Ing-Marie Posted October 19, 2017 Share Posted October 19, 2017 Behöver hjälp. Återhämtar mig dåligt efter vinterkräksjuka. Är trött och hängig och får inte upp orken. Tänkte när jag inte ätit på 3-4 dagar att Strikt LCHF skulle bli lösningen så att jag äntligen uppnådde ketos. Nu har det gått en vecka efter vinterkräksjukan och jag är lika trött varje dag. Var det olämpligt att starta strikt LCHF i detta läget? Ska jag ge upp ketosen om jag nu är där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 19, 2017 Share Posted October 19, 2017 Utrusta dig med tålamod. Det kan ta tid att komma tillbaka och få kraft. Strikt lchf är aldrig fel, kolhydrater är bara doping och falsk kraft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 19, 2017 Share Posted October 19, 2017 Välkommen till forumet, Ing-Marie! Inget kul att må så där... Jag antar att du ätit LCHF innan kräksjukan..? Även den som ätit LCHF innan kan behöva lite omställningstid så det kan vara så att du inte är riktigt återhämtad OCH har omställningsbesvär. Det är ju lite svårt att veta. Testa med lite mer kolhydrater, typ lite nötter eller så och se om du märker någon skillnad. Nu vet jag inte hur strikt du är men om du med strikt menar att "nolla" kanske du går upp till 10g. Får du en positiv respons då kanske det kan vara vettigt att ligga så ett litet tag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 19, 2017 Share Posted October 19, 2017 Ett stort problem för många som äter strikt LCHF verkar vara att det inte får i sig tillräckligt med energi. Försök uppskatta hur mycket energi du får i dig, så att du inte ligger på ett alltför lågt underskott. Hoppas du mår bättre snart. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2017 Share Posted October 19, 2017 8 timmar sedan, Ing-Marie sade: Behöver hjälp. Återhämtar mig dåligt efter vinterkräksjuka. Är trött och hängig och får inte upp orken. Tänkte när jag inte ätit på 3-4 dagar att Strikt LCHF skulle bli lösningen så att jag äntligen uppnådde ketos. Nu har det gått en vecka efter vinterkräksjukan och jag är lika trött varje dag. Var det olämpligt att starta strikt LCHF i detta läget? Ska jag ge upp ketosen om jag nu är där. Om man säger som så.. skilj på ketos (fysiologiskt tillstånd) och ketogen diet! Hur som helst.. vinterkräksjuka lär i sig leda till rätt hög ketos.. vad skulle du annars leva utav om du varken äter eller får behålla den maten du ätit? Dvs man lever utav energidepåerna under sådana tillstånd. Och som regel droppar man lätt åtskilliga kilon, det är oftast vatten till största delen. Och så fort man är i tillstånd att äta igen så brukar vattnet komma tillbaka illa kvickt. Du har utsatts för en ofrivillig fasta, frivillig fasta kan man lättare reglera/avbryta om man vill. Iallafall.. vinterkräksjuka orsakas oftast utav Calcivirus, så ditt immunsystem goes berserk, för att bli av med viruset, kräkas, diaree, dålig aptit, viruset skall bort, svältas ihjäl om så behövs. Så då kan annat vara mindre viktigt under en tid, du blir trött som attan, imunförsvaret har prio 1.. och sen kommer återhämtningen efter det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing-Marie Posted November 13, 2017 Author Share Posted November 13, 2017 Tack för alla fina svar! Jag gav upp och åt lite frukt och det hjälpte. Salt hade jag fått i mig, eftersom min snälle man kokte saltlösning till mig. Men nu återstår problemet. Försöker jag följa Konstdoktorns ketogena diet så blir jag så trött så jag ger upp efter några dagar. Hur lång tid tar det att komma i balans och i ketos? Har läst på alla sidor på Kostdoktorn och fattar att man kan bli trött men så här helt slut. Måste jag ge det flera veckor? Jag äter mer liberal LCHF nu men jag äter blodtryckssänkande och bara på liberal LCHF har jag dragit ner på en av fem mediciner för det. Jag märkte ju under de fem dagar jag inte åt och inte tog mediciner att blodtrycket dök. Så mycket faktiskt så jag hade svårt att stå upp. Då borde ju ketogen kost fixa så jag kan minska mina tabletter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts