lichek

Pepp-tråd

Recommended Posts

Gäst jala

Lichek

Var det inte graviditeten som försvann när du åt knäckebröd ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, jala sade:

Lichek

Var det inte graviditeten som försvann när du åt knäckebröd ?

Aah nä det var illamåendet som försvann! :lol: Annars hade det ju varit för sorgligt! Den som orsakade mig illamåendet då är kanske den samma som orsakar det nu 2,5 år senare när jag inte får sova :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
9 minuter sedan, lichek sade:

Aah nä det var illamåendet som försvann! :lol: Annars hade det ju varit för sorgligt! Den som orsakade mig illamåendet då är kanske den samma som orsakar det nu 2,5 år senare när jag inte får sova :P

Personen som håller dig vaken och gör dig med barn så du mår illa, fattade jag rätt nu eller ?:mellow: Kanske du måste välja mellan honom eller knäckebröd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, jala sade:

Personen som håller dig vaken och gör dig med barn så du mår illa, fattade jag rätt nu eller ?:mellow: Kanske du måste välja mellan honom eller knäckebröd.

Hahahah nu börjar det bli riktigt rörigt! Nä det är barnet som jag hade i magen som håller mig vaken. Karlen som var orsak till graviditeten har jag slängt ut, och det blir inget knäckebröd heller! :D 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
31 minuter sedan, lichek sade:

Hahahah nu börjar det bli riktigt rörigt! Nä det är barnet som jag hade i magen som håller mig vaken. Karlen som var orsak till graviditeten har jag slängt ut, och det blir inget knäckebröd heller! :D 

Ja, barn är ju trevliga men karlar och knäckebröd är inget att ha.:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, lichek sade:

Hahahah nu börjar det bli riktigt rörigt! Nä det är barnet som jag hade i magen som håller mig vaken. Karlen som var orsak till graviditeten har jag slängt ut, och det blir inget knäckebröd heller! :D ivå 

Mm.. du har gjort dig av med två störande element i ditt liv och fått ett positivt, dvs barnet.

Fair deal än så länge.. det finns för övrigt andra män.. rätt många att välja på!

Jag är lite inne på att du är självständig nog att välja partner efter deras förmåga att bli en hyfsat bra partner?

Nog om det.. det gör du via högre mentala processer.

Sen så fundilerar jag på om du är litta i samma situation som jesper metabolt/biokemiskt.. och om du verkligen äter det du behöver för den träningsnivå du utövar?

Eller så får du göra som jesper och vänta ut de veckor det tar?

Då så är det betydligt svårare att vänta evenetuellt i flera veckor.. och sen dra slutsatser från hunger och illamående, de är då i princip biokemiska signaler.

Menna.. vem är lixom inte uppfödd med spring mer och ät mindre?

Ponera att din kropp signalerar att du borde äta mer via illamående?

Aså risken för hypoglykemi och ketoacidos är starkt överdrivna.. och motbevisas utav känd vetenskap, om man är frisk för övrigt.. finns lixom inte en chans!

Däremot.. så får man skilja på 20 gram kolhydrater 5E% eller mindre kolisar!

20 gram är 5 E% om man drar cirka 2000-1800 Kcal per dag!

Dvs man får skilja på bantning ala LCHF och träna sig till en helt annan kropp/homeostas.

Och då tangerar vi verkligen flera högre stående mentala processer.. det är inte lätt det här.. men som du redan dragit litta slutsatser om så kan man följa olika spår, dumpa de negativa och sen försöka följa de som långsiktigt funkar!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Zepp sade:

Sen så fundilerar jag på om du är litta i samma situation som jesper metabolt/biokemiskt.. och om du verkligen äter det du behöver för den träningsnivå du utövar?

Eller så får du göra som jesper och vänta ut de veckor det tar?

Då så är det betydligt svårare att vänta evenetuellt i flera veckor.. och sen dra slutsatser från hunger och illamående, de är då i princip biokemiska signaler.

Menna.. vem är lixom inte uppfödd med spring mer och ät mindre?

Ponera att din kropp signalerar att du borde äta mer via illamående?

Aså risken för hypoglykemi och ketoacidos är starkt överdrivna.. och motbevisas utav känd vetenskap, om man är frisk för övrigt.. finns lixom inte en chans!

Däremot.. så får man skilja på 20 gram kolhydrater 5E% eller mindre kolisar!

20 gram är 5 E% om man drar cirka 2000-1800 Kcal per dag!

Dvs man får skilja på bantning ala LCHF och träna sig till en helt annan kropp/homeostas.

Och då tangerar vi verkligen flera högre stående mentala processer.. det är inte lätt det här.. men som du redan dragit litta slutsatser om så kan man följa olika spår, dumpa de negativa och sen försöka följa de som långsiktigt funkar!

Hej,

Såhär såg fördelningen ut igår:

Protein     Fett             Kolhydrater  Fibrer

Totalt 1656    kcal          250 kcal   1327 kcal   59 kcal      20 kcal 

i gram                               62 g          150 g         15 g           10 g        

i E%                                    15 %          80 %          4%              1%

Tror du det är för lite? Inget illamående igår och ingen träning.  Bör ha varit samma under helgen men då tränade jag ju varje dag så kanske behöver anpassa det över träningsnivå? Hur vet jag hur mycket mer jag kan behöva?

Tog lite L-glycin igår för att sova bättre, fick 4 timmars djupsömn istället för två, och trots att jag vaknade flera gånger under natten så känner jag mig piggare idag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, lichek sade:

Hej,

Såhär såg fördelningen ut igår:

Protein     Fett             Kolhydrater  Fibrer

Totalt 1656    kcal          250 kcal   1327 kcal   59 kcal      20 kcal 

i gram                               62 g          150 g         15 g           10 g        

i E%                                    15 %          80 %          4%              1%

Tror du det är för lite? Inget illamående igår och ingen träning.  Bör ha varit samma under helgen men då tränade jag ju varje dag så kanske behöver anpassa det över träningsnivå? Hur vet jag hur mycket mer jag kan behöva?

Tog lite L-glycin igår för att sova bättre, fick 4 timmars djupsömn istället för två, och trots att jag vaknade flera gånger under natten så känner jag mig piggare idag.

Cirka 1600 Kcal känns ju som typiska bantningsnivåer?

Men så vet jag inte heller hur lång du är eller vad du väger.

Men du äter cirka för en person som väger 65 kilo, utan extra träning.

Oså på det så får du lägga på eventuell träning som överskrider normalt rörelsemönster för friska aktiva personer.

Man skall aldrig överdriva träningens förmåga att dra extra kalorier, basalmetabolismen och dagligt liv drar för det mesta cirka 80-90%.. om inte mer?

Hur som helst så kan det då behövas cirka några hundra extra Kcal.. men knappast mer.

Sen en helt annan grej, träning bör helst bedrivas på energiöverskott för bästa resultat!

Menna, då satt man ju där i rävsaxen hur som helst.. det är och förblir en balansgång!

Man skall ju inte behöva räkna kalorier på LCHF.. sant, men då gäller att man förstår alla signaler kroppen skickar och illamående kan betyda att du borde äta mer.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan, Zepp sade:

Cirka 1600 Kcal känns ju som typiska bantningsnivåer?

Men så vet jag inte heller hur lång du är eller vad du väger.

Men du äter cirka för en person som väger 65 kilo, utan extra träning.

Oså på det så får du lägga på eventuell träning som överskrider normalt rörelsemönster för friska aktiva personer.

Man skall aldrig överdriva träningens förmåga att dra extra kalorier, basalmetabolismen och dagligt liv drar för det mesta cirka 80-90%.. om inte mer?

Hur som helst så kan det då behövas cirka några hundra extra Kcal.. men knappast mer.

Sen en helt annan grej, träning bör helst bedrivas på energiöverskott för bästa resultat!

Menna, då satt man ju där i rävsaxen hur som helst.. det är och förblir en balansgång!

Man skall ju inte behöva räkna kalorier på LCHF.. sant, men då gäller att man förstår alla signaler kroppen skickar och illamående kan betyda att du borde äta mer.

Nej jag tror att för att lyckas när man som jag inte har så väldigt många kilo kvar så måste man se över kalorierna faktiskt. Jag kan inte äta obehindrat av lchf-godkänd mat och tro att jag kan gå ner i vikt, jag måste se över mitt intag. 

Idag har jag landat på ca 1300 kcal och 4% kolhydrater. Ingen träning idag eller igår eftersom jag inte kan lämna dottern själv hemma. Däremot står magen helt stilla sedan två dagar, kanske därför vikten tickar uppåt. Magen svullen också men det är snart dags för mens och då samlar jag alltid på mig vätska. Tänkte dricka lite ketochoklad ikväll för jag har varit grymt sugen på nåt sedan 15-tiden trots skön mättnad och för att mjuka upp magen + lite extra fett.

Verkar ligga rätt mkt i underkant med proteiner, ca 50 gram om dagen. Kan det bli ett problem?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, lichek sade:

Nej jag tror att för att lyckas när man som jag inte har så väldigt många kilo kvar så måste man se över kalorierna faktiskt. Jag kan inte äta obehindrat av lchf-godkänd mat och tro att jag kan gå ner i vikt, jag måste se över mitt intag. 

Idag har jag landat på ca 1300 kcal och 4% kolhydrater. Ingen träning idag eller igår eftersom jag inte kan lämna dottern själv hemma. Däremot står magen helt stilla sedan två dagar, kanske därför vikten tickar uppåt. Magen svullen också men det är snart dags för mens och då samlar jag alltid på mig vätska. Tänkte dricka lite ketochoklad ikväll för jag har varit grymt sugen på nåt sedan 15-tiden trots skön mättnad och för att mjuka upp magen + lite extra fett.

Verkar ligga rätt mkt i underkant med proteiner, ca 50 gram om dagen. Kan det bli ett problem?

Sant.. dvs kalorireduktion är outstanding när det gäller att gå ner i vikt, men din kropp signalerar att du borde äta mer.

Man brukar säga 1 gram per kilo och dag i snitt gärna 1,5 om man tränar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Sant.. dvs kalorireduktion är outstanding när det gäller att gå ner i vikt, men din kropp signalerar att du borde äta mer.

Man brukar säga 1 gram per kilo och dag i snitt gärna 1,5 om man tränar.

Mm jag ska se vad jag kan få till. Tycker att jag ätit mycket mer MAT än jag brukar men har å andra sidan inte fyllt upp med nötter, ost och choklad. Jag blir mätt och nästan lite till vid varje måltid. Äter inga mellanmål och hinner bli hungrig till nästa mål. Hur ska jag kunna äta mer då? Känns befängt nästan, som att hela världen plötsligt står på huvudet B)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, lichek sade:

Äter inga mellanmål och hinner bli hungrig till nästa mål. Hur ska jag kunna äta mer då?

Under förutsättning att du får den näring du ska från det du äter; drick fler kalorier! Dr Eric Berg brukar avråda från att dricka kcal om man vill minska i vikt men behöver du mer energi (och det tror jag med iom illamåendet) så är det utmärkta tomma kalorier.
Detta med ketogent som du och jesper (och några till) håller på med verkar så trist... men rackarns vad inspirerad jag blir! Funderar... :rolleyes:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, MariaF sade:

Detta med ketogent som du och jesper (och några till) håller på med verkar så trist...

Inte trist alls! Äter jättegott mår som en prins!

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, MariaF sade:

Under förutsättning att du får den näring du ska från det du äter; drick fler kalorier! Dr Eric Berg brukar avråda från att dricka kcal om man vill minska i vikt men behöver du mer energi (och det tror jag med iom illamåendet) så är det utmärkta tomma kalorier.
Detta med ketogent som du och jesper (och några till) håller på med verkar så trist... men rackarns vad inspirerad jag blir! Funderar... :rolleyes:

Nu blev jag förvånad! Vad äter du isåfall? Varför skulle ketogen kost vara tristare än LCHF? 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, MariaF sade:

Jag äter mycket gröna blad med olivolja, olika sorters kål, kött/fisk och ägg, avokado och majonnäs, smör och kokosolja i kaffet. Det blir mycket grönt för att komma upp i 5E% kolisar. Jag tycker jag äter väldigt god mat och inte alls trist! Det är ingen skillnad mot hur jag åt innan förutom småätandet av choklad och nötter som är minimerat eller helt nollat. Blir nyfiken på hur du äter när du skriver så! ^_^

Ja, jag får kanske dricka mer fett! La på extra majonnäs idag, tur att jag tycker det är så gott att jag kan äta det med sked direkt ur buken (hemmagjord!!). Och avokado till varje mål, blir ca 150 gram fett om dagen som jag äter nu. Ikväll ska jag ut och springa igen så får se om illamåendet kommer tillbaka. Magen har iaf skärpt till sig efter 3 dagar av tvärstopp :ph34r:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Angelico sade:

Vad äter du isåfall? Varför skulle ketogen kost vara tristare än LCHF?

2 timmar sedan, lichek sade:

Blir nyfiken på hur du äter när du skriver så!

Tja... jag har nog mest tittat på Kostdoktorns bilder på olika nivåer och tyckt det ser så grönsaksmagert ut... Och inga nötter/frön/mörk choklad/morötter/. Tror jag låg runt 35g kolhydrater per dygn när jag mätte/registrerade senast. Jag är en mumsare och min ätstörda hjärna håller mig i schack med sina ursäkter... Fast det kan ju vara som jesper sa nån annan gång; jag kanske är i ketos utan att veta eftersom jag inte mäter? :huh: 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, lichek sade:

Mm jag ska se vad jag kan få till. Tycker att jag ätit mycket mer MAT än jag brukar men har å andra sidan inte fyllt upp med nötter, ost och choklad. Jag blir mätt och nästan lite till vid varje måltid. Äter inga mellanmål och hinner bli hungrig till nästa mål. Hur ska jag kunna äta mer då? Känns befängt nästan, som att hela världen plötsligt står på huvudet B)

Mm.. prexis, vi spånar rätt frisk från knapphändig information.. och det enda vi kan lova är att göra dig mer förvirrad.. oså då tangerar jag igen de högre mentala förmågorna!

Såå, i bästa fall så vänds din värd upponer, dvs från att ha ståt på huvudet så hamnar du på fötterna, det är både bekvämare och mest praktiskt i långa loppet.

Det kan då vara ovant och lite obekvämt i början.. vilka signaler skall man lyssna mest på?

Ett gott tecken är iallafall att du blir hungrig vid de planerade måltiderna!

Och 1600 Kcal är lixom ingen katastrof för en medelaktiv kvinna som är medelstressad, sover medelbra och tränar några dagar i veckan.. dvs i själva verket så är det mer troligt att du förbrukar cirka 1800-2000 Kcal, varav cirka minst 200 Kcal tas från dina depåer?

Och nu kommer frågan.. varför har ni inte frågat om 65 kilo.. det baserar jag på att som en regel så bör man sällan/bara i undantagsfall underskrida 25 Kcal per dag och kilo i snitt.

Det är väl en tumregel så god som BMI.. stämmer iallafall rätt bra för hela populationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Zepp sade:

Och nu kommer frågan.. varför har ni inte frågat om 65 kilo.. det baserar jag på att som en regel så bör man sällan/bara i undantagsfall underskrida 25 Kcal per dag och kilo i snitt.

Nu hängde jag inte med..?? Hur menar du nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, MariaF sade:

Nu hängde jag inte med..?? Hur menar du nu?

Cirka 25 Kcal per kilo och dag i snitt är lixom en gräns som man sällan bör underskrida!

Iallafall inte mer än undantagsvis.. eller speciella situationer där man har enorma fettdepåer att ta utav.

Man kan räkna på en massa saker.. det är ungefär lika exakt som BMI.

Iallafall.. orsaken är då att kroppen har en gräns för hur mycket den kan ta utav lagrad energi utan att gå över i något stresstillstånd/bantning/svält/en helt annan homeostas än vad man vill uppnå på längre sikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Zepp sade:

Cirka 25 Kcal per kilo och dag i snitt är lixom en gräns som man sällan bör underskrida!

Aha! Energi per kilo kroppsvikt, alltså?! Är lite trött ikväll... och född blond... ^_^

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, Zepp sade:

Ett gott tecken är iallafall att du blir hungrig vid de planerade måltiderna!

Och 1600 Kcal är lixom ingen katastrof för en medelaktiv kvinna som är medelstressad, sover medelbra och tränar några dagar i veckan.. dvs i själva verket så är det mer troligt att du förbrukar cirka 1800-2000 Kcal, varav cirka minst 200 Kcal tas från dina depåer?

Och nu kommer frågan.. varför har ni inte frågat om 65 kilo.. det baserar jag på att som en regel så bör man sällan/bara i undantagsfall underskrida 25 Kcal per dag och kilo i snitt.Iallafall.. orsaken är då att kroppen har en gräns för hur mycket den kan ta utav lagrad energi utan att gå över i något stresstillstånd/bantning/svält/en helt annan homeostas än vad man vill uppnå på längre sikt.

26 minuter sedan, Zepp sade:

Iallafall.. orsaken är då att kroppen har en gräns för hur mycket den kan ta utav lagrad energi utan att gå över i något stresstillstånd/bantning/svält/en helt annan homeostas än vad man vill uppnå på längre sikt.

Nå nu väger jag ju faktiskt 65 kg eftersom vågen kryper uppåt och inte neråt. Kan man tänka att kroppen levt på ett visst underskott ett tag och inte är van vid att släppa ifrån sig? 

Illamåendet kom tillbaka efter ca 30 minuters löpning i MAF-tempo. Det försvann däremot igen och efter 5 km kändes det som jag kunde fortsätta 5 till, tyvärr hade jag lite begränsat med tid idag annars hade jag nog gjort det!

Köpte u-ketonstickor idag för att få ett litet hum om ketonläget trots att jag vet att de inte är att lita på. Men det ser bra ut i alla fall, inte på det mörkaste lila men gissar att det går åt rätt håll. 

Jag har nog kommit upp till ca 1800 kcal idag med 80% fett och ca 5% kolisar. Har försökt stoppa i mig mer protein men tycker det är svårt! Gillar inte äggula i mitt morgonkaffe annars hade jag nog testat det. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, lichek sade:

Gillar inte äggula i mitt morgonkaffe annars hade jag nog testat det.

Lite inspiration från Herr Maffetone himself: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan, lichek sade:

Nå nu väger jag ju faktiskt 65 kg eftersom vågen kryper uppåt och inte neråt. Kan man tänka att kroppen levt på ett visst underskott ett tag och inte är van vid att släppa ifrån sig? 

Illamåendet kom tillbaka efter ca 30 minuters löpning i MAF-tempo. Det försvann däremot igen och efter 5 km kändes det som jag kunde fortsätta 5 till, tyvärr hade jag lite begränsat med tid idag annars hade jag nog gjort det!

Köpte u-ketonstickor idag för att få ett litet hum om ketonläget trots att jag vet att de inte är att lita på. Men det ser bra ut i alla fall, inte på det mörkaste lila men gissar att det går åt rätt håll. 

Jag har nog kommit upp till ca 1800 kcal idag med 80% fett och ca 5% kolisar. Har försökt stoppa i mig mer protein men tycker det är svårt! Gillar inte äggula i mitt morgonkaffe annars hade jag nog testat det. 

Om du väger 65 så är det mer troligen själva övergången från anaerob till aerob förbränning som du känner som en form av illamående?

Om man säger som så.. troligen Maffetone oxå?.. iallafall det tar cirka 15-30 minuter innan kroppen ställt om.

Därför så startar man mjukt.. minst 15 minuter, innan man tar i, sen så övergår man till större delen till fettförbräning och då kan man sen fortsätta i samma tempo tills man inte har tid mer.

Och på slutet kan du spurta om du vill.

Men.. om du mår illa utan träning så kan det då vara att du ätit för lite.

Ju mer vatten du dricker/kissar ut ju mindre ketonkroppskoncentration, det är därför som urinketoner är luriga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Zepp sade:

Om man säger som så.. troligen Maffetone oxå?.. iallafall det tar cirka 15-30 minuter innan kroppen ställt om.

Därför så startar man mjukt.. minst 15 minuter, innan man tar i, sen så övergår man till större delen till fettförbräning och då kan man sen fortsätta i samma tempo tills man inte har tid mer.

Uppvärmning är superviktig! Minst 15min, gärna längre om man ska träna långa distanser. Och nedvarvning är lika viktig den. Intressant att det kommer så efter en stund... kan inte erinra mig att jag sett nåt om det hos Maffetone men du kan absolut ha en poäng där, Zepp!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, MariaF sade:

Uppvärmning är superviktig! Minst 15min, gärna längre om man ska träna långa distanser. Och nedvarvning är lika viktig den. Intressant att det kommer så efter en stund... kan inte erinra mig att jag sett nåt om det hos Maffetone men du kan absolut ha en poäng där, Zepp!

Du har så rätt så.. först 15 minuter uppvärmning minst, på slutet även då 15 minuter nedvarvning, dvs både uppvärmning och nedvarvning tar minst en halv timme, det är perioden däremellan som man tränar kvalitativt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, MariaF sade:

Lite inspiration från Herr Maffetone himself: 

Haha smarrigt! Jag har kokosolja och smör i mitt kaffe, mycket gott! Vill ju inte äta för mkt mejerier och då går ju grädden bort men kokosgrädde är ju gott. Får fundera på ägget :huh:

12 timmar sedan, Zepp sade:

Om du väger 65 så är det mer troligen själva övergången från anaerob till aerob förbränning som du känner som en form av illamående?

Och på slutet kan du spurta om du vill.

Men.. om du mår illa utan träning så kan det då vara att du ätit för lite.

Ju mer vatten du dricker/kissar ut ju mindre ketonkroppskoncentration, det är därför som urinketoner är luriga.

Aha, ja det kan ju vara rimligt! Uppvärmning är så grymt tråkigt men jag försöker hålla mig. Varvar gång och spring de första 1-2 kilometerna men blir lätt otålig. Pulsen svårare att reglera i början men sen bara tickar det på. Får vara mer noga med uppvärmning och nedvarvning. Tips på grejor man kan göra för att värma upp?

Mår inte illa när jag inte tränar! I alla fall inte sedan i söndags, men då tränade jag massor och mådde illa efter passen också. Månd-tisd inget illamående, igår bara när jag sprang.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, lichek sade:

Haha smarrigt! Jag har kokosolja och smör i mitt kaffe, mycket gott! Vill ju inte äta för mkt mejerier och då går ju grädden bort men kokosgrädde är ju gott. Får fundera på ägget :huh:

Aha, ja det kan ju vara rimligt! Uppvärmning är så grymt tråkigt men jag försöker hålla mig. Varvar gång och spring de första 1-2 kilometerna men blir lätt otålig. Pulsen svårare att reglera i början men sen bara tickar det på. Får vara mer noga med uppvärmning och nedvarvning. Tips på grejor man kan göra för att värma upp?

Mår inte illa när jag inte tränar! I alla fall inte sedan i söndags, men då tränade jag massor och mådde illa efter passen också. Månd-tisd inget illamående, igår bara när jag sprang.

Som du förstår.. borde förstå iallafall, så spånar vi o det vildaste.. men vi har läst en del både teori samt även enskilda fall.. typ jespertråden!

Och jag är lixom inte bange för att tänka att det är samma som jesper råkade ut för i sin omställning till striktare LCHF.. och nu har han mer problem med att han fortsätter att rasa i vikt!

Och då kommer vi osökt in på våra högre mentala processer, hur vi tolkar olika biokemiska signaler och hur lång tid det tar för att ställa om till en helt ny homeostas.

Såå.. då är det två val.. fortsätta jesperspåret och rasa i vikt eller följa limbiska systemets signaler så fort det signalerar.. man kan oxå ta den tid det tar.. och på längre sikt bli mer anpassad och sakta men säkert få bort de där sista kilona!

Ett tredje val är.. nu är det Timellvarning här altså.. personer av kvinnligt kön skall inte blir allt för smala.. om vi män får välja, det skall fortfarande finnas former kvar.

Utan.. nu är Timellvarningen slut.. så länge formerna sitter på rätt ställen så tyder det då mer på att man är en rätt frisk vuxen  kvinna?

Till skillnad från om fettet sitter på magen, det är dålig form både för män och kvinnor.

• Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, lichek sade:

Tips på grejor man kan göra för att värma upp?

Inleda passet med en promenad..? Som ökar i takt allt eftersom och blir jogga/gå en stund?

10 timmar sedan, Zepp sade:

så länge formerna sitter på rätt ställen så tyder det då mer på att man är en rätt frisk vuxen  kvinna?

Det är mycket riktigt östrogennivåerna som gör att fettet sätter sig på typiskt kvinnliga ställen. Martina Johansson har skrivit två intressanta inlägg om detta, ett för kvinnor och ett för män. Kan tyvärr inte länka för det gick inte att komma in på sidan just nu.

Igår träffade jag en ung man med smal kropp och väldigt tydliga bröst. Misstänker att hans hormonnivåer skulle behöva ses över (nej, jag var inte så oartig att jag sa nåt). Själv har mina pga ålder sjunkande östrogennivåer gjort att fettet tagits från brösten. Två exempel på hormonrelaterad fettinlagring.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Zepp sade:

Som du förstår.. borde förstå iallafall, så spånar vi o det vildaste.. men vi har läst en del både teori samt även enskilda fall.. typ jespertråden!

Och jag är lixom inte bange för att tänka att det är samma som jesper råkade ut för i sin omställning till striktare LCHF.. och nu har han mer problem med att han fortsätter att rasa i vikt!

Och då kommer vi osökt in på våra högre mentala processer, hur vi tolkar olika biokemiska signaler och hur lång tid det tar för att ställa om till en helt ny homeostas.

Såå.. då är det två val.. fortsätta jesperspåret och rasa i vikt eller följa limbiska systemets signaler så fort det signalerar.. man kan oxå ta den tid det tar.. och på längre sikt bli mer anpassad och sakta men säkert få bort de där sista kilona!

Ett tredje val är.. nu är det Timellvarning här altså.. personer av kvinnligt kön skall inte blir allt för smala.. om vi män får välja, det skall fortfarande finnas former kvar.

Utan.. nu är Timellvarningen slut.. så länge formerna sitter på rätt ställen så tyder det då mer på att man är en rätt frisk vuxen  kvinna?

Till skillnad från om fettet sitter på magen, det är dålig form både för män och kvinnor.

Då hoppas jag att rasandet kommer i en inte allt för avlägsen framtid, typ 2 veckor eller så! :D

Men berätta gärna vad du menar med att följa limbiska systemets signaler?

Ang kurvor så har männen aldrig klagat utan det är mer jag som vill att kläder ska sitta snyggare och att det där bukfettet inte är speciellt hälsosamt!

4 timmar sedan, MariaF sade:

Det är mycket riktigt östrogennivåerna som gör att fettet sätter sig på typiskt kvinnliga ställen. Martina Johansson har skrivit två intressanta inlägg om detta, ett för kvinnor och ett för män. Kan tyvärr inte länka för det gick inte att komma in på sidan just nu.

Igår träffade jag en ung man med smal kropp och väldigt tydliga bröst. Misstänker att hans hormonnivåer skulle behöva ses över (nej, jag var inte så oartig att jag sa nåt). Själv har mina pga ålder sjunkande östrogennivåer gjort att fettet tagits från brösten. Två exempel på hormonrelaterad fettinlagring.

Jag har läst hennes inlägg och det är rätt på pricken! Jag är typisk kvinna och lagrar fett på höfterna/kärlekshandtagen. Har dessutom en fettinlagring på buken som troligtvis beror på stress/kortisol. Då är man sugen på glass/mejerier, lakrits och choklad :o Så receptet är strikt högfettkost med lite grönsaker men gärna kål, ingen stressig träning utan lågpulsträning (MAF!) och sov som att det fanns ett pris att vinna. Skulle tro att det sista är mitt störta problem just nu! Därför har jag kpt L-glycin och det funkar rätt bra att sänka kortisolet men det smakar så sött så jag får kväljningar när jag dricker det. 

Träningen gick bra igår, tog 12 min rask promenad innan jag började springa, grymt tråkigt men det funkade bra sen iaf. Får kanske börja lyssna på er :lol:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, Zepp sade:

Timellvarning här altså.. personer av kvinnligt kön skall inte blir allt för smala.. om vi män får välja, det skall fortfarande finnas former kvar.

Hm, klarar inte av att hålla tyst. Nu är jag 58, så vad andra tycker om mig personligen har jag under ganska många år hunnit träna på att hålla ifrån mig. Men rent generellt kan jag inte låta bli att tycka att det angår inte en enda karl i hela världen vilken kroppsform jag (eller andra kvinnor) har. Man kan tycka att någon bör ta hand om sig för hälsans skull, men uttalanden om hur någon "bör" se ut kan man lämpligen hålla för sig själv. Jag skulle aldrig någonsin försöka gå upp i vikt för att män i allmänhet (eller en specifik man) gillar lite hull på kvinnor.

Jag är själv 1,72 lång och väger 54-55 kg. Jag är dessutom en av de friskaste människor jag vet, och var det långt innan jag började äta LCHF.

Så min önskan är att vi undviker de här generaliserande uttalandena om utseende, oavsett om det gäller att någon är för smal eller för överviktig. Som sagt, det finns andra skäl till att gå ner i vikt än utseende.

Ber om ursäkt att jag förstör stämningen här, men detta är något som får mig att se rött. :unsure:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker inte du förstör stämningen, bra att säga till om det är nåt man inte tycker är ok!

Hade ett intressant samtal med idrottsläraren idag. Han är gammal löpare och tränar folk och föreläser nu om träning förutom idrottslärare. Han sa att han känner massor av personer i ultralöparvärlden som "blivit väldigt illa däran" av att ta bort kolhydraterna. Lågt testo, förtvinade muskler, organsvikt (han kunde inte uppge vilka organ som sviktade). Men visade sig att de han pratade om hade tagit bort kolisar men inte ersatt energin med fett utan i princip bara ätit protein och sen sprungit från Portugal till Sverige. Och fått ätstörning på kuppen. Avslutande kommentaren från honom var "Men nu har han i alla fall börjar dricka Oboy!" som att det var livets dryck. Det är sånt här i lunchrummet som skrämmer bort folk från att äta riktig och naturlig mat och hålla sig till oboy med lättmjölk och mackor :(

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Zepp sade:

Otroligt att du kan göra sådana generaliserande uttalanden om vilken kroppsform halva delen av människosläktet "väljer"! Som tur är har du fel. Undrar vilken sten du bor under. Jag säger som SGK, skulle vara skönt om vi slapp den typen av generaliseringar om utseende här inne. Antar att du själv har en kropp som också betraktas av andra. Förhoppningsvis inte enbart med bedömande angående  muskelmassa, fettprocent.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det slutbråkat i min tråd!

Men här går det sådär. Håller kosten men har ätit lite för mkt av "godkänd" mat igen i helgen, blir lätt så när jag har hand om dottern.  Igår fick jag iaf barnvakt och var ute och sprang 8km, riktigt skönt och fick mig tillbaka på banan igen. Löpningen gör gott för mitt psyke! Men vågen tickar fortfarande uppåt, och midjemåttet också. Börjar bli lite sur :angry: Ska lägga till en fastedag varje vecka och se om det ger effekt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, lichek sade:

Men vågen tickar fortfarande uppåt, och midjemåttet också.

Min erfarenhet är att man kan överäta lite mer på LCHF än om man äter mer kolhydrater... Och att MAF bränner fett men det där sista tar tid och då behöver man tålamod och tålamod köper man på ICA men det är, ta mig sjutton, alltid slut... <_<
Du kan absolut lägga på fasta för att bryta trenden om det känns bra. 

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nu börjar det hända nåt! -2,2 kg på två dagar. Ropar inte hej ännu men kanske kroppen har börjat fatta att den ska släppa ifrån sig :D

Jag var och fikade med en kompis efter jobbet igår. De hade bara mackor eller wraps men med olika röror som kidneybönor och quinoa osv. Min kompis (som är vegetarian) tyckte jag var jättejobbig som inte kunde äta nån mat. Slutade med att jag köpte en fralla med brie och spenat för 45kr och åt bara innehållet, jävligt dyr brie! Som tur är var jag förberedd och hade med mig avokado och majonnäs. Men känns trist att en person som själv valt en annorlunda kosthållning inte kan acceptera mina val när jag accepterar hennes! :o

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är snart redo att slänga ut vågen! Är iaf i ketos enl u-stickorna och får fundera på att köpa en p-kentonmätare B)

Men har haft en hel del problem med huvudvärk den senaste veckan. Dricker saltshot varje dag och nån gång extra när jag tränat. Hur vet jag hur mkt salt jag behöver? Saltar en hel del på maten också. Kan det bero på nåt annat? Omställningsbesvär fortfarande efter 17 dagar strikt?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-11-02 at 11:08, lichek sade:

Omställningsbesvär fortfarande efter 17 dagar strikt?

Det tror jag på. De flesta som går strikt pratar om att det tar lång tid (månader) att få träningen att funka och då borde det kunna påverka huvudvärken också. :(

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar jag känna mig i form. Sprang min första mil igår i MAF-tempo och det går bättre och bättre. Märker dessutom direkt när jag inte kan springa på några dagar hur humöret blir sämre och då börjar jag småäta. När jag kan springa så kan även chokladsuget hållas i schack! Så nu ska jag äntligen göra slag i saken och skaffa mig en löparvagn så dottern får hänga med ut, hon brukar gilla lite fart :)

Vågen guppar upp och ner men midjemåttet krymper så sakteliga. Enl min kollega så mäter jag för långt ner (precis) under naveln och att det snarare är ett höftmått jag mäter. Men det låter konstigt enl allt vad jag har läst! När jag mäter där hon säger att jag ska mäta så har jag ett mått på 78cm, men där jag mäter så har jag nu 92. Mkt oklart alltihop. Känner mig dock bredare över baken där jag aldrig nånsin lagrat in fett förut men det kanske är inbillning. Eller att mina benmuskler exploderar av att jag springer mer :wacko:

Har iaf en fastedag idag och det går bra, känner mig inte hungrig eller trött men ser fram emot middag med dottern ikväll!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, lichek sade:

Vågen guppar upp och ner men midjemåttet krymper så sakteliga. Enl min kollega så mäter jag för långt ner (precis) under naveln och att det snarare är ett höftmått jag mäter. 

Huvudsaken är väl att du mäter på samma ställe varje gång, tänker jag. :)

Midjemått enligt 1177:

Mät midjemått så här:

Du mäter midjan i höjd med naveln mitt emellan nedersta revbenet och höftbenet. Stå så avspänt som möjligt med benen lite isär. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter. Mät utan att dra åt måttbandet. https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Halsa/Livsstil---att-andra-en-vana/Sa-bedomer-du-din-vikt/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Företagssköterskan sa en gång att man bör mäta under revbenen, dvs övre delen av magen för längre ned påverkas måttet mer av sådant som uppsvälld mage och så. Mäter du precis under naveln borde du träffa "kärlekshandtagen". Dessa har försvunnit på mig sedan jag började maffa så nu har jag som gropar där i sidan... Ser suspekt ut men stämmer nog med min hormonteori; östrogen lagrar in fett på typiskt kvinnliga ställen och det är ett av dem så när östrogenet sjunker minskar dessa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, alltså, när jag mäter midjemåttet mäter jag där jag är som smalast :unsure: Och jag är noga med att andas ut så mycket det bara går :P Och jag mäter på morgonen, för då inbillar jag mig att midjemåttet är som minst :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Tureborgaren @MariaF @SGK Tack för input! Låter som jag mätt höftmått då. Men det är ju kärlekshandtagen och de vill jag ha bort. Bådar gott med MAF-träningen :D Också skönt på sätt och vis att midjan inte är större även om det finns depåer att ta av. Jag har en konstig kropp :P Men kan nog tro att kärlekshandtag har med östrogen att göra, de dök upp i tonåren när jag började på p-piller och har inte försvunnit igen. Men ser nu ljust på framtiden!

Idag blev det 2 stekta ägg, bacon, babyspenat, avokado och majonnäs till middag. Inte ens småätande medan jag lagade mat trots ingen mat på 24 timmar, så himla nöjd med mig själv. Lyssnat en del på Jonas Coltings pod och blev peppad på fasta, träning och löparsemester på Kanarieöarna :lol:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två intressanta iakttagelser idag:

jag blir otroligt varm när jag har ätit, blir röd och det hettar om kinder och öron. Som om jag rodnar. Aldrig upplevt det förut eftersom jag i princip alltid frusit från sept-maj. Kan inte bestämma mig för om jag gillar det eller inte.

jag blir otroligt sötsugen när jag inte kan träna. Som om jag är rastlös i kroppen pga ingen rörelse och det blir ett evigt sökande i skåpen istället för löprunda.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, lichek sade:

jag blir otroligt sötsugen när jag inte kan träna.

Ut och spring! Tyngdlyftning med litet barn! Kniiip! framför TVn! Utfall! ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår kom ketonmätaren och i morse såg det ut såhär:

Ketoner: 1,2

P-glukos: 4,7

Vikt 63,9 kg

Höftmått (tydligen): 92

Vikten pendlar mellan 62 och 66 (!) men måtten krymper. Ser skillnad på hur kroppen ser ut med plattare mage, kläderna sitter snyggare. Springer nästan varje dag, har fått min löparvagn och dottern sussar sött i den när vi är ute så det funkar bra. Svårt att hålla MAF-puls med vagnen pga 20 kg extra att knuffa på men går ändå förvånansvärt bra. Springer mellan 8-11 km varje gång, en dramatisk förändring då jag bara klarade av 4 km förut. Nu känner jag att det är tiden och kylan som hindrar mig från att springa långt och inte orken, det är kul! 

Malmö Chokladfabrik har farligt god 85%-ig choklad. Tur den är så dyr. Har inte hittat vettig 90%-ig choklad i den här stan.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg