Katarina Holm

Mycket uppblåst mage med LCHF

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF nu i drygt en månad och är otroligt uppblåst i magen, särskilt på morgonen. Magen mår i övrigt jättebra (gör inte ont, känns inte gasig eller förstoppad) så detta känns som en så konstig "biverkning". Jag har både bytt till laktosfria produkter och den senaste veckan helt uteslutit mjölkprodukter (förutom hårdost). Just att det är morgonen känns som en indikation att det ändå kanske är något med gaser, då man hört att man "fiser" ca 200 gånger per natt. Är det någon annan som har erfarenhet av detta, eller vet hur man ska komma tillrätta med detta? Det är verkligen inte kul att se ut som om man vore gravid i sjunde månaden när jag för övrigt mår så himla bra på alla andra sätt.

Stort tack på förhand!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet! :)
Har du haft problem med svullen mage tidigare? Har du introducerat mycket som du inte åt tidigare, typ kål? Om du plockat bort spannmålen helt och inte känt av laktos tidigare tror inte jag att det är det utan något annat du kanske äter mer av nu som du reagerar på, de flesta ökar på med blad av olika slag och kanske åt mindre av det tidigare. Kan du ge exempel på vad du äter under en dag?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för snabbt svar! En vanlig dag är det exempelvis ett halvt ekologiskt knäckebröd (totalt 0,4 g kolisar) med 6 skivor ost och 2 skivor rökt skinka. Till lunch LCHF-pizza - parmesan, ägg i botten och en massa ost ovanpå och till middag falukorv (hög kötthalt = 0,5 g kolisar/100 g) med tomat och ost i ugn. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan nämna min erfarenhet av ost. Den gjorde mej konstig i magen, spänd och uppkörd, nästan illamående stundtals. Ett tips är att skippa ost helt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm... Mycket ost. Pyttelite grönt. Du verkar vilja köra strikt, gissar jag? Risken är att du får väldigt mycket protein, mycket mejerier och för lite vitaminer och mineraler (jo, jag har hört talas om inuiterna men de flesta av oss utesluter lever och ögon ;)) om jag fortsätter gissa vad du äter i övrigt. Nu vet jag inte alls vad din kost bestod av innan och hur påläst du är men på Kostdoktorns receptsida finns ju menyer, även för strikt kosthållning, kanske du skulle testa med att följa en sådan? Jag kan tänka mig, utifrån min egen erfarenhet i alla fall, att det blir lite enkelspårigt i början och stora mängder ost borde kunna ge det fenomen du upplever. 
Det finns några veteraner i forument som brukar rekommendera PUMA, dvs Pålägg Utan Macka (rullad skinka med smör och gurkbit, t ex) som du kan prova ost- och spannmålsfritt med. Att man rekommenderar spannmålsfritt är att gluten kan ställa till med saker som inte är direkt kopplade till tarmen men en liten bit knäcke är annars ingen fara om du inte vill släppa den. Ta en sak i taget. Vill du byta osten till lunch kanske du kan äta t ex en skiva fläskkarré med kryddsmör och lite gröna blad som babyspenat, sallad eller liknande? Eller lite broccoli. Kolla receptsidan  för strikt så ser du vilken mängd grönt du kan lägga dig på. De gröna bladen har en fördel i att vara mat åt bakterierna i tarmen, något jag misstänker att du kan behöva eftersom du upplever tarmbesvär som gaser/svullnad, så min rekommendation är att äta en del grönt. Om man tar en påse hackad sallad på 150g som exempel så innehåller hela påsen ca 4-5g kolh. Det blir ett hyfsat rejält berg sallad på tallriken och de flesta äter inte så mycket.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, jag förstår. Åh, va trist då jag ÄLSKAR ost... Men stort tack för att du delade med dig av erfarenheten då jag vet att andra har haft samma problem och att det jag typ lever på var roten till ditt problem. Vad tror ni om skinkost (tror det var 0,2 g kolisar)? Hur reagerade din mage på grädde? Har ni några andra tips vad man kan byta ut osten ut på "bröd"?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF - stort tack för din input! Då ska jag dra ner på osten och rätta mig efter andra tips på sidan för strikt kost. Och som du säger så äter jag i princip ingen sallad så det ska jag absolut införa! Är det fibrerna i salladen som magen vill åt? Ska jag kanske försöka få i mig mer fibrer från annat håll?

Till er alla - vilket underbart forum med fantastiskt engagerade medlemmar som svarar så snabbt med massor av bra tips!!! ?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Katarina, och välkommen till forumet!

Nu vet jag inte exakt vad som är problemet med osten i ditt fall, men jag tror också att man inte ska äta ost i så stora mängder som du gör.

Du skulle kunna kolla om du tål getost bättre än "koost". Det har att göra med olika typer av kasein som är ett protein i mjölkprodukter. Det brukar hävdas att get-/får-/buffelmjölk är bättre än komjölk på grund av kaseintyp.

Apropå fibrer så ska du satsa på grönsaker och inte spannmål. Som Maria skriver kan man äta stora mängder grönsaker och ändå lika lågt vad gäller kolhydrater.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, jag hade ingen aning om att get-/får-/buffelmjölk var annorlunda uppbyggd än komjölk. Tack för info!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Katarina Holm sade:

Är det fibrerna i salladen som magen vill åt? Ska jag kanske försöka få i mig mer fibrer från annat håll?

Det beror på vad du menar med "annat håll"... :) Undvik fullkorn, dvs spannmål!!! Däremot är gelen från phsylliumfrö (loppfrö) och hela linfrö bra, vattenlösliga fibrer. Man kan låta nån tesked-matsked frö stå i vatten över natten för att sedan dricka detta på morgonen. Konsistensen är slemmig och personligen föredrar jag fiberhusk som bindemedel i pannkaka (fiberhusk = skal av loppfrö) eller, om jag behöver extra fibrer på detta vis, linfröna. Fibrer i grönsaker är vattenlösliga och det är dessa du vill åt som mat till tarmbakterierna. Anna Sparre på 4health.se har en del bra blogg- och podcastinlägg om tarmfloran om du vill lära dig mer. (Finns många andra som också har bra info, iofs.)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske ska skicka med dig en sak till.... Om du inte åt så mycket grönt innan LCHF heller så ta det lite lugnt innan du öser på linfrön och massor av grönt. Det är så lätt att bli entusiastisk och gå all-in men det kan skapa liknande problem som du upplever nu så fasa in det gröna successivt. Lycka till! 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, ok. Tack! Det är ju som du säger att man gärna går all-in för att komma tillrätta med problemet. Vad tycker ni om att köra 2 msk yoghurt (rysk/turkisk/grekisk - vilken är bäst?), 1 dl grädde, lite hallon och 2 msk linfrön?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mej gav grädden en fasansfull andedräkt och kroppslukt så folk ryggade undan...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det visste jag inte att grädde kunde göra... Åt/drack du väldigt mkt grädde eller fick du denna odör endast av 1-2 dl/dag?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Katarina Holm sade:

Ah, ok. Tack! Det är ju som du säger att man gärna går all-in för att komma tillrätta med problemet. Vad tycker ni om att köra 2 msk yoghurt (rysk/turkisk/grekisk - vilken är bäst?), 1 dl grädde, lite hallon och 2 msk linfrön?

Tycker du ska ta mer yoghurt, mindre eller ingen grädde och bara en matsked linfrön. Gillar du andra frön och nötter kan det vara bra också (dock högre kolhydrathalt). 4-5 paranötter ger väl dagsbehovet av zink, tror jag. Vill ha ha i dig mer fett för makronutrientfördelningens skull så vispa i lite smör i kaffet/teet istället. Antingen med stavmixer eller direkt i koppen. Finns små vispar på t ex Ikea som kallas mjölkskummare. Jättegott och enkelt. Själv "knarkar" jag grädde. Inget att rekommendera. I synnerhet inte som din mage reagerar på osten, då är det bättre med andra alternativ. Yoghurten är ju också en mjölkprodukt. Vän av ordning konstaterar förstår att smör också är en mjölkprodukt men den finns det mest fett i, minimalt med kasein.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tycker ni om 1 msk kokosolja i teet 2 gånger om dagen. Jag tänkte att då kan man äta mindre portioner av mat och öka mättnaden med kokosoljan? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Initialt gjorde jag så. Tyckte det var vidrigt. Numera vet jag att man ska vispa kokosfett och smör i teet, annars flyter det som en fet hinna uppepå.
Vad är syftet med LCHF för dig? Jag gissar på viktnedgång..? (Och jo, jag är nyfiken på hur det gått för dig i så fall! ;))
Dr Eric Berg brukar avråda från att dricka fett om syftet är att gå ner i vikt. Det blir lätt för mycket energi (även om jag vågar påstå att man kan överäta lite mer av vissa saker än andra innan det syns på vågen). Du har inte sagt hur gammal du är men klimakteriet kan ställa till det rejält, t ex. 
Vill du vara i ketos som jesper i tråden "Stanna i ketos" för att komma åt fördelar vid träning så kan kokosolja i teet vara en väg att gå för att komma åt fördelningen mellan fett/protein/kolhydrater.
Om det är viktnedgång som är målet tycker jag du ska fokusera mer på Kostdoktorns menyer och äta din mat. Sedan, när du t ex hamnar på en platå vilket man ofta gör, så kan du fundera på olika metoder att rucka platån. Likaså kan du titta på olika metoder om du liksom jag upptäcker att du inte blev smal trots att vågen säger att du är det. Med olika metoder menar jag styrketräning, lågintensiv träning, fasta med olika längd, annan fördelning av makronutrienterna....

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Katarina Holm sade:

Jag har ätit LCHF nu i drygt en månad och är otroligt uppblåst i magen, särskilt på morgonen. Magen mår i övrigt jättebra (gör inte ont, känns inte gasig eller förstoppad) så detta känns som en så konstig "biverkning". Jag har både bytt till laktosfria produkter och den senaste veckan helt uteslutit mjölkprodukter (förutom hårdost). Just att det är morgonen känns som en indikation att det ändå kanske är något med gaser, då man hört att man "fiser" ca 200 gånger per natt. Är det någon annan som har erfarenhet av detta, eller vet hur man ska komma tillrätta med detta? Det är verkligen inte kul att se ut som om man vore gravid i sjunde månaden när jag för övrigt mår så himla bra på alla andra sätt.

Stort tack på förhand!

Jag har personligen svårt att begripa att ost skulle ställa till med svullen mage och gaser?

Det motsatta brukar vara det vanligare, dvs snarare förstoppning.

Iallafall.. det finns potential till förbättring av din LCHF-kost!

Ost ersätter lixom inte lagad mat, det är en ingrediens i matlagningen.

Och om man nödvändigtvis måste äta frukost, vilket är rätt onödigt så är det enklare/bättre/näringsrikare att basera den på ägg.. tips, äggobacon!

Eller så äter man rester från föregående kvällsmål, såvida man inte vill äta det till lunch på jobbet, vilket är att föredra.

Iallafall, pratar vi gaser i tarmen sent på natten så är det förmodligen något du ätit under dagen, iomed att det tar cirka 12-24 timmar innan det når tjocktarmen och det är oftast där som gaserna uppstår.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har problem med svullen/uppblåst mage. Vad det exakt beror på vet jag inte men jobbar på det. Skippar mjölkprodukter förutom smör. Det behöver inte bero på vad du äter utan mer på hur. Jag har lätt att kasta i mig maten, jag kan även överäta. Stress påverkar också min mage. Detta gör att jag lätt blir förstoppad och blir då svullen och uppblåst. Misstänker också att magen inte riktigt klarar av ägg. Jag tror att det är bättre att äta riktig mat, kött, fisk, fågel i ren form samt lagom mängd grönsaker efter vad magen klarar av. Tror det ställer till med minst problem.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, Katarina Holm sade:

Vad tycker ni om 1 msk kokosolja i teet 2 gånger om dagen. Jag tänkte att då kan man äta mindre portioner av mat och öka mättnaden med kokosoljan? 

Tänk på att fett är ”tomma kalorier”. Dvs näringen finns i riktig mat, typ lever, sardiner, ostron, ägg, grönkål, spenat ...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag är ny här och har ätit Lchf sedan mitten av april i år. Tjugo kilo ner har det blivit. Jag har IBS och har alltid haft problem med magen på ett eller annat sätt. Jag började med Lchf för att bli av med en rejäl övervikt och få en bättre hälsa. Vad jag läst om är att många blivit bättre i sina magar men en del, som jag, har kvar sina problem. I mitt fall smärta i höger sida i midjehöjd både mage och rygg. Min galla är borttagen och det känns inte som gallkramper. Förut hade jag ofta magkatarr men det har ändrat sig och det svider inte på samma sätt. När mina besvär varit som värst innan jag började med lchf så brukade jag slopa gluten, mjölkprodukter och stekt mat samt kött. Jag åt fisk, ris och kokta grönsaker och slopade kaffe och så tog jag snälla bakterier, Dimetikon och ibland syradämpande. Då lugnade magen sig. Jag har alltid haft jobbigt med vispgrädde och mycket fett i allmänhet. Men jag kunde inte hålla den dieten för jag gillar mat av alla slag och vill kunna äta allt. Innan jag började med lchf så hade jag stora problem med matsmältningen och åt matsmältningsenzymer till varje måltid. Maten kom ut osmält. Jag bestämde mig för en radikal omställning av kosten och läste in mig på lchf och satte igång. Det var jobbiga veckor med sockerabstinensens alla kval! Men det var bara att fortsätta. Jag tolererade fett bättre efter hand och blev piggare och gick ner i vikt. Jag tog mina enzymer och lade till saltsyretabletter men kunde släppa dom efter ett tag. Men mitt onda i sidan håller i och det är påfrestande. Avföringen har dock en underlig konstig lukt. Jag smälter maten bättre men måste ta psylliumfröskal varje dag för att det skall fungera och Dimetikon funkar bra mot gaser i perioder. Min förhoppning med lchf var också att jag skulle bli bättre i magen men det fungerar inte fullt ut. Jag äter mycket kål av alla slag, zuccini, sparris, spenatblad, olika sorters sallad, tomat, gurka, fläskkött, kyckling, fisk, ost i alla former, kokosolja, olivolja och smör, lite bär, kokosmjölk, grädde, creme fraich, yoghurt 10% och 3% ibland och nötter. Efter boken helt enkelt. Just nu håller jag på med en utredning av smärtan i magen och en buköversikt med ultraljud skall göras. Min mage är undersökt på kors och tvärs under årens lopp men förutom gallsten så har inget hittats. Vad skall jag göra? Har ni några goda råd? Med lchf kost verkar det inte finnas så mycket förändringar i kosten att göra. Erna

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till forumet, Erna! Vad kul att du gått ner 20kg!! Mindre kul med magproblemen...
Spontant kommer jag att tänka på Karl Hulten och autoimmuna protokollet. https://www.bokus.com/bok/9789163902888/autoimmun-kokbok-lakande-paleokost/
Jag tänker också på Anna Sparre (4health) och Martina Johansson som båda bloggat om tarmen och IBS, avföring mm. Martina har skrivit en bok om magproblem. https://www.bokus.com/bok/9789163614989/magstarkt-en-bok-om-tarmfloran-och-magens-nervsystem/
Visst är det väl så att kål kan orsaka gaser och nattskatteväxterna (paprika, äggplanta, tomat mm) kan ge diffusa magproblem..? http://4health.se/solanin-och-nattskattevaxter-faran-med-tomat-och-aubergine
Många med magproblem tål obehandlad mjölk/grädde men den är svår att få tag i. För det är ju inte säkert att det är fettet i grädden utan kanske snarare kaseinet (mjölkproteinet) eller laktosen?
Kanske autoimmuna protokollets tanke att utesluta det mesta för att försiktigt lägga till kan hjälpa dig på vägen även om det är jättetråkigt att behöva göra så?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo visst , man vill kunna äta allt. Men tyvärr, vill man må bra men har magproblem så är det med mycket stor sannolikhet nåt man äter som man inte borde. Vill man må bra får man ta bort det man inte borde äta. 

Man kan göra autoimmunt protokoll som MariaF tar upp eller så tar man bort de klart mest förekommande problemingredienserna spannmål och ko- mejeri. 

Det kan ta upp till ett år innan smärtan i högra sidan ger sig och mitt tips är att det är mejeriernas fel. Alltså bort med komejerier i ett år. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack MariaF! Jag skall läsa dina tips och jag hoppas bli klokare. ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Erik2, ja eftersom jag mått bättre av att inte äta mejerivaror tidigare så tänker jag skippa dom ett tag. Det verkar klokt att testa autoimmimunt protokoll så jag kommer att göra det.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat upp Autoimmuna protokollet och tänker följa det och se vad som händer. Nu undrar jag om psyllium fröskal kan användas när jag gör det. Frön skall ju uteslutas. Jag har använt Vi-siblin som ju består av psylliumfröskal under många år. Eftersom det innehåller socker och sötningsmedel skippade jag det och köpte krossat rent psylliumskal (obs inte fiberhusk). I detta läget kan jag inte klara mig utan det för då blir jag förstoppad. Är det någon här som haft samma problem? Och hur har ni löst det i så fall? Under tiden jag ätit LCHF så har jag ätit mycket kål och olika blad + nåttligt med tomat och gurka och andra lågkolhydrat grönsaker och bär och så frön av olika slag och då har jag fixat magen. Men utan slemmande frön är det jobbigt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan egen erfarenhet gissar jag att du kan använda psylliumskalen. Du utesluter så mycket annat att jag tror det kommer att ge sig på vägen om du behöver dem eller inte. Förstoppning motverkas ju av gröna blad men med de problem du har kanske det blir för mycket att äta ännu mer vattenlösliga fibrer i form av växter. Det viktiga nu är att tarmen och kroppen får vila och läka och det är väl det protokollet går ut på. Jag har Autoimmun kokbok men har inte själv följt det.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kokosolja är väldigt effektivt mot förstoppning också

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

C-vitamin i höga doser är också perfekt mot en "lite seg" mage förutom kokosolja och magnesiumoxid. Bara att testa sig fram :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Komejerier har visat sig sänka hastigheten i tarmen med upp till 35%. (Djurförsök)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Erik 2 sade:

Komejerier har visat sig sänka hastigheten i tarmen med upp till 35%. (Djurförsök)

Är det speciellt förvånande? Bara logiken att vi i vuxen ålder ska konsumera ett ämne avsett för en annan arts avkomma säger väl en hel del....:)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Ekner sade:

Bara logiken att vi i vuxen ålder ska konsumera ett ämne avsett för en annan arts avkomma säger väl en hel del....

Här är jag lite kluven... Jag äter ju avkomman, liksom... Fast jag är helt övertygad om att pastörisering och honogenisering är av ondo!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-10-18 at 09:57, Katarina Holm sade:

https://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/kokosgradde-400ml-231807/

Kör kokosgrädde istället...kaseinfritt...vill du minska andelen kolisar i den kan du vispa in kokosfett i kokosgrädden.

Den kan ersätta både yoghurten och grädden. När du äter, så se till att du får i dig det näringsrika först. Måste du ha något med ost, grädde mm så ska det komma sist. Gör du tvärtom kan det bli mycket näringsfattigt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Jag äter ju avkomman, liksom

Frågan om vi är rovdjur eller inte har de lärde tvistat om sen urminnes tid. Men det är off topic här...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Ekner sade:

Frågan om vi är rovdjur eller inte har de lärde tvistat om sen urminnes tid. Men det är off topic här...

Den debatten struntar jag hejdlöst i, jag är helt övertygad om att vi är gjorda för kött! ;)Däremot är jag kluven till huruvida vi är gjorda att dricka mjölk; Om man tänker längre tillbaka så åt vi allt på djuren. Även för inte så länge sen. Soppor kokades på benen, blodpalt, sylta... Så varför inte mjölken? Jag tror att vi tål mjölk rätt bra generellt sett men inte det som görs med den, dvs homogenisering och pastörisering. Det tror jag är ett större problem än mjölken i sig. Även för känsliga magar/tarmar. Många tål get- eller fårmjölk bättre men dessa produkter är ofta obehandlade. Homogeniseringen gör att fettpartiklarna slås sönder och delvis liknar vår artegna mjölk. Således passerar den genom tarmslemhinnan som sådan och vi får in ett artfrämmande protein rakt in i kroppen utan det skydd som tramslemhinnan normalt ger. En tanke, bara.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

, jag är helt övertygad om att vi är gjorda för kött

Jag ser det som att våra matsmältningssystem är synonyma med rent veganskt levande arter, att maten tar ca 2 dygn att passera och kött hinner börja ruttna under den tiden och avge oangenäma ämnen i kroppen. Till skillnad från rovdjur där maten passerar på några timmar.  Också bara en tanke...;)

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då tänker vi olika... ;) 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Ekner sade:

Är det speciellt förvånande? Bara logiken att vi i vuxen ålder ska konsumera ett ämne avsett för en annan arts avkomma säger väl en hel del....:)

Men alla nötter, frön , frukter mm är ju någon arts "avkomma" så tycker den logiken haltar lite...

Finns väl typ bara löv, gräs och sådant kvar med den logiken och tror inte man överlever så bra på det

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, jesper sade:

Finns väl typ bara löv, gräs och sådant kvar med den logiken

Ska man hårddra det hela finns ingenting kvar att äta...

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 10/29/2017 at 7:14 PM, Ekner said:

Jag ser det som att våra matsmältningssystem är synonyma med rent veganskt levande arter, att maten tar ca 2 dygn att passera och kött hinner börja ruttna under den tiden och avge oangenäma ämnen i kroppen. Till skillnad från rovdjur där maten passerar på några timmar.  Också bara en tanke...;)

Tror inte vårt matsmältningssystem någonsin (kanske ett väl stort ord ..) har varit "rent veganskt". Tydligt är att det numera är tydligt anpassat till konsumtion av kött, längden (eller kortheten) på tjocktarmen talar tydigt för det till skillnad från våra släktingar. Lite intressant i det sammanhanget är att kvinnor tydligen har något längre tjocktarm än män; kanske alltså är bättre på att ta näring från vegetabilier än män. Kött består mest av vatten 60-70%, sen lite fett ca 10 % sen protein. Protein bryts ner av magsyran till aminosyror som sen tas upp av tunntarmen och fettet finfördelas av galla och tas upp av samma tarm. Att kött skulle ligga och ruttna i tarmen är så vitt jag förstått inte sant. Vi har väldigt efektiva system att ta hand om kött. Det som ligger och "ruttnar" är fibrer som det festas på i tjocktarmen. Även hos oss passerar kött fort genom tarmen i den mån det överhuvudtaget blir nåt kvar. 

Vad gäller våra tänder däremot verkar de mest vara anpassade för lagad mat och det är en tydlig skillnad mot schimpansens och inte alls rovdjurslikt. Kanske tillbakabildades våra schimpanständer när vi började laga mat. 

Mjölk från djur som enbart har kaseinsorten A2 beta ger inte den omtalade trögheten i tarmrörelsen. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Erik 2 sade:

Vad gäller våra tänder däremot verkar de mest vara anpassade för lagad mat och det är en tydlig skillnad mot schimpansens och inte alls rovdjurslikt. Kanske tillbakabildades våra schimpanständer när vi började laga mat.

Här undrar jag om inte fisk-spåret är intressant.... Inte minst med tanke på tändernas utformning och vår kropps förkärlek för EPA. 

On 2017-10-29 at 21:14, Ekner sade:

Ska man hårddra det hela finns ingenting kvar att äta...

En liten anekdot: Jag läste om en studie (som jag inte minns i detalj och som jag har nämnt förut) där man låtit nån "slakta" en (1) växt i ett rum med andra växter. När olika personer gick in i det rummet fick man inga utslag på elektroder man satt dit på växterna men när personen som utförde slakten gick in i rummet, då fick man utslag på de närvarande växterna. Stämmer det är det inte lätt om man vill välja bort mat med känslor. :unsure:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF

Kommer du ihåg. :rolleyes:

The secret life of plants bok av Peter Tompkins. 

Eller skivan med samma namn av Stevie Wonder.

Eller Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe tydligt inspirerade av boken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Dags för lite musik och sång. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Erik 2 sade:

MariaF
Kommer du ihåg. :rolleyes:
The secret life of plants bok av Peter Tompkins. 
Eller skivan med samma namn av Stevie Wonder.
Eller Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe tydligt inspirerade av boken.

Den sista har jag i bokhyllan sen tidig tonår och jobbar på att få sonen att läsa... jala hjälpte mig med den andra... och den första får jag göra research på! Förstår inte riktigt poängen men det kommer nog ska du se! :) 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips. Boken handlar om växternas känsloliv. Växter har också känslor. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
1 timme sedan, Erik 2 sade:

Tips. Boken handlar om växternas känsloliv. Växter har också känslor. 

Tänk om veganerna får reda på det, hur skall det då gå.:huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg