Inez

OVÄNTAD LÅNGTIDSEFFEKT AV LCHF

Recommended Posts

21 minuter sedan, Inez sade:

Jag har levt LCHF-liv i 4 år nu. Jag trodde att jag hade hunnit uppleva alla positiva effekter av den kosthållningen. Men det har nyss dykt upp en till! En som jag inte ens har träffat på här på forumet.

I min släkt, särskilt på min fars sida, har man alltid haft lätt att få blåmärken, och det blir värre ju äldre man blir. Jag minns flera gamla släktingar som fick stora, mörkblå och gula fläckar efter minsta stöt. Jag var inte något undantag. Nu är jag 75 år och borde få de där stora "gamlingsblåmärkena". Men - inte alls!

Häromdagen använde jag en stor skruvmejsel till något som mejslar inte är avsedda för, och i en knepig arbetsvinkel dessutom. Så mejseln slant och daskade till mig rejält på ena handens tumsida. Jag fick en liten rispa i skinnet och förväntade mig att morgonen därpå vara gul och blå. Jag fick inte tillstymmelsen till blåmärke! Jag började tänka efter och insåg att jag inte hade haft några blåmärken på åtminstone ett år. Trots att jag är oförsiktig och rätt klantig. 

Den enda förklaring jag har är att mina kärlväggar har blivit spänstigare, segare, hållbarare av mycket fett och ynkligt med kolhydrater.  Det låter som en saga, men vad skulle det annars bero på? Någon som har några spännande länkar eller annat i sammanhanget?

Hematom heter det på läkarspråk!

Iallafall, du är inne på rätt grej.. det har med ålder, kost och hälsa att göra.

"Orsak

Trauma, okänd, läkemedel (ASA, NSAID, NOAK Warfarin, Kortison), trombocytopeni, åldersbetingat spröda blodkärl, blodmalignitet, leversjukdom, koagulationsrubbning, Ehlers-Danlos syndrom (ärftlig skörhet i blodkärl m fl inre organ)."

https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/hematom-blamarken/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu ett intressant inlägg i diskussionen om ärftlighet. Spelar genetiken nån roll i och av sig själv eller krävs det miljöfaktorer för att trigga. 

Kan det i ditt fall också ha någonting med koagulationsförmågan att göra, att den påverkas av kosten ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskussioner om ärftlighet är knepigt, allt lixom avstannar vid någon förfader. Om någon i äldre led erhållit en defekt som går i arv, vad gick fel den gången? Vad hade vår kära farfars mor råkat ut för? Det är så enkelt att kasta skulden på tidigare generationer om man inte begriper orsakerna.

Om TS blev av med sina problem med lchf borde det knappast vara ärftligt.....eller så käkade hennes förfäder samma mat som hon innan hon kom på bättre tankar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Ärftligt,gener osv är något man brukar dra till med när man inte förstår bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
13 timmar sedan, Inez sade:

Jag har levt LCHF-liv i 4 år nu. Jag trodde att jag hade hunnit uppleva alla positiva effekter av den kosthållningen. Men det har nyss dykt upp en till! En som jag inte ens har träffat på här på forumet.

I min släkt, särskilt på min fars sida, har man alltid haft lätt att få blåmärken, och det blir värre ju äldre man blir. Jag minns flera gamla släktingar som fick stora, mörkblå och gula fläckar efter minsta stöt. Jag var inte något undantag. Nu är jag 75 år och borde få de där stora "gamlingsblåmärkena". Men - inte alls!

Häromdagen använde jag en stor skruvmejsel till något som mejslar inte är avsedda för, och i en knepig arbetsvinkel dessutom. Så mejseln slant och daskade till mig rejält på ena handens tumsida. Jag fick en liten rispa i skinnet och förväntade mig att morgonen därpå vara gul och blå. Jag fick inte tillstymmelsen till blåmärke! Jag började tänka efter och insåg att jag inte hade haft några blåmärken på åtminstone ett år. Trots att jag är oförsiktig och rätt klantig. 

Den enda förklaring jag har är att mina kärlväggar har blivit spänstigare, segare, hållbarare av mycket fett och ynkligt med kolhydrater.  Det låter som en saga, men vad skulle det annars bero på? Någon som har några spännande länkar eller annat i sammanhanget?

Har själv upplevt samma sak, får numera inga blåmärken. Redan i unga år fick jag lätt blåmärken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-10-18 at 8:31 PM, Inez said:

En enkel förklaring skulle kunna vara att du inte äter Trombyl. Det är oerhört vanligt att äldre personer får "blodtunnande" läkemedel utskrivna "för att skydda mot hjärtinfarkt". Tyvärr är det så att mediciner som ska hindra att blodet koagulerar ökar risken för blödningar, från småsår, från näsan, i mag-tarmkanalen och i hjärnan.  Och naturligtvis för ytliga blödningar i huden, blåmärken. Men detta berättar sällan läkaren som skriver ut "blodtunnande" som "måste tas varje dag" resten av livet. Men visst, LCHF har säkert positiv inverkan på blodkärlen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 10/19/2017 at 08:35, Ekner sade:

Diskussioner om ärftlighet är knepigt, allt lixom avstannar vid någon förfader. Om någon i äldre led erhållit en defekt som går i arv, vad gick fel den gången? Vad hade vår kära farfars mor råkat ut för? Det är så enkelt att kasta skulden på tidigare generationer om man inte begriper orsakerna.

Om TS blev av med sina problem med lchf borde det knappast vara ärftligt.....eller så käkade hennes förfäder samma mat som hon innan hon kom på bättre tankar.

Jo, så var det ju. Släktingarna som hade lätt att få hematom (Zepp!) åt ju kolhydratrikt som bara den. Gröt, potatis och knäckebröd var basfödan.  Bullar och/eller kakor till kvällskaffet var standard.

Men kanske ärftligheten består i vårt sätt att reagera på snedfördelningen i kosten, nämligen med sköra blodkärl. Ingen i släkten på fars sida har/hade någonsin Diabetes 2. Min far var den enda som dog i cancer (74 år gammal; han rökte och bodde i ett "radonhus") - övriga blev 85 eller äldre.   Alla som jag känner till dödsorsaken på dog av att hjärtat inte orkade pumpa längre. Med LCHF-mat hade det nog jobbat tio år till...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Inez sade:

Med LCHF-mat hade det nog jobbat tio år till...

Med stigande ålder är det även viktigt att ta hänsyn till typ 3 diabetes.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg