SCXiao

Dear Diary - Min lchf blogg

Recommended Posts

Bra att du kan skippa alkohol. Min erfarenhet av helgdrickande är att det händer saker i kroppen som gör att viktminskningen fördröjs eller uteblir. Kanske är det så att insulinet från alkoholen låser fast fettreserverna i kroppen, som sedan inte lättvindigt låter sej frigöras.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måndag igen.. Idag visade vågen 92.7kg , hela 0,7kg mindre än igår! Jag vet att man rasar i vikt i början av sin lchf men såhär mycket hade jag inte räknat med. Jag trodde att under 90 innan Oktober slut skulle vara omöjligt men nu känns det faktiskt realistiskt!

Jag åt förvisso bara två måltider igår, det blev en rejäl frukost/lunch med två ägg, åtta skivor bacon och en klick jalapeño färskost. Höll mig mätt på den fram till kvällen då jag åt tre skivor baconlindad fläskfilé och vitkålsröra. Motion blev det inte heller särskilt mycket eftersom det regnade hela dagen, men ca 3km omväg när jag gick och handlade blev det iaf.

Måste säga att det blev en bra start på den här måndagen. ;)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Onsdag... Fick en liten krasch på jobbet igårkväll. Åt min matlåda ca 16:00 (spenat/broccolisoppa med kokt ägg) men började må illa och detta illamående höll i sig ett par timmar under kvällen tillsammans med matthet och huvudvärk. Försökte få i mig vätska under kvällen. Dessutom känns det som att magen växar mellan förstoppning och diarré ett par gånger om dagen, riktigt jobbigt. Hoppas dom här övergångsbesvären går över fort.. Idag mår jag bättre och kan få i mig frukost, hoppas att det här håller i sig under dagen.

Och en liten påminnelse till mig själv bara: Vågen visade 92,3kg idag. 2,3kg kvar till första delmålet som jag inte har nått på flera år, trots viktklubb, självbantning osv. Jag måste härda ut!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, SCXiao sade:

...illamående höll i sig ett par timmar under kvällen tillsammans med matthet och huvudvärk.

Provade du att dricka vatten med salt i då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, MariaF said:

Provade du att dricka vatten med salt i då?

Ja, ett glas med saltvatten och ett glas vatten med citronsaft i, tillsammans med nästan två liter vanligt vatten (Jag dricker väldigt mycket på jobbet).

Har funderat på att köpa ett paket buljongtärningar och testa att dricka en kopp buljong, det har jag läst att ska hjälpa..

Idag har det fungerat bättre iaf, trött i kroppen men annars inga besvär :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredag äntligen! Igår åt jag ute, har nog aldrig varit så komplicerad när jag beställt en hamburgare förut. "En baconburgare med extra ost, extra bacon, extra sallad och utan bröd, tomater och bara lite dressing. Och kan jag byta ut pommesen mot lökringar eller chili cheese?". Men det gick bra, och mätt blev man för jag har haft väldigt lite matlust i veckan så jag har ätit extremt lite jämfört med vad jag gjorde för två veckor sen innan lchf.

Nu när jag är ledig i tre dagar så tänkte jag prova att baka något på lchf. Bröd eller knäckebröd, har inte bestämt mig ännu.. Eller lchf pannkakor kanske, min favoritfrukost är trots allt american pancakes med ost och bacon :)

Vågen har för övrigt fastnat på 92.3 senaste dagarna (morgonvikten), får verkligen sätta fart och springa röven av mig (bokstavligt) om jag ska under 90-träcket innan månadsskiftet :ph34r: fast å andra sidan spelar det ingen större roll när jag når dit, huvudsaken för mig är ATT jag når dit.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan, SCXiao sade:

Nu när jag är ledig i tre dagar så tänkte jag prova att baka något på lchf. Bröd eller knäckebröd, har inte bestämt mig ännu.. Eller lchf pannkakor kanske, min favoritfrukost är trots allt american pancakes med ost och bacon :)

Tips på pannkakor!Väldigt goda mejerifria pannkakor, det är väldigt lika "originalet"! http://lesscarbs.se/lchf-lunch-och-middag/amerikanska-pannkakor/

Annars har 56kilo.se bra recept på svenska pannkakor som min dotter godkänner, där kan man byta ut grädden mot kokosmjölk om man vill ha mejerifritt http://56kilo.se/vaniljdoftande-pannkakor-lchf/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, lichek said:

Tips på pannkakor!Väldigt goda mejerifria pannkakor, det är väldigt lika "originalet"! http://lesscarbs.se/lchf-lunch-och-middag/amerikanska-pannkakor/

Annars har 56kilo.se bra recept på svenska pannkakor som min dotter godkänner, där kan man byta ut grädden mot kokosmjölk om man vill ha mejerifritt http://56kilo.se/vaniljdoftande-pannkakor-lchf/

Tack, 56kilo.se har jag hittat väldigt mycket receptinspiration på men jag ska definitivt kolla in lesscarbs.se också :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, SCXiao sade:

Tack, 56kilo.se har jag hittat väldigt mycket receptinspiration på men jag ska definitivt kolla in lesscarbs.se också :D

Jag gillar lesscarbs bättre men det är för att jag tycker att 56kilo är lite för liberal för mig. Men det går i vågor, och hennes "godkända" godis/efterrätter passar bra vid speciella tillfällen :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, SCXiao sade:

Vågen har för övrigt fastnat på 92.3 senaste dagarna (morgonvikten), får verkligen sätta fart och springa röven av mig (bokstavligt)

Hm... Du är medveten om att det inte spelar nån roll hur många kalorier du förbränner om du förbränner muskelglykogen, väl..? Vill du bränna fett via träning är det tung styrka eller lågintensiv konditionsträning (typ MAF) som gäller. För den klassiska förbränningsteorin, alltså. Själv är jag istället inne på att man behöver träningen för att kroppen ska funka som den ska, inkl för att minska i vikt, men även då är det lågintensivt som gäller. Vill du att det ska gå fort får du haka på gänget som fastar. 

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, MariaF said:

Hm... Du är medveten om att det inte spelar nån roll hur många kalorier du förbränner om du förbränner muskelglykogen, väl..? Vill du bränna fett via träning är det tung styrka eller lågintensiv konditionsträning (typ MAF) som gäller. För den klassiska förbränningsteorin, alltså. Själv är jag istället inne på att man behöver träningen för att kroppen ska funka som den ska, inkl för att minska i vikt, men även då är det lågintensivt som gäller. Vill du att det ska gå fort får du haka på gänget som fastar. 

I know, det var menat som ett skämt ifall jag skulle vara desperat för att nå delmålet i tid. :)

Ikväll lagade jag den godaste lchf-rätten jag ätit hittils; Kycklinggryta med stekt vitkål!

Stekte lök, vitlök, röd chili, champinjoner kyckling och bacon i rejält med olja och smör. Kryddade kycklingen rejält ochså så att bitarna skulle få smak.
I med tärnad zucchini, paprika och broccoli och sedan grädde, tabasco, sweet chili, paprikapulver och riven parmesan. Lät koka tills grönsakerna var mjuka.
Stekte strimlad vitkål med salt och peppar vid sidan av och vände ner i grytan. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söndag.. Veckan har fungerat hyffsat. Fortfarande väldigt trött i kroppen och huvudvärk emellanåt. Matlusten har börjat komma tillbaka mer och mer fast jag är sällan hungrig, vilket faktiskt är väldigt skönt. Standardfrukosten på två ägg med något tillbehör är mycket bättre än en smoothie eller fyra mackor. Kaffe med grädde fungerar mycket bättre än kaffe och kaka/bulle. Ost och skinka fungerar ypperligt som snacks, ska även ta resten av min zucchini och göra chips på. Stora planer på gång här...

Vågen har som sagt inte samarbetat riktigt med mig, morgonvikten idag var 92,1kg. -1,3kg den här veckan alltså. 

Vad ska jag äta då.. Eftersom jag åt så pass lite i veckan så lagade jag aldrig den där fisken, så det kommer jag göra den här veckan istället. Ica hade extrapris på lammfärs så grekiska biffar har jag också planerat. Nästa helg jobbar jag 35 timmar mellan fredag eftermiddag-söndag kväll så där behöver jag en matlåda som mättar bra och håller livslusten uppe, tacos känns ju som att det borde vara lätt att göra bra lchf med guacamole, mycket ost och rätt grönsaker till. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Taco utan tortillas och majs är perfekt LCHF-mat!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Planerade tacos, hittade en bit billig nötytterfilé... Tacosen får vänta :rolleyes: Gjorde en väldigt fint fiskgratäng också med blomkål&broccolimos och stekt haricot verts(?? lär mig aldrig vad de heter) och gröna ärtor. Jag äter bara ett riktigt mål mat om dagen numera så det blir inte lika mycket matlagning som jag först planerade.

Idag blev det förvisso en lite rejälare frukost men annars har jag bara ätit ett kokt ägg eller några skivor ost&skinka till frukost och framåt kvällen. Och jag känner mig i princip aldrig hungrig, mina arbetskollegor undrar om jag börjat banta eller fasta och de tittar väldigt skeptiskt på mig när jag berättar om lchf. Att jag inte är hungrig på morgonen längre och att jag håller igång på kaffe med en skvätt grädde istället för att äta låter helt orimligt i deras öron.

Nåja, trevlig lillördag på er för det tänker jag ha! ;)

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabb dagsuppdatering. 90,9 kg. Länge sen jag såg den där nollan, snart kanske den där första nian försvinner helt, den som har hängt efter mig i ett par år nu!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 11/2/2017 at 9:22 AM, jesper said:

Bra jobbat!

Tack :)

Fredag, soligare än på länge och jag har varit piggare i kroppen på senaste tiden så jag bestämde mig för att testa mig själv. På med mjukisbrallorna och en bekväm tröja och ut i skogen! Hade igång Runkeeper för att hålla tempot och det blev drygt 3,5 kilometerpå 32 minuter. Definitivt ingen tid eller avstånd värt att skryta om men det var inte heller poängen, utan jag ville bara testa mig själv. Ungefär halvvägs var det väldigt tungt i en uppförsbacke men annars knatade det på rätt så bra tycker jag. Var väldigt skönt att komma hem, hälla i mig lite vatten, duscha och unna mig en ägg&bacon frukost :wub: Trevlig helg på er!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, SCXiao sade:

På med mjukisbrallorna och en bekväm tröja och ut i skogen! Hade igång Runkeeper för att hålla tempot och det blev drygt 3,5 kilometerpå 32 minuter. Definitivt ingen tid eller avstånd värt att skryta om men det var inte heller poängen, utan jag ville bara testa mig själv.

Men det är ju jättebra! DU KOM UT! Det finns många olika träningsskolor; Jag gillar MAF som jag återkommer till hela tiden. Genom lågintensiv träning ökar du kroppens fettförbrännande förmåga och balanserar alla möjliga kroppsfunktioner som, åtminstone för mig, varit nyckeln till att forma om kroppen som trots normalvikt förblev rultig. Nu kommer utmaningen - fortsätt palta dig ut! Gärna varje dag. Kalla den "runstreak" om du behöver. ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa individer behöver ha ett koncept för att det ska bli av, en morot, ett program eller så för att förändra något. Och för träning kan Runstreak vara ett sådant verktyg. Det viktiga är att det är roligt och att man inte blir stressad av det. Den länk du lagt med jala var riktigt bra, hon har sunda idéer kring detta. Och nej, jag kör inte runstreak själv men gillar idén.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller att röra på sig allt efter förmåga och konsekvent vägra att bli stillasittande. Ett sunt förnuft och kreativt tänkande är även det bra för hälsan. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var sista jobbhelgen på ett tag över.. 35 timmar från fredag eftermiddag till söndag kväll är ganska tungt :/ 

Det har gått väldigt bra att följa dieten tycker jag. Flera liter vatten och ett par koppar kaffe med grädde om dagen höll mig igång (nästan) utan att äta. Vi har alltid lyxigt fika på helgerna och vi dukar fram frukt, godis och chips. Jag lyckades hålla mig ifrån NÄSTAN allting, men igår bakade jag kringlor tillsammans med några brukare (jag jobbar på ett äldreboende och en del av pensionärerna är riktiga kringelexperter) så jag unnade mig faktiskt en nygräddad kringla till eftermiddagskaffet. Nästan helt sockerfria men mjölet är ju en riktig bov. 

I fredags åt jag min fiskgryta, garanterat lchf. Lördagen bestod av ett kokt ägg med majonäs till frukost och allahelgonsbuffé på kvällen. För min del blev det tre prinskorvar, tre ägghalvor (med citronmajonäs och räkor), en skiva kassler och sallad. Jag lyckades låta bli både Janssons Frestelse och andra godsaker som jag tvivlade på var lchf-vänliga. Söndagen blev återigen ett kokt ägg till frukost, kycklingfilé med en liten klick potatisgratäng (berikad med massa ost och grädde) och tillslut en varm macka på kvällen. Min kollega tittade lite konstigt på mig när jag skrapade bort allt pålägg från mackan och slängde brödbiten men jag njöt lika mycket för det, jag fick ju i mig allt det goda. :D

Morgonvikten idag var 91,4 kg. Gissningsvis har jag gått upp några hekto eftersom jag som sagt druckit stora mängder vatten och kaffe men det ska vi se till att vända på till nästa måndag. Får försöka kissa lite extra mycket idag :lol:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

89,8 kg, första delmålet avklarat!! :)

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag äntligen tid att skriva en uppdatering, känns som det har varit alltför mycket nu på senaste tiden. En kortare hockeyresa och en fest någonstans ute i de skånska skogarna tillsammans med Sweden Rock gänget tog extremt mycket på krafterna. 

Jag har följt dieten men misskött maten, om man kan förklara det så... Har inte ätit ordentlig mat på ett par dagar utan det har mest blivit ägg, bacon, ölkorv... Och en lchf-pizza som jag hörde talas om fanns här i stan. En pizza med köttfärsbotten och lchf-vänlig topping. Mycket fint!

Jag har varit väldigt barnslig (eller trött/bakfull) men jag intalar mig själv att jag inte har promenerat eftersom det har blivit så kallt på förmiddagarna nu....

Hur som helst, dagens morgonvikt var 89.7 kg, fortfarande under 90-sträcket så helt missnöjd får jag inte vara. Kommer bara ta lite längre tid att nå mitt nästa mål, 85..

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg