Karl-Gunnar Leonardzon

Omstart av LCHF

Recommended Posts

Ja, det är bara att kliva på igen.

Du kanske ska fundera över varför du slutade förra gången och hur du ska göra nu för att hålla dig kvar på banan.

Lycka till!:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kan du haka på igen! Det kommer mer och mer hjälpmedel numera, t ex menyerna hos Kostdoktorn, som gör det lättare att hitta rätt nivå (striktare/liberalare).  Lite beroende på vad huvudsyftet är (sjukdom/hälsa/vikt....) kan olika upplägg passa olika bra. Lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Det är aldrig försent att börja med ren naturlig oprocessad mat. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag slutade efter jag strålats för cancer och viste inte utgången, sen har jag gått på en medecin i två år som tydligen gör att man går upp i vikt, har högt blodtryck och gått upp i vikt och mår allmänt risig p.g.a. detta. skulle behöva gå ner 15 kg och få ordning på kroppen igen. Så då är det väll bara att köra igång igen. kan nämna att jag är 67 år men det har väl ingen betydelse.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åldern kan ha betydelse på så vis att det kan vara svårare att gå ner i vikt (finns en rad förändringar i ämnesomsättning, hormonnivåer osv som påverkar) men det är så klart aldrig för sent att äta riktig mat på bra råvaror. Eftersom du provat LCHF förut behöver jag nog inte nämna vilka dessa är. 
Äter du fortfarande medicinen som tryckt upp vikt och blodtryck kan det vara klurigare att komma åt problemen men allt som stärker kroppen till självläkning är bra. Rörelse, t ex promenader, är också viktigt för att kroppen ska fungera så bra som möjligt. Inte för ökad förbränning alltså, utan för kroppsfunktioner som tarmrörelser, smörja leder och annat biomekaniskt men också för biokemisk reglering på olika vis.
Näringstät mat, tarmfloran, vardagsrörelse, (medveten) andning, meditation (eller skogspromenad), att skratta... Viktiga aspekter för läkning, oavsett ålder. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många bra tips har du fått. Men jag har inte sätt att någon skrivit om behovet av optimala natrium nivåer. En och en tredjedels tesked till två och två tredjedels tesked vanligt koksalt brukar fungerar bra för de flesta. Boken The Salt Fix av Dr James Dinicolantonio är bra att läsa för alla som är intresserade av kost.Han har många bra youtube videos som finns gratis på nätet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade provat LCHF tidigare när jag ändrade mina kostvanor för lite mer än två år sedan. Jag skulle vilja säga att det var lättare, eftersom jag redan kände till konceptet.

Lycka till!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började 2012 gick ner 14 kilo jag lagt på mig pga skada ( och dålig kost)  sedan blev jag mindre strikt.  för att verkligen ta tag i det igen  förra sommaren men då gick jag all in...  jag fick övergångsproblem men annars bara positivt.  jag tror att fram tills dess att jag befunnit mig i "gränslandet" så inte alltid i Ketos men ibland och ibland inte. Detta vet jag dock inte då jag inte mätte då, men med tanke på att jag sedan jag gick superstrikt gått ner hyfsat mycket så var jag nog inte så ofta i ketos.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Karl-Gunnar Leonardzon sade:

Om man har kört LCHF tidigare och slutade för ca 2 år sedan kan man starta med LCHF igen?

Nej nej nej.. har man väl hamnat utanför sekten så är det besvärlig att ta sig in igen!

Ja ja ja, man kan köra på egen hand!

Eh eh eh.. LCHF är bara ett sätt att lura folk att äta riktig mat och inte mer kalorier än vad de behöver!

• Tack! 1
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg