Jeanette H-H Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Idag publicerades en intressant nyhet här i Finland. Läkaren Antti Heikkilä säger att LCHF hjälpt hans patienter bli kvitt alkoholism. Läs själva: http://svenska.yle.fi/artikel/2013/02/02/lakare-lchf-diet-minskar-alkoholbegar 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 LCHF begränsar ju i sig vad man kan dricka. Öl och vin går ju ut direkt (öl kallas ju inte "flytande bröd" utan anledning). Säger inte att det är hela anledningen det fungerar, men det kanske bidrar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 Jag vet inte. Men i artikeln (som för övrigt är skriven på ett fördomsfritt sätt) påtalar Antti Heikkilä att både socker och alkohol ger beroenden. Och hans teori är att dessa är sammankopplade. Vad beror det annars på att många går upp i vikt när de slutar röka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paxfortuna Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Tycker också att lusten till att dricka alkohol har minskat och dessutom tål jag mindre mängd. Samma erfarenhet någon annan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Bra att ng ser sambandet även i Sverige. Alkohol är socker så som jag lärt. Redan på 90 talet talade man i USA på behandlingshem för alkoholister/matmissbruk om likheterna och att socker och vitt mjöl var beroendeframkallande. Man gick så långt att man ansåg att alla nyktra alkoholister borde avstå från allt vitt (socker och mjöl) för att få en bra nykterhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Tycker också att lusten till att dricka alkohol har minskat och dessutom tål jag mindre mängd. Samma erfarenhet någon annan? Absolut, dricker mindre både för att öl utgått, samt för att jag tål mindre. Bra på många sätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Tycker också att lusten till att dricka alkohol har minskat och dessutom tål jag mindre mängd. Samma erfarenhet någon annan? Ja verkligen...sist jag drack vin blev det inte mycket och dessutom fick jag ångest!! riktigt otäckt och det har aldrig hänt innan.Kanske för att man knappt har några kolhydrater i kroppen?? någon som vet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Oavsett - fantastiskt välkommet om människor med alkoholberoende kan bli hjälpta av att börja leva med Lchf, god lycka till alla er som kämpar med detta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_H1978 Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Intressant! Själv funderar jag på om det har med abstinensen att göra. En alkoholberoende person drivs ju till att dricka av samma anledning som en sockerberoende person drivs till att äta socker; för att stilla ett begär. En alkoholberoende person som känner sockerabstinens, kanske omedvetet förknippar det med alkoholabstinens, och väljer därför att dricka mer alkohol? Om man tar bort det ena beroendet, kanske olustkänslorna minskar? Och när olustkänslorna/begäret minskar, minskar också benägenheten att dricka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_H1978 Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Oj, läste visst artikeln lite dåligt... Doktorn är ju inne på samma teori. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
avksom Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Idag publicerades en intressant nyhet här i Finland. Läkaren Antti Heikkilä säger att LCHF hjälpt hans patienter bli kvitt alkoholism. Läs själva: http://svenska.yle.fi/artikel/2013/02/02/lakare-lchf-diet-minskar-alkoholbegar en person kapabel att påbörja och vidhålla en strikt diet trots sin alkoholism har förstås helt andra förutsättningar att bli kvitt den än en person som saknar dessa egenskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts