ibland behövs inte så himla mycket ändå. Maffetone rekommenderar bröstband för de är tillförlitligare och jag tror den Tureborgaren föreslår är bra nog. Jag började med denna (som på rea kostar 350kr): https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/ovriga-tillbehor/puls-prestationsmatare/wahoo-tickr-pulsband-med-bluetooth-smart-p95312 Att jag började var just för att det är så logiskt, hela konceptet liksom. Allt bara föll på plats. Sen ska man kanske inte börja när man är så tydligt på väg mot klimakteriet, det har inte varit en lätt resa, men det har verkligen hjälpt mig med energi i vardagen, ändra kroppsformen, förstå varifrån smärtan i hälsenan kommer mm. Kolla gärna Maffetones hemsida där han skrivit om t ex "ab flab" (magfläsket, alltså). Kom ihåg att han vänder sig till ultradistansatleter så blir det lättare att läsa. www.maffetone.com Avledning är bra men för mig har det aldrig funkat med att sitta still om jag inte är väldigt upptagen med att sysselsätta händerna (brodera går ganska bra när jag måste räkna, det var därför jag föreslog mönsterstickning). Lyxkänslan med en god kopp te går över snabbt och suget består, tycker jag. tyvärr.. Dina kosttillskott verkar vettiga men zink kan vara viktigare än järn (förutsatt att du äter rött kött). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 17, 2017 Author Share Posted October 17, 2017 6 timmar sedan, MariaF sade: Maffetone rekommenderar bröstband för de är tillförlitligare och jag tror den Tureborgaren föreslår är bra nog. Jag började med denna (som på rea kostar 350kr): https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/ovriga-tillbehor/puls-prestationsmatare/wahoo-tickr-pulsband-med-bluetooth-smart-p95312 Att jag började var just för att det är så logiskt, hela konceptet liksom. Allt bara föll på plats. Sen ska man kanske inte börja när man är så tydligt på väg mot klimakteriet, det har inte varit en lätt resa, men det har verkligen hjälpt mig med energi i vardagen, ändra kroppsformen, förstå varifrån smärtan i hälsenan kommer mm. Kolla gärna Maffetones hemsida där han skrivit om t ex "ab flab" (magfläsket, alltså). Kom ihåg att han vänder sig till ultradistansatleter så blir det lättare att läsa. www.maffetone.com Avledning är bra men för mig har det aldrig funkat med att sitta still om jag inte är väldigt upptagen med att sysselsätta händerna (brodera går ganska bra när jag måste räkna, det var därför jag föreslog mönsterstickning). Lyxkänslan med en god kopp te går över snabbt och suget består, tycker jag. tyvärr.. Dina kosttillskott verkar vettiga men zink kan vara viktigare än järn (förutsatt att du äter rött kött). Ab flab - definitivt det jag har! Och ont i hälsenorna också! Köpte en pulsmätare efter jobbet och tog min korta runda på 4km. Lyckades hålla mig precis på min MAF-puls med mest långsam jogg/lufs och lite gång. Kändes härligt! Som att jag äntligen har koll på vad jag gör! Tack för alla tips! jag äter järn för att jag har rikliga blödningar vid mens, tydligen kan man få det av järnbrist och inte tvärt om. Och det har hjälpt bra så den behåller jag, bara 20 mg Men kan nog lägga tillbaka zink, den gav trevlig biverkning i form av ökad libido 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 19, 2017 Author Share Posted October 19, 2017 Hej, En liten uppdatering. Skött mig ok i 3 dagar nu Igår gick jag en raid i skåpen efter att dottern somnat men innan jag hann stoppa i mig mer än 2-3 mandlar så insåg jag att jag inte hade druckit min saltshot. Så efter den försvann suget och jag kunde sätta mig ner i soffan med te och stickning. Har känt mig lite yr till och från men det är jag van vid från tidigare tillfällen då jag varit strikt. I morse ställde jag mig på vågen och har gått från 64,9 kg i måndags till 61,3 kg idag. Det är jag också van vid, tappar mycket de första dagarna som antagligen är vätska, säkert därför jag känner mig yr. Så det går framåt och det känns bra att skriva här, nästan som att föra lite dagbok 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 20, 2017 Share Posted October 20, 2017 22 timmar sedan, lichek sade: I morse ställde jag mig på vågen och har gått från 64,9 kg i måndags till 61,3 kg idag. Jag blir lite kluven till att "gilla" här... men några kilo till nedåt så kan jag göra det. Du är ju ganska lång, ändå. Ska bli spännande att se om du kan få kroppen att formas om nu. Vikten i sig är ju betydligt mindre intressant än måtten. Glöm inte hålla koll på dessa! Omformning kan dock ta lite tid så utrusta dig med tålamod... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 20, 2017 Author Share Posted October 20, 2017 4 timmar sedan, MariaF sade: Jag blir lite kluven till att "gilla" här... men några kilo till nedåt så kan jag göra det. Du är ju ganska lång, ändå. Ska bli spännande att se om du kan få kroppen att formas om nu. Vikten i sig är ju betydligt mindre intressant än måtten. Glöm inte hålla koll på dessa! Omformning kan dock ta lite tid så utrusta dig med tålamod... Japp håller med! Jag har en målvikt som jag tar lite med en nypa salt, men för mig nu så är omfånget och kroppsformen det viktigaste. Jag ser som sagt smalare ut än jag är. Men det känns bra i kroppen och huvudet idag, och efter jobbet ska jag ut och MAF:a! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 20, 2017 Share Posted October 20, 2017 Det verkar ju rulla på bra! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 21, 2017 Author Share Posted October 21, 2017 En fråga ang träning. Var ute igår i en timme och sprang på min MAF-puls hela vägen. Kändes så himla gött och kunde säkert ha varit ute i minst en halvtimme till om jag inte hade blivit så kall om händerna (ska köpa handskar idag). Jag har tidigare löptränat på ”klassiskt” vis där jag hela tiden försökt förbättra min tid per km men det har varit lite av och till de senaste åren, främst pga graviditet och barn. Sedan i januari i år har jag löptränat regelbundet 2-3 gånger i veckan. Den senaste tiden har jag börjat få väldigt ont i mina vader/hälsenor efter träningen som hållit i sig 1-2 dagar. Igår hade jag inte ont nånstans under hela timmen jag sprang och inte idag heller. Känner av träningsvärk i höftböjarmuskeln (!) vilket också kan bero på att jag börjat öva mig på att sitta på huk. Men kan jag ut och springa idag också? Brukar vara noga med att vila en dag mellan passen men nu känner jag mig peppad på att ge mig ut både idag och imorgon (får passa på under barnfria helger). Är det dumt att pressa kroppen så? Kosten har jag skött bra hela veckan, dock sovit riktigt dåligt och känner mig trött men inte trött i kroppen utan i huvudet och ögonen (fattar ni vad jag menar?). Mentalt känner jag mig väldigt bra för första gången på säkert en månad, vet att socker drar ner mig. Tips oh tankar? Kan jag köra ett pass igen idag? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 21, 2017 Share Posted October 21, 2017 Våra kroppar är byggda för mycket rörelse och som princip tror jag att alla borde röra sig betydligt mer än vad vi gör. Det som är det fina med att MAFFA är just att det inte sliter på kroppen vilket innebär att man kan köra betydligt mer. Men är det vaden eller hälsenan som spökar? Du är i god form och jag ser inga problem att springa i MAF tempo idag igen om du inte får känningar som förvärras. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 21, 2017 Author Share Posted October 21, 2017 14 minuter sedan, jesper sade: Våra kroppar är byggda för mycket rörelse och som princip tror jag att alla borde röra sig betydligt mer än vad vi gör. Det som är det fina med att MAFFA är just att det inte sliter på kroppen vilket innebär att man kan köra betydligt mer. Men är det vaden eller hälsenan som spökar? Du är i god form och jag ser inga problem att springa i MAF tempo idag igen om du inte får känningar som förvärras. Härligt! Då gör jag det så länge det känns bra i kroppen Det sträcker sig upp från hälsenan mitt bak och längs utsidan av vaden. Har korta hälsenor som antagligen är ärftligt, min pappa som också löptränar mycket har samma problem. Men fick som sagt inga känningar igår! Däremot är mitt VO2Max helt bedrövligt enl min pulsklocka Visst borde detta också förbättras med MAF? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 21, 2017 Share Posted October 21, 2017 36 minuter sedan, lichek sade: Däremot är mitt VO2Max helt bedrövligt enl min pulsklocka Visst borde detta också förbättras med MAF? Ja och nej... Fan nu börjar jag låta som @Zepp. Ditt hjärta blir starkare. du bygger många nya blodbanor och ökar din blodvolym. bygger många microkonditor ( stavning?) mm så indirekt menar jag att du får ett bättre vo2max... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 21, 2017 Author Share Posted October 21, 2017 24 minuter sedan, jesper sade: Ja och nej... Fan nu börjar jag låta som @Zepp. Ditt hjärta blir starkare. du bygger många nya blodbanor och ökar din blodvolym. bygger många microkonditor ( stavning?) mm så indirekt menar jag att du får ett bättre vo2max... Jag har svårt för att begripa detta, och också varför det är så sjukt dåligt. Fattar grejen med att man bygger fler mitokondrier men tycker det är så skumt att jag har så dålig kapacitet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 21, 2017 Share Posted October 21, 2017 2 timmar sedan, lichek sade: Jag har svårt för att begripa detta, och också varför det är så sjukt dåligt. Fattar grejen med att man bygger fler mitokondrier men tycker det är så skumt att jag har så dålig kapacitet Mm.. nu börjar jag låta som jesper.. men hur som helst, man måste bygga upp sin aeroba förmåga och det tar tid. Vem som helst kan kolhydratladda och sen rusa ut för att träna tills laktatmetabolisen sätter stopp. Kolhydratladdning är knappast något problem i dag, snarare tvärt om. Och själva ideen med Maffeträning är då att om man tränar anaerobt så bygger man lixom de mekanismerna och inte de aeroba. Och ett sätt att kontrollera detta är då pulsen, dvs det är en indirekt metod för att kolla om man tränar/övar sin fysiska förmåga att träna upp sin syreupptagningsförmåga och allt som det för med sig. Tanken med Maffe är att du skall kunna springa både fortare och längre på samma puls, men det kan ta tid att komma dit. Och skillnaden mellan mig och jesper är förutom att det skiljer minst ett årtionde i ålder så har han en fysik och regelbunden träningsintensitet som jag bara kan drömma om. Men.. han är ungefär lika gammal som min bror, som springer hel och halvmaror.. och han äter inte ens LCHF, (min bror altså)! Utan det handlar då mer om träning, (till skillnad mot mig), och det var väl cirka 20 år sedan vi pysslade med motorsport, min bror och jag. Iallafall.. ponera att jag skulle få den befängda iden att börja träna min fysiska förmåga så lär jag hur som helst överskrida Maffepulsen redan när jag knyter på mig löparskorna. "Anaerob uthållighet är kroppens förmåga att arbeta med hög intensitet under förhållandvis kort tid med hjälp av både aeroba och anaeroba processer. Alltså med hjälp av metaboliska processer som både kräver, respektive inte kräver syre. Kroppen kan utnyttja anaerob uthållighet under kortvariga, maximala belastningar, till exempel sprinterlopp. Anaerobt arbete innebär att kroppen inte har tillräcklig tillgång till syre, utan måste skaffa energi på annat sätt. Då erhålls mjölksyra som biprodukt." https://sv.wikipedia.org/wiki/Anaerob_uthållighet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 21, 2017 Share Posted October 21, 2017 3 timmar sedan, lichek sade: Jag har svårt för att begripa detta, och också varför det är så sjukt dåligt. Fattar grejen med att man bygger fler mitokondrier men tycker det är så skumt att jag har så dålig kapacitet Det är olika skolor. Klockan är byggd efter Firstbeats (?) idéer. Börja med att bestämma dig. MAF eller inte MAF. Bestämmer du dig för MAF så S-K-I-T i vad klockan säger! Maffetone har hållit på länge. Han har kämpat i motvind. Han kämpar fortfarande i motvind. Alla som tror på honom och fullföljer har dock fått fantastiska resultat. Har inte hört en enda (jag pratar ju numera med "alla" om detta... ) som inte är nöjd. Däremot finns det många som inte pallat att fullfölja just för att "bråttom", "resultat", "tid/km", "klockan" osv stressat dem. Och det är synd. Jag har fått mycket sämre tider med MAF, även när jag inte maffar men jag har blivit otroligt stark när jag inte maffar. Bara pumpar på i backarna. Och eftersom jag tror på konceptet, och trots frustrationen, så har jag valt att fortsätta med MAF. Jag vill ju ha fettförbränning, inte snabba tider. Jag vill hålla mig frisk upp i åren (tänker bli minst lika gammal som mormor och jag har över halva livet kvar, hon blev 99). För att minska stressen över klockans olika tröskelvärden och så har jag försökt förstå hur klockan tänker; Vilka formler ligger bakom? Vad ska jag med det eller det värdet till? På så vis kan jag i tanken kompensera klockans visning, dvs jag ser varför den visar som den gör utifrån den teori den är byggd efter. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 21, 2017 Author Share Posted October 21, 2017 1 timme sedan, MariaF sade: Börja med att bestämma dig. MAF eller inte MAF. Ja men bestämt mig har jag gjort, jag kör MAF. Men det handlar väl som du säger om att förstå vad som ligger bakom. Tänker då med tanke på det som Zepp säger att jag har tränat min anaeroba förmåga och inte min aeroba och därför visar min klocka att jag har dåligt VO2Max? Men jag inser nog att med rätt träning så kommer det såklart förbättras och jag är beredd att ge det tid. Kan också tilläggas att jag aldrig tidigare lyckats springa i en hel timme! Och ändå inte känna mig helt slut efteråt. Så jag tror helt klart på konceptet och att detta är rätt väg att gå! idag blev det äggröra till frukost och svart kaffe och lunch på malmös finest lchf/paleo-hak In the pink! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 21, 2017 Share Posted October 21, 2017 54 minuter sedan, lichek sade: Zepp säger att jag har tränat min anaeroba förmåga och inte min aeroba och därför visar min klocka att jag har dåligt VO2Max? Japp! Helt rätt! Klockan är ju gjord att tro att du inte orkar snabbare vid just den pulsen så då påstår den att ditt VO2max är dåligt. 56 minuter sedan, lichek sade: Kan också tilläggas att jag aldrig tidigare lyckats springa i en hel timme! Och ändå inte känna mig helt slut efteråt. Hurra!!!!! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 21, 2017 Author Share Posted October 21, 2017 Lite geggig runda idag! 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 21, 2017 Share Posted October 21, 2017 3 timmar sedan, lichek sade: Ja men bestämt mig har jag gjort, jag kör MAF. Men det handlar väl som du säger om att förstå vad som ligger bakom. Tänker då med tanke på det som Zepp säger att jag har tränat min anaeroba förmåga och inte min aeroba och därför visar min klocka att jag har dåligt VO2Max? Men jag inser nog att med rätt träning så kommer det såklart förbättras och jag är beredd att ge det tid. Kan också tilläggas att jag aldrig tidigare lyckats springa i en hel timme! Och ändå inte känna mig helt slut efteråt. Så jag tror helt klart på konceptet och att detta är rätt väg att gå! idag blev det äggröra till frukost och svart kaffe och lunch på malmös finest lchf/paleo-hak In the pink! Grattis.. för du har dragit rätt slutsatser, trotts mina ofta spydiga och besserwissiga kommentarer! Och här kommer fler, det är antagligen bättre att träna sin anaeroba förmåga än att inte träna alls? När du väl är färdig med den grundläggande träningsförmågan, det tar bara ett halvt år för otränade, så kommer du att halka in på Maffeträning utan särskild ansträngning. Och då kommer pulsband och andra gismos till sin fulla rätt. Och vi kan väl inte få för många appar som är kompatibla med vår senaste smartphone? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 21, 2017 Author Share Posted October 21, 2017 49 minuter sedan, Zepp sade: Grattis.. för du har dragit rätt slutsatser, trotts mina ofta spydiga och besserwissiga kommentarer! Och här kommer fler, det är antagligen bättre att träna sin anaeroba förmåga än att inte träna alls? När du väl är färdig med den grundläggande träningsförmågan, det tar bara ett halvt år för otränade, så kommer du att halka in på Maffeträning utan särskild ansträngning. Och då kommer pulsband och andra gismos till sin fulla rätt. Och vi kan väl inte få för många appar som är kompatibla med vår senaste smartphone? Haha tycker mest du är rolig och inte så spydig! Och vad jag har läst mig till i andra trådar så verkar ju du sitta på mycket kunskap så bäst att lyssna på dig Jo all träning är väl bra men träning med en plan är bättre, i alla fall upplever jag det så det ger mig mer tillfredsställelse i kroppen och knoppen. En upplevelse av att jag vet vad jag håller på med (kanske bara är inbillning, haha!). Och nya appar som mäter saker är löjligt roligt! Blir sådär härligt nördig och vill mäta allt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 22, 2017 Author Share Posted October 22, 2017 Nu har jag inte gått i skåpen på hela helgen. Dock så blir jag plötsligt HUNGRIG som en varg. Inte sugen som tidigare i veckan utan riktig hunger. Känner mig också hungrig på morgonen när jag vaknar vilket jag inte brukar vara. Nu på helgen har jag ätit äggröra på två ägg och en avokado med hemgjord majonnäs till frukost och druckit svart kaffe men brukar dricka kaffe med smör och kokosolja till vardags då morgonen behöver vara så tidseffektivt som möjligt i detta hushåll. Inte längre sugen på att moffa choklad och hade inga problem att tacka nej när syrran erbjöd mig mjölkchoklad igår, däremot så finns ju tanken att ”ja visst skulle det vara gott” men det går att stå emot. Sover dåligt, vaknade i natt vid 03. Läste igenom jespers tråd om att stanna i ketos (igen) för inspiration och såg att han hade samma problem i början. Jag har såklart en sömn-app för att mäta och logga min sömn Jag får ca 2 timmars djupsömn per natt i ca 3 cykler, det låter väldigt lite tycker jag? Borde jag skaffa mig en ketonmätare? Som sjuksköterska är jag såklart rädd för stick och nålar, men kanske en ketonix? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 22, 2017 Share Posted October 22, 2017 20 minuter sedan, lichek sade: Borde jag skaffa mig en ketonmätare? Som sjuksköterska är jag såklart rädd för stick och nålar, men kanske en ketonix? Skulle säga att det beror på din personlighet.... Jag gillar att mäta och veta och testa olika saker och se hur det påverkar men om man blir stressad av det och det inte är något positivt så kanske inte 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 22, 2017 Share Posted October 22, 2017 4 timmar sedan, lichek sade: Nu har jag inte gått i skåpen på hela helgen. Dock så blir jag plötsligt HUNGRIG som en varg. Inte sugen som tidigare i veckan utan riktig hunger. Känner mig också hungrig på morgonen när jag vaknar vilket jag inte brukar vara. Nu på helgen har jag ätit äggröra på två ägg och en avokado med hemgjord majonnäs till frukost och druckit svart kaffe men brukar dricka kaffe med smör och kokosolja till vardags då morgonen behöver vara så tidseffektivt som möjligt i detta hushåll. Inte längre sugen på att moffa choklad och hade inga problem att tacka nej när syrran erbjöd mig mjölkchoklad igår, däremot så finns ju tanken att ”ja visst skulle det vara gott” men det går att stå emot. Sover dåligt, vaknade i natt vid 03. Läste igenom jespers tråd om att stanna i ketos (igen) för inspiration och såg att han hade samma problem i början. Jag har såklart en sömn-app för att mäta och logga min sömn Jag får ca 2 timmars djupsömn per natt i ca 3 cykler, det låter väldigt lite tycker jag? Borde jag skaffa mig en ketonmätare? Som sjuksköterska är jag såklart rädd för stick och nålar, men kanske en ketonix? Att bli hungrig och sen oxå mätt är två väldigt grundläggande mekanismer som vi har.. medfött! Jag skrapar lite amatörmässigt på ytan av de mekanismerna här; Det är tolkningen utav de signalerna som är det besvärliga.. och what to do about it! Jag är kvällsmänniska så jag hoppar gärna frukost. Och när man kommit till ett tillstånd där man kan avstå delikata.. ofta sockriga frestelser som erbjuds en så har man kommit en bra bit på vägen att med prefrontal Cortex samt ännu högre hjärnfunktioner styra över sitt energi och näringsintag! Sen så måste man hur som helst anpassa allt till sin sociala kontext! Och det är där själva tankearbetet kommer in! Dvs.. de flesta vuxna har dels barn, således oxå en eller flera partners och sen oxå arbetskollegor, de andra har oftast helt andra matvanor, så man får lixom utarbeta strategier som funkar i långa loppet. Enklaste tricket är att hitta matvanor och måltidsfrekvenser som passar en själv, äta sig mätt då och dessutom se till att få i sig all näring i övrigt. Sen så får man i värsta fall fejka ätande i olika social sammanhang. Om du skall mäta ketoner så är det blodketoner, det blir oundvikligen stick i fingrarna! Fördelen är att du då kan logga detta på din smartphone! Och när du gjort detta ett tag, samt mätt blodsocker så lär du tröttna.. för blodsocker tenderar till att ligga fast och ketonerna går upp och ner. Och nu hoppar jag direkt till själva finessen med mätandet av olika saker, det är den långsiktiga utvecklingen som säger mest.. dvs det som brukar benämnas långsiktig tendens, till skillnad mot fluktuationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 22, 2017 Author Share Posted October 22, 2017 5 timmar sedan, Zepp sade: Att bli hungrig och sen oxå mätt är två väldigt grundläggande mekanismer som vi har.. medfött! Jag skrapar lite amatörmässigt på ytan av de mekanismerna här; Enklaste tricket är att hitta matvanor och måltidsfrekvenser som passar en själv, äta sig mätt då och dessutom se till att få i sig all näring i övrigt. Om du skall mäta ketoner så är det blodketoner, det blir oundvikligen stick i fingrarna! Fördelen är att du då kan logga detta på din smartphone! Ja mätt känner jag av men jag är faktiskt inte van vid att vara så hungrig. Brukar som sagt inte äta frukost för jag har inte varit hungrig på morgonen det senaste halvåret så det här är nytt. Jag tycker inte jag borde äta mer än jag gör så vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det. Har visserligen varit ute och sprungit i en timme både fred, lörd och idag och sånt sägs ju öka aptiten...? En grej som hände idag när jag var ute och sprang var att jag efter ca 30 min började må illa. Inte sådär kräk-illamående utan en malande känsla som jag ibland får när jag är riktigt riktigt trött. Kan det bero på att mina glukosnivåer är låga, typ omställningsbesvär? Det har kommit av och till under hela eftermiddagen, speciellt när jag har ansträngt mig (dammsugit och yogat). Har i övrigt skött maten bra, riktigt stolt över mig själv! Men vikten har gått upp till samma som i början av veckan men har bestämt mig för att strunta i det och kolla måttbandet istället. Ny mätning imorgon bitti! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 22, 2017 Share Posted October 22, 2017 1 timme sedan, lichek sade: Ja mätt känner jag av men jag är faktiskt inte van vid att vara så hungrig. Brukar som sagt inte äta frukost för jag har inte varit hungrig på morgonen det senaste halvåret så det här är nytt. Jag tycker inte jag borde äta mer än jag gör så vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det. Har visserligen varit ute och sprungit i en timme både fred, lörd och idag och sånt sägs ju öka aptiten...? En grej som hände idag när jag var ute och sprang var att jag efter ca 30 min började må illa. Inte sådär kräk-illamående utan en malande känsla som jag ibland får när jag är riktigt riktigt trött. Kan det bero på att mina glukosnivåer är låga, typ omställningsbesvär? Det har kommit av och till under hela eftermiddagen, speciellt när jag har ansträngt mig (dammsugit och yogat). Har i övrigt skött maten bra, riktigt stolt över mig själv! Men vikten har gått upp till samma som i början av veckan men har bestämt mig för att strunta i det och kolla måttbandet istället. Ny mätning imorgon bitti! Pröva med att äta nått då, för att kolla om det är detta det handlar om. I början kunde jag känna så när jag glömt att äta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 8 timmar sedan, lichek sade: En grej som hände idag när jag var ute och sprang var att jag efter ca 30 min började må illa. Inte sådär kräk-illamående utan en malande känsla som jag ibland får när jag är riktigt riktigt trött. Kan det bero på att mina glukosnivåer är låga, typ omställningsbesvär? Det har kommit av och till under hela eftermiddagen, speciellt när jag har ansträngt mig (dammsugit och yogat). Sprang du på fastande mage eller långt efter du ätit? Jag har börjat uppskatta det, att springa på morgonen utan mat först. Det jag upptäckt då är att jag har behövt dricka ett glas vatten med salt i innan passet. Det behövs inte efter jag ätit. Jag tror precis som Zepp att du ska testa med att äta; det kanske räcker med nåt litet, typ ett ägg? Kul att det går så bra!!!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 23, 2017 Author Share Posted October 23, 2017 2 timmar sedan, MariaF sade: Sprang du på fastande mage eller långt efter du ätit? Jag har börjat uppskatta det, att springa på morgonen utan mat först. Det jag upptäckt då är att jag har behövt dricka ett glas vatten med salt i innan passet. Det behövs inte efter jag ätit. Jag tror precis som Zepp att du ska testa med att äta; det kanske räcker med nåt litet, typ ett ägg? Kul att det går så bra!!!! Nej jag sprang ca 2 timmar efter frukost. Jag gillar också att springa fastande, gjorde alltid det förr eftersom jag lätt får kramper i magen om den är full med mat. Men efter 2 timmar brukar funka bra. Tror inte det har att göra med att jag har ätit för lite faktiskt. Kom på att jag hade samma illamående under i princip hela min graviditet och det försvann när jag åt typ knäckebröd, min BM trodde det berodde på långt blodsocker. Så jag åt nästan en gång i timmen och gick upp 25 kg under graviditeten, tack för det tipset liksom...! Men i morse visade vågen 65,7 kg och samma runt midjan. Vad händer?! Byxorna tajta och obekväma Mitt humör är mycket bättre och träningen känns bra men detta var inte så kul! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 " jag hade samma illamående under i princip hela min graviditet och det försvann när jag åt typ knäckebröd " Betyder det att man kan jämföra knäckebröd med abortpiller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted October 23, 2017 Author Share Posted October 23, 2017 10 timmar sedan, jala sade: " jag hade samma illamående under i princip hela min graviditet och det försvann när jag åt typ knäckebröd " Betyder det att man kan jämföra knäckebröd med abortpiller ? Hm nu fattar jag inte hur du menar...? Inget illamående idag i alla fall! Maten under 20 gram kolisar idag och än så länge inget sug Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts