kboortz

Vad gör jag för fel? ( < 60g kolhydrat/dag )

Recommended Posts

Jag undrar om någon har en idé varför jag inte faller i vikt?

Är 57 år, man, BMI 31. Även om kanske inte det mest tillförlitliga så använder jag ketos-stickor för att få ett hum om är i ketos eller inte.

Jag har haft svårt komma ned i ketos innan när försökt så jag har nu använt tre dagars vattenfasta för att komma ned i keros och sedan försökt hålla mig där. Går bra, ingen hunger, inget sötsug. Trist så klart, är i grunden en matmissbrukare men inte varit socker som varit den stora fallgropen.

Första försöket var för kanske 6 veckor sedan men föll ur ketos två veckor senare. Gjorde ett nytt försök och har nu varit i ketos i tre veckor. Men vikten står i stort sett still sedan dessa tre veckorna, lite upp.

Jag äter lite enformigt för att det passar mig och jag inte riktigt har energi att laga mat. Så mitt dagliga intag ser ut som

  • Dricker vatten till mat.
  • När lite sugen så dricker Pepsi Max, en hel del per dag. Jag tillhör dem som inte blir hungrig eller mer sugen på mer sött av Pepsi Max. Vet det är "onyttigt" men det som gör att jag klarar att inte äta för mycket.
  • Äter 2-3 skivor Clean Eating knäckebröd med mjölkfritt smör (som innehåller bland annat kokosfett) och ost (inte veganost för den innehåller 20% kolhydrater). Blir ca 2,5 gram kylhydrater totalt. Går åt en hel del ost.
  • Äter wokade grönsaker. Den fryspåse jag äter mest är på 20 gram kolhydrater för hela påsen på 600 gram som jag delar upp i två och äter till lunch och sen middag. Wokar i rapsolja men sedan en rejäl klick mjölkfritt smör på slutet för smaken och att mättar bättre.
  • Till wokade grönsakerna vegfärs eller liknande, väljer det som har lågt med kolhydrater < 4g per 100. Har inte mätt upp hur mycket jag äter men är ju ingen mängd.
  • Äter mindre än 100g blandade saltade nötter, 15g/100 kolhydrater.

Jag går inte omkring och är hungrig. Jag har ett rätt enformigt inrutat liv så inget fusk "jag glömt". Dessutom väldigt motiverad just nu. Jo, två tillfällen när varit på besök så ätit lite inlagd frukt med grädde. Men ketosstickan har visat nästa morgon att fortfarande i ketos.

Detta borde bli mindre än 60 gram kolhydrater per dag. Stickan visar moderat till hög ketos varje morgon (4-8).

Borde det inte synas på vågen alls? Vad gör jag för fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har några motfrågor. Var är fettet? Hur mycket fett äter du och hur mycket protein? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte vägt och räknat men

  • Knäckebrödet är 40g fett och 24g protein per 100g.
  • Snålar inte med margarin på knäcket.
  • Osten är antingen gräddost eller gouda, dvs typ 30g fett och 25g protein per 100g.
  • Snålar kanske lite med oljan när steker men har i två stora klickar mjölkfritt magarin när stekt klart.
  • Nötterna innehåller ju massor av fett och protein.
  • Vegfärsen är 10g fett och 17g protein per 100 gram.

Men jag ska väga allt jag äter i morgon så jag kan säga mer exakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Trollmormor sade:

Margarin? Äter du inte smör?

 

Att det fortfarande finns folk som äter margarin och tror att de äter bra kost.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, jala sade:

Att det fortfarande finns folk som äter margarin och tror att de äter bra kost.

Kanske beror på att det är billigt?? Smörpriset har rusat i höjden, men man får vad man betalar för :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Trollmormor sade:

Kanske beror på att det är billigt?? Smörpriset har rusat i höjden, men man får vad man betalar för :P

Man kan inte stoppa i sig skit bara för att det är billigt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, jala sade:

Man kan inte stoppa i sig skit bara för att det är billigt.

Nä, självklart inte. Tyvärr vet jag många som inte har en aning om vilken påverkan kosten har på hälsan. Margarin har inte kommit över tröskeln i detta hus sen mitten av 90-talet :D

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekologiskt Vegan Bredbart på knäcket (rapsolja 39%, kokosolja 22%, sheaolja 13%).

Flora mjölkfri eller liknande i pannan när stekt grönsaker (rapsolja, palmolja).

Har aldrig trott att margarin är nyttigt, använde alltid Bregott till det mesta tidigare. Jag är inte vegan eller vegetarian men undviker numera i möjligaste mån animaliska produkter.

Skulle äkta smör eller Bregott göra att jag går ned i vikt lättare?

Pepsi Max är inte heller någon höjdare om ser till "hälsan". Jag tvingas vara pragmatisk om jag ska klara detta alls... alla är inte så starka ni vet ;)

Faktum är att normalt så äter jag inget bröd alls, vare sig mjukt eller hårt. Men när försöker undvika animaliska produkter och samtidigt undvika kolhydrater så är det lite knepigt att hitta saker att äta som är tillräckligt enkelt och gott. Och då kom Clean Eating knäckebröd som en räddning, extremt lite kolhydrater. Om nu inte visar sig att knäcket är min Akilleshäl, det är därför jag frågar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, kboortz! Förlåt om vi inte riktigt förstår, vi är rätt smörfrälsta här, de flesta av oss. ;)
Av alla inlägg jag läst, av alla jag pratat med - är det bara unga män som tycks kunna gå ner i vikt enbart av att reducera kolhydratintaget. Vi andra behöver se över helheten, dvs vad vi stoppar i oss, när vi stoppar i oss och hur vi rör oss. Ju äldre man blir, desto mer förändras ämnesomsättningen. Mängden energi vi behöver ändras liksom näringsupptaget. Näringsupptaget styr vilka processer som är aktiva. Risken är att din diet; pepsin, osten, margarinet osv gör att din kropp reagerar med att stoppa viktminskningen. Lightdrycker triggar sockerreaktioner i kroppen vill jag minnas. Stora mängder mejerier är ett problem för många (kaseinet) vilket vi diskuterade i en annan tråd härom dagen. Nu vet jag inte vad vegfärs innehåller men är det soja innehåller den östrogenliknande ämnen vilket kan påverka dig som man negativt.
Jag tror du får fart på viktminskningen om du äter riktig mat, dvs sådant som ÄR ingredienser istället för att HA ingredienser. Finns det någon animalie du äter utom mejerier? Gärna fisk (makrill i burk är enkelt) eller ägg? Du behöver sannolikt ganska lite protein men gröna blad är bra och gärna avocado, olivolja, kokosolja och smör. Sallad finns hackad i påse. Avocado kan ätas ur halvorna med sked. Kryddsmör kan du blanda ihop i stora mängder och ha stående. Överhuvud taget att göra stora mängder mat på en gång att värma är att föredra när man sällan orkar laga mat. 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag mitt grönsaksintag är större än de flesta, måste väl räknas som "riktig mat". Men du skriver en massa bra ledtrådar där, ska kolla upp det, tack!

Jo, äter fisk, får öka den biten. Och minska eller ta bort osten. Pepsi Max har testats av Kostdoktorn och som jag uppfattade det så hade det ingen större påverkan på möjligheten att minska i vikt. Men jag ska ta en titt igen.

Min egentliga fråga är nog vad det betyder att jag är i ketos? Jag trodde det var en rätt säker indikation att min kropp förbränner fett men ändå så syns det inte på vågen. Men kanske är det mer komplext än så.

Och i en Norsk intervju för rätt länge sedan så sa Kostdoktorn att kalorier in och kalorier ut gäller. Har det kommit nya insikter, att det inte gäller längre? Räcker det att jag ligger under 50 g kolhydrater per dag och är i ketos, kan strunta i kalorier från fett och proteiner? Eller ska jag räkna kalorier även om jag kan se jag är i ketos?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag övertygad om att viktminskning är mer komplicerat än att enbart vara i ketos... Har du koll på kroppsmåtten? En del minskar i storlek utan att vågen rör sig. Vad kalorier beträffar... Jo, det spelar roll så tillvida att du inte kan äta hur mycket som helst om du inte använder energin. Å andra sidan kan man oftast överäta mer av "rätt saker" än av "fel saker" utan att det syns på vågen. De flesta behöver inte räkna kalorier om de äter sig mätta när de äter regelbundna måltider. Vill du vara säker på att vara i ketos kan du behöva vara betydligt striktare än 50g kolh/dygn, typ <20g.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är alltid skeptisk när det talas om "kalorier in, kalorier ut". I princip gäller det säkert. Problemet är att de formler som hänvisas till inte fungerar så klockrent som man kanske föreställer sig. Om de hade gällt skulle alla som ligger på ett visst kaloriundeskott och väger lika mycket också gå ner exakt lika mycket. Det vet vi allihop att så enkelt är det inte. Sen reagerar kroppen olika på på olika typer av makronutrienter (alltså energin vi intar).

Jag kan inte svara på din fråga tyvärr. Och orsaken är just att det inte finns en mirakelmetod som gör att alla reagerar likadant.

Det jag skulle önska stod i fokus istället för viktnedgång är hälsa. Många vittnar om problem med viktnedgång, men har fått stora hälsoförbättringar med LCHF. I slutänden är det hälsan som borde vara viktigast.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I längden tror jag det är svårt att överäta och att befinna sig i ketos.  I början tror jag att kroppen kan luras och få en att äta trots ketos men jag tror att kroppen inte klarar det så länge. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många gram protein blir det?

Min tanke när jag läser är att det är få.

Allting är inte bara beroende av mängden kolhydrater.

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa Pepsi Max och lightprodukter helt, även om hjärnan skapat ett beroende. 

Dels är sötningsmedel att betrakta som nervgift för kroppen (Jag har lightprodukter inlåst i kemikalieskåp och använder som bekämpningsmedel mot myror)
Dessutom luras hjärnan att kroppen tillsätts socker och höjer insulinnivåerna, vilket sänker ketosvärdena och fördröjer viktnedgång och välmående.

https://www.dietdoctor.com/se/pepsi-max-daligt-for-din-vikt

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, Ekner sade:

Skippa Pepsi Max och lightprodukter helt, även om hjärnan skapat ett beroende. 

 

@Ekner @kboorzt  vet ju att det inte är bra men klarar en mycket positiv omställning med hjälp av Pepsi max så kanske stötta i de förändringar som ändå är gjorda... ( vet att jag låter mycket förnumstig nu ;) men Rom byggdes inte på en dag)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långt men intressant inlägg om ketos och mätande. 

Tuit Nutrition: .".. ketones come from breaking down fat, which is great, but if your ketone level is high, you can’t be sure whether it’s from burning the fat on your body or from the fat on your plate. "

Ketogenesis, Measuring Ketones, and Burning Fat vs Being in Ketosis - http://www.tuitnutrition.com/2017/09/measuring-ketones.html

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag räknat på en typisk dag, lite avrundat.

Min grönsaksmåltid som delar på två och äter som lunch och kvällsmat. Tre skivor Ekologisk knäckebröd Clean Eating som frukost mellanmål. Det blir lite olika nötter men ungefärligt, kanske räknat i underkant på kolhydraterna där.

 

                  Vikt  Kolh Fett Prot Kcal
-------------------------------------------
Frysa grönsaker    600    20    0   15  180
Quornbitar         150     2    2   20   30
Rapsolja            20     0   20    0  170
Flora mjölkfri      25     0   15    0  130
-------------------------------------------
Totalt             795    22   37   35  510

                  Vikt  Kolh Fett Prot Kcal
-------------------------------------------
Knäckebröd         100     3   40   24  520
Neturli bredbart    10     0    8    0   70
ICA Goudaost        50     0   15   12  180
-------------------------------------------
Totalt             160     3   63   36  770

                  Vikt  Kolh Fett Prot Kcal
-------------------------------------------
Blandade nötter     75    15   45   10  500
-------------------------------------------
Totalt              75    15   45   10  500

===========================================
Totalt per dag    1030    40  145   81 1780


Mitt proteinintag är nära 0,8 * kroppsvikten, som står om här

  https://www.dietdoctor.com/se/hur-mycket-protein-bor-du-ata

Om denna bilden stämmer

  https://www.dietdoctor.com/se/hur-mycket-fett-bor-man-ata-pa-ketogen-kost

så är mitt totala fettintag i underkant. Möjligen då för mycket "added fats" från osten, olja och margarinet. Mitt "whole food fat" borde inte vara så illa då det mycket kommer från nötterna och fröbrödet. Om försöker undvika kött och mjölprodukter så krävs lite mer jobb för att öka "whole food fat" (tål inte Avokado).

Jag får nog gå på det MariaF skriver att om äldre så kanske inte riktigt så enkla samband utan krävs mer. Jag är i en period då jag rör mig extremt lite, jag måste ändra på det. Jag får nog minska eller ta bort osten. Och äter ju fisk så kan öka den delen. Och till sist så om ändå accepterar att i viss mån är "kalorier kalorier" så är mitt totala kaloriintaget kanske något högt om vill minska i vikt.

Trist att inte en brun keton-mätsticka varje morgon räckte, hade varit rätt skönt... ;)

Tack för alla svar, jag är lite klokare nu :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lax och makrill är lite fetare fiskar, de är bra! Dock bör du inte överstiga för mycket protein heller... Du kan ta smör/kokosfett i kaffe/te/choklad (sök recept på det sistnämnda) men då får du kanske se över kalorierna totalt sett. Rörelse är jättebra men strunta i ev energiförbrukning där för även om en ev app visar att det går åt si och så många kalorier är det primära att få kroppen att fungera som den ska, även biokemiskt. Sedan kan du ju också experimentera med fasta av olika längd men personligen tycker jag man ska vara trygg i mat och rörelse först.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Som de andra skriver, mer fett!

Annars så skulle jag rekommendera lite mer form utav fasta, kanske 16:8 ? Eller 5:2 . Testa.

Om du har ett BMI på 31 så gissar jag att du har ett gäng kilon energi sparat på din kropp (i form av fett)?

Använd dem, genom att fasta. Så kommer du märka grejer inom ett par veckor :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv måste jag äta betydligt färre kolhydrater än 50 gram. 

Läs på lite om periodisk fasta, 16/8. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.