SCXiao

Dear Diary - Min lchf blogg

Recommended Posts

Jag har också konstaterat det där, att man blir så märkligt sliten av att träffa sitt Sweden Rock-gäng :) 

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att uppdatera lite efter semestern.. Har försökt hålla kosten men det har ju blivit en del gå ut och äta, alkoholfester och dylikt.. Men nu har jag kört strikt i en vecka igen och börjar återhämta mig. (Vissa använder semestern för återhämtning, jag tycker det är slöseri med fritid ;) )

Morgonvikt idag var 88,3 kg så det går fortfarande åt rätt håll, även om det stått ganska still i några veckor. Vi får väl se hur det blir i December med alla frestelser. Har letat upp några recept på lchf-vänligt godis och bakverk och jag har läst på om vad som är okej på julbordet. Det känns som att det kommer gå ganska bra men någon gång ibland kommer jag säkert fuska lite. Nåja, det är ju inget race. Förra veckan laddade jag upp med mycket lax och kyckling i frysen eftersom det var extrapris. Fläskfilé lagade jag också i helgen som räcker till ett par matlådor nu i veckan. Mitt mål just nu är ~85kg till nyår, vi får se hur det går med det. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja kära vänner, julbordet gick ju bra förutom att jag åt ungefär två portioner för mycket, plus en liten tallrik från efterrättsrummet.. Ett par chokladpraliner, chokladdoppade frukter och en smula moussetårta. Mådde väldigt illa efter det där godiset dock, definitivt inte värt det känner jag i efterhand. Hoppas jag minns den läxan nästa gång jag står inför en sådan frestelse.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, SCXiao sade:

förutom att jag åt ungefär två portioner för mycket, plus en liten tallrik från efterrättsrummet..

Jag har lärt mig att jag kan äta rejält på julbordet; sedan behöver jag inte äta mer den dagen. Men man ska hålla sig till det gottaste (svårt).

Och jag brukar äta av efterrättsbordet också; har fördelen (nackdelen?) att inte må akut dåligt av sådant. Men begränsat: Äggost. Med lite sylt. Någon mörk pralin om det finns. Det tråkiga (bra?) efter ett antal år på lchf är att det söta inte är särskilt gott längre.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Effie sade:

Det tråkiga (bra?) efter ett antal år på lchf är att det söta inte är särskilt gott längre.

För min del spelar det ingen roll om det är gott eller inte... Om det var gott förr så trycker jag i mig... min mun (tror sockertrollet gömt sig där) anser att det gäller att skynda tills en mer envis sida av mig sätter stopp. :unsure:

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan, MariaF sade:

envis sida av mig

Jag blev så " confused ", har du en envis sida?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Morgonvikt 87.1 kg , börjar närma mig mitt andra delmål på 85. Och nu har jag en 35-timmars jobbhelg att se fram emot så här kommer det inte liggas på latsidan! 

Har gått tillbaks till mina rutiner när det gäller ägg, kaffe med grädde och en måltid om dagen. Har fungerat bra hittils, trots många lockelser och lite smått fuskande nu inför julen.

Hoppas ni alla får en trevlig helg! 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojoj vilken resa det senaste halvåret har varit. Och tyvärr inte bara positiva grejer.

En kort sammanfattning; Började äta alltmer liberalt i samband med att jag började styrketräna ganska hårt, blev väldigt sjuk i våras och släppte då alla hämningar (är piggare idag. inte pigg, men piggare), träffat läkare och psykolog, har efter flera år äntligen fått utskrivet medicin för sömnen som jag haft problem med sen tonåren, har på grund av försvagad kropp gått från regelbunden gymträning till ett par promenader i veckan, efter en tysklandsresa ökade min alkoholkonsumtion kraftigt under våren och sommaren, har gått ner i både studietid och arbetstid på grund av stress..... Som sagt, ganska händelserika månader. Och vikten har definitivt påverkats av min livsstil speciellt under våren och sommaren.

Så nu tänkte jag köra ett nytt race med lchf. Började den första Augusti och har sen dess i princip levt på vatten/kaffe, ägg, bacon, korv och kokta grönsaker. Jag minns att senast besvärades jag inte speciellt mycket av omställningen, hoppas det blir lika den här gången. Kommer så småningom börja äta mer varierad kost men i den här jä**a värmen har jag ingen aptit så äggfrukost och korvmiddag och litervis med vatten håller min lilla aptit i styr.

Morgonvikt idag var 87,7kg vilket inte är så långt ifrån mitt senaste inlägg men ha då i åtanke att jag gick ner ytterligare kilon när jag tränade och slutade blogga här. Dessa kilon har hittat tillbaka och nya snygga  kläder som jag hade på mig i våras har börjat kännas väldigt trånga.

På återseende!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, SCXiao sade:

Så nu tänkte jag köra ett nytt race med lchf.

Du ger inte upp! Hoppas du mår så mycket bättre framöver att du inte släpper taget igen Vi hejar gärna på! Lycka till!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 8/4/2018 at 11:50 AM, MariaF said:

Du ger inte upp! Hoppas du mår så mycket bättre framöver att du inte släpper taget igen Vi hejar gärna på! Lycka till!

Tack :) Jag må dra mig tillbaka, slicka mina sår och invänta rätt tillfälle att sätta igång igen men jag ger aldrig upp! ;)

Jobbade ett 14-timmarspass igår, var jobbigt att hålla sig till lchf under hela passet när man inte är i ketos ännu. Brukade räcka med ett kokt ägg och/eller kaffe med grädde för att hålla hungern i styr men igår fick jag verkligen anstränga mig för att motstå alla frestelser som jämt är framme. Men det gick bra, nu är jag hemma i två dagar och här finns inga frestelser i närheten. Bara ägg, kött och kokta grönsaker. En flaska Fun Light Strawberry ifall sötsuget smyger på. 

Hoppas ni alla får en bra vecka! ?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ofta fel men det är inget som hindrar mig från att tycka till:

Jag tycker sockertroll ska dränkas i ädelost, lufttorkad korv och skinka, oliver, friterade fläsksvålar och annat gott. Även om det skulle kosta en viktuppgång, skulle det braka iväg över 5kg får man tänka om men innan dess tycker jag man ska försöka parera med träning av olika slag ( eller lika hela tiden som jag). ? 

O sen det här med alkohol:

Det är ett jävla skit bara, låt oss hjälpas åt att ta död på alkoholromantiken åtminstone, sen är man ju i stort sett tvungen att dricka av sociala skäl om inte av beroende. Många många som ligger inom normalkonsumtion skulle ha bekymmer att lägga av om dom försökte. Dit hörde jag , tog nog ett år innan jag slutade tänka på alkohol dagligen.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 8/6/2018 at 10:51 AM, Vittvrak said:

Jag har ofta fel men det är inget som hindrar mig från att tycka till:

Jag tycker sockertroll ska dränkas i ädelost, lufttorkad korv och skinka, oliver, friterade fläsksvålar och annat gott. Även om det skulle kosta en viktuppgång, skulle det braka iväg över 5kg får man tänka om men innan dess tycker jag man ska försöka parera med träning av olika slag ( eller lika hela tiden som jag). ? 

O sen det här med alkohol:

Det är ett jävla skit bara, låt oss hjälpas åt att ta död på alkoholromantiken åtminstone, sen är man ju i stort sett tvungen att dricka av sociala skäl om inte av beroende. Många många som ligger inom normalkonsumtion skulle ha bekymmer att lägga av om dom försökte. Dit hörde jag , tog nog ett år innan jag slutade tänka på alkohol dagligen.

Jag har försökt komma igång med träningen igen efter sjukdomen men tyvärr klarar inte kroppen av någon vidare träning ännu. Men alla tipsen du gav på snacks håller jag med om, ostchips och ölkorv är mina favoriter men det är väldigt lätt att jag vräker i mig alldeles för mycket om jag har det hemma..

Angående alkoholen så är det inget jag planerar att sluta konsumera. Jag har minskat mitt drickande igen, det ökade efter att jag varit med vänner i Tyskland och handlat inför festivalsommaren (plus lite extra, givetvis) men nu när det är borta så är drickandet normalt igen och jag varken kan eller vill sluta helt, det är en för stor del av mitt liv.

Igår lagade jag kycklingwok med Diet Noodles ( https://www.gymgrossisten.com/diet-noodles-250-gr ) , fantastiskt substitut till vanliga nudlar. Smakar i princip ingenting som de är men de suger åt sig smak från kryddor och sås väldigt bra och konsistensen påminner verkligen om nudlar. Förvisso 0 gram fett men det får man kompensera ifrån andra källor. I mitt fall stekte jag allting i mycket smör och hällde på lite grädde, blev som en wok i currysås och det var mycket gott. I veckan planeras det stekt fläskytterfilé med sallad och bea, jag tror jag köpte så det kommer räcka till hela veckans middagar. Till frukost köpte jag yoghurt, grädde och hallon, jag läste någonstans att det skulle bli en god måttlig lchf-frukost så jag bestämde mig för att testa. Kylen är i vanlig ordning även laddad med ägg och goda korvar.

Morgonvikt denna måndag var 86,2kg , det börjar bra och jag är redan halvvägs till mitt första delmål som är under 85. Känns jävligt bra måste jag säga.

Ha en trevlig måndag och vecka allihop!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, SCXiao sade:

Jag har försökt komma igång med träningen igen efter sjukdomen men tyvärr klarar inte kroppen av någon vidare träning ännu

Nu ska jag dra mitt mantra... MAF. :)

Lågpulsträning, du ska inte passera en puls högre än 180-ålder (minus ytterligare 5 eftersom du varit sjuk). Promenad, stavgång om inte promenad räcker till, simma, cykla... Bränner fett, påverkar hormoner och omformar kroppen på ett ganska trevligt vis (om man inte är i klimakteriet och inte har nåt östrogen och därför plockar mest fett på bysten... :unsure::P). Kan varmt rekommenderas. https://philmaffetone.com

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu